Toon posts:

Waar haalt mijn Moederbord zijn Vcpu vandaan? 12V of 5Volt?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een MSI KT3-Ultra 2-C (MS 6593, ook te vinden als Kt7-266Ultra2 )

Ik heb een ATX steker erop zitten en een extra P4 12VDC 4 pins connector.
Mijn proc draait alleen op de ATX steker zonder de P4 stekker toe te passen,
maar vanwege het stroomverbruik lijkt het me beter om beide toete passen.

Desondanks ben in wel benieuwd waarvan nu mijn Voltageregulaars de CPU Voltage mee instellen? Van de 12Volts voedingsrail of van de 5 Volts rail. :?

Is er een (eenvoudige) manier om uberhaupt te zien waarvan je moederboard de spanning trekt? Of is het gewoon een lot uit de loterij?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:35

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik snap je vraag niet helemaal. Ik weet alleen dat die extra voedings connector 2x 12V en 2x GND is... :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Lijkt me dat het van de 12 volt is :)

P = U * I, dus als de U hoger wordt wordt de I lager bij hetzelfde vermogen, dus zijn de draden minder dik :)

En je kunt dus meer I trekken uit een hogere U :)

Of is dit onzin :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

De CPU gebruikt de 12v, maar waarom zou je die extra stekker er bijaan willen modden? Als het nodig was had de fabrikant het zelf wel gedaan ;)

🖥️ | 🚗

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-02 16:58
als ie een wat oudere voeding heeft waar die stekker niet aan zit en een nieuw moederbord waar die stekker wel voor nodig is

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Verwijderd

de 12V gebruikt hij, want als hij 5V zou gebruiken heb je nix aan die p4 stekker aangezien daar geen 5V opzit maar 2x12V+2xGRND...
maar waarom deze vraag???
offtopic:
je kan wel zien waar je mobo de spanning weghaalt dat zijn die streepjes op je mobo dan moet je gwn het lijntje volgen :P

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2004 22:36 ]

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

DaNiEl KuNsT schreef op 01 februari 2004 @ 22:33:
als ie een wat oudere voeding heeft waar die stekker niet aan zit en een nieuw moederbord waar die stekker wel voor nodig is
In dit geval is het dus andersom ;)

Zelfs die Lanparty borden die tot 2,0v vcore gaan hebben geen extra aansluiting voor die 4-pins stekker. Voor P4's schijnt het nodig te zijn, maar voor AMD bordjes is het onzin...

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Topicstarter
De reden van mijn vraag is dat ik een nieuwe voeding moet kopen met meer power erin voor mijn AMD AthlonXp3200+ procje...

Is dan belangrijk om te weten of de max. stabiele Amperage uit de 5volts lijn moet komen of uit de 12volts lijn. Dit is verschillend bij voedingen. wat bij de een meer is is weer bij de andere minder. :(

Aangezien ik voor overclocken een stabielere Vcore moet hebben, nu schommeld hij tussen de 2,10 en 2,18 Volt; en ik zie dat ook mijn andere spanningen gaan zwalken;... weet ik vrijwel zeker dat mijn huidige voeding het niet meer goed trekt.

Daarom wil ik graag weten waarvan mijn moederboard nu de Vcore herleid; van de 5 volts leiding of van de 12 volts.

Verwijderd

MadMarky schreef op 01 februari 2004 @ 22:35:
[...]

In dit geval is het dus andersom ;)

Zelfs die Lanparty borden die tot 2,0v vcore gaan hebben geen extra aansluiting voor die 4-pins stekker. Voor P4's schijnt het nodig te zijn, maar voor AMD bordjes is het onzin...
een vriend van mij had een moederbord+AMD 2600, die alleen maar aanging als beide stekkers (ATX+P4 stekker) waren aangesloten, maak geen te snelle conclusie dus..
Verwijderd schreef op 01 februari 2004 @ 22:36:
De reden van mijn vraag is dat ik een nieuwe voeding moet kopen met meer power erin voor mijn AMD AthlonXp3200+ procje...

Is dan belangrijk om te weten of de max. stabiele Amperage uit de 5volts lijn moet komen of uit de 12volts lijn. Dit is verschillend bij voedingen. wat bij de een meer is is weer bij de andere minder. :(

Aangezien ik voor overclocken een stabielere Vcore moet hebben, nu schommeld hij tussen de 2,10 en 2,18 Volt; en ik zie dat ook mijn andere spanningen gaan zwalken;... weet ik vrijwel zeker dat mijn huidige voeding het niet meer goed trekt.

Daarom wil ik graag weten waarvan mijn moederboard nu de Vcore herleid; van de 5 volts leiding of van de 12 volts.
je 12V wordt volgens mij het meeste gebruikt door dingen buiten het mobo&cpu en dingen op het mobo (AGP+DDR+PCI enz) gebruiken denk ik de 5V

Verwijderd

Topicstarter
Quote:
de 12V gebruikt hij, want als hij 5V zou gebruiken heb je nix aan die p4 stekker aangezien daar geen 5V opzit maar 2x12V+2xGRND...
maar waarom deze vraag???

unquote:

Mijn huidige (lees te krappe) voeding heeft beide stekers; echter ik HOEF ze niet beide aan te sluiten op mijn plankje. Alleen de grote ATX steker is voldoende om het systeem aan de gang te krijgen (en dus NIET de P4 stekker erbij!).

