Toon posts:

S-ATA Raid 5 + IDE HD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een s-ata raid 5 array aangemaakt en geinstalleerd maar wil nu wat data van mijn oude ide schijf overzetten.
Ik plug deze gewoon zoals hij voor de array ook zat in de kabel maar krijg nu tot mijn verbazing geen multiboot. In het bios kan ik bij de boot setting ook niet meer kiezen voor de raid controller maar alleen vor de ide maxtor. Als ik via laatste opstart kan ik vervolgens ook niet bij de andere schijven, oftwel, heeld e raid 5 array wordt niet herkend. Hoe kan dit en is dit nog wel op een andere manier mogelijk?

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Misschien over een netwerk verbinding?
Image maken van de IDE schijf en deze inladen op de SATA schijven?

[ Voor 48% gewijzigd door _Rayman_ op 01-02-2004 18:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
De oude schijf heb ik al, nu alleen nog de rest van de computer. :?

Verwijderd

als je een SATA mobo hebt, kun je dan nog je ATA HDD's gebruiken??

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
als je een SATA mobo hebt, kun je dan nog je ATA HDD's gebruiken??
Ja, het mag op zich niks uitmaken dat je S-ata en P-ata disks door elkaar gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
Nu dus blijkbaar wel. Heb inmiddels maar de broodnodige dingen op mijn zip disk gezet om vervolgens op de nieuwe schijven te zetten maar 750mb schiet niet echt op.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-03 23:26
Vaak geeft de BIOS aan dat de sata-controller de eerste disk bevat en dus bootable is, wanneer er geen schijven aan de gewone controller hangen (Sata controller zie ik nu even als een losse controller zoals je "vroeger" ook gewone promise en highpoint controllers had met al dan niet RAID-BIOS, zo doet je mainboard BIOS dat dus blijkbaar ook)
Kortom de enige snelle manier om die oude schijf te benaderen , is wanneer deze pas na het booten zichtbaar is.
Dus hetzij een netwerk station, of een removable schijf.
Ikzelf zit tegenwoordig met zo'n USB2-behuizing met daarin een schijf te werken en ik denk dat dat voor jouw probleem dus ook de oplossing is, maar het is natuurlijk een beetje overdreven om voor 1x zo'n externe drive (-behuizing) aan te schaffen.

een andere oplossing zou kunnen zijn om de drive aan een extra IDE-controller te hangen, al heb je dan wel het mogelijke probleem dat je BIOS die schijf als 1e schijf gaat zien.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Topicstarter
Een volgend probleem. Ik heb mijn Asus bordje een firmware update gegeven, daar heb ik dus bij deze veel spijt van.
Na het opstarten geeft hij bij het zoeken naar de raid array aan: No drive attached to fasttrak controller, no bios installed of zoiets.
Hij startte toen opnieuw op en de tweede keer doet hij het wel. In windows vervolgens moest ik ook de drivers opnieuw installeren. Hopende dat het probleem verholpen was startte ik opnieuw op, maar nu deed hij nog maar vrij weinig. De tweede keer als hij er wel doorheen kwam begon hij bij het starten van Windows weer opnieuw. Heb windows maar opnieuw installed maar hij doet het nog steeds. Mijn vraag is, wat te doen?

Verwijderd

Topicstarter
Nevermind, had er niet aan gedacht dat ik nog een onboard raid controller had, die moest ik uitzetten.
Pagina: 1