Toon posts:

Het Mac OS 8 Emulatie topic

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het is zondag en er is weinig te doen, dus ben ik Mac OS 8 maar eens gaan installeren via Basilisk II onder Windows 2k. Ik heb nog steeds 2 oude Macs thuis staan die het evt. zouden kunnen draaien, maar via de emulator gaat het toch net ff een beetje sneller :)

Basilisk II is een 68k mac emulator die t/m Mac OS 8.5 emuleert. Naast Windows is het ook te krijgen is voor o.a. Linux en het verouderde AmigaOS en BeOS. Alles draait vlekkeloos, het internetten gaat iets trager maar werkt op zich goed met Netscape Navigator en Internet Explorer (4.nogwat).

even een screenshot als bewijs (klik erop voor de vergrote versie)

Afbeeldingslocatie: http://www.bluearena.com/~arne/screenshots/os81t.jpg

De emulator is hier te downloaden

Linux
Windows 2000

Na het downloaden kun je in de BasiliskGui je voorkeursettings instellen. Je hebt nodig:

* Een ROM image van een willekeurige 68k Mac, deze kun je ophalen met de romgrabber.
* Een lege diskimage (die je zo kunt aanmaken) en een installatie CD van Mac OS 7 of 8

of ff zoeken naar een basilisk package waar alles al inzit

Nou was ik benieuwd of er meer zijn die dit draaien, willen draaien of gedraait hebben. Zijn er b.v. ook snellere en meer up-to-date browsers, mp3 spelers en een msn messenger te krijgen voor deze configuratie.? :)

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-02 11:34

chem

Reist de wereld rond

Telt OS 9 emulatie onder OS X ook? ;)

Verder is er volgens mij echt ruim genoeg info te vinden voor 7 & 8. Ik meen me nog te herinneren dat Audion wel een snelle MP3 player was.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Topicstarter
Audion ga ik ff proberen

Weet je toevallig ook hoe de voorloper van iTunes heet en of er een 68k versie van is :)?

• chem

chem

Reist de wereld rond

De voorloper is overgekocht. het was van een bedrijf dat inmiddels failliet is, cassady and green oid.

Verwijderd

Ik kan van een vriend een Mac OS 8.6 cd lenen, gaat dat ook werken?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 februari 2004 @ 19:17:
Ik kan van een vriend een Mac OS 8.6 cd lenen, gaat dat ook werken?
Ik ben bang van niet, iig niet standaard. Het gaat maar tot 8.5, die heb ik er nu net opgezet.

Je kunt dmv ResEdit (een Resource Editor) het een en ander aan het systeem veranderen zodat je er tot maximaal 9x op kunt draaien. Maar je zult dan iig lager dan 8.6 moeten hebben om te beginnen.

Zie hier :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2004 19:30 ]

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
SoundJam heette dat programma. Was een erg fijne speler onder OS9. Veel skins en het was gratis in tegen stelling tot Audion. Ik vond hem zelf ook iets snappier en de playlists waren makkelijker. Je ziet ook in iTunes terug dat het nog heel erg veel lijkt op SoundJam. De menu indeling was precies hetzelfde en zo waren er nog meer dezelfde functie's in beide. :)

kleurbleur.nl

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Ik meende ergens gelezen te hebben dat je oude MacOS versies zo van apple.com kunt downloaden. Ik heb de hele site doorgespit en de sitemap ook bestudeerd maar ik kan 't niet echt vinden. Iemand een pointer?

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
wat mij nog net wat leuker lijkt, is om macos 9 te emuleren, het moet mogelijk zijn met de nieuwste beos zoals te zien in het demo filmpje maar hoe precies?

of was dat gewoon beos draaiend op een mac?

Verwijderd

Topicstarter
M4RTiN schreef op 01 februari 2004 @ 21:00:
wat mij nog net wat leuker lijkt, is om macos 9 te emuleren, het moet mogelijk zijn met de nieuwste beos zoals te zien in het demo filmpje maar hoe precies?

of was dat gewoon beos draaiend op een mac?
waar zie je dat filmpje ? :)

----
Ik heb inmiddels al wat geprobeerd met het installeren van audioprogramma's

Soundjam en Audion waren alleen PPC , de enige Mp3 speler die ik heb kunnen vinden voor 68k Mac OS 8 was de laatste versie van Quicktime. Maar die heeft m'n image een beetje vernietigd. Ik krijg nu een fatale crash na het booten.

Anyway, ik heb een backup van het image achter de hand dus het staat weer zoals het moet staan. Nu nog een gewone Mp3 speler vinden die de boel niet laat crashen. In de tijd van OS 8 was men kennelijk nog niet echt bezig met Mp3.

Ik heb nog ergens een Macfan CD met Mpeg1 of 2 audio bestanden in crap kwaliteit en dat was toen al bijzonder. (1996 / 97) :)

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2004 21:50 ]

• chem

chem

Reist de wereld rond

Ach ja, het is nog 68k ook...
Mjah, dan blijft er wat weinig over, mp3 bestond amper in die tijd.

Verwijderd

Topicstarter
Het kan zijn dat er na de tijd nog eentje geschreven is. Ik heb inmiddels ook een aardige IRC client (shadowIRC) gevonden en die is in 2001 uitgekomen :)

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Ik heb 2 jaar geleden gezocht voor een MP3 speler maar ik kon in ieder geval toen niks vinden en de nieuwste Quicktime was op dat moment nou ook niet je van het. ;)

Misschien dat je meer kan vinden op www.versiontracker.com :?

[edit]
Ok, duidelijk niet, ik heb al gezocht daar. :P

[ Voor 12% gewijzigd door Sage op 02-02-2004 00:22 ]

kleurbleur.nl

• M4RTiN
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11-2024
http://www.mp3-mac.com/Pages/MP3_Players-Mac3.html

2e item, is dat niet wat?

edit:

MPEGDEC
"MpegDec is a mp3 player for 68k and PPC macs featuring playback and
volume controls, multiple playlists, skipping to a section within a mp3,
looping and playlist looping, time display, and shuffle playback.
Because it uses 68K assembly language, MpegDec is the fasted MP3 decoder
available for 68K Macs."

http://www.mp3machine.com/software/MpegDec/download.shtml

dit zou dus moeten werken

[ Voor 73% gewijzigd door M4RTiN op 02-02-2004 00:28 ]

Pagina: 1