[Koopadvies] Macro fotografie

Pagina: 1
Acties:

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Hoi, ik wil graag een digicam kopen :)

Ik heb er nu een aantal gezien die voldoen aan de eisen, maar ik sta altijd open voor nieuwe / andere ideëen.

Deze camera's lijken me wel wat:

Canon Powershot A80 (PW €380) [PW = PriceWatch]
Olympus C-5000 (PW € 335)
HP Photosmart 945 (PW 470)
Canon Powershot G3 (PW € 500)

Mijn eisen / wensen zijn als volgt:
  • Aantal Megapixels: minimaal 4
  • Doel van de camera: Vooral macrofotografie, maar ook gewoon point-and-shoot.
  • Formaat camera: Maakt me eigenlijk niks uit
  • Opslagmedium: Maakt me ook niks uit
  • Budget: Maximaal 500 euro, liever tussen de 400 en de 450.
  • Voorkeur voor een bepaald merk: Ik heb Canon altijd wel hoog zitten qua digitale camera's, maar ik wil me niet aan één merk binden.
  • Uitbreidingsmogelijkheden: niet nodig
  • Materiaal camera: Maakt op zich niks uit, als de camera maar stevig / solide aanvoelt.
  • Soort stroomvoorziening: Maakt ook niks uit.
De camera is bedoeld om "gewone" foto's mee te maken, bijvoorbeeld werkende mensen, indruk van bedrijfsruimte e.d. Daarnaast moeten er ook (macro)foto's van het product (tomaten / paprika's) genomen kunnen worden. Kleurechtheid en scherpte is hierbij erg van belang. Ook is het erg handig als je van dichtbij kunt fotograferen.

Via dpreview ben ik op bovenstaande 4 camera's uitgekomen.
Omdat er nogal veel verschil zit (in prijs) tussen de C-5000 en de G3 vraag ik me af of ik wel "goed" aan het zoeken ben.

Wat ik tot nu toe van de camera's weet:

Canon Powershot A80: Goede allround camera, macro focus 5 cm, 4 Megapixels.
Olympus C-5000: Weet geen beschrijving, macro 4 cm, 5 Megapixels
HP Photosmart 945: Veel positieve recensies, macro 10 cm, 5 Megapixels.
Canon Powershot G3: Veel positieve recensies, macro 5cm / 15 cm ?, 4 Megapixels.

?Wat houdt dat eigenlijk in? Dat je kan kiezen tussen 5 cm en 15 cm?
edit:
Nee dus, dat zijn de waardes bij tele- en wide zoom

Als ik het zo op een rijtje zet neig ik naar de G3, omdat ik het idee heb dat die camera wat professioneler is dan de rest. Wellicht is dat ook zijn nadeel, omdat de gebruikers van de camera (ik ben er één van) waarschijnlijk niet de moeite (willen) nemen om alles in te stellen, en dus zoveel mogelijk op de auto-stand gaan werken.

Zo, dat is een heel verhaal geworden, wie kan mij verder helpen?

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:58

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Bij productfotografie is het handig als je het hele product in het scherptevlak kunt krijgen, waar een tilt-objectief dan weer ideaal voor is. Helaas moet je daar dan wel een camera met verwisselbare objectieven voor hebben. Kijk voor meer uitleg anders eens op www.zoerk.com, die ondermeer tilt- en shiftadapters leveren en volgens mij ook objectieven.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Sherlock
  • Nu online
Bedankt voor de link! Is dit overigens met een "huis-tuin-en-keuken" toestel niet mogelijk? Want het hoofddoel is dan wel macrofotografie, maar het gewone werk moet ook nog vrij eenvoudig kunnen. En je zit natuurlijk altijd aan een budget vast.

• Hillie

Hillie

Met een beperkt budget is het natuurlijk lastiger. Zo'n Zork-dingetje is natuurlijk niet gratis, en een DSLR is toch alweer een prijsklasse hoger dan de digicompact. Het voordeel is natuurlijk dat je heel erg flexibel met je scherptevlak kunt werken, maar afhankelijk van je eisen kun je ook met een goede digicompact werken en dan het diafragma behoorlijk wat stopjes dicht te gooien (om je scherptediepte te verhogen). Een statief is dan vaak onontbeerlijk. Wat misschien handig is, is een camera van een vriend te lenen en het zo eens te proberen en te kijken wat je wilt hebben.

