Maxtor 120 gb SATA op P4P800 dlx

Pagina: 1
Acties:

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-03 17:52
Ik vroeg me af welke HD nou sneller is, IDE of SATA??

Ik heb zelf een p4p800 dlx mobo, met p4 3.0ht 800fsb proc, 2x 512mb infineon ddr ramm, maxtor 120 gb 7200rpm SATA, Asus Radeon 9800XT.

Nu komt het wel eens voor dat in ut2003 het spel heel even blijft hangen, omdat de hd bij moet lezen... Zou dit nou door de enkele SATA Hd komen? En zou dit probleem weg zijn als de boel via RAID zou lopen?(wat volgens mij dus niet kan omdat je dan twe HD s nodig hebt)

Verwijderd

SATA is in theorie 150 mb/s, IDE max. 133 mb/s. ;)

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:03

Wok

Dakloos...

Verwijderd schreef op 01 februari 2004 @ 18:10:
SATA is in theorie 150 mb/s, IDE max. 133 mb/s. ;)
^^^ Met stom. ;)

Dit is echter de theorie en de praktijk valt vaak anders uit, vaak doordat de meeste schijven die als SATA worden verkocht niet veel meer dan een (interne) converter hebben om het SATA-signaal om te zetten naar PATA (IDE). Dit leidt tot prestatieverlies, met als gevolg dat veel 'SATA'-schijven niet of nauwelijks sneller zijn dan hun PATA-broerjes. De mij enig bekende uitzondering hierop is de Raptor-serie van Western Digital; deze zijn werkelijk als SATA-schijf ontwikkeld, wat derhalve ook terug is te zien in hun prestaties. Het is alleen jammer de capaciteit van deze schijven nog 'slechts' bij 72GB is blijven steken. Bovendien zijn ze nog stevig aan de prijs...

Ik weet niet welke SATA-controller er op het moederbord zit, maar als dit een Silicon Image 3112 is, raad ik je aan even een zoekactie (klik ;) ) hier op Got te doen, omdat er vrij veel problemen worden gemeld met deze controller.

offtopic:
Heb er zelf geen last van met een Maxtor SATA 120 GB op de SiI3112 op mijn A7N8X DeLuxe, maar ik gebruik hem dan ook puur als dump/opslagschijf

[ Voor 8% gewijzigd door Wok op 01-02-2004 18:31 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Verwijderd

Ik zeg ook niet dat dit in de praktijk wel zo is, bij lange na zelfs niet vrees ik. ;)

• Jovas
Maar mijn vraag was dus of ik sowiso wel RAID kan draaien omdat ik maar een 120 gb HD heb... Ik zag bij het installen van de drivers de RAID Accelerator driver niet eens staan, terwijl als ik browse hij er wel tussen staat. Ik weet dus niet eens of er wel een mogelijkheid is om die schijf sneller/beter te laten lopen(RAID).

Verwijderd

RAID kan niet met één harde schijf inderdaad.

• Jovas
Idd ik las het al, hebben julie misschien nog tips om deze schijf sneller te laten lopen? Of kan ik mischien ut2003 beter op mn LaCie 80 gb Fire-wire externe schijf draaien? Best wel irritant om met zon vet systeem af en toe een haper te hebben door toedoen van een HD...aargh...

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
De schijf die je daar hebt zou echt snel genoeg moeten zijn. Ik zou het probleem eerder zoeken in de software/drivers die je draait.
De mij enig bekende uitzondering hierop is de Raptor-serie van Western Digital
De Seagate Barracuda 7200.7 is volgens mij ook native S-ATA (o.a. native command queueing).

Verwijderd

Heb je de IDE drivers wel geïnstalleerd? en zo ja, heb je de nieuwste versie?
Daar heb ik ook een hele tijd mee gerotzooid... en toen lag het aan de drivers |:(

• Jovas
Mja jongens, daar zouden julie wel eens gelijk in kunnen hebben, maar welke IDe drivers bedoel je?? (Sata schijf) Die bij de Hd zaten ofzo, of gewoon die van het mobo??

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Bij de HD zitten geen drivers. Het gaat om de drivers van de S-ata controller.

• Jovas
Ik heb het cdtje van het moederboard er weer ff bijgepakt, en daar staat niks geen driver die als SATA driver aangegeven staat.... Heb ook op de Asus site gekeken, maar daar staan alleen Via Raid drivers... Zal wel goedzitten denk ik dan maar....

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Voor de deluxe moet je de VIA drivers hebben, de normale P4p800 heeft de IAA drivers nodig voor (SATA) Raid.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• fvandenreek
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-02 11:40
Verwijderd schreef op 01 februari 2004 @ 18:42:
RAID kan niet met één harde schijf inderdaad.
KAN DUS ZEKER WEL.. moet echter wel gebruik maken van de via raid drivers.... Er zijn wel wat nadelen aan.... zoals partitie's maken kan wel.... maar bij een vastloper.... opnieuw installeren zit er niet in.... enz..... Ook van uit dos draaien en zo geeft problemen.

Ik heb zelf de p4p800 DELUXE met een maxtor 120gb 8mb..... maar die gaat mooi terug naar ide

Money isn't rellevant..... who you are is.....

• Riesjard
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
fvandenreek schreef op 04 februari 2004 @ 22:18:
[...]

KAN DUS ZEKER WEL.. moet echter wel gebruik maken van de via raid drivers.... Er zijn wel wat nadelen aan.... zoals partitie's maken kan wel.... maar bij een vastloper.... opnieuw installeren zit er niet in.... enz..... Ook van uit dos draaien en zo geeft problemen.

Ik heb zelf de p4p800 DELUXE met een maxtor 120gb 8mb..... maar die gaat mooi terug naar ide
Raid kan volgens jou dus met 1 harde schijf???

Ga jij maar eens opzoeken wat RAID nou precies is
Pagina: 1