Airplex evo 360 VS. Black Ice eXtreme II

Pagina: 1
Acties:

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik wil een nieuwe waterkoeling bouwen, en heb de volgende onderdelen al uitgezocht.

Dangerden Maze 4 (13mm aansluiting)
Eheim 1048 (13mm aansluiting)
Standaard reservoir (13mm aansluiting)
Tygon tubing 1/2inch (2 meter)
RedLine Waterwetter 4oz
en wat klein spul (slangklemmen, ArcticSilver ed.)

Maar zoals je ziet ben ik op zoek naar een goede radiator.
Ik wil performance, en ben niet op zoek naar een stillere oplossing, dus de fans die erop komen worden waarschijnlijk die van Enermax (waar je de snelheid kunt bepalen). Die van antec hebben ook behoorlijke airflow, maar ik vind 44DBa toch wat erg extreem...
Ok, nu naar de radiator. Ik twijfel tussen de Airplex evo 360, en de Black Ice eXtreme II. De airplex heeft plaats voor 3 radiators, maar ik heb gehoord dat de Black Ice extreme II simpelweg de beste was. Nu is mijn vraag dus welke ik het beste kan nemen. Oh, en de airplex is iets goedkoper, maar ik moet uiteraard wel nog een extra 120mm fan erbij kopen, uiteindelijk ben ik met de airplex zo'n 10 euro goedkoper uit, dus dat boeit ook niet zoveel. (de kast is een chieftec bigtower, en beide radiators passen er goed in).

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik heb ongeveer wat jij aan wil schaffen ,ik ken je wel vertellen dat op de BIX Xtreme II radiator 4x120mm fan past (push and pull)
Over de Evo ben ik extreem weinig tegen gekomen wat reviews betreft maar hij zal zeker zo goed zijn met 3x120mm aan 1 zijde...

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• defusion
  • Niet online
Heeft het eigenlijk veel nut om aan beide kanten fan's te monteren? ik bedoel dus in een geval waarbij 1 fan al bijna 100CFM airflow heeft, en dus niet zoals die extreem weinig geluid makende papst dingen, die niet erg veel CFM hebben (ja, in verhouding met het geluid uiteraard wel).

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

in jou geval heeft het idd weinig nut om er 4 te monteren als die al per stuk 100CFM leveren.. tenzij je ook van oordopjes houd :)
Het zal zeker wel wat schelen in temperatuur ,maar dat geluid..

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Ik ben zelf de trotse eigenaar van een Dangerden Heatercore en die doet zn werk verschrikkelijk goed moet ik zeggen! Veel goedkoper en erg goede prestaties(wordt zelfs aangeraden door D-tekcustoms.com :) )

Als ik moest kiezen bij jou zou ik voor de Black ice oplossing gaan, je flow zal minder droppen dan bij de airplex evo rads.

Review van de Airplex evo 360

suc6!

Instagram / YouTube

• defusion
  • Niet online
Ik ga dan (denk ik) toch maar voor de Black Ice Extreme II oplossing. Deze naam is toch wat bekender, en lijkt me dus betrouwbaarder. Als iemand echt ervaringen heeft met beide radiatoren, dan laat het me aub weten.

@aramdin
Die review had ik ook al gevonden, maar ik ken dus absoluut geen duits :r (de plaatjes begreep ik dan weer wel :*) ) Het klopt dus wel dat er niet veel reviews over te vinden zijn, en al helemaal niemand die 2 dezelfde setups met deze 2 radiators heeft vergeleken...

[ Voor 40% gewijzigd door defusion op 01-02-2004 18:21 ]

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-12-2025

t!mP

is inflatie gevoelig

Ik zit zelf ook te twijfelen wat ik nu wil. Prestatie staat bij mij ook voorop. Ik heb nog niet heel veel onderzoek gedaan, maar rads die in aanmerking komen zijn oa.

black ice extreme
black ice extreme 2
Innovatek innovaRadi dual
airplex 240

* t!mP gaat eens even zoeken naar wat reviews, ook al zijn ze schaars.

mocht iemand wat reviews hebben oid voel je vrij te posten :P

• willy83
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-06-2024
Ik heb de Airplex240 en deze bevalt me zeer goed.

Verwijderd

dat de black ice een snellere doorstroming heeft wil ik wel geloven, maar kwa koel oppervlak is de airplex360 natuurlijk beter
zolang je een sterke pomp gebruikt, denk ik dat de prestaties van de airplex360 dan ook beter zijn.

Verwijderd

Ik heb een BI2 xtreme. Ik heb een beetje het gevoel dat die EVO 360 beter is. Het is dan wel alu enzo, maar hijs wel mega groot.

Het klopt idd dat je flow goed blijft bij de blackice.

