TX97-E wil geen IRQ's toewijzen aan VooDoo2's

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Excuse moi, maar ik ben een beetje laat hiermee...

Ik kan geen topics meer openen (post reply is grijs, ben wel ingelogd / heb cookies verwijderd / heringelogd...)

Maar anyway, ik dus een ASUS TX97-e op de kop getikt met een AMD k6 300, 64mb pc100 geheugen, videkaartje (s3 8mb), sound (ali isa sndcard) kast + voeding, nou wou ik deze doorgeven aan m'n broer, omdat hij nu met een p200 / voodoo 2 sli zit, en dat die 2de voodoo in dat systeem geen hol uitmaakt omdat de cpu te traag is, mobo gaat maar trouwens tot 66/200mhz. Er zit 96mb simm geheugen in, 2.1gb quantum fireball en windows me...

Nu heb ik dus van het oude moederbord, Het geheugen (simm, 96mb bij elkaar) erbij geprikt in de nieuwe mobo, de HD's, CD-rom, kast, voeding, Andere (2d) Videokaart SiS 6326 8 mb PCI, 2x voodoo 2 - 12mb in SLI, creative Soundblaster 128 PCI. Alles loopt goed, maar.... De bios wil maar geen IRQ toewijzen aan de voodoo's ... Er staat (2x) Multimedia device --> NA terwijl bij display controller bijv IRQ 15 staat :S .

Ik heb alle onnodige dingen uit de bios gerost, zoals usb (waar toch geen kabels bij zitten), printerpoorten, Com 2,3,4 (1 voor muis) etc... FSB staat gewoon op 66 mhz, / 2t / 60ns. Het geheugen wordt netjes gezien als 160mb. Windows start ook normaal op, en geeft ook aan dat er geen Drivers voor de voodoo kaarten zijn geladen, ik kan het 3dfx-je menu ook niet in (vast). Duidelijk,, dat het hier om irq toewijzing gaat. Maar waar kan ik nog een Bios Update vinden voor die plankje ? Ik weet 1-2-3 niet wat voor bios er opzit, heb het ook niet bij de hand. maar heb wel een foto ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1203/S2010023.JPG

Alle pci sloten VOL :P , heb hier en daar nog wel wat netwerkkaartjes liggen om de isa's mee te vullen,, maar dat doet er nog ff niet toe, ook met alleen 1 voodoo wordt er nog steeds geen irq toegewezen, ze deden het prima in het ander systeem. Any1 tipz ?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Topicstarter
Ik kan geen topics meer openen (post reply is grijs, ben wel ingelogd / heb cookies verwijderd / heringelogd...)
:X daarvoor hebben we het New topic knopje 8)7

Anyway .. Dit wordt dus een postmove richting een nieuw topic.
[rml][ mobo] K6-233 wil niet op TX97-E[/rml] » TX97-E wil geen IRQ's toewijzen aan VooDoo2's

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Het is btw. niet verstandig om op dat bord SIMM's (EDO/FPM) en DIMM's (SDRAM) te mixen.
Doe je dat wel dan komt er 5V op het SDRAM te staan in plaats van 3.3V. Het is maar de vraag hoe lang je geheugen dat trekt.
Ik heb zelf ook een tijdje dit bord gebruikt, en kreeg steeds BSOD's, met gemengd geheugen. Toen heb ik alleen de DIMM's laten zitten en hij was ineens stabiel. Staat btw. ook in de handleiding.
Verder is met Windows 9X meer dan 64 MB geheugen op dit moederbord erg vertragend. Dit komt omdat de chipset van de TX-97E maar maximaal 64MB geheugen kan cachen. Boven 64 MB is het erg traag. En Windows 9X gaat altijd bovenin het geheugen hangen, dus daar wordt ie flink trager van, want dan zijn je systeemprocessen niet gecached. Mijn advies: kijk eerst of je met 64MB PC100 uitkomt, en als dat echt niet lukt, prik er dan nog 64 of 128 MB SDRAM bij, maar geen EDO.

