WC Set-up

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil dus beginnen met waterkoeling en heb er al veel over gelezen. Nou heb ik een setje samengesteld en zou ik graag van jullie horen wat beter/goedkoper kan. Aangezien dit mijn eerste stap in de WC is wil ik het wel meteen goed doen.

Dit is het door mij samengestelde setje:

Pomp: Eheim 1250 waterpomp 1200l/h Price: 63,00 EUR

Radiator:Dangerden Heatercore Price: 37,00 EUR
Dangerden Fan-shroud Price: 15,00 EUR

Fan: Enermax 120mm Silent adj speed Price: 21,00 EUR

Cpu Blok: Dangerden RBX Socket A Price: 68,00 EUR

Vga Blok: Dangerden Maze4-1 GPU KIT Price: 75,00 EUR

Voeding: ATX 550Watt Antec TruePower Price: 142,00 EUR

Reservoir: Dangerden Reservoir rond Price: 32,00 EUR

Slang: Tygon tubing 1/2inch (1 meter) Price: 10,00 x 2 = 20,00 EUR
The innerdiameter is 1/2inch(+/- 13mm)
The outerdiameter is 3/4inch (+/- 19mm)

Water Additive: RedLine Waterwetter 4oz Price: 8,00 EUR

Totaal: 481,00 Eur
Excl. Btw: 404 Eur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 21:38
Verwijderd schreef op 01 februari 2004 @ 16:33:
heftig pompje, wel een hele goeie. 1200l/h is zowiezo al genoeg, maar een 600l/u zou ook wel zat zijn. Je zou ook kunnen kiezen voor een hydor l30 (goedkoper). een sicce idra is ook nog een optie.
Je kan er ook 1 van de sloop halen, stuk goedkoper en zijn vaak ook zeer goeie rad's
Papst lijkt mij de betere keuze, moet je ff op papst.de kijken welke je zelf wil.
Aardig goed blok :)
wist niet dat ze zo duur waren, zelf maken een optie? Er zijn vast ook wel goedkopere in de webshops te koop die net zo goed zijn.
Erg goede voeding.
Zelf wat maken is goedkoper en helemaal niet moeilijk, maar dit is ook wel mooi
Voordeel tygon: scheint zo goed als niet te knikken
Maar als je zelf weinig korte bochtjes hebt is siliconen ook goed genoeg en goedkoper
Altijd handig, koop er ook ff demi water bij (is nog geen euro bij de supermarkt)
*schrik*

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die Eheim 1250 is best ok voor de RBX. Die cheap-ass pompjes zou ik er niet opzetten. En minder dan 600l/u al helemaal niet.

Edit:

Ow en die Maze4 is met pelt enzo..dat wist je?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2004 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrlck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-09 22:41
Je kan beter een langzamere pomp nemen dan heeft je water tenminste tijd om de warmte op te nemen en af te koelen
Bijvoorbeeld: Hydor L20 waterpomp 700l/u 27 euro

Daar heb ik geen ervaring mee maar ik zou toch even zoeken naar een revieuw hiervan..op de kosten van een rad kan je beter niet bezuinigen
Bijvoorbeeld: Black Ice eXtreme radiator 80 euro

De maze 3 is zonder pelt dus word je water niet zo heet..de keuze is aan jou ;)
Bijvoorbeeld: Dangerden GF4 vid.kaart koeler 54 euro

Waarom heb je zoveel watt nodig???
Deze ziet er leuker uit :) Levicom Alien 500w Silver 98 euro

Totaal: 408 Eur Incl. BTW Bij de Tweakstore _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat het DD Gpu blok incl. Peltier is, daarom ook die zware voeding. Ik heb ook een topic op Xtreme lopen en daar hebben ze me aanbevolen deze rad te nemen ipv Black Ice Pro (mijn voorgaande keuze). Deze heeft lagere weerstand. Ik heb btw een Radeon 9800se Aiw, softmodded.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2004 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrlck
  • Laatst online: 14-09 22:41
Dus je wilt als ik het goed begrijp je cpu en je gpu waterkoelen en alleen je gpu met een peltier?? Dan wordt toch je water erg warm?? Heb niet zoveel verstand van peltiers maar dacht dat ik dat eens had gelezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 15:18

Mojo

The Power Within

Voor die pelt ga je wel een _aparte_ voeding nodig hebben, aangezien 12 volt voor een peltier te weinig is.

