Toon posts:

[Programming] Uitgebreide tutorial C++

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat deze vraag hier al vaak gekomen is, maar ik ben van mening dat mijn geval nog net wat anders is en raak niet wijs door alle topics erover te gaan lezen.

Ik zit al jaren bezig met telkens opnieuw te beginnen programmeren. Ik heb ooit op mijzelf wat gewerkt met Visual Basic maar nooit veel in gedaan door gebrek aan boek (en toen nog geen internet). Nadien ben ik met een leerkracht in het middelbaar begonnen aan een project om mij en een paar andere te leren programmeren. Eerst ging dat in C++ zijn, maar hij vond uiteindelijk C makkelijker om te leren...enkele maanden later dacht hij plots om java aan te leren en uiteindelijk is er niets van in huis gekomen.
Ik heb dan ook een tijd met basic gewerkt maar dit bleek mij gewoon té veroudert.
Vorig jaar heb ik voor een festival een heel programma gemaakt om snel fotoboeken aan te maken zoals zij wouden...dit was echter een bat-file die gewoon verschillende programma's aanriep met wat parameters, niet echt programmeren.
Nu heb ik aan de univ net een semester java achter de rug maar dat bleef ook beperkt tot text-mode (laatste waren klassen en packages).

De reden dat ik me nooit ergens in verdiept heb is het feit dat alle boeken, tutorials, lessen,... die ik al gelezen / gekregen heb zich beperken tot de basis. Uiteraard versta ik dat dit heel belangrijk is en ik ben bereid om dat allemaal door te lezen. Het probleem is echter dat ze allen stoppen na de basis.
Alles blijft in textmode en de voorbeelden zijn vaak gemaakt om toch maar aan te wenden wat je geleerd hebt.

Ik wil echter leren programmeren om ooit een programma te maken dat er grafisch goed uit ziet en wat meer doet dan "Hello World" of een onozele conversietabel. De nieuwe aanzet hiervoor is het topic over de zelf-geprogrammeerde tools die mij ongelooflijk aanspreekt.

Nu wil ik het voor eens en altijd goed leren, en hiervoor zoek ik nu hulp.
Mijn kennis is dus beperkt tot java, een klein deel C en C++. Ik zou vooral graag verder gaan met C++. Ik zoek nu een goed boek of een online tutorial die uiteraard de basis beslaat maar die eindigt met toch minstens het grafische gedeelte aan te raken. Ook al is het maar primitief een window-tje maken met een taakbalk en die domme conversietabel afdrukken.

Kan iemand me dus op weg helpen met goeie tutorials over C++ liefst die vanaf de basis begint maar lang genoeg verder gaat om je op weg te zetten met het grafische gedeelte. Nadien kan ik dan makkelijker op zoek gaan naar uitgebreidere tutorials of boeken die hierover handelen, maar heb ben ik toch al eens in contact gekomen met GUI. (ik ben het namelijk echt beu van telkens maanden bezig te zitten aan het leren van een taal om dan uiteindelijk maar iets te bekomen dat verre van indrukwekkend, laat staan mooi is, om dan te zien dat je niet verder kan leren omdat de enige tutorials die je vindt ofwel nog te moeilijk zijn ofwel over hetzelfde handelen als wat je al weet.)

Ik hoop dat jullie wat begrijpen wat ik bedoel en dit topic niet gesloten wordt, de enige links die ik in andere topics vonden gingen namelijk niet even ver als wat ik zoek...

Verwijderd

sorry ik heb heel het verhaal niet gelezen, maar als je op zoek bent naar C++ tutorials zou ik je de tutorials op www.gametutorials.com aanraden. Werkt voor tutorials echt fijn, maar als je echt een taal wil leren zou ik met een algemeen boek beginnen over die taal.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 februari 2004 @ 14:13:
sorry ik heb heel het verhaal niet gelezen, maar als je op zoek bent naar C++ tutorials zou ik je de tutorials op www.gametutorials.com aanraden. Werkt voor tutorials echt fijn, maar als je echt een taal wil leren zou ik met een algemeen boek beginnen over die taal.
Algemeen boek heb ik al gelezen en heb ervaring met java (wat andere syntax maar uiteindelijk wel gelijkaardig lijkt me) maar dat algemeen boek gaat gewoon niet ver genoeg, het stopt na de basis en zet je niet op weg om echt iets te leren maken...Ik zoek dus tutorials die dat wel doen

