Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] schema racestuurtje

Pagina: 1
Acties:

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-11 19:13
Ik ben bezig een racestuurtje om te bouwen, dit omdat het stuurtje niet volgens een standaard ontwerp is ontworpen en alleen werkt met windows98 (mbv speciale driver die niet onder XP werkt).
Het stuurtje bevat standaard componenten (0~100Kohm voor het stuur, en 2x 0~50Kohm voor de pedalen en 2x 0~50Kohm voor de throttle (2 flappen achter het stuur) plus 4 knoppen). ik heb het volgende schema ontworpen voor de nieuwe bedrading, zodat hij in windowsXP als standaard joystcik met 3 assen en 4 knoppen kan werken:
Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/3441656CB2/picserver.jpeg

Ik las ergens dat de 3e as (de 2 throttle flapjes in dit geval) op de Y-as van de joystick B aansluiting moet in de gamepoort klopt dit? het leek nmlk mij logischer om die X-as van joystick B te zetten...

• mexwall
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-09 12:11
Ik ben zelf ook bezig een stuurtje te maken en heb misschien wel een paar handige links voor je.

http://www.richardkunze.de/el_000.htm
http://www.gunpowder.freeserve.co.uk/wheels/
http://www.monmouth.com/~lw4750/index.html
http://www.racesimcentral.com/links/ultimate.shtml

Op de laatste vindje onder Wheels nog meer links.

Verwijderd

Best wel simpel
ik zat er ook al ff mee in mn kop

ik weet dat er nog een oud stuur van een sportwagen hebben liggen
zou wel mooi zijn om in nfs met dat stuur in mijn handen door de bocht te kunnen

of mn allereerste gamepad aan te passen om te beginnen...

is het ook vrij makkelijk om ForceFeedBack te bekomen?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2004 18:45 ]

Verwijderd

Hm...ik zou wel een echt ferrari stuurtje willen hebben. Met rem/gaspedalen EN schakelpookje...zou dat kunnen? De software moet het wel ondersteunen natuurlijk.

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-11 19:13
Ik kwam erachter dat de weerstanden ahcter de "throttle-flapjes" 0~120Kohm zijn, en door mechanische beperkingen tussen 0~80Kohm is het een ramp als je 0~160Kohm (2x 0~80) gebruikt voor de throttle-as? Of wekt het stuurtje dan niet goed meer?

Verwijderd

Ik denk dat je gewoon telkens 2 dezelfde moet gebruiken (soort van evenwicht)

Als je in XP een joystick aansluit moet je toch altijd de gas helemaal indrukken en de rem dan ook...

Verwijderd

Is het ook mogelijk om de kopeling erbij te "bouwen" icm een switch om te kunnen kiezen tussen de twee flappen achter het stuur en een "gewone" versnellingspook? Is het erg lastig om een schema te bedenken waarbij je een lcd schermpje in je dashboardje hebt waaruit je kan aflezen wat de status is van je gaspedaal (hoeveel % bv)?

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2004 19:07 ]

Verwijderd

je moet die 3de link maar eens uitpluizen
verder met beetje electrische verstand lukt dat wel

btw. wat voor motortjes zitten in forcefeedback? (stappenmotors?)
Een je weet welke verbinding je moet leggen op je gamepoort moet je er enkel de motors aansluiten ,denk ik...

wat ik me dan afvraag is ga ik het boeltje ook in windows krijgen werkend

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2004 19:09 ]

Verwijderd

Dan zul je denk ik zelf drivers moeten gaan ontwikkelen, of combineren met andere force fead back stuurtjes?

