VHS en de kwaliteit van de recorders

Pagina: 1
Acties:
  • 1.129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 101346

Topicstarter
Jullie zullen misschien wel denken: wie koopt er nou nog een videorecorder. Nou, ik! Ik heb nog erg veel oude videobanden (Disney-films, persoonlijke opnames etc.) die ik heel graag weer eens terug wil zien, in een zo hoog mogelijke kwaliteit natuurlijk. Dan kan ik over een tijdje ook alles gaan overzetten op DVD's, hoewel daar wel veel tijd in zal gaan zitten.

Maar nou is mijn vraag aan jullie: "Welke videorecorder moet ik nemen?". Ik weet bijna zeker dat ik een Panasonic ga nemen, omdat dit naar mijn idee de enige videorecorder is die nog behoorlijk presteert (de meeste apparaten zijn tegenwoordig echt flutdingen). Ik heb op www.kieskeurig.nl veel positieve ervaringen met Panasonic gelezen. Dus wat denken jullie ervan: Panasonic of niet? Ik zit te twijfelen tussen de volgende types:
- Panasonic NV-FJ730 (Hifi-Stereo VHS, 4 koppen) - Ongeveer € 220,-
- Panasonic NV-SV120 (Hifi-Stereo S-VHS, 4 koppen) - Ongeveer € 250,-

Heeft het zin om een S-VHS recorder te kopen als je toch alleen maar VHS-banden afspeelt (met andere woorden: is de kwaliteit van het afspelen dan hoger?). Zou ik er beter aan doen die duurdere Panasonic te kopen, of maakt het voor mij niet zo veel uit? En is het eigenlijk zo dat een videorecorder met 6 koppen over het algemeen beter is dan een videorecorder met 4 koppen? Of maakt dit praktisch vrijwel niets uit? Dit vraag ik maar even, omdat de Panasonics maximaal 4 koppen hebben.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen en/of ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94631

Ik heb geen specifieke ervaring met die Panasonics maar het is toch behoorlijk duur. Omdat het een uitstervende technologie is, heb je voor heel weinig geld al een prima VCR. Waarmee ik niet wil zeggen dat die Panasonics en andere apparaten in die prijsklasse niet beter zouden zijn, maar voor minder geld heb je iets wat volstaat. Ik zou er niet teveel geld aan uitgeven dus, en al helemaal omdat je eigenlijk investeert in een verouderd medium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944

Ik vind dit wel een leuk topic om toch de kwaliteit van VHS en de bijbehorende recorders te behandelen, daarom ook een titelchange als daar geen bezwaar tegen is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2024

dreeke

outdated icon

Ik heb een ouder model van Panasonic, de NV-FJ620 en daar ben ik heel tevreden over. De kwaliteit van het beeld en geluid op een beetje fatsoenlijke band is erg goed!

Als je echt een beetje kwaliteit wilt zou ik er niet op bezuinigen. Veel goedkopere recorders zie je duidelijk teruglopen in beeldkwaliteit (sneeuwerig) en het loopwerk laat meestal ook nogal te wensen over qua degelijkheid.

Mijn videorecorder is nu denk ik zo'n 3 jaar oud, hij was toen in de aanbieding voor 470 gulden. Omdat iedereen mij aanraadde om voor Panasonic of JVC te gaan heb ik deze toen gekocht.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04 19:44

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Anoniem: 101346 schreef op 01 februari 2004 @ 17:01:
En is het eigenlijk zo dat een videorecorder met 6 koppen over het algemeen beter is dan een videorecorder met 4 koppen?
Een (goede) videorecorder heeft meestal 4 koppen. Verder nog twee koppen voor het geluid. Een 1 kop om de band te kunnen wissen.

Ik denk dat bij die dure panasonic-apparaten gewoon bedoeld wordt dat er 4 videokoppen zijn. Als het geluid stereo is, moeten er wel twee geluidskoppen zijn, en als ie op kan nemen zit de wiskop er ook bij. dacht ik zo...

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

De extra koppen zorgen voor goede weergave tijdens stilstaand/slomo-beeld en zijn voor jouw doel dus overbodig. S-VHS heeft dacht ik geen zin, zorg wel dat je een stereospeler koopt! Veel spelers zijn uitgerust met electronische gadgets om de kwaliteit van de afgespeelde band op te krikken, vooral als je niet via SCART afspeelt (en als je naar DVD gaat opnemen zonder een standalone DVD-recorder met SCART input zit je daar natuurlijk snel aan) lijkt me dat verplichte kost.