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:07
Misschien kun je beter iets als Delphi pakken. Dat is eenvoudiger te begrijpen en het voldoet ruim voor jouw wensen volgens mij...
offtopic:
En zoals bekend willen we in /14 weer meer Delphi topics 8)

Verwijderd

In de officiele Java-tutorial, op java.sun.com AFAIK, staan ook hoofdstukken over hoe je grafische dingen moet maken. Als je in C en/of C++ bezig wilt, zul je eerst een textmode tutorial moeten doorspitten en daarna via www.gamedev.net oid op zoek moeten naar tutorials over grafische API's als DirectX en OpenGL.

Op zich heeft het een zinnige reden dat de meeste tutorials niet het grafische gedeelte induiken: grafisch programmeren (zeker 3D) is op zichzelf een heel onderwerp, en die tutorials zijn bedoeld om de taal te leren, niet om te leren hoe graphics werken.

• dingstje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-01-2024
C/C++ zorgt zelf niet voor een GUI, maar kan wel libraries gebruiken die venstertjes tekenen (bvb. GTK of QT). Je kan dus best een boek kopen/tutorial lezen ivm één van die toolkits. GTK heeft bvb. een leuke basistutorial, maar als je meer wilt moet je de API gebruiken en die vind ik dan weer niet echt zo duidelijk (of toch hoe je de verschillende functies moet gebruiken)

If you can't beat them, try harder

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 22:23

curry684

left part of the evil twins

Voor de Windows kant: Programming Windows 5th Edition, Charles Petzold
Voor de C++ kant: The C++ Programming Language Special 3rd Edition, Bjarne Stroustrup

Dat zijn de 2 bijbels op hun gebied, met die 2 in de kast ben je in principe in staat om iedere Windows GUI in C++ te schrijven :)

[ Voor 4% gewijzigd door curry684 op 01-02-2004 15:40 ]

Professionele website nodig?

• Weng
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-05-2024

Weng

Are y'all ready kids

Misshien heb je hier wat aan:

http://www.cpp-home.com/

Kijk onder het kopje "Tutorials"

Aye aye captain

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-04 13:41
op http://cplus.about.com staat het hele verhaal van variable make that hello world tot templates :) best het lezen waard volgens mij

[ Voor 12% gewijzigd door PrisonerOfPain op 01-02-2004 17:35 ]

Verwijderd

Voor GUI's kan ik je QT aanraden (www.trolltech.com):

- het is volledig OO
- het is 'gratis' voor linux
- in principe is het voor 100% portable naar windows (daar is het betalen, tenzij je een oude versie neemt, maar die wil je niet denk ik)
- het is niet zo moeilijk (er wordt bijvoorbeeld al veel voor jou gedaan)
- er bestaan aardige boeken over

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:03
Verwijderd schreef op 01 februari 2004 @ 17:44:
Voor GUI's kan ik je QT aanraden (www.trolltech.com):

[..]
- het is 'gratis' voor linux
- in principe is het voor 100% portable naar windows (daar is het betalen, tenzij je een oude versie neemt, maar die wil je niet denk ik)
[..]
Hoewel ik groot fan van QT ben, klopt dit niet. Een licentie voor Linux kost net zoveel als een licentie voor Windows of MacOS-X. Er is echter een gratis licentie voor het ontwikkelen van 'free software'; die is momenteel niet beschikbaar voor Windows. De 'oude versie' die je noemt was versie 2.3 en hoewel die nog wel hier en daar te vinden is, wordt die niet meer officieel aangeboden, aangezien TrollTech aangekondigd heeft een non-commercial Windows-versie op basis van 3.x te maken (geen idee waarom ze daar zo lang over moeten doen, trouwens).