Als ik jou was zou ik er gewoon eentje nemen zonder peltier, dit is je eerste WC, dus moet je niet al in één keer met peltiers beginnen.

Edit: Nu je toch bezig bent, kan je misschien ook meteen een blpkje kopen voor je northbridge.

[ Voor 17% gewijzigd door Mojo op 01-02-2004 17:35 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

goeie set, naar US/Australisch watercool model right ;) dikke flow is the way to go })

k'ben zelf een set die er erg op lijkt aan het samenstellen atm ^^

enige waar ik voor zou uitkijken is of die rad die 80watt pelt ook aankan, misschien inderdaad goed idee dat ff @ xtremesys te vragen aangezien er daar meer dan zat zijn met een MCW-50T oid ;)

die rad is verder idd de beste die er bijzit denk ik (en lekkr cheap :Y) ) , zoeken op de sloop kan wel de moeite waard zijn, maar ik zelf vond hier in de buurt weinig fatsoenlijks ;(

voeding is ook ok, ik heb dezelfde maar dan van CWT, die kostte maar 95 euro :P Levicom 500 is ook niet slecht though als je daar op wilt "besparen"

en tenslotte zoals Serenity zegt idd zeker geen kleinere pomp nemen, die RBX houdt weldegelijk van flow >:) (en natuurlijk alles @ 13 mm aansluitingen nemen dan :P )

edit : naar ik begrepen heb is een 80 watt pelt nog wel te doen mits je een goede rad hebt, en een goede 500+ Watt voeding (draait meer om amperes @ 12V neem ik aan, 550Watt Antec/CWT moet het iig wel aankunnen, het is een 12V peltier voorzover ik weet :P )

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2004 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Peltier heeft niet zo'n grote invloed op temp van het water, hoogstens 4 graden ofzow. En die voeding kan de peltier aan, heb ik al nagevraagd. Wat is de beste radiator in Nederland te koop, liefst bij tweakstore?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de beste is die Dangerden Heatercore ...

misschien dat zo'n triple 120 mm radiator beter is, maar prijs/prestatie gezien iig niet

als je toch persé meer performance wil, kan je mayB 2 van die Dangerdens parallel draaien ... (op xtremesystems is volgens mij ook een hele discussie over het nut van parallel of in serie draaien van 2 rads geweest, weet alleen de conclusie niet echt meer :P staat in hun watercooling subforum ...)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2004 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk alleen niet dat ik 2 van die DD Heatercore's kwijt kom in mijn case, de Aopen HQ08 (blue). Te zien op: http://www.aopen.nl/products/Housing/08series.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

ik gebruik zelf een Airplex evo 240 radiator... die verkopen ze ook bij Tweakstore.
en die kost daar maar 56,00 Euro :)

dat is een rad waar 2x 12cm fans op kunnen...

[ Voor 6% gewijzigd door Jack op 01-02-2004 19:12 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SchiedamLauw schreef op 01 februari 2004 @ 17:22:
Je kan beter een langzamere pomp nemen dan heeft je water tenminste tijd om de warmte op te nemen en af te koelen
De RBX werkt beter met een zware pomp. Dus hij kan niet beter die pomp halen die jij zegt. Beter die eiheim.
sokje schreef op 01 februari 2004 @ 17:34:
Voor die pelt ga je wel een _aparte_ voeding nodig hebben, aangezien 12 volt voor een peltier te weinig is.

