Toon posts:

'Dualhead-users' idee voor alternatief?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
...kon geen 'dekkende' titel bedenken.

ik ben een nieuw systeem aan het bouwen, en de bedoeling was dat ik daarin de videokaart (matrox G400 dualhead 32Mb) van het oude systeem zou zetten. Helaas heb ik een uitvoering die (waarschijnlijk) niet op een AGP-pro poort werkt. (zit geen A4 of 4A in het partnumber)

Nu ben ik dus gaan zoeken naar een alternatief. Ik werk als ontwerper + A/V-editor graag met het dualhead-gebeuren van Matrox. Ik zie wel (bijv. bij Asus) videokaarten met twee video-uitgangen, maar het is me niet duidelijk of deze kaarten dezelfde mogelijkheden bieden als de Matrox (clone, zoom, video op 2e scherm, etc.).

Ik ben niet zo 'into gaming', dus 3D heeft minder prioriteit.

Welke videokaart kunnen jullie me aanraden die dus een soortgelijke dualheadfunctie heeft en 2D goed presteert?

Wat betreft Matrox zijn dit goede kandidaten, maar ze zijn wat aan de dure kant:
Matrox Millennium P650 64MB €164,-
Matrox Millennium P750 64MB €229,-
Matrox Parhelia 128MB €365,-
(De laatstgenoemde is ook 3D beter dan de Millenniummodellen)

M'n budget ligt meer tussen de 80 en 140 euro.

systeemspecs:
P4 2,8Ghz
Asus p4C800 deluxe
Twinmos/Twister PC3200 2x256Mb

Ik weet dat het grotendeels een zoekvraag is, maar na een paar weken achter elkaar reviews, productspecs en fora te lezen voor dit nieuwe systeem hoop ik dat jullie me suggesties willen geven! Mijn dank is groot!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Volgens mij is AGP pro (redelijk)backwards compatible, je moet alleen even uitkijken met het voltage van de kaart.

Meh ...

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-08 18:05

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op 02 februari 2004 @ 03:20:

Ik zie wel (bijv. bij Asus) videokaarten met twee video-uitgangen, maar het is me niet duidelijk of deze kaarten dezelfde mogelijkheden bieden als de Matrox (clone, zoom, video op 2e scherm, etc.).
Ik kan het anders wel met mijn Nvidia Ti4200 met 1x V-Out.

LinkedIn WoT Cash Converter

Verwijderd

Had ook altijd Matrox G400DH. Heb nu een Asus9560videosuite. Prima kaart. Heeft 2 DVI uitgangen en anloog uit en in. Via firewire capture ik DV films. Via de analoog in capture ik VHS en TV beelden. Echt een aanrader.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
AGP Pro is afaik niets anders dan een gewoon AGP slot met wat extra power connectors aan één kant. Vaak zie je een stikker zitten op dat stuk als je een nieuw mobo koopt met AGP pro. Je AGP slot is daarom nog prima compatible met bijna alle AGP kaarten en kan ook nog evt. AGP pro kaarten draaien (die zie je niet super veel op de markt). Je G400 zou dus eigenlijk ook moeten werken, of zal niet werken i.v.m. dit.

Waarom kies je eigenlijk voor een P650, maar geen G550 die een stuk goedkoper is? Aangezien de P650 toch buiten je budget valt en de G550 wel passend is lijkt me dat ook geen slechte keus.

[ Voor 18% gewijzigd door Laurent op 02-02-2004 07:25 ]

• gridfox
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-09-2023
Eventueel geeft een goede twee/derde/etc. PCI-kaart je ook extra monitor aansluitingen.

Hey, it compiles . . . . Ship it !

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reacties!

vraag me alleen nog steeds af of andere kaarten ook de functies 'clone, zoom, multidesk, dvd-max' hebben, en twee monitoren onafhankelijk kunnen aansturen (wat betreft resolutie en refreshrate).

JayJay: Heeft de Asus9560videosuite kaart ook deze mogelijkheden?

De G550 is een optie, alleen las ik dat de beeldkwaliteit van de G400 serie beter is dan die van de G450 en G550 series.

Ik heb liever niet meerdere videokaarten in het systeem. Een 2e (of 3e) videokaart bekijk ik pas als er geen andere kaarten zijn met ongeveer dezelfde functies en beeldkwaliteit.