[ Voor 4% gewijzigd door BèR op 02-02-2004 07:44 . Reden: verduidelijking ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:58
Wat betreft die 64MB: Als je SDRAM gebruikt zal die vertraging wel wat meevallen, met EDO/FP 72pins RAM zal je idd een grote performancehit krijgen vanwege die 64MB grens. Ik zou die SIMMs er dus uithalen, en om de boel lekker te laten lopen, 2x128MB in die SDRAM slots drukken (wel oppassen met soorten geheugen, de modernere DIMMs met grote capaciteits chips worden niet volledig benut door de TX)

Wat betreft die voodoo's die geen IRQ hebben: dat hoort zo, ik heb al diverse Voodoo2 kaarten gehad in systemen, geen van allen die er een IRQ aan toewees.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het ligt hier duidelijk niet aan IRQ toewijzing, Voodoo1/2 kaarten hebben alleen een I/O adres nodig, geen eigen IRQ of DMA. Allicht is dit wel een driver issue. Hoe/wat eraan te doen hangt af van je OS, maar ik gebruik voor Voodoo2 SLI iig Voodoolizer 1.05 drivers (op www.voodoofiles.com te downloaden)- er zijn versies voor Win9x en 2K/XP

Wat betreft geheugen:
De i430TX kan idd max 64MB cachen, dus wil je in eerste instantie niet eroverheen gaan. Zeker niet in Win9x, waar de OS in het bovenste (dus ongecachte) deel van het geheugen gaat zitten. Alleen als je enorm veel swapt wegens geheugengebrek is meer zinnig, en dan is het best om gelijk voor 256MB te gaan en Win2K/XP

Overigens kan het lonend zijn te kijken naar 'hidden' FSB instellingen. Dit ff gevonden met google:
Supports 50MHz, 60MHz, 66MHz, 75MHz and 83MHz (75MHz and 83MHz are undocumented; the jumper settings for 75MHz are: FS0=2&3, FS1=2&3, FS2=1&2, and the settings for 83MHz are: FS0=2&3, FS1=1&2, FS2=1&2). Please note that 83MHz is not supported if the motherboard has an ICS9147-03 Clock Chip (the TX97-XV board).
http://www.sysopt.com/mreview/asustx97.html

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Ja, als ik een new topic open, text plaats etc, en dan op post reply wil drukken, is die grayed out :( ...

Maar goed, over het geheugen: 64mb is erg weinig (vindt ik) en zeker voor de games die gespeeld gaan worden. Idd, dan zal ik toch op zoek moeten gaan naar DIMM geheugen (ik geloof dat die max 128mb per slot kan hebben). Maar,, is it echt true dat dat simm nu ook op 5 v draait? Dan zou ik dus lekker moeten kunnen oc'en (fsb dan) >:)

Ik vindt het toch raar, dat ik die voodoo's niet aan de praat krijg. Ze reageren wel in blindows, maar de drivers worden niet geladen. (wat ik overigens gedaan had, was gewoon de HD met windows ME erop (hup) op het nieuwe mobo geplakt, veilige modus gestart, alles uit de hardware config lijst gemieterd, en geherstart & windows alles laten installeren. Tevens kwam die met meldingen over errors in .cab files (driverx.cab) over die voodoo, dat er iets niet gevonden / geinstalleerd kon worden. Ik heb al alle drivers manually verwijderd van het systeem, maar het probleem blijft ontstaan. Dusss, ik zal dus waarschijnlijk een nieuwe kopie van ME / 98 se erop moeten zetten, en dan verder proberen... i'll let ya know

edit : Ik ken die voodoolizer's niet vinden, alleen voor 3/4/5 :(

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2004 16:13 ]

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:36
Verwijderd schreef op 02 februari 2004 @ 15:59:
Ja, als ik een new topic open, text plaats etc, en dan op post reply wil drukken, is die grayed out :( ...

[...]
offtopic:
je moet ook op 'verstuur bericht' (onder het grote witte vak :P ) klikken om je nieuwe topic te plaatsen ipv op 'post reply' :P

[ Voor 4% gewijzigd door Crash op 02-02-2004 16:54 ]

Verwijderd

Crash-Override schreef op 02 februari 2004 @ 16:54:
[...]

offtopic:
je moet ook op 'verstuur bericht' (onder het grote witte vak :P ) klikken om je nieuwe topic te plaatsen ipv op 'post reply' :P
offtopic:
dommmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm!! :p

Verwijderd

Het slimste is ook om nadat je een hd op een ander moederbord hangt je hele windows opnieuw te installeren. Zo voorkom je dat soort fouten in die .cab files. Dus eerst zal ik windows opnieuw installeren

offtopic:
Beetje vaag maar op mijn PC zie ik staan in de onderwerpen lijst dat BalusC de topicstarter is :?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2004 17:42 ]

