[SUSE9] Gigabit upload snel, download traag

Pagina: 1
Acties:

• mad-max
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2022
Ik heb een linux server onder SuSE 9 draaien. hardware:
Asus P4T533-C, 2.0 Ghz P4, 512 Mb 800 Mhz RIMM, 2 x 160 Gb Softraid
3com 3c905 100 mbit Lan kaart
3com 3c2000 (3c940) 1 Gbit Lan kaart.

Mijn werkstation (win XP)
Asus P4PE, 2.4 Ghz @ 2.8 Ghz, 1 Gb PC 333 Ram
onboard Broadcom Gigabit lan

2e teststation (win XP)
Asus P4C800 3.0 Ghz, 512 Mb PC400
onboard 3com 3c940 gigabit lan

De systemen draaien allemaal goed maar ik wil nu de Gigabit verbinding tussen mijn werkstation en linux server optimaal gaan benutten. dit gaat echter niet vlekkeloos. Ik heb een bestand van zo'n 3 Gb die ik heen en weer ga kopieren via Samba. Het volgende gebeurt:

Win XP systeem ------ Linux server

verzend 3 Gb -----> ontvang 3 Gb ==> Snelheid wisselend tussen 1 en 10 Mb/sec (zelfde reactie alsof de kabel niet goed is maar dat is deze wel )

ontvang 3gb < ----- verzend 3 Gb ==> snelheid relatief stabiel tussen 20 en 35 Mb/sec

Bovenstaande test wordt uitgevoerd vanaf het windows systeem. Ik ga dus met de verkenner deze bestanden kopieren.

Doe ik echter hetzelfde maar dan onder linux dan zijn de resultaten nog veel triester.

stabiliteit in verzendsnelheid is er niet en de snelheid ligt rond enkele honderden kilobytes per seconde. De CPU usage van de linux server schiet ook richting de 80%.

Het maakt in mijn situatie dus erg veel uit of ik werk vanuit windows of vanuit linux. Vanuit windows bestanden downloaden vanaf de linux server gaat met acceptabele snelheid (33Mbyte/sec) maar alle andere mogelijkheden werken slecht.

met Iperf heb ik de snelheid getest en dan is de snelheid zowel up als download zo'n 300 Mbit/sec stabiel. Maakt ook niet uit of ik nu linux of XP als client / server gebruik.

Tussen windows XP machines gaat het wel beide kanten op met 30 Mbyte /sec dus ik zoek de fout in de linux machine.

Heb meerdere kabels gebruikt van 20 maar ook van 2 meter.

ik heb ook de nieuwste SK98LIN 6.21 driver gebruikt (nadat het met de oudere standaard onde suse ook niet lekker werkte).

Iemand enig idee waar ik dit probleem moet zoeken?
Overigens mag van mij de 300 Mbit/sec nog wel meer richting de 1000 Mbit/sec maar eerst eens zien of het stabiel en vlot kan werken vanuit alle richtingen.

Asus P4PE, P4 2.4 @ 2.8Ghz, 1024 Mb PC2700, Maxtor 120 Gb + 80Gb 7k2, Asus v7700 Deluxe Geforce 2GTS, Plextor 24x10x40 CD-Rw, Nec DR-1100a DVD+Rw, 19" Iiyama, APC Backups 500EI Noodstroom

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Die 1000mbit ga je niet halen, en zeker niet met SMB. Probeer eens ftp.

Anyway, gebruik je wel goede bekabeling? Je zegt dat je het met meerdere kabels geprobeerd hebt, maar als dat allebei baggerkwaliteit cat-3 kabels zijn schiet je er niets mee op natuurlijk..

IIRC moet je voor Gigabit Ethernet over koper cat-6 kabels hebben, of minimaal cat-5e.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22-02 13:26
goede Cat5 is al voldoende, cat5e werkt gegarandeerd.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• mad-max
Ik begrijp dat je 1000 mbit niet haalt. En de kabels zijn goed.