Overigens ben je niet op zoek naar een recorder, maar naar een speler. Kan aanzienlijk in de centen (en trouwens ook in het aantal koppen :+) schelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Rataplan op 01-02-2004 17:18 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

1 kop kan stereo geluid weergeven. Hoe dacht je dat een tapedeck of bandrecorder anders stereo kon weergeven? :P

Wat nog wel eens voorkomt is dat er 1 stereo kop en 1 mono kop inzit. Bij goedkopere recorders is de mono kop van dusdanige kwaliteit dat je liever je oude mono recorder weer van zolder pakt. ("want dat gebruik je toch niet")

edit: Bij video afspeler denk ik eerder aan zo'n camping dingetje :P

[ Voor 10% gewijzigd door dreeke op 01-02-2004 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:34
Mijn ervaring is dat de kwaliteit van alle videorecorders van tegenwoordig wel goed is. En dat je pas weer echt betere kwaliteit krijgt als je in het professionele gebied gaat zitten.

Ik zou eigenlijk zeggen. kijk naar de ergonomie van het apparaat en niet naar het merk "omdat het een goed merk is". Heb ik met mijn PC ook niet gedaan, en uiteindelijk kom je tot de conclusie dat een Iiyama helemaal niet zo goed is (bijvoorbeeld)
Let er eerder op of hij makkelijk in te stellen is? of de AB helder is? showview, PDC, robuustheid, vormgeving, enz...

Ik vind het eerlijk gezegd nogal dure apparaten wat je daar voorsteld. Alle degelijke merken maken ook gewoon degelijke producten. ze kunnen het echt niet maken om op kwaliteit te bezuinigen. Je ziet dan ook bij vage merken dat je brakke producten krijgt. (het werkt wel, maar wat voor toeren je moet uithalen om het aan de praat te krijgen)

kwaliteit van het beeld hangt tegenwoordig nauwelijks meer af van de afspeelapparatuur maar meer van de opname en band, geloof ik dan hè.

Kortom: kijk breder. ok, geen Aldi-ding kopen. Maar er zijn meer fabrikanten...

[ Voor 5% gewijzigd door OnTracK op 01-02-2004 17:23 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Ben ik het niet mee eens.... een vriend van me heeft een Daewoo video die even oud is als mijne, het ding is inmiddels kapot (tape gaat los hangen in de recorder na terugspoelen). Het beeld heeft veel ruis, het mono geluid is niet aan te horen en het stero geluid geeft af en toe een paar tikken.

www.kieskeurig.nl is wel handig om andere ervaringen te lezen.
OnTracK schreef op 01 februari 2004 @ 17:22:
Let er eerder op of hij makkelijk in te stellen is? of de AB helder is? showview, PDC, robuustheid, vormgeving, enz...
Da's de grootste valkuil voor de klant ... "Hij heeft veel knopjes en lichtjes maar de bediening is makkelijk, dus die nemen we!"
Je hebt het nog net niet gehad over de afmetingen om te kijken of hij precies zo breed is als de televisie. :P

[ Voor 40% gewijzigd door dreeke op 01-02-2004 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04 19:44

Varienaja

Wie dit leest is gek.

dreeke schreef op 01 februari 2004 @ 17:18:
1 kop kan stereo geluid weergeven. Hoe dacht je dat een tapedeck of bandrecorder anders stereo kon weergeven? :P
Ik dacht dat de koppen in een casettedeck een soort van 'twee mono-koppen in 1 huisje' idee was. En de commerciele afdeling van zo'n fabriek maakt er dan al snel een 'TWEE KOPPEN!!!11' verkooppraatje van. :P

[ Voor 5% gewijzigd door Varienaja op 01-02-2004 17:27 ]

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oké, dat verhaal van die koppen snap ik nu denk ik wel. Vier koppen zijn dus meer dan genoeg voor mij. En inderdaad, hij moet vooral als videospeler dienen (hoewel ik het ook wel leuk vind om nog eens wat op te nemen, maar dat terzijde). Het geluid gaat via de audio-out naar mijn stereo en het beeld gaat via een kwaliteits-scartkabel naar mijn tv. En wat betreft dat VHS/SVHS-verhaal -> daar moet ik nog even over nadenken. Op zich verschilt het niet zo heel veel in prijs. Bovendien heb ik zojuist de Panasonic NV-SV120 S-VHS op Marktplaats.nl gezien voor € 145,- (schijnt een paar weken oud te zijn). Dit is dus € 100,- goedkoper dan nieuw én er zit 5 jaar extra garantie op. Op zich kan er toch niet zo veel mis zijn met een videorecorder van een paar weken oud, of wel soms? Hoe lang gaat de gemiddelde videorecorder eigenlijk mee, bij normaal gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-04 14:20
Mijn videorecorder is nu denk ik zo'n 3 jaar oud
Iedereen rade mij toen aan om een JVC te nemen en ik heb dat ook gedaan de kwaliteit is stukken beter dan de sony recoder van mijn ouders

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Anoniem: 101346 schreef op 01 februari 2004 @ 17:27:
Op zich kan er toch niet zo veel mis zijn met een videorecorder van een paar weken oud, of wel soms? Hoe lang gaat de gemiddelde videorecorder eigenlijk mee, bij normaal gebruik?
Als er niks mis mee is, waarom verkopen ze 'm dan ;) Mijn VCR is trouwens ruim dertien jaar oud en werkt als een zonnetje (maar de prijs was er dan ook naar).

