Gigabyte 8knxp rev 2: Corsair 4xDIMM Dualchannel instabiel

Pagina: 1
Acties:
  • 164 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Gigabyte 8KNXP (rev. 2) mobo met BIOS FG (laatste versie) met daarop 2x256 Corsair TWINX512-3200LL in dual channel (DIMM1 en DIMM4). Geadviseerde instellingen van Corsair: 2-3-2-6, matched memory pair. Op het geheugen van de modules staat verder XMS3205 v1.2 (versie 1.1 schijnt qua comptabiliteit weer anders te zijn) en CMX256A-3200LL.
Ik overklok nog niet dus geheugen instellingen via SPD en zie dan in het BIOS staan 2.5 voor CAS, de rest is hetzelfde als de geadviseerde geheugeninstellingen.
Omdat ik wat meer geheugen wilde hebben heb ik hetzelfde geheugen gekocht, dus 2x256 MB. Alle 4 reepjes in dual channel mode dus dit nieuwe geheugen kwam op DIMM 2 en DIMM 5.

Rest:
Chieftec DX 01b-D USB W kast.
Videokaart: Asus 9800 XT, (niet overclocked)
Geluid: Audigy 2 Platinum Pro
Pentium IV 3.0

Mijn computer met Windows XP Pro SP1a blijkt compleet instabiel te zijn geworden na het bijplaatsen van het nieuwe geheugen en er valt totaal niet mee te werken! Na enkele minuten verschijnt een blauw scherm waarna de computer spontaan reboot en melding maakt van een ernstige fout. Het maakt niet uit wat ik start: Word, Call of Duty, CPUZ, Internet Explorer, crashen doet-ie. Daarna heb ik de nieuwe modules op DIMM 1 en 4 gezet en de oudere op DIMM 2 en 5. Dit mocht ook niet baten: instabiel. Ook het instellen van Fail-safe default instellingen in het BIOS van dit moederbord maakt voor de stabiliteit niet uit. Ook het wel of niet instellen van PAT maakt niets uit.

Ik heb vervolgens getest met Memtest 86 versie 3.0 op een opstartdiskette:

1. Oudere en nieuwe geheugen in Dual channel opstelling en PAT (dual en PAT werking gecontroleerd met CPU-Z en bij opstarten de systeem meldingen bekeken). Er blijken fouten op te treden bij test 4: al bij pass 1!

2. Dezelfde omstandigheden als bij 1 maar nu alleen nieuwere geheugen: na 20 passes van test 4 waren er 0 fouten. Windows XP werkt normaal.

3. Alleen oudere geheugen: na 20 passes van test 4 waren er 0 fouten. Windows XP werkt normaal.

Het lijkt er op dat meer dan 2x van deze Corsair modules op het Gigabyte moederboard niet goed kan. Waarom weet ik niet omdat het in theorie wel moet kunnen werken, denk ik.

Ook het plaatsen van 2 x 256 TWINX512-3200LLPT van Corsair naast het oudere 2x 256 TWINX512-3200LL mocht niet baten. Daarbij fouten in test 5 van Memtest 86. Ik heb sterk het vermoeden dat het aan het moederboard ligt.

Vragen:
4x 256 Corsair gaat fout, 2x Corsair gaat goed.Wat is hiervan de oorzaak?
Weten jullie een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Performance mode in bios uitzetten. Dan werkt het wel met 4 dimms. (dus niet PAT)

Zie ook topic: [rml][ Ervaringen] Gigabyte i865 en i875 bordjes[/rml]

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2004 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb zelf hetzelfde MB, maar met 2 * 512. Maar ik denk dat het ook een oplossing kan zijn iom het dimmvoltage iets te verhogen.

Dat kan je doen in het bios, en begin dan met +0,1. Max is overigens +0,3. Echt veel fouten kan je niet maken met dit bord qua verhogen van voltages. De meeste geheugenlatjes kunnen wel meer aan dan standaard + 0,3V. Maar je moet WEl VOORZICHTIG blijven.