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

dvd-max heet theater-mode op ATI kaarten, maar werkt daar lang niet zo lekker als bij Matrox. Zo krijg ik bijvoorbeeld altijd vage strepen door het beeld bij snelle bewegingen.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-08 00:19
Verwijderd schreef op 02 februari 2004 @ 18:18:

vraag me alleen nog steeds af of andere kaarten ook de functies 'clone, zoom, multidesk, dvd-max' hebben, en twee monitoren onafhankelijk kunnen aansturen (wat betreft resolutie en refreshrate).
nVidia kaarten gebruiken nView en daarmee kun je ook clonen, zoomen, multidesken, onafhankelijke reso's instellen etc. Eigenlijk doet nView nagenoeg niet onder voor Matrox' DualHead mogelijkheden :)

Ik heb ervaring met beide en ik kan niet zeggen dat ik de ene beter/slechter vind dan de ander qua mogelijkheden en gebruiksgemak. Maar ik maak dan natuurlijk ook niet gebruik van alle opties :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Dus Nvidia werkt wat betreft dualheadfuncties beter dan ATI.

Misschien is de beeldkwaliteit niet helemaal te vergelijken met die van een Matrox kaart, maar wie heeft goede ervaringen met welk merk Nvidia kaarten en welk type?

Verwijderd

zie hier om je G400 in je nieuwe moederbord aan de praat te krijgen:
http://forums.matroxusers...ead.php?s=&threadid=38574

er staat ergens een plaatje in die thread: je moet de contacten op plaats R68 doorverbinden, dan zal het AGP slot detecteren dat je kaart om 1.5v vraagt wat het dan ook geleverd zal worden.

btw. ik heb laatst mijn Sapphire 9700 Pro vervangen door een Matrox p650, en het verschil in beeldkwaliteit tussen de 2 was vele malen groter dan ik had gedacht. De huidige 'consumer' ATI/nVidia kaarten hebben nog lang niet het niveau van Matrox kaarten bereikt. Wellicht dat 'professional' kaarten van ATI en nVidia beter zijn, hetzij ook vele malen duurder.

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07-2025

Roeligan

Feyenoord

ikzelf heb op de zaak een G550 en thuis een Asus8420 (Ti4200 DeLuxe) en die nVidia bevalt me beter dan de matrox. Op een paar kleine features na doen de QuickDesk en nView hetzelfde.

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Verwijderd

Twarp schreef op 02 februari 2004 @ 03:49:
Volgens mij is AGP pro (redelijk)backwards compatible, je moet alleen even uitkijken met het voltage van de kaart.
agp pro is niets meer dan een agp slot met een extra powerconnectortje ervoor. Ik ken gene enkele consumentenkaart die dat stuje ook echt gebruikt :/
Afbeeldingslocatie: http://homepage2.nifty.com/~amaki/815e/815-04s.jpg
image van google
Dat stukje waar het stickertje overheen zit maakt het een 'pro' slot.

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Verwijderd schreef op 03 februari 2004 @ 11:26:
Dus Nvidia werkt wat betreft dualheadfuncties beter dan ATI.

Misschien is de beeldkwaliteit niet helemaal te vergelijken met die van een Matrox kaart, maar wie heeft goede ervaringen met welk merk Nvidia kaarten en welk type?
nou ja, beter dan mijn ATI.... Ik had het over een Radeon 9000 in een Acer Travelmate 800 laptop, misschien dat andere (standalone) kaarten van ATI het beter doen. Overigens is de TV-out van mijn laptop wel goed als je de theater mode *niet* gebruikt..

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 februari 2004 @ 11:46:
zie hier om je G400 in je nieuwe moederbord aan de praat te krijgen:
http://forums.matroxusers...ead.php?s=&threadid=38574

er staat ergens een plaatje in die thread: je moet de contacten op plaats R68 doorverbinden, dan zal het AGP slot detecteren dat je kaart om 1.5v vraagt wat het dan ook geleverd zal worden.

btw. ik heb laatst mijn Sapphire 9700 Pro vervangen door een Matrox p650, en het verschil in beeldkwaliteit tussen de 2 was vele malen groter dan ik had gedacht. De huidige 'consumer' ATI/nVidia kaarten hebben nog lang niet het niveau van Matrox kaarten bereikt. Wellicht dat 'professional' kaarten van ATI en nVidia beter zijn, hetzij ook vele malen duurder.
Ik heb niet van die tweakhanden om 'de contacten op plaats R68 door te verbinden', dus dat wordt waarschijnlijk een andere videokaart.
*als iemand nog een G400 met '4A' in het part number wil ruilen...:-)

Mijn voorkeur blijft (vanwege de 2D kwaliteit) toch uitgaan naar een Matrox kaart.
Misschien dan toch een G550. Of diep in de buidel tasten en een P650... of gek doen en een parhelia kopen, pfff

Bedankt iig voor de reacties!

