Ik zit met een probleem ik heb gebruik gemaakt van een externe database via de database explorer.. als ik nu de applicatie in een andere map zet kan hij de database niet meer vinden. Ik kan het path ook nergens vinden in de code? Wie weet hoe ik kan verwijzen naar de root of de database include in het programma.
Op wat voor manier maak je verbinding met de database? Via een TDatabase component? Gebruik je ADO, DBExpress, BDE? Je zult meer informatie moeten geven.
Een goede grap mag vrienden kosten.
Zoals al werd gezegd hebben we eigenlijk meer informatie nodig, maar afgaande op je verhaal heb ik wel een idee 
Gezien je met de database explorer werkt, ga ik er vanuit dat je met de BDE werkt.
Bij je Delphi installatie vind je ook een BDE Administrator. Met deze tool kun je aliassen aanmaken. Dit zijn verwijzingen naar directory's met database bestanden (geeft ook aan om wat van soort database bestanden het gaat zoals bijvoorbeeld paradox of dbase). Dus bijvoorbeeld alias "test" en die wijst naar "c:\test".
Nu heb jij vermoedelijk met het verplaatsen van de programma ook de database bestanden verplaatst. Maar gezien je programma op zoek gaat naar je database aan de hand van die alias, die nog altijd naar de foute directory wijst, kan ie jouw database niet vinden.
Dus BDE administrator even opstarten en de directory aanpassen van jouw alias (welke alias vindt je terug in het database component van je programma)
Maar dit hele verhaal is afgaande op wat je vertelt hebt. Als nu blijkt dat je totaal iets anders gebruikt gaat het natuurlijk niet op
Gezien je met de database explorer werkt, ga ik er vanuit dat je met de BDE werkt.
Bij je Delphi installatie vind je ook een BDE Administrator. Met deze tool kun je aliassen aanmaken. Dit zijn verwijzingen naar directory's met database bestanden (geeft ook aan om wat van soort database bestanden het gaat zoals bijvoorbeeld paradox of dbase). Dus bijvoorbeeld alias "test" en die wijst naar "c:\test".
Nu heb jij vermoedelijk met het verplaatsen van de programma ook de database bestanden verplaatst. Maar gezien je programma op zoek gaat naar je database aan de hand van die alias, die nog altijd naar de foute directory wijst, kan ie jouw database niet vinden.
Dus BDE administrator even opstarten en de directory aanpassen van jouw alias (welke alias vindt je terug in het database component van je programma)
Maar dit hele verhaal is afgaande op wat je vertelt hebt. Als nu blijkt dat je totaal iets anders gebruikt gaat het natuurlijk niet op
ik gebruik het tdatabase component. Via de form wizard.. BDE staat op disabled. Als ik via de BDE administrator op mijn database klikt staat dat ie in het path d:\project_delphi staat.. het probleem is dus dat ik eigenlijk een \database.db verwijzing moet hebben zonder drive naam
[ Voor 67% gewijzigd door hydex op 02-02-2004 08:55 ]
De BDE werkt op dezelfde manier als ODBC en dat betekend dat je in de BDE Admin aangeeft waar de DB staat. Als je de DB verplaatst zal je dat daar moeten aanpassen. Je zal altijd een volledig pad op moeten geven. Als je dat niet wilt moet je eens kijken naar dbExpress, ADO of een ander alternatief.
We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher
Je wilt zeggen dat je TDatabase gebruikt zonder BDE ? Lijkt me sterk (het zou desalniettemin misschien wel mogelijk zijn).hydex schreef op 02 februari 2004 @ 08:53:
ik gebruik het tdatabase component. Via de form wizard.. BDE staat op disabled. Als ik via de BDE administrator op mijn database klikt staat dat ie in het path d:\project_delphi staat.. het probleem is dus dat ik eigenlijk een \database.db verwijzing moet hebben zonder drive naam
BDE is iig niet iets dat je graag wilt gebruiken. Je moet dit overal installeren waar het progje gaat draaien met alle problemen van dien. Verder als de database gewoon in de directory staat van je app (of iets anders dat de app altijd weet waar de database is) dan kun je die aliassen ook in je progsel aanmaken, zie de DbiXXX functies in de BDE unit.
Pagina: 1