Feit blijft dat voor het ontwikkelen van non-free software (dus ook software die niet wordt gedistribueerd) met QT altijd een licentie nodig is. Een aardig alternatief is wxWindows, wat hoofdzakelijk een GUI toolkit is (terwijl QT ook allerlei andere dingen als XML, database access, sockets, etc. omvat). wxWindows is beschikbaar onder een liberale variant op de LGPL licentie.

• .oisyn
  • Laatst online: 01:00

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

curry684 schreef op 01 februari 2004 @ 15:39:
Voor de C++ kant: The C++ Programming Language Special 3rd Edition, Bjarne Stroustrup
Dat is meer een reference manual dan leesvoer voor beginners

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Darius
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02:28
De bedoeling van tutorials is ook alleen om wat basis dingen uit te legen. Wil je iets leren, haal dan een goede referentieboek & ga aan de slag. Lees source code van goed geschreven programma's & leer daar iets van.

Van tutorials & how-to boeken leer je maar zoveel. Als je daar alles in zou vinden zou elke debiel goed kunnen programmeren. Gelukkig moet je er wat xtras voor doen :p

• curry684

curry684

.oisyn schreef op 02 februari 2004 @ 12:14:
[...]
Dat is meer een reference manual dan leesvoer voor beginners
Hij doet pas vanaf hoofdstuk 3 systematisch de materie te behandelen, de eerste 2 hoofdstukken zijn 'freestyle door de materie rondspringen'. En daarnaast is het wel een reference manual met een sectie 'Opgaves voor zelftraining' aan het eind van ieder hoofdstuk :)

True, tis absoluut niet de simpelste om mee te beginnen, maar als je al diverse keren begonnen bent met programmeren en dus de grote lijnen wel kent lijkt het me een zeer goed boek om op te pakken: je krijgt gestructureerd alle materie voor je kiezen.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem zit hem eerder dat ik (volgens mij) net tussen de twee zit...De basis-tutorials heb ik geen probleem mee, ik heb gisteren die op About bekeken en niet veel nieuws ontdekt. Het basisboek dat ik hier heb is goed maar gaat niet ver genoeg en om zelf direct code te beginnen bekijken van een GUI ken ik te weinig C++.
Wat ik dus zoek is een tutorial of een boek dat je wat helpt bij het analyseren van "simpele" GUI-programma's om me op weg te helpen.

• curry684

curry684

Verwijderd schreef op 02 februari 2004 @ 16:33:
Wat ik dus zoek is een tutorial of een boek dat je wat helpt bij het analyseren van "simpele" GUI-programma's om me op weg te helpen.
Dat hangt dus enorm van je insteek af :)

Windows, Linux of iets anders?
Platform-dependent of -independent?
Framework of API?

Deze 3 keuzes zul jij moeten maken voordat wij een advies kunnen geven :)

Tip: bij het begrijpen van een framework is minimaal enig begrip van de API die hij encapsuleert imho absolute noodzaak. Om bijv. het functioneren van VCL (Delphi's framework) te begrijpen is het onmetelijk behulpzaam om te weten hoe Win32 zelf messagepumps e.d. aanpakt.

Verwijderd

Topicstarter
curry684 schreef op 02 februari 2004 @ 16:48:
[...]

Dat hangt dus enorm van je insteek af :)

Windows, Linux of iets anders?
Platform-dependent of -independent?
Framework of API?

Deze 3 keuzes zul jij moeten maken voordat wij een advies kunnen geven :)

Tip: bij het begrijpen van een framework is minimaal enig begrip van de API die hij encapsuleert imho absolute noodzaak. Om bijv. het functioneren van VCL (Delphi's framework) te begrijpen is het onmetelijk behulpzaam om te weten hoe Win32 zelf messagepumps e.d. aanpakt.
Eerste keuze is Windows, hier werk ik het meest op en daar wil ik dus ook programma's voor maken.
Platform-independent is natuurlijk het tofst maar als independent alles een pak makkelijker maakt om mee te beginnen, dan mag dat ook.
Framework of API...wel ja, ik geloof je op je woord als je zegt dat je best eerst begrip van de API hebt, dus API dan maar denk ik :?