Van linux naar windows server via SMB haal ik 30 Megabyte / sec.
van windows naar linux haal ik hooguit 10 Megabyte /sec en die snelheid fluctueerd enorm.

Met test proggie haal je wel 30 Mb/sec beide kanten op.

Ik mag aannemen dat zelfs met SMB het mogelijk moet zijn om in iedergeval beide kanten op een snelheid boven de 10 Mb/sec te halen. Daarnaast moet het naar mijn idee niet teveel uitmaken of ik het verzenden / ontvangen van bestanden nu start vanaf mijn windows systeem of vanaf het linux systeem.

Vanaf linux echter haal ik echter Kilobytes per seconde en dat is echt niet normaal.

Asus P4PE, P4 2.4 @ 2.8Ghz, 1024 Mb PC2700, Maxtor 120 Gb + 80Gb 7k2, Asus v7700 Deluxe Geforce 2GTS, Plextor 24x10x40 CD-Rw, Nec DR-1100a DVD+Rw, 19" Iiyama, APC Backups 500EI Noodstroom

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Heb je al eens absolute doorvoer getest met tools zoals netio en netcps ? Dan sluit je even zaken als hdd / mem / cpu uit.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:35

DDX

probeer eens met netio je snelheid te testen
ik haal hier (met intel kaartjes en dell swich) 80 a 100megabyte/s

met samba haal je idd minder (vaak ook omdat je pci bus de limit is dan, omdat je ook nog naar lokale hd oid moet schrijven)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Verwijderd

stabiliteit in verzendsnelheid is er niet en de snelheid ligt rond enkele honderden kilobytes per seconde. De CPU usage van de linux server schiet ook richting de 80%.
hmm, misschien ligt het aan de soft-raid van je linux server? als hij 80% van je cpu vraagt tijdens het kopieren zou dat een indicatie kunnen zijn dat die soft-raid niet helemaal lekker gaat, soft-raid vraagt namelijk erg veel van je cpu

Verwijderd

Is dit niet simpel omdat je server niet bijzonder snel is? Als je download van de server gaat het wel snel omdat je server dan van z'n schijven moet lezen, en als je upload gaat het langzaam omdat je server dan moet schrijven. Dit lijkt me vrij logisch. Ik heb hier hetzelfde "probleem" alleen dan andersom want m'n server is veel sneller dan mijn workstation. Verder is je gbit gelimiteerd tot 466mbit omdat ik aan neem dat het geen 64bit gbit nic's zijn, zeker die broadcom in je workstation niet. Verder vreet soft-raid een hoop cpu power dus dat kan ook een vertragende factor zijn.

En zoals eerder gezegd is testen met SMB niet de best oplossing, met ftp zul je waarschijnlijk betere snelheden halen. Probeer anders je tcp stack te optimaliseren hiervoor.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2004 11:58 ]

• Maarten @klet.st
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 23:00
Mad-Max schreef op 01 februari 2004 @ 18:59:
Win XP systeem ------ Linux server

verzend 3 Gb -----> ontvang 3 Gb ==> Snelheid wisselend tussen 1 en 10 Mb/sec (zelfde reactie alsof de kabel niet goed is maar dat is deze wel )

ontvang 3gb < ----- verzend 3 Gb ==> snelheid relatief stabiel tussen 20 en 35 Mb/sec
-knip-
met Iperf heb ik de snelheid getest en dan is de snelheid zowel up als download zo'n 300 Mbit/sec stabiel. Maakt ook niet uit of ik nu linux of XP als client / server gebruik.
De bottleneck zit dus niet in het netwerk. Vermoedelijk zit die in je disk IO. Het feit dat lezen van linux enorm veel sneller gaat dan schrijven doet vermoeden dat je (software) RAID gebruikt, maar dat hoeft niet perse.
Anyway, als je een HDD over hebt, plaats die eens als extra partitie (zonder software RAID of LVM) op je Linux systeem. Kijk eens hoe je daar heen kan schrijven en vanaf lezen.
Ook kun je eens met een file benchmark kijken, zoals Bonnie of Bonnie++. Als je daar die snelheden weer terugvind (ca 10Mbyte/s schrijven en ca 30Mbyte/s lezen), dan weet je helemaal zeker dat de disk IO het probleem is.