Verwijderd

heb je al geprobeerd of je G400 in het nieuwe moederbord werkt?

Mijn G400 (ook zonder 4A in het modelnummer, en zonder die R68-mod), werkt perfect in mijn Intel 875 moederbord.

Ik zou niet voor de parhelia gaan, tenzij je echt de wat snellere 3D nodig hebt dan de P650 (maar nog steeds erg langzaam in vergelijking met andere huidige kaarten). Voor dualhead en beeldkwaliteit kan ik echter alleen Matrox aanbevelen (of professionele ATI/nVidia/3Dlabs kaarten).

Verwijderd

Als je trouwens iemand met een soldeerbout kent, dan kan die binnen 2 seconden met opgewarmde bout die R68 contacten met elkaar verbinden (het gaat dus om een kleinigheid als je kan solderen).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het nog niet geprobeerd. Het geheugen, harde schijven en cd-rw komen morgen, dan kan ik het proberen.

Nu heb ik nog even in de manual van de P4C800 deluxe gekeken en daarin staat niets over een beveiliging van de AGP-poort m.b.t. videokaarten met 3,3v. Ik kan me herinneren dat sommige asus moederborden deze beveiliging (met een LEDje) hebben.

Dit is m'n 2e G400, de eerste begaf het vrij snel na (2e hands) aankoop. Ervoor een G200 marvel gehad, ook een perfecte kaart (voor die tijd)!

Op zich zal het me wel lukken om met soldeer een verbinding te maken, maar was jij het, dZeus, die het volgende heeft gezegd (op matroxusers.com)?:
...ALL G400s are 1.5v compatible. The 'mod' is just to satisfy AGP voltage detection mechanisms on some motherboards...

En is zo'n gemodde videokaart weer terug in een asus p2B mobo te plaatsen?

edit: haakje sluiten

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2004 18:51 ]

Verwijderd

Ja, dat was ik die dat gepost heeft.

Zoals ik al zei, de kaart werkt in mijn moederbord zonder die 'r68-mod'. Het is puur dat zonder die mod de voltage-detectie op sommige moederborden spaak loopt met de G400 zonder 4A in het modelnummer. Probeer gewoon uit of jouw moederbord wel of niet spaak loopt met de kaart, en mod de kaart indien het dan nodig is. De kaart is gewoon nog bruikbaar in andere moederborden nadat de mod is uitgevoerd, zoals de Asus P2B.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 februari 2004 @ 18:18:
bedankt voor de reacties!

JayJay: Heeft de Asus9560videosuite kaart ook deze mogelijkheden?

De G550 is een optie, alleen las ik dat de beeldkwaliteit van de G400 serie beter is dan die van de G450 en G550 series.

Ik heb liever niet meerdere videokaarten in het systeem. Een 2e (of 3e) videokaart bekijk ik pas als er geen andere kaarten zijn met ongeveer dezelfde functies en beeldkwaliteit.
Met de Asus9560 kun je dit allemaal met de Nvidia Forceware drivers, maar nog veel handiger is het progje UltraMon2.4 Hiermee kun je heel snel en handig de schermen van 2 of zelfs 3 monitors instellen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer eerst gewoon of de kaart in het mobo werkt, anders kan ik nog die mod doen, of kijken naar die Asus 9560.

To be sure: ik kan die matrox-kaart toch niet mollen door het uit te proberen, he?

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:19
Hiermee kun je heel snel en handig de schermen van 2 of zelfs 3 monitors instellen.
Zelfs meer dan 10.. Werkt inderdaad perfect, gebruik het nu al maanden en wil niet meer anders. Merk en type videokaart maakt ook niet uit.

Roomba E5 te koop

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 februari 2004 @ 23:45:
Ik probeer eerst gewoon of de kaart in het mobo werkt, anders kan ik nog die mod doen, of kijken naar die Asus 9560.

To be sure: ik kan die matrox-kaart toch niet mollen door het uit te proberen, he?
nope, ook niet het moederbord. Het komt erop neer dat ofwel je pc wel opstart en beeld geeft op de G400, of geen beeld geeft, totdat je de mod hebt uitgevoerd.

Verwijderd

Topicstarter
dan heb ik niets te verliezen.
Ben zeer benieuwd morgen...
Pagina: 1