Verder lees ik dat het helpt om jeVcore (processorvoltage) handmatig veranderen in het voltage wat je processor moet hebben

(Bijv. P4 3,0 moet 1,525 hebben, dan zet je in plaats van [normal] het voltage zelf op 1,525 wat dus op hetzelfde voltage neerkomt). Maar je moet goed kijken wat je doet, want het schijnt dat de voltage-weergave in het BIOS niet altijd goed overeenkomt met het werkelijke voltage (zelf overigens geen last van).

Check e.a. met MBM of zo.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2004 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 februari 2004 @ 00:44:
Performance mode in bios uitzetten. Dan werkt het wel met 4 dimms. (dus niet PAT)

Zie ook topic: [rml][ Ervaringen] Gigabyte i865 en i875 bordjes[/rml]
Hoi Psycho,

Zoals ik al schreef maakt het wel of niet instellen van PAT niets uit. DIMM Voltage met 0,1 verhoogd mocht ook niet baten, G_M_C ik zal nog wat verder experimenteren als ik tijd heb. Bedankt alletwee voor jullie reactie!

Op http://www.houseofhelp.co....php?t=16026&page=2&pp=15 vond ik interessant bericht. Daarbij worden ook problemen met 4x Corsair gemeld. Hoewel het daarbij niet om rev 2.0 gaat van het mobo. Ook ik vraag me af wat die XMS3205 v1.2 is???? De mededeling aldaar dat XMS3205v1.1 volgens Gigabyte wel werkt: heb je niet veel aan als je v1.2 reepjes hebt. Ik heb een mail gestuurd naar support@giga-byte.nl maar nog geen antwoord teruggehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 februari 2004 @ 09:24:
[...]

Hoi Psycho,

Zoals ik al schreef maakt het wel of niet instellen van PAT niets uit. DIMM Voltage met 0,1 verhoogd mocht ook niet baten, G_M_C ik zal nog wat verder experimenteren als ik tijd heb. Bedankt alletwee voor jullie reactie!

Op http://www.houseofhelp.co....php?t=16026&page=2&pp=15 vond ik interessant bericht. Daarbij worden ook problemen met 4x Corsair gemeld. Hoewel het daarbij niet om rev 2.0 gaat van het mobo. Ook ik vraag me af wat die XMS3205 v1.2 is???? De mededeling aldaar dat XMS3205v1.1 volgens Gigabyte wel werkt: heb je niet veel aan als je v1.2 reepjes hebt. Ik heb een mail gestuurd naar support@giga-byte.nl maar nog geen antwoord teruggehad.
Heb zelf mijn dimmetjes op +0,2v draaien. Performance mode is niet PAT. PAT zet je aan en/of uit door Fastchip...... ofzoiets. (ken het effe niet exact herinneren)

BIOS F5 is de enige waar ik performance mode met 4 dimmetjes aan het werken kreeg. Maar met de laatste bios (F9) zonder perfmode is mijn geheugen even snel (sisoft sandra) als F5 met performance mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 februari 2004 @ 21:56:
[...]

Heb zelf mijn dimmetjes op +0,2v draaien. Performance mode is niet PAT. PAT zet je aan en/of uit door Fastchip...... ofzoiets. (ken het effe niet exact herinneren)

BIOS F5 is de enige waar ik performance mode met 4 dimmetjes aan het werken kreeg. Maar met de laatste bios (F9) zonder perfmode is mijn geheugen even snel (sisoft sandra) als F5 met performance mode.
Hoi Psycho_NL,

Je zult wel gelijk hebben wat betreft de Fastchip. Aan je BIOS te zien heb jij niet rev 2 van het mobo. Ik geloof dat de geintegreerde geluidschip het enige is dat verschilt, dus veel mag het niet uitmaken qua geheugenproblemen.

Wel heb ik iets vreemds bemerkt (met Fast Chip Select enabled): met Normal Dimm voltage heb ik alle testen gedaan en er traden fouten op bij test 4 en 5 (al na 2 passes). Dimmetjes op +0.2 en +0.3 uitgeprobeerd. Met memtest traden er veel minder fouten op bij +0.3: alleen fouten test 5. Dus dacht ik laat ik Dimm voltage maar weer op Normal zetten. 's Nachts heb ik Memtest laten draaien met alle testen (40 passes) en wat blijkt: maar 4 fouten met ALLEEN test 5. Ook het spelen van games gaat veel langer goed dan voordat ik de boel op +0.3 heb gezet. Rara hoe kan dat??? 8)7
Vervolgens heb ik Fast Chip Select gezet op disabled: er zijn nog steeds fouten met test 5 van Memtest.

