Waarom geen unregistered geheugen op mijn 7KDD?

Pagina: 1
Acties:

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-07 14:45
In de handleiding van mijn Chaintech CT-7KDD mainboard (dual-AMD, AMD760MPX chipset) staat het volgende vermeld:
(!) Use only 2.5V, registered DDR memory modules. Using unbuffered memory modules may or may not works and is highly discouraged. Use them at your own risk.
Nu is registered DDR niet extreem veel duurder, maar ik heb nog een bergje Non-reg PC2100 DDR geheugen liggen wat ik er eigenlijk in wil proppen, en vind het dus bijzonder jammer dat dit zo afgeraden wordt.

Zijn er mensen die al lang draaien met een 7KDD met non-reg geheugen, wat zijn jullie ervaring? Kan dit slecht zijn voor mijn moederbord?

Ik zou graag ook wel willen weten waarom unregistered afgeraden wordt - het zou slecht kunnen werken staat er, komt op mij niet logisch over >> unreg wordt ondersteund of niet, waarom werkt het dan in bepaalde situaties toch?

Ga toch fietsen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ik heb hier een Tyan Tiger met 760MP chipset draaien. met nu 2x PC2700 unregistered dimmetjes in slot 3 en 4.
Het zal wellicht ook werken op jouw plank, de enige manier om het te weten is door het simpelweg erin te rammen en te kijken of het werkt of niet.
mixen kan in geen geval, dus vrot er dan enkel unbuffered memory in.

Het draait bij mij nog steeds stabiel, dus wat dat betreft zou ik het niet laten.
Het is wel zo omdat de kans dat het niet 100% werkt is het afgeraden wordt te gebruiken.

• Compusmurf
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-08-2024
Ik heb het bordje en heb er uitvoerig mee getest aangezien ik in eerste instantie een defect bord heb gekregen.

Wat kan nu wel op het bord?

Ieder standaard ddr geheugen tot pc2100 tot max 2 modules.

Als het bord meer als 2 modules aan moet spreken dan boot het hele bordje niet meer als er geen ecc reg wordt geplaatst.

Dus conclusie als je meer als 2 modules plaatst heb je ecc reg nodig anders kan normaal geheugen. Ik heb het eerste half jaar met gewoon ddr gedraaid in een server en nu heb ik er 4x 256 mb ecc reg in. Het laatste is natuurlijk wel het beste maar je kunt dus gewoon normaal ddr gebruiken zolang je maar niet meer als 2 modules gebruikt.

http://Compusmurf.xs4all.nl

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:18
kakanox schreef op 02 februari 2004 @ 14:34:
In de handleiding van mijn Chaintech CT-7KDD mainboard (dual-AMD, AMD760MPX chipset) staat het volgende vermeld:

- het zou slecht kunnen werken staat er, komt op mij niet logisch over >> unreg wordt ondersteund of niet...
Nou, zo zwart/wit is het dus niet :) Er bestaan genoeg chipsets/mobo's waarbij je naar keuze registered óf (nooit en) unbuffered modules in kunt steken. Dit heeft alles te maken met de garanties die de fabrikant geeft. Bij meerdere DIMM's kun je nou eenmaal sneller instabiliteiten krijgen (o.a. overbeladen adresseerbus).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

* Atlas heb dual bord met 760MPX sjipset en daar werkt nog-regged/ non-ECC prima in :)
Dus gewoon proberen :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Heb hier ook een 7KDD en heb nooit unregistered durven gebruiken. Bij aankoop zit er ook een grote sticker op de memory slots die waarschuwen dit niet te doen.

Verder prima bord. Ook mijn eerste was defect, waar heb je hem gekocht?

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-08 13:26

JustDutch

was ambtenaar :)

OP tweaker.net is een revieuw van dual athlon mobo's te lezen (reviews: AMD 760MPX moederbord roundup). Jouw mobo is hierin helaas niet opgenomen. Daarin staat bij het asus mobo:
Verder vinden we op het moederbord een viertal DIMM sloten die maximaal 3,5GB DDR geheugen lusten. Dit moet wel van de registered smaak zijn, als het moederbord wordt uitgerust met un-buffered geheugen mogen maximaal twee DIMM-sloten gebruikt worden (2GB).