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:36
Verwijderd schreef op 02 februari 2004 @ 17:40:
[..]

offtopic:
Beetje vaag maar op mijn PC zie ik staan in de onderwerpen lijst dat BalusC de topicstarter is :?
offtopic:
check hierboven in het offtopic gezwam voor de reden :P
BalusC heeft een gewone reply van LiSm dus omgezet naar een nieuw topic,
vandaar dat je BalusC als topicstarter aangeduid ziet
Verwijderd schreef op 02 februari 2004 @ 15:59:
[...]

Ik vindt het toch raar, dat ik die voodoo's niet aan de praat krijg. Ze reageren wel in blindows, maar de drivers worden niet geladen. (wat ik overigens gedaan had, was gewoon de HD met windows ME erop (hup) op het nieuwe mobo geplakt, veilige modus gestart, alles uit de hardware config lijst gemieterd, en geherstart & windows alles laten installeren. Tevens kwam die met meldingen over errors in .cab files (driverx.cab) over die voodoo, dat er iets niet gevonden / geinstalleerd kon worden. Ik heb al alle drivers manually verwijderd van het systeem, maar het probleem blijft ontstaan. Dusss, ik zal dus waarschijnlijk een nieuwe kopie van ME / 98 se erop moeten zetten, en dan verder proberen... i'll let ya know

edit : Ik ken die voodoolizer's niet vinden, alleen voor 3/4/5 :(
mischien staan hier nog geschikte drivers tussen:
http://home.tiscali.be/silvio/voodoo.htm
heb je trouwens die voodoolizers wel geprobeert? want mischien staat het er niet tussen maar werken ze wel :)
daarnaast is een schone install toch eigenlijk wel aan te raden

[edit]
hoppakaas:
http://www.3dcenter.de/treiber/grafikkarten-beta.php

daar staan ze tussen :)

[ Voor 11% gewijzigd door Crash op 02-02-2004 18:04 ]

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb hier een Asus TX97-X moederbord met een Intel Pentium I 200 MMX met 64 mb met 20 gb harde schijf en Windows XP Pro geinstalleerd en deze heeft geen last van extra 64 mb erbij. Geen enkel probleem. Die Voodoo draait inderdaad zonder IRQ's. Mijn S3 Virge moet vervangen worden door Voodoo Banshee want het gaat echt niet met een 17 tft scherm. Probeer gewoon eens Windows XP op je systeem te zetten. Dat moet die volgens mij gewoon trekken, want mijn systeem draait echt heel snel erop. Ik ga strax een DVD Speler even proberen maar ik denk toch niet dat die dat trekt.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

itsalex schreef op 02 februari 2004 @ 21:47:
Ik heb hier een Asus TX97-X moederbord met een Intel Pentium I 200 MMX met 64 mb met 20 gb harde schijf en Windows XP Pro geinstalleerd en deze heeft geen last van extra 64 mb erbij. Geen enkel probleem. Die Voodoo draait inderdaad zonder IRQ's. Mijn S3 Virge moet vervangen worden door Voodoo Banshee want het gaat echt niet met een 17 tft scherm. Probeer gewoon eens Windows XP op je systeem te zetten. Dat moet die volgens mij gewoon trekken, want mijn systeem draait echt heel snel erop. Ik ga strax een DVD Speler even proberen maar ik denk toch niet dat die dat trekt.
DVD spelen gaat softwarematig niet (Terw_Dan disclaimer: wel als je het in een 320x240 brievenbusje bekijkt), maar met een hardwarematige decoder (Creaticv DXR3 bijv. of een STB NitroDVD) moet het wel lukken.

Je hebt wel degelijk last van het niet gecached zijn van geheugen boven de 64MB, het verschil is alleen dat Win2K/XP onderin het geheugen gaan zitten, waardoor in ieder geval de systeemprocessen (die het meeste baat hebben bij de cache) wel gecached zijn. Daarom merk je het niet zo erg :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Nou, na vele malen proberen heb ik in de bios toch de irq's op automatische toewijzing gezet, en een herinstallatie begonnen van 98 SE, alle nodige drivers erbij gedownload en maar hopen dat het werkt he :P

XP / 2000 lijkt me nog niet zo verstandig omdat daar nog maar een 2gb + 850mb schijfje(s) inzitten, dusss, ook voor dat moet ik opzoek gaan.