• curry684

curry684

Petzold dus wmb :)

Kleine mental note: dit boek is wel 100% C, maar is de bijbel op het gebied van Windows development. Als je ook nog goed C++ wil leren zul je dat op een andere manier moeten doen. Echter: de 2 dingen GUI en C++ hebben dan ook in beginsel geen ruk met elkaar te maken, dus wat dat betreft stel je sowieso een moeilijke vraag :P

[ Voor 49% gewijzigd door curry684 op 02-02-2004 17:05 ]

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Darius schreef op 02 februari 2004 @ 12:40:
Van tutorials & how-to boeken leer je maar zoveel. Als je daar alles in zou vinden zou elke debiel goed kunnen programmeren.
Gelukkig beweer ik dat ook helemaal niet :Y)
curry684 schreef op 02 februari 2004 @ 12:45:
Hij doet pas vanaf hoofdstuk 3 systematisch de materie te behandelen, de eerste 2 hoofdstukken zijn 'freestyle door de materie rondspringen'. En daarnaast is het wel een reference manual met een sectie 'Opgaves voor zelftraining' aan het eind van ieder hoofdstuk :)
* bladert door die hoofdstukken *

Hmm idd, hier heb je wel gelijk in (behalve dan dat je hoofdstukken 2 en 3 bedoelt ;)). Ik moet eerlijk bekennen dat ik deze hoofdstukken structureel heb overgeslagen :D (komt ook meer omdat ik het zelf wel vooral als reference manual gebruik ;))
je krijgt gestructureerd alle materie voor je kiezen.
Dit valt mij dus weer tegen, want ik ging even kijken wat stroustrup te zeggen had over het niet kunnen deduceren van default arguments bij template functies, maar dat stond er dus mooi niet in :? Sterker nog, hij heeft zelfs een stukje code waarin gebruik maakt van een default template parameter bij een functie template, wat volgens de standaard helemaal niet zou mogen :X

ik quote even een aantal stukjes, The C++ Programming Language (special edition), Stroustrup '00, gedrukt in mei 2003, ISBN 0-201-70073-5

H1.1.3, blz 6
The language used in this book is "pure C++" as defined in the C++ standard [C++,1998] [C++,2003]. Therefore, the examples ought to run on every C++ implementation
H13.4.1, blz 340
Alternatively, we can supply the normal convention as a default template argument:
C++:
1
2
3
4
5
template<class T, class C = Cmp<T> >
int compare (const String<T>& str1, const String<T>& str2)
{
    /* .. knip .. */
}
Mja ok, misschien is het een C++03 ding, maar er staat verder niets over in appendix B

[ Voor 3% gewijzigd door .oisyn op 02-02-2004 20:20 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• curry684

curry684

.oisyn schreef op 02 februari 2004 @ 20:17:
[...]
* bladert door die hoofdstukken *

Hmm idd, hier heb je wel gelijk in (behalve dan dat je hoofdstukken 2 en 3 bedoelt ;)). Ik moet eerlijk bekennen dat ik deze hoofdstukken structureel heb overgeslagen :D (komt ook meer omdat ik het zelf wel vooral als reference manual gebruik ;))
Ik heb het de eerste keer toen ik 'm net binnenhad vanaf het begin vluchtig doorgelezen :D En vanmiddag niet bij de hand, dus vandaag hoofdstukken fout ;)
[...]
Dit valt mij dus weer tegen, want ik ging even kijken wat stroustrup te zeggen had over het niet kunnen deduceren van default arguments bij template functies, maar dat stond er dus mooi niet in :? Sterker nog, hij heeft zelfs een stukje code waarin gebruik maakt van een default template parameter bij een functie template, wat volgens de standaard helemaal niet zou mogen :X
Vandaar dat ik de draad ook kwijt was :+

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:51
Op www.winprog.org kun je kijken als je de eerste stappen in Win32 API wil zetten. Ik ben daar ook begonnen, en in het begin heb je echt zoiets van 'woow 100 regels code voor een simpele window', maar ik denk dat winprog.org een goede basis kan zijn om te beginnen. Als je eenmaal weet hoe de Win32 API werkt kun je de andere functies zelf wel vinden en gebruiken op http://msdn.microsoft.com :)

Verwijderd

Topicstarter
Wow, bedankt deze laatste links (ik weet het, boek stond al een paar posts vroeger) zijn echt wel handig. Ze bieden net wat ik al jaren zoek. :*)
Nu ga ik doorbijten en volledig mijn boek C uitlezen en nog wat andere boeken die ik erover heb en mij derna vastbijten in dat aangeraden boek en de links.