• willy83
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-06-2024
De EVO 240 is iedergeval gewoon van koper.

EDIT http://www.hardwareluxx.d...bb=get_topic&f=5&t=000038

[ Voor 52% gewijzigd door willy83 op 02-02-2004 10:24 ]

• HolyCorn
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 februari 2004 @ 09:40:
Ik heb een BI2 xtreme. Ik heb een beetje het gevoel dat die EVO 360 beter is. Het is dan wel alu enzo, maar hijs wel mega groot.

Het klopt idd dat je flow goed blijft bij de blackice.
Uhm, de EVO is zeker niet van aluminium gemaakt hoor, de pijpen die er doorheen lopen zijn gewoon van koper.
Verder boeit de de doorstroom snelhied vrijwel geen ruk qua koel-capaciteit, zolang deze maar boven de 25 l/h zit. Of je moet speciale koelblokjes hebben, die beter presteren op hogere doorstroomsnelheden cq turbulentie, maar aangezien die vrijwel nergens gebruikt worden, is dit niet van toepassing. Met een eheim 1048 kun je vrijwel elk systeem gewoon perfect bedienen. Dus ook mensen die liever 12 mm tulen hebben ipv 8, sorry, maar dat heeft ook vrijwel geen ivloed :p
Maar om even terug te komen op de EVO 360, ik heb zelf een EVO 240, en ben er zeer tevreden over. De montage-mogelijkheden zijn perfect, de afwerking is top, en de lamellen blijven beschermd door een stalen omhulsel. Verder houdt hij met 2 papst 4412 F/2GL @ 5V mijn systeem (zie sig) stressed op 39 graden. Gekoeld worden de cpu (duh), nb, vga en 1 HD. Verder nog een opmerking voor de TS: kijk voor de grap is naar de plug&cool aansluitingen van aqua-computer. Die heb ik ook overal opzitten, en geloof me, als je die eenmaal hebt gehad wil je echt nooit meer slangtulen -klemmen zien >:) Voorbeeld: http://www.legris.com/leg...vuid/Con20/$File/Test.swf

Edit:
De airplex in die link is geen EVO he, dat is de oude airplex die wel van alu was nog.

[ Voor 11% gewijzigd door HolyCorn op 02-02-2004 10:38 ]

Verwijderd

HolyCorn schreef op 02 februari 2004 @ 10:35:
[...]

Uhm, de EVO is zeker niet van aluminium gemaakt hoor, de pijpen die er doorheen lopen zijn gewoon van koper.
Verder boeit de de doorstroom snelhied vrijwel geen ruk qua koel-capaciteit, zolang deze maar boven de 25 l/h zit. Of je moet speciale koelblokjes hebben, die beter presteren op hogere doorstroomsnelheden cq turbulentie, maar aangezien die vrijwel nergens gebruikt worden, is dit niet van toepassing. Met een eheim 1048 kun je vrijwel elk systeem gewoon perfect bedienen. Dus ook mensen die liever 12 mm tulen hebben ipv 8, sorry, maar dat heeft ook vrijwel geen ivloed :p
Maar om even terug te komen op de EVO 360, ik heb zelf een EVO 240, en ben er zeer tevreden over. De montage-mogelijkheden zijn perfect, de afwerking is top, en de lamellen blijven beschermd door een stalen omhulsel. Verder houdt hij met 2 papst 4412 F/2GL @ 5V mijn systeem (zie sig) stressed op 39 graden. Gekoeld worden de cpu (duh), nb, vga en 1 HD. Verder nog een opmerking voor de TS: kijk voor de grap is naar de plug&cool aansluitingen van aqua-computer. Die heb ik ook overal opzitten, en geloof me, als je die eenmaal hebt gehad wil je echt nooit meer slangtulen -klemmen zien >:) Voorbeeld: http://www.legris.com/leg...vuid/Con20/$File/Test.swf

Edit:

[...]

De airplex in die link is geen EVO he, dat is de oude airplex die wel van alu was nog.
De finnen bij de EVO zijn anders van alu. De BI is wel volledig koper.

Verder is de flow wel belangrijk omdat er tegenwoordig blokjes zijn als de D-tek en de RBX..

• HolyCorn
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 februari 2004 @ 11:07:
[...]

De finnen bij de EVO zijn anders van alu. De BI is wel volledig koper.

Verder is de flow wel belangrijk omdat er tegenwoordig blokjes zijn als de D-tek en de RBX..
Zei ik dat de lamellen van de evo ook van alu waren dan?
Als jij 1-2 graden de moeite waard vindt om een bepaalde radiator niet te nemen omdat die de flow iets beperkt, dan heb je gelijk dat de flow wel uitmaakt ja..