Als ik jou was zou ik er gewoon eentje nemen zonder peltier, dit is je eerste WC, dus moet je niet al in één keer met peltiers beginnen.

Edit: Nu je toch bezig bent, kan je misschien ook meteen een blpkje kopen voor je northbridge.
Pelt kan gewoon op die Antec.. Een aparte voeidng is beter idd, maar het hoeft niet per se.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2004 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

T kan iets goedkoper en iets beter: neem een dikke autorad, andere zaken moet je ff zoeken.

Over de waterflow: het maakt geen moer uit wat voor pomp je hebt. Als ie het water maar in beweging houd. Er was ooit een topic over en de conclusie was dat effectief 100l/u altijd meer dan zat is als je geen extreme dingen doet.

De l/u aanduiding zegt niets over je werkelijke doorvoer, die is veel meer beperkt door de blokjes en slangen. Neem gewoon een 5-10W pompje, dat is voldoende en warmt het water niet onnodig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die Dangerden is al een autorad :P dus tenzij je een grotere heatercore kan vinden, is het 1 van de besten die er is ...

over de flowrate :
The RBX is definitely a waterblock that requires a larger pump to perform well. Its maximum flow rate (loop unrestricted) was around 2.58GPM, which implies that the block is less restrictive than the Whitewater or the Cascade. This will be affected by the choice of RBX inlet nozzle (which I have not yet tested).
http://www.procooling.com...k_comparison_-_page_2.php

met al die "jet inspuit" blokken van tegenwoordig (RBX/Whitewater etc dan iig) maakt flowrate dus weldegelijk verschil :)

en als je alles op 13 mm houdt, dan ben je met een 1250/L30 verzekerd van goede flowrate :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Pomp
lijkt me goed, de rbx heeft een sterke pomp nodig

Radiator
Zelf heb ik ook de dangerden heatercore en hij is qua performance een beest. Ook heeft hij een hele lage flowdrop

Fan
ipv de Enermax zou ik een papst kiezen (zelf heb ik de 4412FGL) en de controle fan de fan via een proggie doen (bv speedfan)

Cpu blok
Lijkt me ook een goede keuze

Vga blok
Heb je wel een pelt nodig? Lijkt me beetje overkill, tenzij je hardcore wil gaan overclocken, dan kan je net zo goed ook een pelt voor je cpu nemen...

Voeding
Zelf heb ik de Levicom X-Alien 500watt voeding, is 40euro goedkoper, vraag ff na of die ook de pelt aankan.

Reservoir
Ik heb zelf de typhoon 5.25 bay res, lijkt mij makkelijker te behuizen dan een rond reservoir...

Slang
Goede keuze, ik wil geen ander type slang meer!

Water additive
Volgens mij ook goed

Opmerking:
Ik heb de volgende temps behaald:
idle: 26
load: 32
case: 26

Met een 1800xp @2100xp, voor de volledige setup, klik de links in mn signature.

suc6

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sedat
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-08 14:19

Sedat

Tweaker...

Verwijderd schreef op 01 februari 2004 @ 16:33:
Ik wil dus beginnen met waterkoeling en heb er al veel over gelezen. Nou heb ik een setje samengesteld en zou ik graag van jullie horen wat beter/goedkoper kan. Aangezien dit mijn eerste stap in de WC is wil ik het wel meteen goed doen.

Dit is het door mij samengestelde setje:

Ik weet niet of dit de bedoeling is maar ik kon je email niet vinden in je profiel... ik heb een complete waterkoeling-set (CPU+NB+GPU+RAD+RES+POMP) te koop en voor heel wat minder euro's .. het is voor jou denk ik zeker de moeite waard.. als je intresse hebt kan je me een email (staat in mijn profiel) sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tip:

met zoveel dangerden spullen loont het echt om het gewoon zelf bij dangerden te bestellen. Alles wat nodig is is een creditcard.