Klopt het dan niet dat ik inderdaad alleen maar moet kijken naar de 5 Volts rating van een nieuwe voeding als meeste belangrijkst? Lijkt mij dat mijn plankje nl. van de 5 volts de Vcpu maakt, of heb ik het toch mis, want er zit natuurlijk niet voor niets een extra 12VDC P4 steker op... :?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2004 22:41 ]

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

Het is de 12 Volts lijn volgens deze link: http://forums.pimprig.com/archive/topic/4783.html

Hier staat weer iets anders: Google cache link

Hmmz.. Probleem :)

In ieder geval moet je gewoon een Antec True power of een Enermax je aanschaffen IMHO :P

Heb je zeker genoeg powah >:)

[ Voor 69% gewijzigd door AaroN op 01-02-2004 22:54 ]

JayGTeam (213177)

Verwijderd

Topicstarter
Daar wordt gesproken over de KT3 ultra 2 versie (MS6280)

Dat is dus NIET mijn plankje helaas. dat is een ander model (MS6593)

> Ik denk nl. dat hij van de 5 Volts trekt, omdat hij niet de extra P4 steker nodig heeft, en mijn huidige voeding maar max 10 Amps kan leveren op 12VDC. Volgens mij had hij er al dan al veel eerder uitgeklapt met draaien dunkt me.

Ik heb AthlonXp2400+ @2400-2500mhz 2,10-2,2 volts
2x harddisk 7200 toeren
1x CDRW liteon
1x DVD rewriter Nec 1300A
4x Fan (3x80mm, 1x60mm)
2xnetwerkkaart
1x radeon8500 retail
1x terratec Xfire1024 geluidskaart
2x reep 512mb ddr ram PC3200, cas 2.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Voor een beetje voeding is 16A op de 12v-lijn het minimum. Wil je echt overclocken dan is 18A of hoger sterk aanbevolen.

Mijn tip:
Neem een CWT of Antec voeding, van 380w of 430w. Goede kwaliteit, veel vermogen en erg goede voltages.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 februari 2004 @ 22:57:
Daar wordt gesproken over de KT3 ultra 2 versie (MS6280)

Dat is dus NIET mijn plankje helaas. dat is een ander model (MS6593)

> Ik denk nl. dat hij van de 5 Volts trekt, omdat hij niet de extra P4 steker nodig heeft, en mijn huidige voeding maar max 10 Amps kan leveren op 12VDC. Volgens mij had hij er al dan al veel eerder uitgeklapt met draaien dunkt me.

Ik heb AthlonXp2400+ @2400-2500mhz 2,10-2,2 volts
2x harddisk 7200 toeren
1x CDRW liteon
1x DVD rewriter Nec 1300A
4x Fan (3x80mm, 1x60mm)
2xnetwerkkaart
1x radeon8500 retail
1x terratec Xfire1024 geluidskaart
2x reep 512mb ddr ram PC3200, cas 2.
ik denk dat hij de 12V gebruikt en als hij te veel nodig heeft van de ATX stekker dat hij dan de p4 pakt, anders zou je 2 verschillende schemas hebben. 1 voor de 5V van de ATXstekker en 1 voor de 12V van de P4 stekker...

Verwijderd

Topicstarter
En wat ik er nog bij moest zeggen; ik heb er zo'n oude OEm low cost voeding inzitten;type LC-A300ATX. opgegeven vermogen max. 160 watt tesamen op 3,3Volts en 5Volts. Zeer krap dus.... :(

Verwijderd

Je kan toch zo zien waar hij op hangt.. Gewoon een lage fsb..hoge proc MHzen..veel Vcore..ff stressen en kijken welk voltage zakt. Dat voltage is het. Simpel.

Verwijderd

Topicstarter
Quote:
Je kan toch zo zien waar hij op hangt.. Gewoon een lage fsb..hoge proc MHzen..veel Vcore..ff stressen en kijken welk voltage zakt. Dat voltage is het. Simpel.
unquote:

Helaas kan ik met MBM of met ander voltageprgtje's niet zien waar het probleem zit.

ALLE voltages schommelen nl. Vcore, 3,3Volt, 5 volt, 12volts, -12 Volt en -5 volt. :(

MBM geeft volgende waardes aan (2x getest met SisoftSandra CPUbench op 2385mhz):
3,3Volts min. 3,15volts max. 3,26 Volts
5 Volts min. 5,05 Volts max. 5,11 Volt
12 volt min. 11,25 volts; max 11,92volts
-12volt min -12,44 volt, max. -11,94volt
-5 volt min -5,34 volt, max. -5,14 volt

Fan cpu; min. 6367RPM, max. 7031RPM (60x60 high speed 6800 toeren delta fan)

Kortom; probleem lijkt me duidelijk. huidige voeding is te krap bemeten. Er moet een zwaardere komen.