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Gemiddeld... mja geen idee. In onze woonkamer staat een Minerva MVS440 uit 1985, hij speelt nog wel maar er is wel het één en ander aan gedaan. Bovendien is de roterende kop zover versleten dat er continu bolletjes in het beeld zitten.

Een Sony SLV-255 uit 1989 heb ik ook nog, werkt nog steeds 100%. Alleen de rubberen aandrukrol is een keer vervangen een paar jaar terug want die trok de tape scheef langs de koppen.
Dit recordertje heeft er véél draaiuren (van 1989 tot 2000 dagelijks 2 tot 4 uur) opzitten maar van slijtage geen spoor. :)

Maar ervaringen is natuurlijk ook niet alles, de een is snel tevreden de ander niet... Net wat je gewend bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-04 17:01

jasjenl

Liab A Tymo

Traditioneel gezien maakt Panasonic de beste videorecorders, ook beter dan JVC (ook al heeft JVC het vhs systeem bedacht). Tegenwoordig zijn videorecorders niet meer echt een hot item voor de meeste fabrikanten volgens mij, maar als ik nu nog een video zou kopen, zou ik toch zeker wel voor Panasonic gaan. Ik moet wel zeggen dat de nieuwere Panasonics niet meer echt de kwaliteit lijken te hebben van de vroegere modellen, maar ik denk dat ze toch nog steeds wel beter zijn dan de meeste andere merken. Sony en Philips zou ik niet doen, dan nog beter JVC. En svhs heeft alleen effect bij het opnemen. Als je alleen maar vhs banden hebt en het je voornamelijk om afspselen gaat, zou ik voor gewoon vhs gaan want een svhs recorder speelt vhs banden niet beter af dan een gewone vhs recorder.
De extra videokoppen hebben voornamelijk zin op de kwaliteit van dingen als slowmotion en stilstaand beeld, maar mogelijk zijn ze ook nodig voor features als longplay en extended play (weet ik niet helemaal zeker). Voor stereo geluid zitten er in een vhs recorder altijd twee extra koppen t.o.v. een mono recorder. Maar voor de huidige prijzen zou ik toch voor een zeskops recorder gaan (4 video, 2 audio koppen), heb je mooie kwaliteit en veel kost 't toch eigenlijk niet. Die Panasonics zijn volgens mij overigens eigenlijk ook voornamelijk zeskops, alleen rekenen ze de audio koppen niet meer, vandaar dat ze 't vierkops noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Voor longplay (2 voudig) of tripleplay (3 voudig) heb je 2 keuzes:
een roterende trommel met meer koppen, of
een trommel die sneller rond kan draaien met evenveel koppen.

Het videosignaal staat namelijk schuin op een band, wanneer de band op een andere snelheid langs de koppen draait gaat het beeld "rollen" of je krijgt sneeuw en strepen.
Omdat de band 2x zo langzaam draait, bereik je weer een goed beeld door 2x zoveel koppen te plaatsen.
In principe kan je ook de bestaande koppen sneller rond laten draaien, maar ik geloof dat er geen recorders zijn die dat zo doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4417

jasjenl schreef op 01 februari 2004 @ 17:56:
Als je alleen maar vhs banden hebt en het je voornamelijk om afspselen gaat, zou ik voor gewoon vhs gaan want een svhs recorder speelt vhs banden niet beter af dan een gewone vhs recorder.
Hoe zit het eigenlijk met koop- en huur-video's? Zijn die vaak in S-VHS opgenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:21

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Bij deze mijn gouden tip: Kijk eens naar de JVC HR-S6960 en HR-S7960. Dit zijn S-VHS recorders, maar met een leuk geintje: ze kunnen S-VHS opnemen op de VHS band. Ik heb er hier eentje staan, en het resultaat is echt verbluffend: zeer scherpe opname op een gewone band. En natuurlijk kan je ook gewoon VHS opnemen. Ze zijn al vanaf ong 200 euro te krijgen. De 6960 heeft 4 koppen, en de 7960 heeft er 6, voor editing. Maar als je niet edit zijn 4 koppen voldoende.
Ze kunnen ook extended play, dus 3x zo langzaam, dus 12 uur opnemen op een 4 uur band. Lachen!