• GrimaceODespair
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05:27

GrimaceODespair

eens een tettenman, altijd ...

Met het risico me hier een flinke flame-war op mijn hals te halen (en ook om oisyn eens wat anders te geven om over te discussiëren dan templates :p ):

Toen ik nog niet zo denderend was in C++, ben ik met MFC begonnen. Door veel te debuggen in die code (wat vaak nodig was), heb ik geleerd wat er bij Windows allemaal achter de schermen omgaat. Wat dat betreft vond ik het een ideale leermeester. Slechts af en toe raadpleegde ik Internet of een boek. Dat had mij op zich tijd kunnen besparen, maar ik wil maar even aangeven hoe ik het geleerd heb.

Ik zwijg overigens wijselijk over het non-gebruik van C++ dat er af en toe aan de dag gelegd wordt :X Als je een lijstje 'best practices' wilt aanleggen, kan je MFC beter even negeren.

offtopic:
Even om het intrappen van open deuren te vermijden: Ik weet dat MFC niet cross-platform is, maar TS gaat voor Windows. Uit zijn posts meen ik overigens op te maken dat hij vooral nieuwsgierig is naar de werking achter de schermen van GUI's. Daar zit je met MFC met je neus op.

[ Voor 17% gewijzigd door GrimaceODespair op 03-02-2004 04:30 ]

Wij onderbreken deze thread voor reclame:
http://kalders.be

Verwijderd

Topicstarter
GrimaceODespair schreef op 03 februari 2004 @ 04:26:
Met het risico me hier een flinke flame-war op mijn hals te halen (en ook om oisyn eens wat anders te geven om over te discussiëren dan templates :p ):

Toen ik nog niet zo denderend was in C++, ben ik met MFC begonnen. Door veel te debuggen in die code (wat vaak nodig was), heb ik geleerd wat er bij Windows allemaal achter de schermen omgaat. Wat dat betreft vond ik het een ideale leermeester. Slechts af en toe raadpleegde ik Internet of een boek. Dat had mij op zich tijd kunnen besparen, maar ik wil maar even aangeven hoe ik het geleerd heb.

Ik zwijg overigens wijselijk over het non-gebruik van C++ dat er af en toe aan de dag gelegd wordt :X Als je een lijstje 'best practices' wilt aanleggen, kan je MFC beter even negeren.

offtopic:
Even om het intrappen van open deuren te vermijden: Ik weet dat MFC niet cross-platform is, maar TS gaat voor Windows. Uit zijn posts meen ik overigens op te maken dat hij vooral nieuwsgierig is naar de werking achter de schermen van GUI's. Daar zit je met MFC met je neus op.
OK nu is deze jongen de draad weer helemaal kwijt :'(.
Ik wil het dus wel liefst van de eerste keer goed leren. Ik zou het erg vinden dat ik me nu op C stort om dat te gaan leren en dan daarna het boek Programming Windows te leren om uiteindelijk te merken..."oh ja als je echt iets praktisch wil realiseren, kan je maar beter C++ gaan leren".
Ik wil graag eindelijk een definitieve taal kiezen die ik eens goed ga aanleren om dan binnen een paar maanden (als het al niet langer is) eindelijk te kunnen beginnen aan het maken van mijn eigen programma's. (Ik besef dat een paar maand heel kort is, maar met eigen programma's reken ik dan ook zeer primitieve dingen mee)

Ik het gisteren Programming Windows eens kunnen doorbladeren en het ziet er mij inderdaad een heel interessant boek uit dat je toch helpt de basis te leggen van GUI. Daarom wou ik dus mijn C-handboek terug boven halen en dat gaan leren.