• DefaultUser
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-07-2025
Ik heb de Olympus C-4000 met 2cm super-macro functie... echt geweldig!! (voorloper van de C-5000)
Een klein nadeeltje is dat als je handmatig de focus wilt veranderen je met de pijltjes toetsen moet werken en niet met de zoom-knop. Zoomen is disabled bij super-macro (logisch lijkt me).
Wil je een handmatige focus door bijv. je lens te draaien dan kom je denk ik wel aan een digitale spiegelreflex. Maar dat zal je budget vast niet toelaten... :D

Voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: http://www.mgrob.dds.nl/macro/mini-1.jpg

Als ik maar een beetje kan computeren

• Sherlock
  • Nu online
Die foto is wel ongeveer wat we willen gaan doen, wel een vraagje erover: was het donker / schemerig toen je die foto maakte? Het ziet er namelijk een beetje donker uit.

Ik wil toch wel graag binnen het budget blijven (lees: anders gaat het gewoon niet door) dus kan iemand me verder helpen met de 4 toestellen die ik geselecteerd heb?

• willy83
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-06-2024
De A80 heb ik en ben hier zeer tevreden over.
Macro lukt goed, eigenlijk is het een goede allroundcam

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:48
Sherlock:
Mijn eisen / wensen zijn als volgt:
• Budget: Maximaal 500 euro, liever tussen de 400 en de 450.
Welke dig. camera tussen 250 en 500 €? :?

• Sherlock
  • Nu online
Sherlock in "Welke dig. camera tussen 250 en 500 €?" Dus al gedaan, maar geen reactie. Verder is deze post een stuk uitgebreider dan de gemiddelde post in dit topic, en zoals je in de FAQ kunt lezen is het in sommige gevallen geoorloofd om er dan een nieuw topic over te maken.

Verwijderd

Deze foto's http://laudy.net/view_album.php?set_albumName=insecten zijn allemaal genomen met een Canon G1 en een simple macrolensje (30 euro)

De 5~15 cm hangt af van hoeveel je zoomt.

Als je helemaal in de groothoek stand staat, dan kun je tot 5 cm komen, en helemaal in de telestand, dan is het dichtstbijzijnde punt dat scherp is, 15 cm.

Ik weet niet hoe profi je wilt gaan, maar let erop dan voor marcofotografie vaak externe flitsers nodig zijn. Van zo dichtbij zijn is de flitser altijd te fel en krijg je hele witte foto's

De G3 heeft daar wel een workaround voor: een ND filter. Deze Neutral Density zorgt voor een ongevoeligere filmplaat, waardoor er met flits juister belicht kan worden.

Een externe flitser is waarschijnlijk beter.

Ik zou voor de G3 gaan. (of de G5, is een megapixel meer, en 80 euro duurder). Je geeft aan dat je geen uitbereiding wil. Ik betwijfel dat. Als je eenmaal bezig bent, dan wl je opeens nieuwe dingen. Dat kan met de G3/5

• Hillie

Hillie

Je kunt een soort softbox constructietje maken voor je flitser, bijvoorbeeld met een groot stuk van dat overtrek papier (2 of 3 laagjes dan denk ik), of een wit plastic bekertje. Je weet wel, waar ze in sportkantine's koffie in schenken. Lekker el-cheapo, en een mooie lichtverdeling, net als een softboxje/omnibouncertje.

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als ik de flitser van mijn olympus c720 op -2 zet kan ik met macrofotografie ook prima uit de voeten zonder overbelichting...

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• Grrrrrene
  • Niet online
Als je een G3 koopt (mooie, professionele cam met lichtsterke lens), hou er dan rekening mee dat je een macrolens moet kopen om echt macro te kunnen schieten, een G3 is daar standaard niet zo goed in. Zo'n tilt/shift adapter kende ik nog niet, maar aangezien tilt/shift lenzen al 3x zo duur zijn als wat jij hier als cams opnoemt, zullen die adapters ook wel de prijs van een goede digicam kosten :X

Vergeet de Fuji s602 of vergelijkbaar (s7000?) niet, de s602 had een hele goede macro mode. Kijk vooral naar de vergroting aangezien dat uiteindelijk bepaalt hoe groot je iets kleins op de foto krijgt :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Sherlock
  • Nu online
Dus een macrolens wordt dan wel (zeer) aangeraden? Daarmee zou de Olympus dan afvallen, omdat de overige drie camera's wel de mogelijkheid hebben om er lenzen op te zetten.