http://www.jvc.nl/product-list.php?id=48

toevoeging: ik was vergeten dat ze ook een digitale ruis onderdrukker hebben, TBC (time base correction) en ze hebben digipure, dat de beeldkwaliteit digitaal verbeterd. Ik gebruik een 7960 om m'n VHS banden over te zetten naar DVD. Hij geeft echt beter beeld dan m'n vorige S-VHS recorder. Minder ruis, strakker beeld. Voor overzetten naar DVD i.m.o. een goed keuze.

[ Voor 28% gewijzigd door Microkid op 01-02-2004 19:43 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-04 17:01

jasjenl

Liab A Tymo

Anoniem: 4417 schreef op 01 februari 2004 @ 18:07:
[...]
Hoe zit het eigenlijk met koop- en huur-video's? Zijn die vaak in S-VHS opgenomen?
Volgens mij zijn die altijd in vhs en nooit in s-vhs. S-vhs is niet zo'n heel groot succes (geworden), bijgevolg zijn er veel minder s-vhs recorders verkocht dan vhs recorders dus zouden er heel veel mensen voorbespeelde s-vhs tapes niet kunnen afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 4417 schreef op 01 februari 2004 @ 18:07:
[...]

Naar mijn weten is vrijwel elke koop/huur-video in VHS opgenomen. Op alle koopvideo's die ik thuis heb liggen staat alleen VHS. Ik ga er dus van uit dat S-VHS koopvideo's maar zelden voorkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

SVHS, the explanation: http://www.afterdawn.com/glossary/terms/svhs.cfm

Als je dus (nog) geen SVHS-banden hebt is het zinloos om zo'n recorder te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:21

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Rataplan schreef op 01 februari 2004 @ 18:38:
SVHS, the explanation: http://www.afterdawn.com/glossary/terms/svhs.cfm

Als je dus (nog) geen SVHS-banden hebt is het zinloos om zo'n recorder te kopen.
Dan snap je het nog niet. Een S-VHS recorder kan ook gewoon VHS op VHS banden opnemen, en de JVC's die ik in m'n vorige reply noemde kunnen S-VHS op VHS banden opnemen. Dus voor thuis gebruik heb je dan perfecte opname kwaliteit tegen lage kosten.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Microkid schreef op 01 februari 2004 @ 18:40:
[...]

Dan snap je het nog niet. Een S-VHS recorder kan ook gewoon VHS op VHS banden opnemen, en de JVC's die ik in m'n vorige reply noemde kunnen S-VHS op VHS banden opnemen. Dus voor thuis gebruik heb je dan perfecte opname kwaliteit tegen lage kosten.
Ik snap alles prima - mijn excuses dat ik me met de post van de topicstarter bezighoudt, die een VCR zoekt om zijn bestaande collectie mee naar DVD te kunnen porten. Overigens wordt in de link duidelijk gemaakt dat de hoeveelheid magnetische deeltjes op een normale VHS-band in principe te laag is om SVHS mee op te kunnen nemen - dat dat met sommige banden wel goede kwaliteit oplevert is imo een mazzeltje, geen gegarandeerd verschijnsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dericteur
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-04 15:21
jasjenl schreef op 01 februari 2004 @ 17:56:
Traditioneel gezien maakt Panasonic de beste videorecorders, ook beter dan JVC (ook al heeft JVC het vhs systeem bedacht). ............................
JVC en Panasonic komen van hetzelfde moederbedrijf..... en dat positioneert JVC eigenlijk als B-merk en Panasonic als hun A-merk, als je qua elektronica buiten NL gaat kijken, valt dat ook heel erg op.

ontopic? geen idee, maar ik moest het even kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44203

Sorry voor de vraag, maar wat is dat eigenlijk, een videorecorder??? Opnemen doe ik digitaal, afspelen ook. Ik bewaar het op HDD, CD of DVD, maar niet op een magnetische band. Dat die dingen nog bestaan!
Nu maar weer even ontopic: Volgens mij kun je bij de betere dealer een demonstratie krijgen. Neem een goede band van jezelf mee en vergelijk zelf. Voor alleen afspelen biedt S-VHS geen voordelen. Extra koppen zijn leuk om te zoeken of voor slow-motion, maar dat ga je volgens mij ook niet gebruiken. Steek het prijsverschil lekker in een potje om straks een goede DVD-recorder te kopen. Daar heb je veel meer plezier van.
Pagina: 1