Toon posts:

[RH9] Probleem met X

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb eerder al linux versies draaiende gehad (Oa Mandrake 9 en Knoppix), dus dacht ik gisteren laat ik eens verdergaan met expirimenteren. Dus ik installeer Red Hat 9, ging allemaal goed tot ik moest instellen welke monitor. De mijne stond er niet bij dus heb ik standaart monitor genomen, wat normaal ook werkte bij Mandrake en Knoppix, bij de eerste boot ging het meteen fout, kreeg vaage foutmeldingen. Wat me het meeste opviel was dat hij de monitor niet eens kon detecteren (Belinea 17" CRT en een Medion 15" TFT geprobeert). Ik heb nog wat gekloot maar niks mocht baten.

Nu wil ik graag aan jullie vragen, wat in hemelsnaam kan dit zijn?
Mijn volledige specs zijn:
Amd Duron 1600
Abit NF7-SL
Ati Radeon 9700Pro 128Mb DDr*
2*256 Mb DDr Pc3200 @ Dual Channal
40Gb IBM, voor Win2k(10gb) WinXp(10Gb) en de rest ook in partities (7,5 voor mijn zusje en de rest voor mij)
80Gb Maxtor, 70Gb voor data en dergelijke, de rest voor linux.
Aopen 52*24*52 Brander
Lite-On 16*40 DvD-rom
300 Watt voeding

*In Win2k&Xp loopt de pc lekker stabiel alleen word bij het booten altijd het beeld op 50Hz weergegeven, foutje in de kaart gok ik maar ik heb er nog geen last van gehad bij andere dingen, ook denk hij constant dat de TV-out is aangesloten, die als deze ook is aangesloten lopend verdraait en verkleurt beeld weergeeft. Ik hoop niet dat het hier wat mee te maken heeft maar ik meld het voor de zekerheid even.

Mochten jullie nog te weinig informatie hebben, meld dit dan even!

Verwijderd

Je zegt dat je 'vage' foutmeldingen krijgt, misschien zou het handig zijn als je die hier even plaatst? (tis maar een ideetje hoor ;) )

Daarbij geef je aan dat je al wat 'geklooit' heb, maar ik lees nergens wat je nou precies gedaan heb. Behalve dan het aansluiten van twee verschillende monitoren.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2004 02:57 ]

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 13:22

Bergen

Spellingscontroleur

Je kunt de horizontale en vertikale frequenties van je monitor handmatig instellen in /etc/X11/XF86Config. Die frequenties kun je vast wel op de website van je monitorfabrikant vinden. Als je toch bezig bent in dat bestand kun je meteen even kijken of je videokaartdriver wel goed staat ingesteld.

[ Voor 25% gewijzigd door Bergen op 02-02-2004 03:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
GerbenW schreef op 02 februari 2004 @ 03:09:
Je kunt de horizontale en vertikale frequenties van je monitor handmatig instellen in /etc/X11/XF86Config. Die frequenties kun je vast wel op de website van je monitorfabrikant vinden. Als je toch bezig bent in dat bestand kun je meteen even kijken of je videokaartdriver wel goed staat ingesteld.
Hij detecteert steeds de Radeon9700, maar als het op de monitor aankomt krijg ik steeds een foutmelding, ik zal zo even booten en het overschrijven(heb maar 1 pc dus)
Verwijderd schreef op 02 februari 2004 @ 02:56:
Je zegt dat je 'vage' foutmeldingen krijgt, misschien zou het handig zijn als je die hier even plaatst? (tis maar een ideetje hoor ;) )

Daarbij geef je aan dat je al wat 'geklooit' heb, maar ik lees nergens wat je nou precies gedaan heb. Behalve dan het aansluiten van twee verschillende monitoren.
Het enige wat ik me nog ongeveer herinner van de foutmelding is dit:

code:
1
2
3
4
5
Using Ati Radeon9700

HorizontalFreq: Unknown
VerticalFreq: Unknown
Monitor: Unknown

Verder gaat het beeld dan weer naar zwart en dan weer naar text mode, hij is dus alleen bij de install in Grafische mode geweest, daarnaar nietmeer

Ok: ik heb gereboot en de foutmelding overgeschreven(hetgeen wat nuttig was dan, de rest was iets over dat je het niet meteen moest melden oid)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
(==) Logfile: "/var/log/XF86Config.0.log" Time Mon Feb2 12:15
(==) Using Config File: "/etc/X11/XF86Config"
(WW) Radeon: No Matching Device Selection for instance (busId Pci:2:0:1) Found
(EE) Radeon(0) no valid mode for this DFP/LCD
(EE) Screens Found, But none have a useable configuration

Fatal server error:
No screens found

Dit kreeg ik dus te zien, plus het deel over het melden ervan, ik ga nu even kijken wat ik in de config kan veranderen.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2004 12:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
*klein kickje* k verveel me... anyone who helps me?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-02 22:54

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Deze search op Google geeft redelijk wat resultaten terug. Op de eerste pagina met hits tref ik wat mogelijke instellingen aan die je kan proberen, alsmede de tip om bij het booten geen composite of s-video aangesloten te hebben. Dat laatste lostte dit probleem bij iemand op :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 13:22

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op 03 februari 2004 @ 09:02:
*klein kickje* k verveel me... anyone who helps me?
Heb je de frequenties en de driver nou al veranderd in XF86Config?
Pagina: 1