laptop wil niet meer op netstroom

Pagina: 1
Acties:

• smashnl
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-06-2023
Goede avond,

Ik heb hier een raar probleem.
Mijn laptop (ibm) wil niet meer op netstroom. Hij start normaal op en doet het ook, dit omdat de accu nog niet leeg is.
Zet ik de adaptor (netstroom) er op dan zie ik dat hij niet bij laad.
Als ik de accu los haal en dan probeer om de laptop op netstoom te laten starten doet ie het niet.
Ik heb gemeten maar de adaptor geeft gewoon stroom af.
Tevens de bios gereset om te kijken of dat hielp maar helaas.
Weet iemand of er in een laptop een zekering zit of zo die kapot kan gaan of kan er iets anders zijn wat ik overhet hoofd zie.

Ik kan niet te veel testen omdat als de accu leeg is hij het anders helemaal niet doet.

yep it's me

• Notehoutelade
  • Niet online
Misschien de connector op de laptop stuk. Probeer eens daarzo aan de stekker te friemelen, misschien maakt ie dan wel contact?

• smashnl
Nee helaas dat wil ook niet werken.
bedankt weet iemand of er ergens een zekering in een laptop zit en zo ja is die vervang baar.

yep it's me

• smashnl
weet iemand of je de accu kunt op laden zonder laptop.
op de accu zitten 5 pinnen, waarvan de buiten kant langer zijn.
op welke moet je stroom zetten om de accu opteladen.

yep it's me

Verwijderd

Het "kan" wel maar dat is eigenlijk niet aan te raden. Ik gok zo dat je een Li-ion accu hebt en die hebben een speciale druppellader met overspanningsbeveiliging nodig.

Als je het echt wilt doen of weten...je meet met een multimeter welke spanningen en welke polen op elk van de pinnen zit. Als ik het zo hoor (vijf pinnen), zitten de cellen waarschijnlijk parallel en is een(1) van die pinnen om in normaal gebruik de accu op te laden en een andere om de accu te ontladen(accugebruik). Let wel goed op de specificaties..heel belangrijk!

Om er zeker van te zijn dat je laptop niet meer oplaadt, kun je met een multimeter checken of er uberhaupt wel een stroompje loopt door met de accu in de laptop op de netstroomin- uitgang te kijken of hij wel geschakeld staat.

Maar goed...voor het zelfde geld heb je een andere laptop en/of adapter...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2004 11:20 . Reden: even toevoegen ]

• smashnl
nee hij staat niet geschakeld. ook brand het lampje van de laptop niet meer.
zoals hier boven gezegt hij doet het wel alleen wil het systeem niet meer op netspanning lopen.
Dat is het vervelende hij doet het wel als de accu vol is.
maar dat is maar een tijdje hij wil gewoon niet opladen.
de adapter is goed die heb ik namelijk getest op een zelfde laptop van een ander

ik kan moeilijk elkedag een half uurtje gaan rijden naar die kenis om mijn accu op te gaan laden.

vandaar dat ik wil weten of ik zo ook de accu kan op laden met een zelf gemaakt stekkertje of zo

yep it's me

Pagina: 1