Toon posts:

Vraagje over speaker/merken

Pagina: 1
Acties:
  • 202 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ben nu bezig met de HATT MK3 van Tony gee, zelfbouw

Maar een vriend vroeg mij als ik ook wat kon bouwen voor hem tussen de 100-140 eur.
Na wat research kwam ik op de volgende resulstaten:
Peerless : Sputnik 17-2 of Sputnik 14-2
Seas MS-2 Monitor
Vifa Impuls

Hebben ze slechter geluid dan de HATT Mk3?

Welke beschouden jullie als topper kwa geluidskwaliteit voor een surround opstelling?

Verwijderd

Moeilijk te zeggen, persoonlijk verwacht ik idd dat de HATT het beste zal doen. Dit baseer ik op de kwaliteit van Tony's werk en het gebruik van de meest moderne Seas tweeter en midbas. De impuls is m.i. de beste van de door jouw genoemde S&Co ontwerpen (heb ze allemaal gehoord bij S&Co).

Verwijderd

Topicstarter
Ja heb veel over de Impuls gehoord, maar ik wou wat meer dingen weten,
Wie heeft ze staan?, Zitten de filters in de box?
Kunnen ze goed dienen als surround boxen (rear - front), hoor je goed de effecten via de tweeters en de lage tonen goed door de woofer?

Heb er vaak last van dat mijn boxen achter gewoon het niet doen, en dan moet ik ze op S. +10 zetten op mijn versterker, dus dat is ook een benodigde dat ze gewoon achter effect hebben zonder dat ik mijn boxen achter via de versterker luid heb staan.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2004 12:53 ]

Verwijderd

Normaalgesproken wel, in het geval van de Hatt gaat dat veel moeilijker, omdat er maar 4liter te gebruiken is, waar je niets van mag afsnoepen. Ik vind de impuls dan wel de beste speaker in je lijstje, dat wil niet zeggen dat ik gecharmeerd ben van die speaker. Ik zou zeggen doorsparen voor een Hatt of als het een kit moet zijn doorsparen voor de premium11. (monitor speaker met vifa ringradiator en pl14 voor €200,-/stuk)

Verwijderd

Topicstarter
Heheh, tjah zijn budget is 100-160 eur,

Hatt komt uit op 187 EUR per stuk (incl kabel en aansluiterminal) ex hout,lijm etc, dus dat is een flinkverschil.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2004 13:19 ]

Verwijderd

Als het alleen voor de surround kanalen is en dus tonen <60-80Hz door een sub worden weergegeven dan kan je naast de door jouw genoemde speakers ook nog overwegen:
sputnik 10-2 (op een of andere manier de beste van de sputniks)
Rapid mk III

Verwijderd

Topicstarter
Mwah, Vifa impuls lijkt me ook geen subwoofer, want ik maak een actieve subwoofer.

Rear en fronts komen ze dienen, en vifa center en Peerless subwoofer.

Dus wat is de beste keus voor rear en fronts?? de Vifa's?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2004 21:45 ]

Verwijderd

Dat zou dan de eerste kandidaat kunnen zijn om eens naar te luisteren, en dat zou je zeker moeten doen. Wat ik hier verkondig is ook maar mijn mening en zeker geen maatstaaf voor zelfbouw kits te koop bij S&Co. Dus ga alsjeblieft eerst luisteren. Met de Impuls boven aan je lijstje.

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is rijden is heel erg lang ;-)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik heb besloten op de Vifa Impuls te bouwen,
Maar heb dus de tekening gedownload van Speakerland.nl, en even naar Vifa-speak.com gesurft, voor technische gegevens,

Nu valt me 1 ding op, bij de Vifa technische gegevens staat dat de tweeter 104 MM breedt ie, op de tekening staat dat ie 105 MM is, dus 1 MM verschil.

Het zelfde geld voor de woofer, de woofer volgens vifa is 170MM maar als ik op de bouwtekening kijkt ie is uitgetekend op 171 MM, kijk ik naar de binnenmaten die als gaten worden uit gezaagt de tweeter is 83 MM maar op de tekening staat het als 77MM, een verschil van 6 MM!, voor de woofer geldt het zelfde de maat van de woofer is 146 MM, maar op de tekening moet de ronding 150 MM zijn. dus 4 MM verschil.

Als ik nu kijk naar de bouwtekening zie ik dat ik voor de woofer 4,5 MM uitmoet fraisen, maar de wooferrand dikte is 4,2mm dus dan is ie 3 mm verdiept?

Voor de tweeter geldt 4,0mm terwijl de tweeterrand dikte 4,5 MM bedraagt, dus klopt deze bouwtekening niet, of zijn dit goede maten voor strakheid etc?
Want 77 mm op de tekening en op technische gegevens 83mm is wel 0,6 mm vind het raar maarja,

Kan iemand het uitleggen, want ik wil alles vlak hebben zonder inhoudt te verliezen.
Komt de tweeter er nou 0,4mm boven uit woofer steken?

Graag antwoord, zodat ik de goede maten kan nemen!
Bronnen:
http://www.vifa-speak.com
Tweeter : D25AG-35-06
Woofer: P17WJ-00-08

Bouwtekening:
http://www.audiokit.it/ITAENG/KitDiffusori...ls/impuls_1.gif
Pagina: 1