voor een projectje ben ik bezig om de lengte, breedte en hoogte van een ruimte in een soort van verhoudings getal te zetten zodat ik deze onderling kan vergelijken.
dus dat als een ruimte gedrongen klein is, bijvoorbeeld een waarde 3 heeft
en als de ruimte spacious en groot is bijvoorbeeld de waarde 10
nu loop ik hier al een hele tijd mee rond, maar ik kom maar niet tot een goede formule...
Nu de vraag aan jullie of jullie je hoofden hierover willen breken.. want ik zit er helemaal doorheen...
ik had zelf al zoiets als: (l*b*h)/(l+b+h) = getal maar een wiskundige vertelde dat dit niet klopte... waarom weet ikniet....
hopelijk weet iemand hier wat over
ps: ik weet niet of dit het goede forum is, maar ik zou zo snel niet weten waar anders te stellen. En aangezien hier mensen zitten die met veel complexe (reken) dingen bezig zijn en een goed gevoel voor abstractie hebben *slijm*slijm*......
//voor de duidelijkheid hieronder eens tukje tekst welke ook verderop staat.. het is een uitleg waar dit onderdeel van is:
dus dat als een ruimte gedrongen klein is, bijvoorbeeld een waarde 3 heeft
en als de ruimte spacious en groot is bijvoorbeeld de waarde 10
nu loop ik hier al een hele tijd mee rond, maar ik kom maar niet tot een goede formule...
Nu de vraag aan jullie of jullie je hoofden hierover willen breken.. want ik zit er helemaal doorheen...
ik had zelf al zoiets als: (l*b*h)/(l+b+h) = getal maar een wiskundige vertelde dat dit niet klopte... waarom weet ikniet....
hopelijk weet iemand hier wat over
ps: ik weet niet of dit het goede forum is, maar ik zou zo snel niet weten waar anders te stellen. En aangezien hier mensen zitten die met veel complexe (reken) dingen bezig zijn en een goed gevoel voor abstractie hebben *slijm*slijm*......
//voor de duidelijkheid hieronder eens tukje tekst welke ook verderop staat.. het is een uitleg waar dit onderdeel van is:
Dit stukje over verhoudingen is een onderdeel van Richards Ruimtelijkheids Toets
wat dit inhoud in het kort: een mogelijkheid om een subjectief gegeven (ruimtelijkheid) te kunnen gaan vergelijken met andere ruimtes en andere mensen.
Je hebt twee soorten gegevens:
1) objectieve gegevens, de parameters van de ruitme. Dus de lengte/breedte/hoogte verhouding, de hoeveelheid licht, zicht sequentie en kleur. Dit zijn dus allemaal meetbare dingen en er zit dus geen gevoel bij!De ruimte zal dan een soort van classificatie krijgen van voor licht: klasse 4, zicht klasse 1 etc etc etc
de tweede set zijn de subjectieve gegevens, dat wat een bepaald persoon denkt over een bepaalde klasse en geeft hier zijn of haar waardering voor...
bv:
licht-klasse 1: 6
licht-klasse 2: 9
licht-klasse 3: 5
licht-klasse 4: 7
deze twee gegevens worden met elkaar gemengd en zo komt er een bepalade score uit voor "de ruimtelijkheid van deze ruimte"
waarom deze opdeling in objectief en subjectief: omdat ruimtelijkheid deels door een basis veroorzaakt wordt en deels door bepaalde gevoelens.
nu dan waar het om draait: de klassificering van de lengte-breedte-hoogte-verhouding.
Iemand heeft in zijn profiel voor 5 klassen(s) aangegeven wat zijn of haar waardering hiervoor is.
Maar nu moet ik nog die objectieve gegevens in een deze klasses stoppen. Ik moet dus een soort van ratio voor deze drie waardes krijgen. Een ruimte van 1x2x3 is niet per definitie hetzelfde als een ruimte van 3x2x1!!!
[ Voor 52% gewijzigd door hobbeldebobbel op 02-02-2004 16:46 ]
hier zou een slimme opmerking kunnen staan
maar die staat er niet