Toon posts:

Maxtor Maxline2 250Gb veroorzaakt 100% CPU load ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allen,

Ik heb gister een nieuwe Maxline2 250Gb disk in mijn pc gehangen (primary slave), maar als ik bewerkingen doe (data copieren, lezen, verwijderen enz.) zit ik meteen op 100% CPU load. Ik heb de disk met powermax gecontroleerd en deze geeft aan dat alles in orde is. Ik heb hem voor de zekerheid via powermax ook een low level format gegeven, dit ging de 1e keer om onbekende redenen fout, maar de 2e keer ging het prima. Ik heb al gezocht naar gelijke ervaringen met deze disk (en andere disks) op google en via de search hier, al wil ik daarmee niet uitsluiten dat ik mogelijk iets over het hoofd heb gezien. Ik heb de disk ook al als secondary master (zonder slave) geprobeert, maar dat helpt ook niet. Ook een nieuwe installatie wilde het probleem niet oplossen.

Systeemgegevens :

AMD Athlon XP 2000+
Chaintech APOGEE KT333
512Mb DDR PC2700
DVD en CDRW op secondary controller
Maxtor 40Gb 7200RPM als pri-master (UDMA5)
Maxtor Maxline2 250Gb 7200RPM als pri-slave (UDMA5)

Windows XP Pro en laatste VIA drivers zijn geinstalleerd.

Iemand enig idee wat er aan de hand is en hoe dit op te lossen?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk, eens in de FAQ van dit subforum onder "Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat?" B)

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 01 februari 2004 @ 14:31:
Kijk, eens in de FAQ van dit subforum onder "Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat?" B)
ah vergeten te vermelden, ik had dat ook al doorgelezen en het enige dat ik kon vinden was de "PCI latency timer", maar deze is op dit mainboard niet instelbaar, of ik moet echt een nieuwe bril hebben :)

Ik betwijfel tevens dat het aan de IDE config ligt, hiervoor heeft dezelfde configuratie gedraait met een Maxtor 80Gb 7200RPM en deze heeft nooit dit probleem gehad.

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:55

DaRoot

Some say...

Heb je de primary master wel aan de buitenste connector zitten? En de primary slave aan de middelste? En heb je bovendien wel een 80-aderige kabel gebruikt?

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04:12
En al gekeken naar de instellingen van je IDE controller ? DMA staat aan ? Of juist PIO ?

-

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12:23
Ik had een soortgelijk probleem en dat lag aan de rounded ATA kabel die ik gebruikte. HD en CD RW draaiden daardoor op PIO-4 ipv. UDMA mode. Met een normale kabel was het probleem verdwenen.

Verwijderd

Topicstarter
DaRoot schreef op 01 februari 2004 @ 14:57:
Heb je de primary master wel aan de buitenste connector zitten? En de primary slave aan de middelste? En heb je bovendien wel een 80-aderige kabel gebruikt?
yep
En al gekeken naar de instellingen van je IDE controller ? DMA staat aan ? Of juist PIO ?
alles staat op DMA
Ik had een soortgelijk probleem en dat lag aan de rounded ATA kabel die ik gebruikte. HD en CD RW draaiden daardoor op PIO-4 ipv. UDMA mode. Met een normale kabel was het probleem verdwenen.
goeie, ik heb zojuist de bekabeling vervangen en het getest, maar helaas :(

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Heb je de primary master wel aan de buitenste connector zitten? En de primary slave aan de middelste?
Dat heeft alleen invloed als je disks op 'cable select' gejumperd staan. Als je master/slave instellingen gebruikt op je disks maakt de positie op de kabel geen r*k meer uit.
Pagina: 1