Verder staat er nog e.e.a in de FAQ: PMG FAQ - RAM FAQ

Maar, omdat ik geen idee heb of jij ook (max 2) ubuffered dimms kunt gebruiken, zou ik zeggen: probeer het maar eens......

Forza Mucca

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Over het algemeen zou het gewoon moeten werken in de eerste twee dimm sloten.
Probeer het gewoon eens zou ik zeggen. Maareuhm, waarom niet dat bergje het bergje laten en gewoon pc2100 of pc2700 ecc reg halen?

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Liam_xi schreef op 05 februari 2004 @ 02:43:
Over het algemeen zou het gewoon moeten werken in de eerste twee dimm sloten.
Probeer het gewoon eens zou ik zeggen. Maareuhm, waarom niet dat bergje het bergje laten en gewoon pc2100 of pc2700 ecc reg halen?
Omdat ECC reg reteduur is en gewoon ram ook wel werkt. Daarom heb ik ook gewoon unbufferd spul in mijn bak zitten, wordt anders gewoon te duur.
In mijn geval is het helemaal een issue omdat ik bezig ben met low budget SMP.

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

ik gebruik vanaf het 1e moment al ecc reg op m'n tiger mp, maar die wilde domweg niet eens opstarten met "normaal" geheugen.

offtopic:
TerwDan, hoe goed vordert je dual duron? mijne draait nu 2 weken :)

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

igg schreef op 05 februari 2004 @ 12:55:
ik gebruik vanaf het 1e moment al ecc reg op m'n tiger mp, maar die wilde domweg niet eens opstarten met "normaal" geheugen.

offtopic:
TerwDan, hoe goed vordert je dual duron? mijne draait nu 2 weken :)
mijn tiger MP vertikt dat ook, tenzij ik slot 3 en 4 pak, dan werkt het wel (en stabiel).

offtopic:
ik heb eindelijk zilverlijm gevonden en besteld zodat ik de cache en smp mogelijkheid kan unlocken en mijn MP kan locken :)
wat heb jij draaien eigenlijk?

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

Met bank 3 en 4 heb ik eigenlijk nooit "gespeeld", mischien leuk om eens te proberen :)

offtopic:
heb er 2 duron 1000's inzitten (gekocht op het moment dat ik 2 jaar geleden m'n bord binnenkreeg, omdat ik toen geen week wilde wachten op m'n xp1600's) heb aan deze procjes niks hoeven te modden, inprikken (jumpers mobo goed zetten) en draaien.

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

igg schreef op 05 februari 2004 @ 14:08:
Met bank 3 en 4 heb ik eigenlijk nooit "gespeeld", mischien leuk om eens te proberen :)

offtopic:
heb er 2 duron 1000's inzitten (gekocht op het moment dat ik 2 jaar geleden m'n bord binnenkreeg, omdat ik toen geen week wilde wachten op m'n xp1600's) heb aan deze procjes niks hoeven te modden, inprikken (jumpers mobo goed zetten) en draaien.
3 en 4 of evt 1 en 3 of 2 en 4.
1 en 2 bleef hij hier hangen op compleet geen boot (als ik mijn postkaartje mocht geloven).

offtopic:
Ik ga nu voor dual applebred core, dat zie je niet zo vaak en ik moet ze nog modden, dus dat betekend dat ik het nie t gelijk kan testen

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-06 13:31

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

TerwDan, ik heb nu ook een Tiger MP moederbord (bedankt Tweakers.net) maar bij mij post hij niet met 2 unreg. modules in slot 1 en 2... maar 3 en 4 nog niet geprobeerd... snel kijken of dit wel werkt... bedankt voor de tip. !