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:10
ja daar ben ik van de zomer ook mee begonnen. ik had alles van de 3e link van het rijtje hierboven ergens... op win98 kwam er in iedergeval een signaal door, maar heb er nog geen game mee kunnen spelen, omdat als je gas een beetje in deed drukken hij meteen volaan stond, en met sturen werkte ook allemaal niet helemaal zoals het moest horen. |:( ligt nu ergens op zolder...... :/
maar als het bij jullie allemaal op een manier onder xp werkt, dan ga ik na mn lcd-schermpje van een ti-83 die ik aan mn pc wil hangen, ook maar weer is verder met dat stuurtje, en ja forcefeedback lijkt me ook wel wat.

jullie vinden natuurlijk dat bouwen heel leuk. ik ook. maar op marktplaats.nl staan wel een aantal stuurtjes+pedalen+ffb voor een +/- 20 piek. misschien is het handiger als je er zo 1 koopt. en gewoon het uiterlijk veranderd. dan heb je al de kogellagers en de elektronica+software klopt. bouw er een ander mooi zelfontworpen kapje omheen, en voila, op de eerst volgende lan kun jij je "zelf gebouwde race stuur" showen _/-\o_ :*) :9 >:)

Verwijderd

hehe
was ook al aan het denken zulk stuurtje leeg te plunderen en een kleine simulator te maken

Verwijderd

Ja precies, kheb al gekeken op markt plaats en daar heb ik er een gevonden met software dus die koop ik voor 10 euro :)
Ik heb ook een schakelbak in gedachten die hardware-matig voor een groot deel te maken is, hij heeft 5 versnellingen.
Alleen de software is een stuk moeilijker aangezien ik alleen VB goed ken en C++ een stukje minder |:(
Want ik vraag me af als ik naar de 1 schakel, en ik schakel naar de 2 dan moet ie in de tussentijd terugschakelen naar zn vrij, das normaal.....duh.
Maar als je dan Need for Speed Underground speelt krijg je hele raare effecten
met het schakelen denk ik dan :?
Dus die schakelbak blijft nog een vraag, en daarbij hoe sluit je het ding aan?!

Greetz Powerbrain.

• SetsunaKaede
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-07-2024

SetsunaKaede

Ing.Dr.Prof.Onz.In

wat te denken van een "rally-bak": tikje van je af is opschakelen, tikje naar je toe is terugschakelen. Het enige wat je dan nodig hebt is een pookje dat automatisch naar de middenstand terugkeert, en twee knopjes (1 voor op, 1 voor neer) dit wordt bijna zekerweten ondersteund door de meeste racegames. Of is dat te standaard?

Anders een microcontroller gebruiken, en daarmee de signalen van je bak opvangen en omzetten naar voor de pc begrijpbare signalen (bijv. pas in zijn vrij zetten als de pook langer dan een seconde in zijn vrij staat...)

[ Voor 27% gewijzigd door SetsunaKaede op 02-03-2004 12:57 ]

Verwijderd

Hm ik heb van act-labs een schakelpook en gebruik daarbij een progje genaamd: alshift. deze leest de versnellingen uit mn schakelpook en geeft ze door aan verschillende spellen. F1challenge biedt al ondersteuning voor schakelpoken. F1-2002 speel ik ook met schakelpook doormiddel van dat progje ALshift

Verwijderd

Oke bedankt, aan dat progje heb ik wel wat _/-\o_
Kheb btw miss nog wel een aardige site gevonden tijdens mn zoektoch :P

http://hem.bredband.net/lowgren/

Kben al een aardig eind opweg zo, ff een mooi stukje dun plaatstaal halen bij Gamma voor mn behuizing en een echte mooie pook bij de plaatselijke autosloper op de kop tikken :)
En dan ist helemaal af, nadat ik alles in elkaar heb want dat wordt nog leuk..... :P

Greetz Powerbrain.

Verwijderd

Btw alles fijn en leuk maar ik heb een aantal websites bekeken (boven genoemde) maar ik kan geen wijs uit al die schema's.
De een zegt dat er diodes tussen moeten, de ander weerstandjes van 50 kiloOhm |:(
Wat is het nou?!

Greetz Powerbrain.

Verwijderd

Een non-FFB stuurtje is nog wel te maken.

FFB is supermoeilijk en om dat een beetje fatsoenlijk werkend te krijgen moet je wel heel erg goed zijn. Misschien is het een idee om een bestaand stuur uit elkaar te slopen en de onderdelen in een eigen ontwerp te zetten? :)

Je moet het trouwens niet doen vanwege kostenbesparing, FFB stuurtjes kosten niets meer (vanaf 60 euro, en een goeie heb je voor 90, dat is de Ferrari GT van Thrustmaster, of de MOMO Force van Logitech voor 120).
Pagina: 1