Nu blijft mijn vraag dus staan, waar wordt met name mijn Vcore vanuit geregeld, van de 5 voltslijn of de 12 volts?! :? Hoewel die 12 volts lijn wel heel sterk naar beneden duikeld bij stressed cpu....

Ik wil mijn Vcore een Vcure behandeling geven voor meer stabiliteit... ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2004 10:31 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 februari 2004 @ 10:26:
Quote:
unquote:

Helaas kan ik met MBM of met ander voltageprgtje's niet zien waar het probleem zit.

ALLE voltages schommelen nl. Vcore, 3,3Volt, 5 volt, 12volts, -12 Volt en -5 volt. :(

MBM geeft volgende waardes aan (2x getest met SisoftSandra CPUbench op 2385mhz):

Kortom; probleem lijkt me duidelijk. huidige voeding is te krap bemeten. Er moet een zwaardere komen.

Nu blijft mijn vraag dus staan, waar wordt met name mijn Vcore vanuit geregeld, van de 5 voltslijn of de 12 volts?! :? Hoewel die 12 volts lijn wel heel sterk naar beneden duikeld bij stressed cpu....

hmm je had al antwoord togh???
Verwijderd schreef op 01 februari 2004 @ 22:59:
[...]

ik denk dat hij de 12V gebruikt en als hij te veel nodig heeft van de ATX stekker dat hij dan de p4 pakt, anders zou je 2 verschillende schemas hebben. 1 voor de 5V van de ATXstekker en 1 voor de 12V van de P4 stekker...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 februari 2004 @ 10:26:
Quote:
unquote:

Ik denk uit de 12V lijn, maar als je een nieuwe voeding koopt is het toch geen probleem van welke lijn hij m haalt. Want als je een goede voeding haalt zal hij het zonder problemen kunnen trekken met en zonder die extra stekker. tip:

enermax EG465AX-VE (G) / (W) FMA

460 wat 114 euro

Verwijderd

Antec True Power...
Antec True Control is nog veel beter!! zit een ingebouwde fanbus bij die je in een 5 1/4" bracket doet ( je kan er dan ook nog je floppy bij doen)...
ikzelf heb jde 550W heerlijk ding :P
12,02
5,98 4,98
3,32
en vet stabiel!! max afwijkingen:
0,05
0,03
0,01

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2004 21:30 ]

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Verwijderd schreef op 02 februari 2004 @ 09:37:
Het kan nog veel simpeler: ff een multimeter op de middelste pin / achterkant van de mosfet houden op je 12 en 5 drukken de andere kant. 0 ohm = daar zit de connectie :)

Scheelt toch weer een paar seconden ;)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 februari 2004 @ 16:58:
Antec True Power...
Antec True Control is nog veel beter!! zit een ingebouwde fanbus bij die je in een 5 1/4" bracket doet ( je kan er dan ook nog je floppy bij doen)...
ikzelf heb jde 550W heerlijk ding :P
12,02
5,98
3,32
en vet stabiel!! max afwijkingen:
0,05
0,03
0,01
fijne voeding, 6v op je 5v lijn :*)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 februari 2004 @ 20:58:
[...]

fijne voeding, 6v op je 5v lijn :*)
mijn fout -> typfout
ut is natuurlijk 4,98 :)

• cruger
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Alle spannings metingen van moederborden of andere pc- spullen is koffiedik.
Zet er maar eens een echte geijkte multimeter op.

Het lijkt me niet dat die 1.5v van de 12volt lijn afkomt , eingenlijk ook niet van de 5v .
AL je 1.5v van 5 of 12v afhaald en er gaat een beetje stroom lopen dan zit je met een gigantise dissipatie.
Het is het waarschijnlijk de 3.3v waar die lagere spanning vandaan komt.

een schema van de voeding geeft de oplossing.

Tweak!

Verwijderd

Topicstarter
Quote:

Het kan nog veel simpeler: ff een multimeter op de middelste pin / achterkant van de mosfet houden op je 12 en 5 drukken de andere kant. 0 ohm = daar zit de connectie

Scheelt toch weer een paar seconden
unquote:

Dit is dus een tip waar ik ECHT wat aan had. Heb even opgemeten en het bleek inderdaad de 12VDC leiding te wezen die de voltage van mij cpu regeld.

Ik heb direct vanmiddag nog en nieuwe voeding bij Alternate gekocht; Thermaltake Truepower 480W black. kan 17 Amps leveren volcontinue op 12Volt.

Voltages zijn gelijk stabiel gebleven en zwalken niet meer! :)

Wat mij wel opvalt is dat mijn 12voltsleiding niet zo goed geijkt is. hij staat standaard al op 11,78 Volt ipv 12Volt. Bij zware belasting zakt hij in tot ca. 11,69-11,73volts. Ruim binnen de norm, maar persoonlijk lijkt me het beter deze voeding iets bij te regelen.

Iemand weet waar ik dat moet doen op deze voeding?
Pagina: 1