<edit>
Helaas, ik heb 2x 256MB PC3200 Samsung dimms, maar die doet niks... geen post. Zouden de modules te nieuw zijn om herkend te worden ?

[ Voor 25% gewijzigd door all_by_myself op 05-02-2004 17:31 ]

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-08 18:05

PcDealer

HP ftw \o/

Terw_Dan schreef op 05 februari 2004 @ 12:37:
[...]

Omdat ECC reg reteduur is en gewoon ram ook wel werkt. Daarom heb ik ook gewoon unbufferd spul in mijn bak zitten, wordt anders gewoon te duur.
In mijn geval is het helemaal een issue omdat ik bezig ben met low budget SMP.
Scheelt hooguit een paar tientjes.
2 512MB PC2100 DDR SDRAM (Corsair) € 88,- 05-02

11 512MB PC2100 DDR SDRAM (Dane-Elec) € 69,- 05-02

5 512MB PC2100 DDR SDRAM (Kingston) € 74,- 05-02

2 512MB PC2100 DDR SDRAM (Samsung) € 99,- 05-02

2 512MB PC2100 DDR SDRAM (Twinmos) € 93,- 05-02

1 512MB PC2100 DDR SDRAM CAS 2 (Dane-Elec) € 79,- 05-02

8 512MB PC2100 DDR SDRAM CAS2 (Kingston) € 79,- 05-02

1 512MB PC2100 DDR SDRAM CL2 (Apacer) € 80,- 05-02

3 512MB PC2100 DDR SDRAM ECC € 91,- 05-02

5 512MB PC2100 DDR SDRAM ECC CAS2 (Kingston) € 92,- 05-02

9 512MB PC2100 DDR SDRAM ECC CAS2,5 (Kingston) € 92,- 05-02

6 512MB PC2100 DDR SDRAM ECC Registered (Dane-Elec) € 104,- 05-02

9 512MB PC2100 DDR SDRAM ECC Registered (Kingston) € 113,- 05-02

LinkedIn WoT Cash Converter

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Abbadon schreef op 02 februari 2004 @ 20:47:
Nou, zo zwart/wit is het dus niet :) Er bestaan genoeg chipsets/mobo's waarbij je naar keuze registered óf (nooit en) unbuffered modules in kunt steken. Dit heeft alles te maken met de garanties die de fabrikant geeft. Bij meerdere DIMM's kun je nou eenmaal sneller instabiliteiten krijgen (o.a. overbeladen adresseerbus).
Waarom kun je buffered en unbuffered RAM niet combineren dan?

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-08 18:05

PcDealer

HP ftw \o/

OlafvdSpek schreef op 05 februari 2004 @ 17:37:
[...]

Ik denk het niet omdat buffered van een techniek gebruikmaakt om het geheugen te adresseren.

[ Voor 16% gewijzigd door PcDealer op 05-02-2004 17:49 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:49
OlafvdSpek schreef op 05 februari 2004 @ 17:37:
[...]

Buffered geheugen is minder snel dan unbuffered, en omdat er een kloktik meer nodig is om data uit een buffered dimm te halen is er geen goede synchronisatie mogelijk.

Volgens mij kon de 760 MPX 2 unbuffered dimms aan, als het er meer worden moet het gebuffered zijn, de 760 MP kan alleen maar buffered geheugen aan.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

all_by_myself schreef op 05 februari 2004 @ 17:26:
TerwDan, ik heb nu ook een Tiger MP moederbord (bedankt Tweakers.net) maar bij mij post hij niet met 2 unreg. modules in slot 1 en 2... maar 3 en 4 nog niet geprobeerd... snel kijken of dit wel werkt... bedankt voor de tip. !

<edit>
Helaas, ik heb 2x 256MB PC3200 Samsung dimms, maar die doet niks... geen post. Zouden de modules te nieuw zijn om herkend te worden ?
Ik had er 2x 512 PC3200 inhangen (nu PC 2700, omdat ik dat 3200 in mijn nieuwe bak heb zitten zodat ik wat ruimer kan overclocken als ik straks nog een duron 1600 erbij koop) en moet zeggen dat het weinig probs geeft.

