Toon posts:

P4 2.8 >45 graden.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb bij de aanschaf van m'n nieuwe bordje+p4+mem, een CoolerMaster AERO 4 gekocht, omdat verteld werd dat deze regelbaar is, en daardoor redelijk stil te krijgen is...

Nu draait het ding op zo'n 2800 toeren, (regelbaar tussen 1500-3500), en gaat die CPU over de 45 graden heen (IDLE), iets wat mij niet echt rustig stelt.

Ik heb niet over lopen klokken, iets wat ik ook helemaal niet wil, maar de temperatuur wil ik wel verder omlaag als het even kan, want ik wil niet eens weten wat er gebeurd als ik een game ga spelen (en dus volledig belast).

Op dit moment, fully idle, CPU=45C, MB=34C.
Anyway, ik lees hier op GoT verhalen over mensen die hun CPU op 28-35 graden hebben, wat mij toch liever in de oren klinkt... wat doe ik fout? en hoe kan ik het ut makkelijkste oplossen, zonder het aantal toeren van die koeler op te schroeven, want zelfs nu maakt het ding al een redelijk zoem geluid.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:25
45°C is nog vrij redelijk hoor, het is niet laag te noemen, maar het is in ieder geval niks om je zorgen over te maken. Om de temperatuur omlaag te halen zou je wat meer casefans kunnen gebruiken zodat er een betere luchtcirculatie is, of een andere koeler nemen die beter koelt. Zalman koelers zijn bijvoorbeeld erg stil, maar koelen toch goed en zijn ook regelbaar, alleen daar betaal je misschien wat meer voor :)

The devil is in the details.

• Ruisbak
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-07-2025
Je mobo op 34C is wat aan de hoge kant, probeer met wat case fans dit op ongeveer 3 graden hoger dan de kamertemp te krijgen.
Je zal zien dat je CPU temp ook naar benden gaat.
Ik heb een 2,8GHz idle op 39C zitten. (Met standaard koeler.)
Suc6

[ Voor 6% gewijzigd door Ruisbak op 01-02-2004 19:44 ]

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 21:23

HKS-Skyline

Vroooom ?

mijn kast zit 4 graden boven kamer temp, en mijn (standaard) p4 koeler houd mijn cpu op 32 C idle op 3400 rpm ofzo.
best ok, dus ik denk ook dat je casetemp een stukje omlaag moet wil je beter resultaat krijgen.

en heb je genoeg koel prut op je cpu zitten?

als dit alles niet lukt kan je je heatsink nog lappen (opschuren met heeeeel fijn schuurpapier, van korrel 2000 5000 en 7000 geloof ik) dat is wat ze gebruiken voor autolak, dus dat kan je vinden in een autospeciaalzaak.
dit maakt je heatsink gladder en zorgt ervoor dat het de warmte beter opneemt.

Verwijderd

Topicstarter
hmzz, oke, het is dus vooral de temperatuur in de kast... Nu moet ik zeggen dat ik naast de CPU fan, enkel op de Geforce4 en in de voeding een fan heb zitten.

Maar inderdaad, als ik de kast openlaat, kom ik op 47C tijdens het spelen van de FarCry Demo, en rond de 37C idle... (met de CPU fan op 1700 toeren, lager kan niet blijkbaar).

Maargoed, wat ik dus voorkomen wil is allemaal van die zoemende dingen in m'n kast. Dus een extra fan zie ik eigelijk een beetje tegenop.

Verwijderd

Als je gewoon papst gebruikt dan heb je geen last van herrie. Je kan ook een fanbus/rheobus erbij doen zodat je bij internetten je fans laag kan zetten en bij gamen hoog.

• Ruisbak
  • Laatst online: 18-07-2025
Dan heb ik nog een goede tip voor je.
Zet je case fans op 7 Volt, zeer stil en toch effectief! :)

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:23
kheb een p4 2.8 en die is idle zo'n 34 graden, en max 52 graden. M'n casetemp is 28 graden. Ik heb 4 casefabs, en als ik er 2 uitzet dan wordt mijn cpu temp 5 graden hoger. Je kan dus het beste een casefan erbij zetten.