Ik zal eens naar de Fuji s602 kijken Grrrrrene, bedankt!
edit: helaas is de s602z 599€ in de PW, en de s7000 is 655, dus die zijn echt ruim boven het budget ;(

[ Voor 20% gewijzigd door Sherlock op 03-02-2004 10:39 ]

Verwijderd

Er worden aardig wat 2ehands S602z aangeboden en met alles erop en dr aan, voor zon 450,-. De kwaliteit van de fotos in de macrostand is erg goed. Verder heeft de camera supermacro en dat betekend dat je kun focussen vanaf 1 a 2 cm.
j

• Sherlock
  • Nu online
Bedankt Zarar, ik denk echter niet dat het bedrijf een tweedehandstoestel wil hebben, ook al zou ik daar persoonlijk niet zo veel moeite mee hebben.

Is de S602z dan zo veel beter dan één (of beter gezegd: alle) van de eerder genoemde camera's?

Verwijderd

nou ik heb me een beetje ingelezen omdat ik op zoek ben naar een camera (sinds vrij lange tijd), de S602z voldeed ook aan mijn eisen maar wat ik vaak terug las in de de reviews en reacties van mensen is dat hij hele mooie macro fotos maakt. en de supermacro stand is bijna ongeevenaard. ik zag trouwens net de S602z bij dixons (Tilburg, Heuvelstraat 69a, telefoon: 013-5802135 ) voor iets van 475,- (edit: heb ff gebeld, hij was 476,-) Dat is wel een nette prijs (zeker aangezien dixons meestal vrij duur is) (mag het zeggen heb er tenslotte gewerkt :)). Verder zijn ze meestal wel bereid de camera op te sturen naar een ander filiaal.
Het enige minpunt is de 3 MP. Maar de fotos zijn wel erg mooi (van wat ik gezien heb).

Hier op t forum staat een topic met thema macrofotografie. Hier vond ik het volgende van de Fuji S602z met dank aan Montana. De kwaliteit van de fotos is volgens hem wat minder vanwege de beperkte websapce.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2004 17:52 ]

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:40
hiero een foto van mij van mijn s602z:

http://members.chello.nl/...20aan,%20very%20close.jpg

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:35

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Nikon is over het algemeen zeer goed met macro's.
Je zou eens kunnen gaan kijken naar een Coolpix 4300.
Opvolger van mijn Coolpix 885, deze kan op 2cm scherp stellen.

hier een voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~hhm/zooi/macro/macro02.jpg

Whatever.

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
En de 5400 (Nikon Coolpix) heeft zelfs 1 cm makro dinges, is daarentegen wel 100€ ofzo duurder :'(

• Sherlock
  • Nu online
Verwijderd schreef op 03 februari 2004 @ 17:36:
Hier op t forum staat een topic met thema macrofotografie. Hier vond ik het volgende van de Fuji S602z met dank aan Montana. De kwaliteit van de fotos is volgens hem wat minder vanwege de beperkte websapce.
Damn, die foto's zijn echt mooi! :9~ Ik zal nog eens naar het macrofotografie topic zoeken, ook hier weer bedankt :)

• DefaultUser
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-07-2025
Sherlock schreef op 02 februari 2004 @ 16:09:
Die foto is wel ongeveer wat we willen gaan doen, wel een vraagje erover: was het donker / schemerig toen je die foto maakte? Het ziet er namelijk een beetje donker uit.

Ik wil toch wel graag binnen het budget blijven (lees: anders gaat het gewoon niet door) dus kan iemand me verder helpen met de 4 toestellen die ik geselecteerd heb?
Was inderdaad nogal donker... bewolkt en ergens in een hoekje van de tuin. Ik had de camera net, dus direct naar buiten en wat fotootjes schieten. Ging best aardig vond ik zelf.
Door die super macro functie krijg je een heel mooi diepte effect; slechts een heel klein deel is in focus. :)

Als ik maar een beetje kan computeren

• Sherlock
  • Nu online
Oké, even een update:

Ik was er nog niet helemaal uit welke camera voor ons nu het beste zou zijn. Kom ik net terug van mijn pauze, heeft mijn bazin zomaar even een camera gekocht: de Sony DSC-F828 8)7 Dat ding is meer dan het dubbele van het budget waarvoor ik naar een camera kon gaan kijken! Nou ja, het is in elk geval een mooi ding, maar volgens mij is het vette overkill.

Weer iemand die alleen maar naar het aantal megapixels kijkt, hoezeer ik haar er ook van probeer te overtuigen dat dat weinig uitmaakt als je geen posters gaat printen...

Verwijderd

Nou kun jij mooi voor ons testen hoe de macrofunctie van de sony is :)

Tja dat megapixel verhaal is goed voor de verkoop.... veel mensen slikken dat gewoon. 't is niet anders.
Pagina: 1