Je kunt volgens mij ook even ECC checking in de bios uitgooien en dan het nieuwe ram erin gooien. Is maar een ideetje geen idee of het werkt.
White Feather schreef op 05 februari 2004 @ 18:15:
[...]

Buffered geheugen is minder snel dan unbuffered, en omdat er een kloktik meer nodig is om data uit een buffered dimm te halen is er geen goede synchronisatie mogelijk.

Volgens mij kon de 760 MPX 2 unbuffered dimms aan, als het er meer worden moet het gebuffered zijn, de 760 MP kan alleen maar buffered geheugen aan.
officieus kan er op de 760MP ook unbuffered spul. Moet eik registered op, unbuffered gaat tot 2 banken op dit plankje.

[ Voor 26% gewijzigd door TERW_DAN op 05-02-2004 20:06 ]

• all_by_myself

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

[quote]Terw_Dan schreef op 05 februari 2004 @ 20:01:

Ik had er 2x 512 PC3200 inhangen (nu PC 2700, omdat ik dat 3200 in mijn nieuwe bak heb zitten zodat ik wat ruimer kan overclocken als ik straks nog een duron 1600 erbij koop) en moet zeggen dat het weinig probs geeft.

Je kunt volgens mij ook even ECC checking in de bios uitgooien en dan het nieuwe ram erin gooien. Is maar een ideetje geen idee of het werkt.

>> Helaas, ik heb geen Regd. geheugen om uberhaupt in het BIOS te komen.. Heel vreemd... Misschien dat het een ouder BIOS is wat erop zit ? Geen idee,... maar ik zal maar even ergens Regd. geheugen moeten scoren...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

>> Helaas, ik heb geen Regd. geheugen om uberhaupt in het BIOS te komen.. Heel vreemd... Misschien dat het een ouder BIOS is wat erop zit ? Geen idee,... maar ik zal maar even ergens Regd. geheugen moeten scoren...
Ik zie dat je in Arnhem woont, als je wilt mag je wel met je plank langskomen, heb hier 2x 256MB crucial registered liggen. Kun je iig even booten met het kreng en spul in de bios aanpassen om te kijken of hij dan wel werkt.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
White Feather schreef op 05 februari 2004 @ 18:15:
Maar CL2 en 3 gaat toch ook prima samen?
Waarom wordt de timing bij buffered en unbuffered dan niet ook automatisch aangepast?

• all_by_myself

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Terw_Dan schreef op 05 februari 2004 @ 21:40:
[...]

Ik zie dat je in Arnhem woont, als je wilt mag je wel met je plank langskomen, heb hier 2x 256MB crucial registered liggen. Kun je iig even booten met het kreng en spul in de bios aanpassen om te kijken of hij dan wel werkt.
Ik ben daar nu niet,.... veel verder weg helaas... Nou, ik heb maar gewoon 2x 256MB REgd. geheugen besteld (52 Euro perstuk)... Dat vind ik wel redelijk..

Bedankt voor de hulp in ieder geval.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:49
OlafvdSpek schreef op 05 februari 2004 @ 21:54:
[...]

Maar CL2 en 3 gaat toch ook prima samen?
Waarom wordt de timing bij buffered en unbuffered dan niet ook automatisch aangepast?
Bij een combi van CL2 en CL3 draait gewoon alles op CL3, wat een langzamere timing is die door het moederbord wordt gesynchroniseerd.

Buffered geheugen heeft ook echt een buffertje en daar gaat de data doorheen, en je kunt niet zeggen tegen een Dimmetje dat hij maar even zijn data bij zich moet houden omdat dat andere dimmetje niet klaar is. Zie het als een rijtje mensen die iets doorgeven. De rij die sneller is kun je wel vragen om langzamer te werken, maar als je de ene rij langer maakt dan de andere, en ze toch even snel wil laten werken, dan klopt het niet.
Pagina: 1