Wil je weten of Samba het probleem zou kunnen zijn zou je tot slot een ramdisk aan kunnen maken en de file daar van/naar kopieren. Daarvoor moet je natuurlijk wel een beetje geheugen beschikbaar hebben, met een 32MB file meten over gigabit is niet echt betrouwbaar. Suc7 in ieder geval..

Nog effe goed gelezen: Ik zie dat je softraid gebruikt. Dat zou met 2 disken niet echt het probleem moeten zijn (RAID0 of RAID1), maar het valt toch niet uit te sluiten dat het in ieder geval cpu intensief is en daarom misschien traag. Wat betreft het testen met ramdisk; maak er een aan waar je een 384MB file kwijt kan. Dan houd je +/- 128 over, dat is genoeg en mooi net te weinig om te voorkomen dat Linux die 256MB file misschien (deels) gaan cachen. Dat zou onzinnig zijn en maakt niet heel veel uit, maar kan het resultaat wel vreemd gaan beinvloeden.

[ Voor 17% gewijzigd door Maarten @klet.st op 02-02-2004 21:39 . Reden: beter TS gelezen ]

• mad-max
bedankt voor jullie reacties. Ik heb even geen tijd meer gehad om te testen. daar ga ik binnenkort weer even mee bezig.

overigens nog twee aanvullingen. Trage server met P4 2.0 Ghz voor wat bestandsdeling?? valt wel mee naar mijn idee.

daarnaast bevreemdt het mij nog steeds dat de snelheid in een situatie tussen 1 en 10 mb/sec fluctueert terwijl het, als ik een 100 mbit switch ertussen hang en de snelheid dus op 100mbit begrensd is, het gewoon 10Mbyte / sec is en geen fluctuatie te zien.

na het testen laat ik wat bevindingen zien hier

• mad-max
weer getest.

Nogmaals wil ik heel duidelijk opmerken dat een 100 mbit verbinding op ongeveer 10 Megabyte / sec draait. Het feit dat mijn gigabit aansluiting zodra deze op 1 gb is ingesteld zeer wisselend draait tussen 10 en 1 Megabyte per seconde geeft al aan dat iets niet lekker loopt.

Ik heb de gigabit kaart in een andere pc gestopt met windows XP. Hierop haal ik een snelheid van zo'n 20 mb/sec stabiel. Dit is dus prima genoeg. Het geeft in iedergeval aan dat de verbinding beide kanten op goed loopt.

zodra ik op deze machine linux draai en een bestand kopieer van win XP naar de linux omgeving via samba krijg ik weer enkele kilobytes per seconde. Hier draait ook geen softraid enzovoort.

als ik weer terug ga naar de originele server het volgende:
1. hij is niet traag met 2 ghz cpu
2. Softraid pakt wel wat cpu power maar dat blijft onder de 40%
3. enkele kb/sec is ongeacht traagheid met raid, samba enzovoort absurd laag.

Is er iemand die daadwerkelijk praktijk ervaring heeft met suse 9.0 + 3com 3C2000 / 3c940 gigabit kaarten? Kan hij/zij mij vertellen of de standaard driver uit suse daar goed werkt?

Met test utils haal ik via linux weer wel een hoge snelheid van 300 mbit/sec. dus puur over het lan.
maar het feit dat onder windows alles prima werkt en onder linux de boel niet goed gaat geeft aan dat er iets in drivers etc zit. iemand info?

thanx

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:35

DDX

maar wat geeft die netio voor results ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

Pagina: 1