usb pendrive als root fs problemen

Pagina: 1
Acties:

• nzyme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-12-2025
mensen,
om de router hier wat stiller te krijgen heb ik besloten de hdd druit te halen en te vervangen door een usb pendrive. Om het zaakje te testen heb ik de beschikking over een 64mb m-systems disk-on-key usb1 pendrive. (uiteindelijk wordt t een 128mb, merk moet ik nog zoeken) De bios van de router (P2 300 @ i440lx) heeft geen boot usb optie.

Ik probeerde het dus zo:
-kernel bakken met daarin usb mass storage en scsi disks support. Ook die patch regels dr bij gegooid voor de delay.
-een slackware boot disk pakken en mounten met -o loop.
-de kernel van die disk vervangen door de nieuwe en naar fd schrijven met rawritexp (idd onder windows dus)
-pendrive in pluggen en de power knop in drukken

De kernel wordt geladen, zonder problemen (voor zo ver ik kan zien), op een gegeven moment wordt de usb zooi geinitialiseerd en daarbij zie ik ook de identificatie data van de pendrive staan. Echter krijg ik de volgende melding:
"VFS: Cannot open root device 'sda1' or unknown-block(0,0), retrying in 1sec"

Probleem bij het booten is dat hij /dev/sda1 niet vinden kan :?
Moet ik eerst lilo draaien op die usb stick ofzo :?

btw: de pendrive is onder windows gewoon (dus niet snel) geformatteerd met een FAT16 filesystem.

| Hardcore - Terror |

• A_L
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

A_L

Misschien zou je kunnen kijken of een standaard 'usb-linux-distro' wel wil draaien. Runt bijvoorbeeld kun je ook draaien met floppy + usb-stick.

Ik zelf heb ook geprobeerd van pendrive te booten + floppy, maar kreeg ook van dit soort meldingen dat ie geen rootfs kon vinden. Zelfs herformatteren mocht niet baten (was geformateerd als super-floppy, dus alleen sda)

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:31
Ik wil niet off-topic reageren, maar is het voor dit soort doeleinden niet gemakkelijker om een IDE naar CompactFlash adapter te kopen en dan CompactFlash geheugen te gebruiken?

Dan hoef je ook niks ingewikkelds te doen. De prijs van CompactFlash ligt net zo hoog of lager dan dat van USB memory-keys.

• Kapitein Edward
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-02-2024
Je kunt in hetb bios ook zo instellen dat ie de hdd na bijv 5 min inactief te zijn geweest uitgeschakeld word.

Ik weet dat het een beetje offtopic is maar mischien wist je dit nog niet ;)

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

ddc schreef op 01 februari 2004 @ 23:13:
Ik wil niet off-topic reageren, maar is het voor dit soort doeleinden niet gemakkelijker om een IDE naar CompactFlash adapter te kopen en dan CompactFlash geheugen te gebruiken?

Dan hoef je ook niks ingewikkelds te doen. De prijs van CompactFlash ligt net zo hoog of lager dan dat van USB memory-keys.
Maar een IDE-CF adapter is ook niet gratis.

Volgens mij moet TS een patch hebben, die ervoor zorgt dat de kernel het rootfs wat meer tijd geeft. Zal ns ff zoeken...

oeps, die had TS al (die patch zorgt er ook voor dat ie t na 1 seconde nog een keer probeert).

[ Voor 9% gewijzigd door smokalot op 02-02-2004 14:44 ]

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
Gebruik je wel msdos ipv vfat?
Ik had problemen met de voorgeformatteerde usb pendrive van mijn broertje met vfat, die begreep hem niet, msdos daarentegen wel.

En nog eens wat, ik heb het zelf nog niet geprobeerd met mijn oude bx, maar als werkt zip-drive als bootdevice niet?

Verder staan er nog wel een paar tips en boot floppies met een usb pendrive distro bij flonix:
http://www.flonix.com/

• deepep
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12-2025
ja zip werkt als boot device. 2e hands 100mb zip drive is goedkoper. dan een usb stick. :)

Doe je ding.

• nzyme
hmz, dat van die cf disk wist ik al, al gezien hier op GoT. Nadeel is volgens sommigen dat er een beperkte lees/schrijf hoeveelheid is.... beetje jammer dus en geen optie. Ik wil niet steeds moeten denken dat ik opeens nix meer mag schrijven. En ik weet van usb disk distro's af, maar ik wil noujuist ZELF alles doen zeg maar, dus me eigen slackware install naar die usbstick dumpen en NIET een voorgemaakt iets van Runt ofzow.
Bas! schreef op 02 februari 2004 @ 14:40:
Gebruik je wel msdos ipv vfat?
Dacht ik wel toch? formateren in de windows verkenner als FAT systeem.

(Daarna is de pendrive wel te mounten onder linux als /dev/sda1 trouwes, alleen bij het booten wil die ineens /dev/sda1 niet zien :?)

