[BSD] Hoe dd diskimage te lezen

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tiro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-02 22:16
Ik heb na een harddisk crash met dd een kopie van de partitie kunnen maken met dd.

Nu weet ik alleen niet hoe ik het image van de disk zou kunnen lezen om enkele bestanden te herstellen. Ik heb al geprobeert hem terug te kopieren met dd naar een lege partitie, maar mounten geeft dan problemen en na het forceren is hij nog steeds onleesbaar.

code:
1
2
3
4
5
6
bash-2.05b# mount /dev/ad0s1f /mnt
mount: /dev/ad0s1f: Operation not permitted
bash-2.05b# mount -f /dev/ad0s1f /mnt
bash-2.05b# ls /mnt
ls: /mnt: Bad file descriptor
bash-2.05b#

Dus hoe kan ik nog een aantal bestanden redden uit het image?

Verwijderd

Onder Linux kun je een gemaakte dd image loopback mounten met het volgende commando: mount -o loop imagenaam /mnt

Neem aan dat er onder BSD een soortgelijke optie is. Onder Linux heb je ook loopback support nodig in je kernel, dus check ook even of dat voor jouw BSD versie ook zo is.

Welke BSD draai je eigenlijk?

• tiro
Ik draai FreeBSD en heb naar aanleiding van je tip het volgende gevonden en geprobeert:

vnconfig /dev/vn0c image.iso
mount -t ufs /dev/vn0c /mnt

maar dan krijg ik:

code:
1
2
bash-2.05b# mount -t ufs /dev/vn0c /mnt
mount: /dev/vn0c: Operation not permitted

en met force werkt het wel, maar dan krijg ik:

code:
1
2
3
bash-2.05b# mount -f -t ufs /dev/vn0c /mnt
bash-2.05b# ls /mnt
ls: /mnt: Bad file descriptor

Dus dat lijkt ook niet helemaal goed te gaan. Ik weet wel dat het eerste superblock kapot is, zou het daaraan kunnen liggen?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-02 22:54

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

een kapot superblock lijkt me wel problematisch ja...je kan misschien nog wat proberen door een nieuw bestandssysteem van hetzelfde formaat aan te maken, daar het eerste superblock van te nemen en dat in de plaats van je origineel te zetten, maar zelfs dan geef ik je weinig kans. Het is nu niet bepaald het meest ideale deel van je schijf dat kapot kan gaan :7.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• tiro
Nouja, de eerste backup van het superblock is nog wel goed. Maar als ik met fsck deze terugzet krijg ik een totaal onleesbare schijf, maar wel heel wat dingen? in de lost+found directory. Allemaal namen met #00238562 enzo, die ik op geen enkele manier kan openen?

Verwijderd

Ik weet niet hoe het ook alweer precies zat, maar is het no zo dat er ook meestal backup superblocks aanwezig zijn na x aantal bytes?

Volgens mij kon je dan met een commandline optie aangeven dat je zo'n backup block wilde gebruiken.

Het ziet ernaar uit dat je dat met fsck voor elkaar kan krijgen. Zie deze thread voor wat meer info: http://www.webhostingtalk.com/archive/thread/78563-1.html

• tiro
fsck kan dus wel de backup van het superblock vinden, maar als als hij vraagt het standaard superblock te updaten lijkt er niets veranderd. Ook dan bij weer fsck draaien geeft hij nog steeds aan dat het orginele superblock niet correct is.

Dus hoe kan ik toch de backup van het superblock terugzetten naar de standaard locatie. Of kan je met mount ofzo aangeven waar hij het superblock moet vinden?
Pagina: 1