El-wire...afknippen of "verbergen" ?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.648 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46202

Topicstarter
Ik heb de search gebruikt..maar geen goed antwoord gevonden.

Ik heb een kast zonder windows. Wil een logo maken met EL-wire.
Maar het draad is iets te lang. Kan ik het beter afknippen...of wat teveel is verbergen (plakken aan binnenzijde kast?).

En dat afknippen...is toch gewoon met schaar en tjakka? Of moet ik ook nog iets termineren/solderen?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05 10:37

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Anoniem: 46202 schreef op 01 februari 2004 @ 15:39:

Maar het draad is iets te lang. Kan ik het beter afknippen...of wat teveel is verbergen (plakken aan binnenzijde kast?).

En dat afknippen...is toch gewoon met schaar en tjakka? Of moet ik ook nog iets termineren/solderen?

Alvast bedankt.
Een EL-draad kan je op lengte maken. Bij mijn weten is het uiteinde NIET geterminated oid.

Wat je ZOU kunnen doen is natuurlijk het snoer inkorten door niet aan het uiteinde er een stuk af te knippen maar door er een stuk tussenuit te halen daar waar hij aan de stroomdraad vast zit.
Maar wees gewaarschuwd: dat spul solderen valt nogal tegen; de draad in het midden is geen probleem maar de 2 flinterdunne draadjes er rondomheen zijn zeer teer.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
WFvN schreef op 01 februari 2004 @ 15:43:
dat spul solderen valt nogal tegen;
Hm...en aangezien ik nul ervaring heb met solderen...begin ik daar maar niet aan.
Eerst maar even oefenen...ik heb nog een gaar farallon netwerkkaartje liggen ergens.
Een EL-draad kan je op lengte maken. Bij mijn weten is het uiteinde NIET geterminated oid.
O.k. Als ik het zo zie is het uiteinde afgwerkt met een plastic transparant kapje van 1 cm. En ik zie nog een klein stukje van een wit draadje. De kern?
Zal eens even proberen.
En is ie stuk...ach het was maar 12 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Die draad bestaat van binnen naar buiten uit de volgende onderdelen:
1) Metalen kern
2) Laag spul dat gaat oplichten
3) 2 dunne draadjes
4) Beschermend materiaal

Volgens mij is afknippen en er een stukje krimpkous opzetten (op het afgenkipte uiteinde) genoeg

[edit]

Die snoeren worden overigens vrij veel geleverd door Recom. Die noemt ze glowire (ja met 1 w)

check http://www.h-essers.nl/recom.html

Gezocht op [google=glowire cut]

[ Voor 26% gewijzigd door WFvN op 01-02-2004 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexophilia
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-03-2023
WFvN schreef op 01 februari 2004 @ 16:32:
Die draad bestaat van binnen naar buiten uit de volgende onderdelen:
1) Metalen kern
2) Laag spul dat gaat oplichten
3) 2 dunne draadjes
4) Beschermend materiaal

Volgens mij is afknippen en er een stukje krimpkous opzetten (op het afgenkipte uiteinde) genoeg

[edit]

Die snoeren worden overigens vrij veel geleverd door Recom. Die noemt ze glowire (ja met 1 w)

check http://www.h-essers.nl/recom.html

Gezocht op [google=glowire cut]
Recom Suxx sorry dat ik et seg mah ik houd et gewoon op het echte spul uit de electronica winkel.
.:modbreak:.
Beargumenteer dat eens in goed Nederlands - anders is het gewoon een ongefundeerde rant die niet thuishoort op GoT ;)

Ohjah om ff bij de vraag van de topic poster te blijve....je kan zo'n glowwire gewoon afknippe, heb ik ook gedaan en het werkt.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 01-02-2004 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok thx..ik heb een Sunbeam EL-wire kit gekocht voor 12 euro. Eigenlijk best wel duur voor een draadje en een inverter. Maar het licht goed op.

Is mijn eerste EL-wire dus ik weet niet hoe goed/slecht ze van andere merken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

lexophilia schreef op 01 februari 2004 @ 19:38:
[...]

Recom Suxx sorry dat ik et seg mah ik houd et gewoon op het echte spul uit de electronica winkel.
Tolletjes zijn natuurlijk geweldig leuk om te plaatsen.... Alleen is het dan ook wel zo handig om aan te geven WAT er mis mee is.

Een beetje zonder argumenten onder de gordel van een bedrijf te steken wordt hier op het forum niet gewaardeerd.

Sowiezo ben ik persoonlijk razend benieuwd waar je die glowstrings van Recom vind sucken..... Nee, ik werk er niet maar heb wel 3 strings van 3,3 meter in huis liggen.

Please even die troll uitleggen dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99283

Idd dat slaat echt helemaal nergens op :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 73026

"Maar wees gewaarschuwd: dat spul solderen valt nogal tegen; de draad in het midden is geen probleem maar de 2 flinterdunne draadjes er rondomheen zijn zeer teer....."

ik weet niet waar ik het gelezen hebt maar slecht solderende draadjes kan je met een aspirine onder je draad helpen om de boel te solderen.werkt met telefoon en koptelefoon-draadjes(litze).mischien dat het met die draden ook gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Anoniem: 73026 schreef op 01 februari 2004 @ 21:42:
"Maar wees gewaarschuwd: dat spul solderen valt nogal tegen; de draad in het midden is geen probleem maar de 2 flinterdunne draadjes er rondomheen zijn zeer teer....."

ik weet niet waar ik het gelezen hebt maar slecht solderende draadjes kan je met een aspirine onder je draad helpen om de boel te solderen.werkt met telefoon en koptelefoon-draadjes(litze).mischien dat het met die draden ook gaat?
WTF.... Een aspirine-tablet onder de draad leggen? :+
Jammer dat je de bron niet meer weet... Maar wel een heeeeel aparte tip :D

ach.... het is het proberen waard... waar moet ik die pillen anders voor gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99344

vind het juist een hele slimme oplossing, het kleine inképinkje in de tablet is prima om de draadjes in te leggen en dan te solderen. :Y)

Deze tip ga ik zeker onthouden en gebruiken B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:22
Anoniem: 46202 schreef op 01 februari 2004 @ 15:39:

Alvast bedankt.
define "iets" ... ;)

Als het niet te lang is zou ik he idd verbergen, met als bijkomend voordeel dat ALS je hem nog eens wilt hergerbuiken je zeker niks tekort.

Repareren doe je zo.

Pagina: 1