Alle blokjes zijn rond de 10 euro goedkoper. En je bespaard ook nog leuk om de additieven en radiators.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-goede pomp, is trouwens bij perfect systems 56 euro

-ik denk dat die heatercore een te klein oppervlak heeft om cpu, gpu en een pelt te koelen.
ik zou een airplex240 of zelfs 360 nemen, die hebben veel koeloppervlak voor een vrij lage prijs.
als het niet in je kast hoeft te passen kan je natuurlijk ook een auto radiator halen op de sloop.

-zonde van je geld :) maar moet je zelf weten

-deze fans verkopen ze bij perfect systems voor 15 euro p/s
ik zou je zelf de Thermaltake Thunderblade 120mm fans aanraden
deze zijn stil met 21dB en verplaatsen 125m3/u voor 12,50 p/s
www.thermaltake.nu

goede keus

persoonlijk raad ik je dat pelt blok van swiftech aan, die is een stuk makkelijker te installeren (isolatie voorgeinstalleerd en voorgsneden),
en het water stroomt direct over de pelt, ipv eerst door de bodem van het koelblok
hou er ook rekening mee dat die pelt op de 12v lijn nog maar op 53w werkt, er liep al een draad over, raad je aan die te lezen:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/865253

dat is een beest van een voeding :) ik denk dat je met minder uit zou moeten kunnen komen, maar weet niet wat je er allemaal aan wil hangen.

ik zou zelf een groter reservoir nemen zodat de verblijftijd van het water in je reservoir langer is, en zou daarvoor voor een typhoon bay reservoir kiezen.
daarnaast ziet hij er vet uit in je kast (helemaal met uv dye) en lijkt mij makkelijker in gebruik en installatie, bovendien kost hij evenveel.

goede slang :)

uiteraard :)

maar dan heb je ook wat
en vergeet natuurlijk niet om slangklemmen en evt. t-stukken bij te kopen he :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2004 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zoals gezegd, die Dangerden is een autorad ...

en een fanshroud is zeker aan te raden, vele malen effectiever als het gewoon ertegenaan schroeven van een fan (je kan er ook zelf een maken trouwens ..)

Swiftech MCW50-T is helaas nergens verkrijgbaar atm :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou de set zo laten, goede rad met veel flow, goede pomp die veel water verplaatst. Dat heeft die RXB ook wel nodig :)

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2004 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Laatst online: 10-02 23:00
SchiedamLauw schreef op 01 februari 2004 @ 17:22:
Volgens mij maakt dit helemaal niks uit, langzaam of snel maakt niks uit want water kan heel gemakkelijk en heel veel warmte opnemen. Als je water temp tegen de cpu temp aan komt te liggen (da's _heet_) dan neemt het natuurlijk wel minder makkelijk warmte op, en is je cpu temp natuurlijk ook heel hoog. Maar als druppeld het water bij wijze van spreken red het het nog makkelijk.

Het enige wat zou kunnen verschillen is dat een zwaardere pomp meer energie verbruikt, wat wordt omgezet in het pompen zelf, en natuurlijk warmte. Deze warmte zou je water voor een deel afvoeren. Dit is echter heel weinig. Als je een grote setup neemt kun je een grotere pomp nemen. Toch heb ik een aardige setup, hoge kast, en m'n eheim van 600L/uur red het toch goed :) uit een slang bovenin de kast spuit het zo'n 5-10 cm. Ruim voldoende, en het loopt snel door. Ik denk dat een zwaardere pomp meer herrie maakt, maardat weet ik niet zeker.

edit:
Ik zie net dat je een wc blok hebt dat wel wat power wil, dan is die 1200 toch beter hé maar dat snapte je wel ;)