Nu twijfel ik dus over welke taal ik moet gaan leren, C of C++... Als ik C leer heb ik meteen twee goeie handboeken die ik daarvoor kan gebruiken, maar dat garandeert natuurlijk helemaal niet dat ik een goeie taal leer. Zoals ik gezegd heb wil ik die een taal leren en mij daar voor het ogenblik aan houden en alles kunnen doen wat ik wil, ik zou het dus erg vinden om na al die moeite te merken dat voor sommige problemen enkel C++ een oplossing biedt.

Kunnen jullie mij wat helpen bij dit keuze-probleem?
(Is de overstap van C naar C++ trouwens moeilijk, of is die makkelijk gemaakt :? [inclusief GUI-programming])

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 10:23
Bij de meeste IDE's kun je ook knopjes e.d. in een form slepen.
Met de help erbij, kom je ook een eind.

En die IDE's zijn er voor (bijna) alle talen.

Ik heb zelf voor school een C++ boek (van onze hoofddocent) gebruikt, daar kwam ook een deel GUI in.

let the past be the past.

• curry684

curry684

GrimaceODespair: je zegt zelf al dat MFC een rampzalig slechte uitvoering van OOP is. Het enige wat rest daarna is een dermate extreem dunne wrapper om de Win32 API dat je beter die API direct aan kunt leren (kennis die je ook in C, C++, VB, ASP etc. etc. van past komt) en er zelf een goed framework omheen kunt schrijven als vingeroefening in OOP.

MFC sucks. Geen discussie mogelijk. en als je toch discussie wil verwijs ik je naar de search daar we die discussie al tientallen malen hebben gevoerd :)

• GrimaceODespair

GrimaceODespair

curry684 schreef op 03 februari 2004 @ 10:02:
en als je toch discussie wil verwijs ik je naar de search daar we die discussie al tientallen malen hebben gevoerd
:X

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Zoals curry al zei, dat is niet eens een punt van een discussie, MFC = evil, klaar. Laten we het nu weer over templates hebben ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik wat pech heb gehad met mijn laatste post, staat als voorlaatste bericht op pagina 1 en er is snel nadien een tweede pagina ontstaan. Kan iemand alsnog wat ideeën geven over wat ik nu best begin te leren?

• bigbeng
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11-2021
Verwijderd schreef op 05 februari 2004 @ 17:54:
Ik denk dat ik wat pech heb gehad met mijn laatste post, staat als voorlaatste bericht op pagina 1 en er is snel nadien een tweede pagina ontstaan. Kan iemand alsnog wat ideeën geven over wat ik nu best begin te leren?
C++ is een objectgeorienteerde uitbreiding van de taal C. Omdat C een relatief eenvoudige (dwz beperkte) commandset heeft, die overigens geheel te gebruiken is in C++, raad ik je aan om met C te beginnen.

Als wat de mensen hier zeggen over het gebruik van MFC waar is en dat je beter kunt leren de Win32 API direct aan te spreken, dan ondersteunt dat denk ik mijn stelling. Want die API kun je ook vanuit C aanspreken.

• Soultaker
  • Laatst online: 04:03
Hoewel het nuttig is om C te kennen, heeft het ook wel z'n voordelen om onbevooroordeeld met C++ te beginnen. C leren betekent niet alleen de syntax en semantiek leren, maar ook allerlei standaardpatronen leren toepassen (linked lists, handles, input/output formating, pointer arithmetic, etcetera). Hoewel dergelijke C idiomen in C++ niet compleet irrelevant of onbruikbaar zijn, is er in veel gevallen een andere standaardoplossing beschikbaar. C++ leren betekent in dat geval niet alleen bijleren, maar ook een heleboel patronen afleren en de vervangende constructies in C++ leren kennen.

Ik denk dat het zeker nuttig is om zowel C als C++ te leren, zeker omdat het run-time gedrag van C++ grotendeels overeenkomt met dat van C. Denk echter niet dat als je C kan, dat je veel sneller klaar bent met het leren van C++ dan wanneer je andere voorkennis had gehad.

