Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Sunbeam UV/CCFL fan & Zalman MFC1

Pagina: 1
Acties:

• clotug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-08-2014
Kan iemand mij vertellen waarom mijn Sunbeam UV/CCFL fan niet reageert als ik em met mijn Zalman MFC1 fancontroller dim? De fan, die max 2700 rpm zou moeten draaien en nu op een oorverdovende 3200 rpm draait, heb ik aangesloten op de traploze draaiknoppen.

Info fan:

rated voltage: 10.2-13.8vdc
current draw: 0.13a
power consumption: 1.56 watt

info zalman draaiknop:

1) Maximum Power : 7.0W per channel
2) Maximum Adjustable Range: +6.5Vmax (=Vfan(max) - Vfan(min))
3) Maximum Voltage Drop : +2.0Vmax (= Vpin(max) - Vfan(max))

Ik zou em ook kunnen proberen op de 0-5-12v switches van de Zalman, maar daarvoor moet ik kabels gaan lopen knippen, dus vandaar dat ik het liever eerst ff rondvraag. :*)

info switch:

1) Maximum Power : Unlimited, while used power supply capacity.
2) Adjustable Range : Max voltage output or Min voltage output.

Mijn dank is groot.

Visit my site: www.wxphotography.nl - specs

• Thunderman_303
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-11 09:05

Thunderman_303

Watercooled Thunder-Li

Wat je zou kunnen doen is een meter pakken en dan op je fancontroller meejn of die het wel doet.
Heb je geen beschikking over een meter, probeer dan eens een andere fan, en kijk of die wel langzamer gaat draaien.

En hoeveel aansluitingen heeft die fan van Sunbeam eigenlijk?
(dit ivm aansluten van ccfl of fancontroller)
Suc7

Mijn nieuwe Thunder-Li Specs

Verwijderd

Niet reageren bedoel je dat hij geen licht geeft? Ik weet er niet zoveel van...maar met LEDs bijv. is het zo dat ze een bepaald voltage nodig hebben om licht te geven.

Heb je bijv. een fan met leds..en mod je die naar 7 volt..dan kan het zijn dat je leds het niet meer doen.

• clotug
Thunderman_303 schreef op 01 februari 2004 @ 16:26:
Wat je zou kunnen doen is een meter pakken en dan op je fancontroller meejn of die het wel doet.
Heb je geen beschikking over een meter, probeer dan eens een andere fan, en kijk of die wel langzamer gaat draaien.

En hoeveel aansluitingen heeft die fan van Sunbeam eigenlijk?
(dit ivm aansluten van ccfl of fancontroller)
Suc7
Ik heb de fan ook geprobeerd op een andere draaiknop en dat maakte niets uit; de zalman zelf werkt gewoon goed. De aansluitingen van de fan is een 3 pins molex die verlengd wordt naar een 4 pins molex voorzien van een zwart en rood draadje. Deze voorziet ogenschijnlijk de fan van stroom, hmmm...dat zou toch ook gewoon via die 3 pins al moeten gaan? Ik kan zo es die 4 pins molex ontkoppelen, kijken wat ie dan doet.

• Thunderman_303
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-11 09:05

Thunderman_303

Watercooled Thunder-Li

Je zegt dat de zalman zelf goed werkt, maar hoe weet je dat?
Heb je er nog meer fans aan hangen die het wel gewoon doen, of brand er een LCD'tje of iets dergelijks?
Als het LCD'tje of de led's branden wil dat nog niet zeggen dat de uitgangen het ook doen (hoort natuurlijk wel, maar is hier blijkbaar dan niet het geval).

Mijn nieuwe Thunder-Li Specs

Verwijderd

De ZM-FC1 heeft dat derde draadje (RPM sign.) ook nodig!

Verwijderd

Ik weet het niet zeker en misschien begrijp ik je verkeerd, maar volgens mij zijn ccfl's niet dimbaar door het voltage omlaag te gooien wat dus gebeurt als je hem aansluit op een fancontroller. een ccfl werkt naar mijn weten alleen als hij ook echt het juiste voltage krijgt, of zeg ik nu onzin?!?

edit:
ik zie net dat het om een ccfl-FAN gaat, ik dacht alleen een lampje |:( is misschien toch anders

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2004 19:56 ]

Verwijderd

als ik het goed begrijp moet je dus drie kabeltjes hebben aan je fan voordat hij op een controller werkt?
of heb je alleen dat RPM kabeltje nodig?
want AIDA32 geeft van de fan die ik op de cpu heb aangesloten wel de RPM aan, en die fan heb ik ook vaker in mijn case.
alvast bedankt voor het antwoord :)

Verwijderd

De Zalman controller heeft ze alle drie nodig, probeer maar uit. BTW er zijn controllers die ook met 2 polige kabeltjes werken.

Verwijderd

ja eigenlijk wil ik voor de aerogate II gaan van coolermaster... maar nergens waar ze het hebben over dat je fans het eventueel niet gaan doen op dat ding... slechter reclame hè |:(

• clotug
Tis opgelost

Die extra 4 pins molex van de fan gaf de fan teveel stroom en liep daardoor op 3200 toeren. Die extra molex was bedoeld voor de inverter. Daarvan had ik er echter al eentje van een andere CCFL, op deze heb ik dus ook ook die ccfl fan aangesloten en die extra molex nog eens verbonden. Dit was dus niet nodig, omdat de inverter al voorzien was van stroom. In ieder geval bedankt voor de reacties!! Draait nu lekker en een stuk stiller tussen de 1400 en 2900 toeren. >:)

• clotug
Verwijderd schreef op 01 februari 2004 @ 20:13:
als ik het goed begrijp moet je dus drie kabeltjes hebben aan je fan voordat hij op een controller werkt?
of heb je alleen dat RPM kabeltje nodig?
want AIDA32 geeft van de fan die ik op de cpu heb aangesloten wel de RPM aan, en die fan heb ik ook vaker in mijn case.
alvast bedankt voor het antwoord :)
Als het goed is is de gele voor de rpm en de rode en zwarte voor stroom in verschillende voltages.

• Gizmoke
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11 19:38
Bij mijn sunbeam UV/CCFL fan zaten de kabels in omgekeerde volgorde in het stekkertje.

Als ik deze inplugde in mijn Aerogate II dan kwamen de zwarte aan de rode uit en de rode aan de zwarte. De middelste was uiteraard hetzelfde.

Ik heb dus de kabels moeten versteken. Mss dat dit een productiefout was bij sunbeam dat niet enkel bij mij was.
Pagina: 1