Had trouwens de 64mb Dimm eruit gehaald en het systeem was aanzienelijk sneller dan daarvoor (96mb Simm, 60ns / 2t over). Ik moet nog heel veel gaan experimenteren met die pc, om het beste eruit te halen. Over die voodoo's kan ik nog nix zeggen, want ik heb de tijd nog niet gehad om win98 te laten finalizen.

Heb de laaste 3dfx VooDoo 2 9x / SiS 6326 drivers gedowned.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb een 20 gb (60 GB ging helaas niet, maar wel nog een 30 gb) aan zo'n bord hangen en het is een ATX uitvoering met een 400w voeding. Beetje overdreven maar ok. Ik heb trouwens ook zo'n SIS 6326 kaartje en die werkt wel een beetje brak op het moederbord. Mijn S3 Virge 2MB draaide echt beter met mijn TFT scherm. Ik heb nog ergens geloof ik een 3D Voodoo 3000 liggen en die gaat er morgen in. Ik ga ook even proberen of Serial ATA goed werkt erop via extra kaartje met 120 GB en USB2 werkt via Add In kaartje. Ik heb trouwens 256 MB geheugen gehaald via 1 bank en ging perfect. Ik ga morgen mijn SB Live erin zetten en een Benq 4x DVD Brander en dan is deze bak klaar. Alleen inderdaad met IRQ toewijzen gaat niet lekker met die SIS kaart die ik nu heb. Echt een bagger ding die VGA kaart. Alleen WMA/MP3 Pro/OGG afspelen gaat mijn procteller naar de 90%.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

[quote]itsalex schreef op 03 februari 2004 @ 23:21:
... Ik heb een 20 gb (60 GB ging helaas niet, maar wel nog een 30 gb) ...[/qoute]

Klopt, bios gaat niet verder dan 32gb.
Ik heb trouwens ook zo'n SIS 6326 kaartje en die werkt wel een beetje brak op
Ik heb er geen problemen mee, ik heb de 8 mb pci versie (35/70 mhz 8)7 ) en voor 2d qualiteit doet ie het goed. Ik heb er ook een tsr bij gepropt die de bios update (rom chip) naar 1.21.
Ik ga ook even proberen of Serial ATA goed werkt erop via extra kaartje met 120 GB en USB2 werkt via Add In kaartje.
Hoop voor je dat die snelheden te halen zijn op dat plankje...
Ik heb trouwens 256 MB geheugen gehaald via 1 bank en ging perfect.
Idd, het moederbord kan niet meer aan dan 256mb (heb ik gehoord)
Alleen WMA/MP3 Pro/OGG afspelen gaat mijn procteller naar de 90%.
Ja, bij het "uitpakken" van die bestandsformaten is nog wel het nodige CPU rekenwerk vereist... Op die formaten zit nou eenmaal zware compressie. Ik weet niet wat voor cpu je hebt ?

/edit : typo's

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2004 04:24 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[quote]Verwijderd schreef op 04 februari 2004 @ 04:19:
itsalex schreef op 03 februari 2004 @ 23:21:
... Ik heb een 20 gb (60 GB ging helaas niet, maar wel nog een 30 gb) ...[/qoute]

Klopt, bios gaat niet verder dan 32gb.
Booten vanaf meer dan 32GB gaat niet lukken (zonder rare patches e.d.), maar Win2K/XP zou zonder meer een grotere drive kunnen aanspreken zolang maar van een door BIOS herkende drive geboot wordt.
[...]

Idd, het moederbord kan niet meer aan dan 256mb (heb ik gehoord)
Officieel wel, maar dat is dan met max. 64Mb chips op max 128MB reepjes. Als je een 256MB reep erop geprikt krijgt, is duideljk dat hij wel 128Mb chips slikt, dus kun je er ook twee van doen voor 512MB. Officieel totaal niet ondersteund, maar het werkt wel (zelf heb 384MB op een TX gehad). Intel heeft pas officieel ondersteuning voor 128Mb chipdichtheden vanaf de 2e revisie BX, maar vanaf 1e rev. LX en TX werkt het ook gewoon ;)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1