Alarmnummer schreef op 02 februari 2004 @ 18:45:
Je moet je goed afvragen of jij ook zo onafhankelijk wilt zijn. Ik heb zelf veel java gui`s geprogt en ik kan 1 ding concluderen. Wil een client een gui hebben? En draaien ze windows? Betaal dan niet voor wat je niet gebruikt. Pak maar fijn een windows gui met alle fijne dingen van dien. Word, Access, Excel, Explorer, Internet Explorer is meestal wel beschikbaar. Dus ik maak van dat soort componenten dan ook met extreem veel plezier gebruik ipv dat je van die halfgebakken oplossingen krijgt.
En mozilla/firebird is bij mij ook nog steeds traag vergeleken met normale gui. Het is dat mozilla ed trawanten erg fijne omgevingen zijn en imho geen echte gratis alternatieven zijn (voor windows), maar anders.. dan had ik toch liever een native versie.
XUL is voor een developer dus in 1e instantie harstikke leuk. Maar je schrijft een applicatie voor een klant, en die wil iets normaals, snel en vaak 'gekke' dingen. Wil je dat met XUL voor elkaar krijgen, dan kom je denk ik enorm in de problemen.
Wat mij vooral aantrekt aan XUL is de lage moeilijkheidsgraad. Het lijkt redelijk op XHTML-forms en het bouwen van applicaties daarmee, en dat maakt de overstap minder groot. Bovendien zoek ik ook niet de grote kracht van de native GUI's maar juist de GUI's die net iets meer te bieden hebben dan pure webcomponenten (zonder dat er al te veel JavaScript te pas komt aan het bieden van basisfunctionaliteiten). De traagheid van Firebird valt bij mij behoorlijk mee, en in 0.8 (die bijna uitkomt) is de page rendering weer 6% sneller geworden. De erfenis van Seamonkey wordt nog steeds afgebroken, waardoor het platform steeds kleiner wordt. Daarom wordt er ook een GRE-platform ontwikkeld, waarbij alleen de XUL-renderer overblijft zonder alle andere componenten, zodat applicaties zo dun mogelijk kunnen worden.
Alarmnummer schreef op 02 februari 2004 @ 18:59:
Ik wil me niet iedere keer in de vingers snijden met semi oplossingen. Maar ik wil een normale explorer/internet explorer hebben als dat nodig is. Ik wil makkelijk kunnen integreren met outlook/word als dat nodig is. Het gaat om die gebruiker.. hij moet zo snel mogelijk een goed werkende en uitziende applicatie hebben. En je mag niet omwille van 'ohh wat is microsoft een slecht bedrijf... en java is de heilige graal' de klant op kosten jagen.
Ik denk dat XUL op het gebied van snel ontwikkelen van een goed uitziende applicatie helemaal zo slecht nog niet is. Ik heb er nog niet uitgebreid genoeg mee gewerkt om er achter te zijn hoe de bindings met de business-laag e.d. zijn, maar als GUI-RAD-env doet XUL het IMHO helemaal niet slecht.