[ Voor 6% gewijzigd door pierre-oord op 02-02-2004 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Antec heeft ook nog de solutionserie, deze is goedkoper en ook erg stabiel.
Hydor L30 pomp verstuwd ook 1200l/uur en is van dezelfde kwaliteit als Eheim zegt men, maar wel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wou gaan voor de volgende setup:
2x Tygon tubing 1/2inch (1 meter) 20.00 EUR
1x Eheim 1048 waterpomp 600l/h 44.00 EUR
1x Swiftech MCW5000™-P (s478) 62.00 EUR
1x Dangerden Reservoir rond, 13mm hose connectors 32.00 EUR
1x Black Ice eXtreme II radiator, Black 107.00 EUR

Total: 265.00 EUR

En dan wil ik deze of inbouwen in de behuizing van een exos, of 2 fangaten in de bovenkant van mijn kast maken, de rad daaronder, 2 mooie fan grills eroverheen en dan 2 papst van onder lucht erdoor laten blazen. Om te zorgen dat dit geen warme lucht is een afscheiding van plexiglas maken tussen het bovenste gedeelte van mijn kast zodat de lucht van de zijkant aangezogen wordt met 1 120mm fan en dan doorgeblazen naar boven.

Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msentinelb
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 19:36

msentinelb

Arghhhhh!

welke zouden jullie nemen de rbx of de whitewater?

Specs van mijn bak Hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.procooling.com...k_comparison-_rbx_whi.php

daar vind je wel antwoord op die vraag denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuBBerenRoBBie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-08 20:11

RuBBerenRoBBie

Ben niet gek, ben vliegtuig...

Verwijderd schreef op 02 februari 2004 @ 00:39:
tip:

met zoveel dangerden spullen loont het echt om het gewoon zelf bij dangerden te bestellen. Alles wat nodig is is een creditcard.

Alle blokjes zijn rond de 10 euro goedkoper. En je bespaard ook nog leuk om de additieven en radiators.
Ik wil dat inderdaad ook wel doen, het scheelt zelfs nog meer dan die 10 euro per blokje... Wat ik alleen niet helemaal zeker weet zijn de verzendkosten?! Er staat 24 dollar, maar je krijgt er ook nog tax enzo bij?!!!
Wie weet hoeveel dat gaat kosten dan?
En ik heb in het menutje ook niet de keuze voor 10 of 13mm tubing?! Of gaat dit automatisch goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog even voor iedereen die denkt dat de pomp niks uitmaakt: Ik heb een RBX en daar hing een 1046 aan. Die heb ik inmiddels vervangen en de stresstemps zijn ruim 10 graden gezakt. Flow is bij de RBX superbelangrijk. Overigens heb ik trouwens een Switech pompje. Verbruikt minder stroom, werkt op 12V, is veel kleiner dan een 1250 en heeft een hogere opvoerhoogte. Prijs: € 96,- bij Tweakstore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

msentinelb schreef op 04 februari 2004 @ 15:54:
welke zouden jullie nemen de rbx of de whitewater?
De whitewater presteerd beter, maar de RBX is iets goedkoper... Maak je keuze zelf maar dan :)

Ik heb iig de whitewater ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 07:44
ik lees hier dat er op Dat GPU koel blok (erin?) een Peltier zit,
Zou dat niet zo kunnen dat ej ipv een dure radiator dit doet:

code:
1
Rad-->Pomp-->Cpu-->(Gpu met ander blokje)-->Rad met pelt

zou mij iig wel fijn lijken aangezien het water koud is
gevolg betere koel prestaties

Of ben ik nu onzin aan het bazelen?

edit1:
ik weet dat een pelt warm word maar dit zou je toch kunnen oplossen door naast
zijkant vd kast te maken en de warmte via de zijkant (blowholes) eruit laten gaan

edit2:
En als je dan toch bezig bent met vette koeling gooi je er wat koelvloeistof in >:) 8)

hoor net dat koelvloeistof de prestaties benadeeld
r502 dan:P
Of heb je dan al een waterchiller ?

[ Voor 76% gewijzigd door Timo op 15-02-2004 12:57 ]

Pagina: 1