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• Dirtyharry
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
Ook ik heb een P4 2.8 GHz ,deze wordt idle 50graden volgens bios ABIT is-7

Ik heb de standaardkoeler met die zwarte koelprutsticker

Moederbord wordt 36 graden.

Speedfan geeft cpu 46 moederbord 36 systeemfan 31 graden

Systeemfan zit achter boven in en is een thermisch gestuurde fan van arctic.

[ Voor 175% gewijzigd door Dirtyharry op 01-02-2004 20:30 ]

• Henning
  • Laatst online: 14-01 10:40

Henning

Hoogvlieger...

hier een 2.8@3.16 Ghz met een zalma 7000 alcu (geen idee wat voor koelprut)
idle 29 a 28 graden met fan op 1300 rpm stress ong 36 a 38 graden met fan op 1300 rpm

Fan loos 29 graden idle en ong 45 graden stress

met 2 80mm en 1 120 mm case fan

Maar ik moet niet teveel mijn mobo temp sensors vetrouwen want sosm geven ze 19! graden aan tewijl je lekker hard zit te gamen en als je de sink voelt je handen lekker voelt :s

Henning

3k3Wp 12'NO - 4k3Wp 30'NO - 3kWp 30'NW

Verwijderd

PowerFreak schreef op 01 februari 2004 @ 22:16:
idle 29 a 28 graden met fan op 1300 rpm stress ong 36 a 38 graden met fan op 1300 rpm

Maar ik moet niet teveel mijn mobo temp sensors vetrouwen want sosm geven ze 19! graden aan tewijl je lekker hard zit te gamen en als je de sink voelt je handen lekker voelt :s

Henning
Ja dat kan mijn PIV ook als de omgeving 15C maar wat is jouw omgevings temp? Dat speelt grote rol.

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
PowerFreak schreef op 01 februari 2004 @ 22:16:

Henning
ik heb ook zo'n cooler, echt perfect ding, op volle toeren nog stil en coolt mijn cpu dan echt perfect.

• console
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:14
Hier Zalman 7000U super ding, heb een 2,66Ghz @ 3,2Ghz en idle is hij 30C en stressed rond de 42/45C schommelt en de zalman fan draait op 2000rpm :) lekker stil dus :D

Kan hem nog wel koeler krijgen door wat casefans in me case te plaatsen heb z'n passieve koeling op mun 9700 pro en die stookt nogal wat warmte :p

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025

Cheese_man

Waarom kiezen?

Ik lees de laatste tijd veel mensen die helemaal gek worden van temperatuur. Je kast is dikke 30 graden, dan is het niet gek dat je CPU 10 graden warmer is dan de omgevingstemperatuur. Je kan ook gewoon lekker gamen. Niets aan de hand. Misschien dat de temperatuur dan 55 tot 60 graden wordt. Nog lang niets aan de hand.

Mensen die zeggen 35 graden CPU temp te hebben bij maximale belasting....ach ze hebben dan of een heleboel herrie, of een hele koude computerkamer, of rare temperatuursensoren en misschien wel een moederbord dat de temperatuur niet betrouwbaar interpreteert.

Laat je niet gek maken er is NIETS aan de hand!

reserveringshouder Tesla Model 3

Verwijderd

Cheese_man schreef op 02 februari 2004 @ 10:40:
Ik lees de laatste tijd veel mensen die helemaal gek worden van temperatuur. Je kast is dikke 30 graden, dan is het niet gek dat je CPU 10 graden warmer is dan de omgevingstemperatuur. Je kan ook gewoon lekker gamen. Niets aan de hand. Misschien dat de temperatuur dan 55 tot 60 graden wordt. Nog lang niets aan de hand.

Mensen die zeggen 35 graden CPU temp te hebben bij maximale belasting....ach ze hebben dan of een heleboel herrie, of een hele koude computerkamer, of rare temperatuursensoren en misschien wel een moederbord dat de temperatuur niet betrouwbaar interpreteert.

Laat je niet gek maken er is NIETS aan de hand!
Amen, ik wil de eerste nog wel zien die zijn PIV 2,8 passief op 3x stressed krijgt zonder WC.
Pagina: 1