Ik wacht nog op een bericht van Gigabyte Nederland. Ze hebben mijn bericht met het probleem doorgestuurd naar Gigabyte in de USA.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2004 21:44 . Reden: Meer testresultaten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 februari 2004 @ 07:56:
[...]

Ik wacht nog op een bericht van Gigabyte Nederland. Ze hebben mijn bericht met het probleem doorgestuurd naar Gigabyte in de USA.
Vandaag heb ik een korte reactie ontvangen van Gigabyte:
Dear Sir,

Sorry for late reply.

Feedback from engineering Taiwan.

As to this case, I have tested BIOS (see attached file) with TWINX512-3200LLPT *2 on GA-8KNXP 2.0. And, runs 10 loops, no any error.
Please, try the attached BIOS first. Thank you.
Best regards,
Het blijkt dat men niet getest heeft met 4 (!) reepjes Corsair geheugen maar met 2. In mijn mail had ik al vermeld dat het met 2 reepjes goed gaat. Het meegestuurde BIOS was het BIOS dat ik allang in gebruik had: FG. Ook dat stond in mijn eerder verzonden mail.

Kortom mijn mail hadden ze niet goed gelezen en dus nu telefonisch en per mail verzocht om te testen met 4 reepjes Corsair TWINX512-3200LL XMS3205 v1.2 . Ik heb benadrukt dat ze naar deze versie 1.2 moeten kijken.

Will be continued.... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm 2 x 512 DDR 400 schijnt dus wel goed te werken? Ik ben namelijk van plan dit moederboard ook te kopen, alleen ik vroeg me ook af. Weet iemand of het zonder problemen de nieuwe P4 Prescot 3.0GHz/1MB cache kan ondersteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 07:44
Verwijderd schreef op 24 februari 2004 @ 14:16:
Hmm 2 x 512 DDR 400 schijnt dus wel goed te werken? Ik ben namelijk van plan dit moederboard ook te kopen, alleen ik vroeg me ook af. Weet iemand of het zonder problemen de nieuwe P4 Prescot 3.0GHz/1MB cache kan ondersteunen?
Ja dit bord ondersteund dat,
maar is het nu wel verstandig aangezien hij op stock speeds al uber warm wordt?
En de prescott presteerd slechter ten opzichte van de nortwood dus een 3ghz prescott is een 2.9ghz northwood.

je kunt beter een 3.2 northwood nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hehe ja ik weet dat hij echt super warm wordt, ben nu met stage bezig en heb er al een paar in systemen gezet. Een 2,8 GHz Prescott werd inderdaad al zo'n 54 graden Celcius terwijl hij een beetje in het bios rond hangt :)
Maar ik denk dat ik het toch gewoon probeer met zo'n Prescott, aangezien er volgens mij een aantal nieuwe instructies in zitten die in de toekomst met applicaties wel wat meer performance kunnen bezorgen. Maar tis en blijft een heethoofd hehe das zeker :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2004 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kortom mijn mail hadden ze niet goed gelezen en dus nu telefonisch en per mail verzocht om te testen met 4 reepjes Corsair TWINX512-3200LL XMS3205 v1.2 . Ik heb benadrukt dat ze naar deze versie 1.2 moeten kijken.

Will be continued.... _/-\o_
Eindelijk weer een reactie binnen van Gigabyte:
------------------------------------------

Dear Sir,

Sorry I do not have these XMS3205 v1.2 modules for a test.

It might be the single board problem.

Please, kindly contact your dealer to exchange one or to RMA it. Thank you.

Best Regards,

======================

Technical Support Team

Gigabyte Technology B.V.

======================

------------------------------------------------

Geen Corsair 3200LL XMS3205 v1.2 getest en dan toch kunnen zeggen dat het mogelijk een single board problem is!!??

Al met al een zeer teleurstellend antwoord!
Pagina: 1