Verwijderd

Maar ik ben ook aan het twijfelen tussen deze 2, wil namelijk een exos kopen en daar dan betere onderdelen inbouwen. Ik vind de behuizing van de exos goed bij mijn kast passen alleen zijn de presaties niet goed genoeg vind ik. Dus dacht ik aan een betere RAD, papst fans voor de stilte en een beter waterblok. Natuurlijk ook een CCFL erin lijkt me wel geil.

[ Voor 68% gewijzigd door Twynn op 02-02-2004 12:49 ]

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Zo, even een aantal reacties verwijderd. Laten we het verder ontopic houden en geen geflame meer!

En of iemand 1-2 graden de moeite waard vind, dat moet iedereen zelf bepalen. Voor de echte die-hards is dat namelijk de moeite waard :)

• defusion
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 februari 2004 @ 12:44:
Maar ik ben ook aan het twijfelen tussen deze 2, wil namelijk een exos kopen en daar dan betere onderdelen inbouwen. Ik vind de behuizing van de exos goed bij mijn kast passen alleen zijn de presaties niet goed genoeg vind ik. Dus dacht ik aan een betere RAD, papst fans voor de stilte en een beter waterblok. Natuurlijk ook een CCFL erin lijkt me wel geil.
lol, kheb nu dus ook een exos, en ik haat dat ding. mijn processor is idle bijna 50 graden (2600+ @200*11=2200mhz). Denk dat dit niet echt de bedoeling is bij waterkoeling, ik denk dat ik die ga gebruiken om mijn hdd's + vga te koelen, en dan een goede setup maak met een van die twee RAD's om cpu + NB te koelen.

Verwijderd

defusion schreef op 02 februari 2004 @ 13:45:
[...]

lol, kheb nu dus ook een exos, en ik haat dat ding. mijn processor is idle bijna 50 graden (2600+ @200*11=2200mhz). Denk dat dit niet echt de bedoeling is bij waterkoeling, ik denk dat ik die ga gebruiken om mijn hdd's + vga te koelen, en dan een goede setup maak met een van die twee RAD's om cpu + NB te koelen.
Dat klinkt wel erg extreem, zit het waterblok wel goed op je CPU?

Verwijderd

defusion schreef op 01 februari 2004 @ 12:48:
Ik wil een nieuwe waterkoeling bouwen, en heb de volgende onderdelen al uitgezocht.

Dangerden Maze 4 (13mm aansluiting)
Eheim 1048 (13mm aansluiting)
Standaard reservoir (13mm aansluiting)
Tygon tubing 1/2inch (2 meter)
RedLine Waterwetter 4oz
en wat klein spul (slangklemmen, ArcticSilver ed.)

Maar zoals je ziet ben ik op zoek naar een goede radiator.
Ik wil performance, en ben niet op zoek naar een stillere oplossing, dus de fans die erop komen worden waarschijnlijk die van Enermax (waar je de snelheid kunt bepalen). Die van antec hebben ook behoorlijke airflow, maar ik vind 44DBa toch wat erg extreem...
Ok, nu naar de radiator. Ik twijfel tussen de Airplex evo 360, en de Black Ice eXtreme II. De airplex heeft plaats voor 3 radiators, maar ik heb gehoord dat de Black Ice extreme II simpelweg de beste was. Nu is mijn vraag dus welke ik het beste kan nemen. Oh, en de airplex is iets goedkoper, maar ik moet uiteraard wel nog een extra 120mm fan erbij kopen, uiteindelijk ben ik met de airplex zo'n 10 euro goedkoper uit, dus dat boeit ook niet zoveel. (de kast is een chieftec bigtower, en beide radiators passen er goed in).
Uit eigen ervaring zou ik zeggen ga voor de Black Ice Extreme 2, ik heb zelf de pro 2 en zelfs die doet het al goed. En ik vind dat die evo wel heel veel flow belemmerd. Heb je ook niet echt veel meer aan die 13mm slangen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2004 16:27 ]

• defusion
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 februari 2004 @ 14:19:
[...]

Dat klinkt wel erg extreem, zit het waterblok wel goed op je CPU?
Jep, kheb alles goed vast gemaakt, maar ga wel eerst nog eens proberen met wat goede koelpast (was ik al heel lang geleden van plan).

Verwijderd

defusion schreef op 02 februari 2004 @ 17:05:
[...]

Jep, kheb alles goed vast gemaakt, maar ga wel eerst nog eens proberen met wat goede koelpast (was ik al heel lang geleden van plan).
Welk waterblok gebruik je eigenlijk dan?

• defusion
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 februari 2004 @ 22:17:
[...]