Maar dr is niemand dus met een oplossing voor die "VFS:xxxxx" melding?

offtopic:
tijdens het bootproces krijg ik die melding, en iedere regel is steeds hetzelfde en wordt om de seconde weer een aan toegevoegd, maar hoe kan ik pauzeren ofzo om alles ff rustig te bekijken? printscreen naar de printer is geen optie.

[ Voor 22% gewijzigd door nzyme op 02-02-2004 15:15 ]

| Hardcore - Terror |

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-01 22:51
Die error die jij krijgt (VFS: Cannot open root device 'sda1'...) is de error die de USB-Root-patch genereerd zodra het mounten mislukt. De patch zorgt er dan voor dat de kernel na 1 sec weer probeerd. Na 1 of 2 keer zou dit moeten lukken en zou je door moeten booten.
Kun je de pendrive gewoon mounten in linux zonder -o loop optie?

Dan zou het bij het booten nl ook moeten werken.
Tenzij je je FAT-support niet goed in de kernel hebt gebakken... maar ik neem aan dat je FAT support hard in de kernel gestopt hebt?! (Niet als module, want die staan op de stick als het goed is en daar kunnen we nog nie van lezen :P)

[ Voor 17% gewijzigd door Mac_Cain13 op 02-02-2004 15:23 ]

• nzyme
Al die msdos en fat win95 filesystem shit zit dr hard in ja, evenals scsi en usb mass storage enzo. Vrijwel nix als module. (iig geen belangrijke zaken)
Ik probeer het trouwes met kernel 2.6.1

zit het probleem niet bij de stick? dat het misschien mount /dev/sda is? (dus niet /dev/sda1)

[ Voor 29% gewijzigd door nzyme op 02-02-2004 22:12 ]

| Hardcore - Terror |

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-01 22:51
Het lijkt me niet dat je /dev/sda moet mounten, maar je kan het altijd proberen natuurlijk. Je zou ook kunnen proberen om ipv 1 een 2 of 3 in te vullen. Bij mijn USB HD klopt de nummering tijdens het booten nl ook niet helemaal. :(

Ook is het handig nog ff te checken of je 'Probe all LUNs' aan hebt in de kernel. Anders wil ie zich ook wel eens verslikken in de nummertjes.
Als het een optie is zou je ook nog kunnen proberen je device in Ext3 te formatteren ofzo, al zou het ook moeten werken op een FAT Filesystem.

• nzyme
aha, probeer ik dat maar ff. Dat van die LUNS had ik dus uitgezet omdat het volgens de help in menuconfig voor problemen ofzo kon zorgen. Ik zal ook ff proberen om onder linux te formateren met VFAT en EXT2/3.

goed, ik wil ff onder linux de usb drive formateren, realiseer ik me ineens dat ik dan WEL /dev/sda1 gebruik:
code:
1
mount /dev/sda1 /mnt/hd

zonder extra opties dus.

ik gebruik een usbhub btw voor in me pc, moet geloof ik geen problemen geven maar ik meld het toch maar ff. Na het testen moet het overigens wel in het normale aan de achterkant zittende usbgat.

nog een beetje dmesg onder een werkende linux bak met de pendrive gemount:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
hub 1-1:1.0: new USB device on port 1, assigned address 3
scsi0 : SCSI emulation for USB Mass Storage devices
  Vendor: M-Sys     Model: DiskOnKey         Rev: 2.51
  Type:   Direct-Access                      ANSI SCSI revision: 02
Attached scsi removable disk sda at scsi0, channel 0, id 0, lun 0
WARNING: USB Mass Storage data integrity not assured
USB Mass Storage device found at 3
SCSI device sda: 127872 512-byte hdwr sectors (65 MB)
sda: assuming Write Enabled
sda: assuming drive cache: write through
SCSI device sda: 127872 512-byte hdwr sectors (65 MB)
sda: assuming Write Enabled
sda: assuming drive cache: write through
 sda: sda1
root@harmlnx2:/mnt#

(edit)
:( En nog steeds nix ! Er wordt net voor de foutmeldingen (dus bij de init van de usb drive) keurig aangegeven dat t beestje van m-systems is en 64mb heeft en dat er scsi emulatie draait, EN dat het als sda en daarna sda1 aant werk zal gaan. Alleen wil ie hem niet mounten als zn root. "VFS:xxxx" komt er dus :(

[ Voor 101% gewijzigd door nzyme op 03-02-2004 17:05 ]

| Hardcore - Terror |

• nzyme
:D opgelost ! :D

kweet nie hoe maar ik heb m nu draaien met 2.4.24 incl die zelf aangebrachte (handmatig dus) patch regels in de correcte files. Ik heb een nieuwe kernel unzip gedaan en waarschijnlijk toch essentiele dingen vergeten of over het hoofd gezien :?

Anywayz, hij boot nu van een msdos disk met usb support gemaakt met ghost2003. Deze zet de usb pendrive als C: en in autoexec.bat staat dat C:\linux.bat moet gestart worden... en dat werkt!
:D

| Hardcore - Terror |

Pagina: 1