Hoe pak ik dit het beste aan?

Pagina: 1
Acties:

• D4V3
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-07 19:57
Ik deel nu mijn chello internet op een heel brakke manier met 2 andere pc's in dit huis, ik heb 3 crossed cables gekocht, deze vanaf de netwerkkaart van de pc's naar een ISDN splittertje gebracht, en deze vervolgens met een normale netwerkkabel naar mijn kabelmodem verbonden.

Afbeeldingslocatie: http://www.le-tehnika.si/Slike/Telefonija/Telefoni/1DP988P.gif
(ongeveer zo'n soort kastje, alleen dan van de KPN :P)

nu werkt dit op zich wel aardig,
alleen het is niet erg veilig en niet erg stabiel (internet ligt er af en toe uit),
en bovendien wil ik nu gebruik gaan maken van een netwerkje.

alleen nu zit ik met het volgende probleem,
hoe doe ik dit het best?

kan ik een router kopen, hier vervolgens alle aansluitingen op aansluiten en dan aan de slag,
of moet ik van al mijn crossed cables gewone kabels maken met een krimptang,
of kan ik beter allemaal nieuwe kabels kopen?

dus nog even voor de duidelijkheid:

splitter zit aan de modem met een normale UTP kabel,
de rest van de PC's met een crossed...

[_modem_]
||
[isdn ding]
|| || ||
X X X
|| || ||
pc pc pc

hoop dat jullie kunnen helpen!

op-voorraad.nl - Realtime voorraad updates voor de Playstation 5!

Verwijderd

code:
1
2
3
                 /-> pc1
modem --> router --> pc2
                 \-> pc3

En alle kabels straight UTP.
Hierover is trouwens heel veel te vinden in de faq

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

/me enigzins verbaasd dat het werkt ..

een isdn splitter is een hele slechte (lees: geen) vervanger voor een hub/switch
Koop idd een router .. kabeljes gewon straight knijpen is goedkoopste vermoed ik
en lees idd even de faq

(wat geedit)

[ Voor 39% gewijzigd door Fish op 01-02-2004 15:38 ]

Iperf

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Ik heb zelf crosskabels om laten knippen naar straight kabels, maar dit werkt niet goed (lees: bagger). Als de switch ook maar een milimeter beweegt dan werken de 'zelfgeknipte' kabels niet meer, en is het een heel gepruts om het weer aan het werk te krijgen. ik zou jou adviseren om nieuwe kabels te kopen en een e-tech router/switch te kopen, want die zijn heel makkelijk te configureren en ze zijn goedkoop.

het enige wat jij hoeft te doen is het mac adres van de netkaart waar je het modem nu op hebt als wan mac in te stellen voor de router.

[ Voor 2% gewijzigd door Romke op 01-02-2004 15:46 . Reden: foutje..., moet kunnen baas ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-07 14:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

anti-XP schreef op 01 februari 2004 @ 15:45:
Ik heb zelf crosskabels om laten knippen naar straight kabels, maar dit werkt niet goed (lees: bagger). Als de switch ook maar een milimeter beweegt dan werken de 'zelfgeknipte' kabels niet meer, en is het een heel gepruts om het weer aan het werk te krijgen. ik zou jou adviseren om nieuwe kabels te kopen en een e-tech router/switch te kopen, want die zijn heel makkelijk te configureren en ze zijn goedkoop.

het enige wat jij hoeft te doen is het mac adres van de netkaart waar je het modem nu op hebt als wan mac in te stellen voor de router.
ga dan ook alleen aan de kabeltjes lopen frunniken als je weet je een UTP kabel moet maken, als e het namelijk gewoon kan is het echt geen probleem om er ff een straight kabel van te maken.

ik heb een D-link router, aansluiten en internet werkt. Er zijn wel wat opties die je kan aanpassen, maar het werkt wel meteen. Er zit een firewall in. Gewoon de pcs op automatisch een IP verkrijgen zetten en klaar. Is nog niet zo duur ook.

suc6

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Hann1BaL schreef op 01 februari 2004 @ 15:53:
[...]

ga dan ook alleen aan de kabeltjes lopen frunniken als je weet je een UTP kabel moet maken, als e het namelijk gewoon kan is het echt geen probleem om er ff een straight kabel van te maken.
knip
suc6
ik heb het ook wel eens gezien dat het aan een slechte/veelgebruikte tang lag ...
de tang was scheef en schraapte plastic weg in de groeven en dat kwam op het metaal wat er ingedrukt wordt en later contact moeten maken

Iperf

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-07 14:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

fish dat is natuurlijk ook heel goed mogelijk, daar heb je gelijk in.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Je kan dit heel eenvoudig oplossen met een router, of met twee extra netwerkkaarten in de eerste pc :) Lees voor meer info Hoe deel ik Internet ? :)

Wordt trouwens ook wel een beetje van je verwacht dat je wat vooronderzoek doet voordat je een topic opent ;) Er zijn al vele duizenden Chello-abonnees je voorgegaan in deze keuze. Check hier over ook even de FAQ Network Troubleshooting :)

Ik zou iig zelf een (goedkoop) routertje kopen en en de kabels straight maken. Is echt niet moeilijk, zolang je maar een miniscuul klein beetje ervaring hebt met elektronica en heel precies bent. Ook een tang die naar behoren functioneert is een must natuurlijk. Vergeet niet dat je nieuwe stekkertjes (RJ45 heten die, en zijn los bij bijv. Primafoon te koop) nodig hebt.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

anti-XP schreef op 01 februari 2004 @ 15:45:

Niet lullig bedoeld, maar dan heb je ze wel door een prutser laten omknippen! Kabel is kabel en connector is connector....no problemo!

• D4V3
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-07 19:57
ok bedankt voor jullie advies,
ik ga morgen eventjes een tang, een routertje en wat plugjes kopen!
(en zo erg is die isdn splitter nou ook weer niet, deel er mijn internet al 2 jaar mee en alleen 1x in de maand ofzo het probleem dat alle pc's hun internet even kwijt zijn, maar dat is na een reboot verholpen :))

op-voorraad.nl - Realtime voorraad updates voor de Playstation 5!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

D4V3 schreef op 01 februari 2004 @ 17:39:
ok bedankt voor jullie advies,
ik ga morgen eventjes een tang, een routertje en wat plugjes kopen!
(en zo erg is die isdn splitter nou ook weer niet, deel er mijn internet al 2 jaar mee en alleen 1x in de maand ofzo het probleem dat alle pc's hun internet even kwijt zijn, maar dat is na een reboot verholpen :))
Koopadvies: metalen tang kopen. Plastic is de helft (of meer ;)) goedkoper, maar dan krijg je dus bovenstaande verhalen over mislukte plugjes en zo; weggegooid geld dus. Heb er zelf ook 1 gehad, die heb ik bij de eerste plug al stukgeknepen :X

Is een metalen tang (vanaf 30 euro, schat ik) je te duur, koop dan niet alsnog een plastic tang, maar compleet nieuwe kabels.

edit:
@E15K: tang != tang ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Rataplan op 01-02-2004 17:53 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Heb je gelijk in, een goede tang is een voorwaarde.... :)
Pagina: 1