Welk waterblok gebruik je eigenlijk dan?
Op dit moment die van koolance zelf (welke dus bagger is).
Ook koelprut is die standaard rommel.
(ik weet ook wel dat ik met goed spul veeeeeeeel lager kom, dus nu word het een betere setup, en gaat deze andere onderdelen koelen, of in mijn P4 hangen)

Verwijderd

Uit eigen ervaring zou ik zeggen ga voor de Black Ice Extreme 2, ik heb zelf de pro 2 en zelfs die doet het al goed. En ik vind dat die evo wel heel veel flow belemmerd. Heb je ook niet echt veel meer aan die 13mm slangen.
en waar baseer je dat op?
heb je een airplex evo gehad en viel de flow je tegen?
volgens mij zeg je maar wat, want ik heb hier echt totaal geen problemen mee.

dat wil natuurlijk niet zeggen dat die black ice radiatoren niet erg goed zijn, want het zijn natuurlijk mooie dingen, alleen denk ik dat een evo240 er nauwelijks voor onderdoet, en een airplex evo360 zelfs beter zal presteren.

bij black ice betaal je vooral voor het merk, zo duur is het echt niet om een goede rad te maken.
zo'n evo360 heeft gewoon 50% meer koel-oppervlak, en dat maakt echt veel meer uit dan een betere flow.
Maar ik ben ook aan het twijfelen tussen deze 2, wil namelijk een exos kopen en daar dan betere onderdelen inbouwen. Ik vind de behuizing van de exos goed bij mijn kast passen alleen zijn de presaties niet goed genoeg vind ik. Dus dacht ik aan een betere RAD, papst fans voor de stilte en een beter waterblok. Natuurlijk ook een CCFL erin lijkt me wel geil
je wil nieuwe rad, nieuwe fans en een nieuw koelblok kopen?
dan koop je voor iets van 180 euro die aluminum exos behuizing en pomp.
koop dan gewoon een andere water koelset.
of koop voor die 180 euro + geld voor rad,fans en blok een veel dikkere waterkoel-set en koop er een behuizing bij.

daar komt trouwens bij dat die radiator in de exos 8cm breed is ipv 12cm (zoals de black ice extreme en evo360) , en dat het dus niet eens gaat passen volgens mij.

volgens mij gaat dat niet echt opschieten, maar het is jouw geld natuurlijk :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 februari 2004 @ 02:03:
[...]

of koop voor die 180 euro + geld voor rad,fans en blok een veel dikkere waterkoel-set en koop er een behuizing bij.
En waar vind ik losse behuizingen?

En die 3 fans: gewoon 3 80mm's en de rad er midden in.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2004 08:09 ]

• defusion
  • Niet online
De exos is ca. 19cm breed, en het bovenste stukje (pyramide-vormig) is van onderen 14cm breed. Dus met wat modificaties kun je en wel een 2x120mm fan/rad in kwijt, maar 3 gaat waarschijnlijk net niet lukken. losse behuizingen kun je desnoods zelf maken, maar daarvoor moet je bij CME zijn lijkt me.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 februari 2004 @ 02:03:
[...]

en waar baseer je dat op?
heb je een airplex evo gehad en viel de flow je tegen?
volgens mij zeg je maar wat, want ik heb hier echt totaal geen problemen mee.

dat wil natuurlijk niet zeggen dat die black ice radiatoren niet erg goed zijn, want het zijn natuurlijk mooie dingen, alleen denk ik dat een evo240 er nauwelijks voor onderdoet, en een airplex evo360 zelfs beter zal presteren.

bij black ice betaal je vooral voor het merk, zo duur is het echt niet om een goede rad te maken.
zo'n evo360 heeft gewoon 50% meer koel-oppervlak, en dat maakt echt veel meer uit dan een betere flow.
Ik lul echt niet uit me nek hoor. Nu ik nog eens goed naar je specs kijk kan jij wel voor een evo gaan, aangezien dat niet een flow afhankelijk blok is. Maar als je goed kijkt naar de rads zie je dat de evo de flow meer belemmerd dan een black ice. Als je nouw whitewater bijv. had, dan was de flow wel degelijk belangrijk. Maar in jouw geval, ga dan voor de evo360 aangezien die toch wat meer koeloppervlak heeft dan de black ice extreme 2 en dat merk je. Ik denk dat de black ice extreme 2 het van de evo 240 wint, maar van de evo 360 niet. Maar het zal elkaar erg weinig schelen. Het beste is natuurlijk het te testen, maar je vindt nergens reviews. Dus heb jij toch genoeg plaats in je kast, ga dan voor de evo 360, wil je toch liever een 2fan rad ga dan voor de black ice extreme 2 en heb je flow afhankelijke blokken, dan moet je ook voor de BIX 2 gaan.

Hoop dat mijn mening nu een beetje duidelijk is, en dat je het nu goed onderbouwd vind...

Suc6 ermee...
Pagina: 1