Toon posts:

[XML/XSL] welke tools gebruiken jullie

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Volgend op [rml][ XML/XPATH] tools om XPath queries te testen[/rml] heb ik vandaag XSL doorgenomen, en ik moet eerlijk toegeven dat de basis (meer heb ik voorlopig niet nodig) best meevalt, het is allemaal heel natuurlijk en intuïtief.

Maar nu vraag ik mij af welke tools jullie gebruiken voor het schrijven van XML-documenten en vooral het transformeren via XSL. Op zich kan je alles gewoon in 1 of andere text editor (bijv. ultraedit) schrijven, maar ik hoop stilletje dat er specifieke XML tools zijn, net zoals je IDE's hebt bij programmeertalen.

Welke gebruiken jullie? Ik heb niet veel zin & tijd om elke tool die ik op google vind, uit te proberen, om deze avond eentje te hebben die mij een beetje aanstaat. Meestal zijn er wel een aantal die het meest gebruikt worden, en dat zou ik graag van jullie horen.

Features als auto completion, syntax (tag?) highlighting, overzicht van alle gebruikte tags, shortcuts tussen templates in XSL, ... lijken mij erg handig. Ik heb de indruk dat XML documenten erg groot kunnen worden, dus het is erg belangrijk dat je het overzicht niet verliest.

alvast bedankt

EDIT: Misschien interessant om de uitkomst van deze thread samen te vatten in P&W FAQ - XML, XSLT, SOAP en XML-RPC?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2004 13:29 ]

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:40
Ik heb een tijdje XMLwriter gebruikt, je kan een trial versie downloaden op www.xmlwriter.net dacht ik.
Die editor heeft een beetje intellisense, je kan een resultaat bekijken etc....

https://fgheysels.github.io/

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-03 18:12
Ik gebruik het bekende XMLSpy 2004. Ik ben verder niet echt bekend met XML tools, dus ik zou ook eigenlijk niet weten of deze beter werkt dan een andere tool. Het werkt verder wel fijn, maar ik moet zeggen dat ik notepad toch wel vaker gebruik dan XMLSpy. (blijft gewoon lekker werken en is basic en snel.

Noushka's Magnificent Dream | Unity

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Zelf ben ik alleen bezig met het aanpassen van lichte XML bestanden; ik gebruik hiervoor de Microsoft XML notepad. Deze biedt ingebouwde DTD validatie (helaas alleen bij het openen van de file; het zou _heel_ mooi zijn als ook de interface zich zou aanpassen (geen duplicate als dat niet mag volgens de DTD enzo) en als bij het opslaan ook even de DTD werd gechecked) :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

Ik gebruik meestal gewoon Homesite om te editen en vaak PHP om transformaties te testen, hoewel het ook kan met de ingebouwde mogelijkheden van Firebird (mijn default browser) of Internet Explorer (soms iets betere foutmeldingen).

Ik heb nog niet zoveel met schema's gewerkt, maar ik vind het jammer van XML Spy dat het geen RELAX NG ondersteunt (aangezien dat veel leesbaarder en krachtiger dan DTD's of XML Schema is).

Rustacean

• Sepiroth
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02 10:17
Ik gebruik Xselerator van marrowsoft. De trial is hier te vinden: http://www.marrowsoft.com/

• udenjpg
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

udenjpg

C8H10N4O2

Ikzelf gebruik XMediL, ik gebruik dit alleen voor validatie. Voor de rest gebruik ik altijd UltraEdit.

Coffee isn't a matter of life and death. It's far more important than that.

• Genoil
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11-2023
ja gewoon ultraedit, geen gedoe...
en voor transformeren liever msxml3/4 dan sablotron vanwege de betere foutmeldingen.

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

whoami schreef op 01 februari 2004 @ 13:26:
Ik heb een tijdje XMLwriter gebruikt, je kan een trial versie downloaden op www.xmlwriter.net dacht ik.
Die editor heeft een beetje intellisense, je kan een resultaat bekijken etc....
Dat ziet er heel interessant uit. Ik ga hem meteen ff thuis installen en uitproberen.

• bigbeng
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11-2021
Als je liever voor gratis gaat kun je misschien CookTop eens bekijken. Werkt samen met MSXML.

http://www.xmlcooktop.com/

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

bigbeng schreef op 02 februari 2004 @ 18:03:
Als je liever voor gratis gaat kun je misschien CookTop eens bekijken. Werkt samen met MSXML.

http://www.xmlcooktop.com/
Voor het serieuze edit werk ben ik iedere keer weer uitgekomen op een normale editor (crimsoneditor in mijn geval) omdat cooktop niet voldoet. Kijk anders maar eens naar de XML editor. Het zit er ten 1e strak uit, maar je hebt ernaast ook een erg fijne explorer ed op die tabbladen zitten. Dat vind ik onmisbaar bij een editor.
Pagina: 1