• GrimaceODespair

GrimaceODespair

/me is met C++ begonnen Ik zou je zelfs van veel constructies niet kunnen vertellen of ze geldig zijn in C. Ik vraag mij overigens af welk nut het heeft nu nog C te leren behalve als je met legacy spul te maken krijgt. Ik denk dat je vanzelf netter (meer modulair) leert programmeren, als je object-geöriënteerd (C++) begint. Eenmaal je dat onder de knie hebt, kijk je gewoon wat daarvan compileert als C :+

Verwijderd

Topicstarter
Sinds gisteren zijn mijn examens (eindelijk) voorbij en heb gisterenavond wat zitten lezen in mijn C handboek. Nu heb ik een Linux-bak dus daar kon ik al wat mee oefenen en dat lukt allemaal goed.
Ik wil echter verder programmeren in Windows omdat ik daar uiteindelijk ook naar wil evolueren. Ik heb hier Visual Studio.net architect (2002) maar ik raak er maar niet wijs uit hoe ik daar nu C-code kan schrijven en compileren.
Kan iemand me op weg helpen hiermee?

• curry684

curry684

Verwijderd schreef op 06 februari 2004 @ 10:53:
Sinds gisteren zijn mijn examens (eindelijk) voorbij en heb gisterenavond wat zitten lezen in mijn C handboek. Nu heb ik een Linux-bak dus daar kon ik al wat mee oefenen en dat lukt allemaal goed.
Ik wil echter verder programmeren in Windows omdat ik daar uiteindelijk ook naar wil evolueren. Ik heb hier Visual Studio.net architect (2002) maar ik raak er maar niet wijs uit hoe ik daar nu C-code kan schrijven en compileren.
Kan iemand me op weg helpen hiermee?
Uhhhh.... F1?

Korte samenvatting van wat er onder F1 staat:
• File -> New Project
• Selecteer 'Win32 Project' en geef het beestje een leuke naam
• Selecteer op het creation window 'Console Application' en 'Empty Project'
• Rightclick foldertje 'Source Files' in je nieuwe project -> Add New File
• Selecteer 'C++ Source File' en geef het beestje een leuke naam (main.cpp doet wonderen)
• Typ Hello World in.
• Druk op 'Compile' en daarna 'Run'.

Als je als C wil compileren ipv C++ kun je gewoon files aanmaken met als extensie .c zodat het automatisch gaat, eventueel kun je ook met de Project settings zeggen dat ie als C moet compileren.

Niet alle C is overigens valide C++, for the record. C staat bijv. een aantal unsafe pointer conversions toe die in C++ niet mogen (Compiler Error).

Leer gewoon C++, je pikt dan tussendoor zoals Soultaker ook al zegt vanzelf op wat wel of niet mag in C.

Verwijderd

Topicstarter
curry684 schreef op 06 februari 2004 @ 11:39:
[...]

Uhhhh.... F1?

Korte samenvatting van wat er onder F1 staat:
• File -> New Project
• Selecteer 'Win32 Project' en geef het beestje een leuke naam
• Selecteer op het creation window 'Console Application' en 'Empty Project'
• Rightclick foldertje 'Source Files' in je nieuwe project -> Add New File
• Selecteer 'C++ Source File' en geef het beestje een leuke naam (main.cpp doet wonderen)
• Typ Hello World in.
• Druk op 'Compile' en daarna 'Run'.

Als je als C wil compileren ipv C++ kun je gewoon files aanmaken met als extensie .c zodat het automatisch gaat, eventueel kun je ook met de Project settings zeggen dat ie als C moet compileren.

Niet alle C is overigens valide C++, for the record. C staat bijv. een aantal unsafe pointer conversions toe die in C++ niet mogen (Compiler Error).

Leer gewoon C++, je pikt dan tussendoor zoals Soultaker ook al zegt vanzelf op wat wel of niet mag in C.
Hartelijk bedankt, ik had dit al geprobeert maar bij de creation window nooit Console app gekozen waardoor het dus nooit mooie dingen opleverde. Ik ga dit weekend dan eens op zoek gaan naar een goed C++ boek met de basis in en er dan eens in vliegen. Bedankt voor al jullie hulp.
Pagina: 1