3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
Ik had gewoon constant te weinig stroom in de kast, slecht branden en altijd m`n hw-docter over de rooie
Verwijderd
Stroom is geen voltage maar WATT.
Les 2 :
Zolang het prima werkt hoef jij je geen zorgen te maken.
Verwijderd
Ik ben geheel voldaan, dank u wel!
Lijkt me wat laag worden. Kijk ook eens naar de andere voltages: VCore, +5, +3.3.
Met je voltage monitor kan je ook die bekijken. Als ze wat instabieler worden (kleine schommelingen dus) is dat ook een teken dacht ik.
Crashed ie veel? Anders moet je proberen je stroomconsumptie een keertje wat te beperken (paar kaartjes eruit flikkeren, brandertje er uit e.d.) en dan een aantal dagen kijken of ie minder vaak crashed.
Mr_Atheist, hangt natuurlijk een beetje van je componenten af. De ene is wat gevoeliger dan de andere. Als bijv. Je core voltage wat schommelt terwijl je processor op het randje is overgeklokt gaat ie toch echt wel af en toe hangen hoor.
Ecodan warmtepomp
LUL niet WAPZEROp dinsdag 12 december 2000 22:33 schreef Wapzer het volgende:
Les 1 :
Stroom is geen voltage maar WATT.
Les 2 :
Zolang het prima werkt hoef jij je geen zorgen te maken.
Les 1:
Eenheid van stroom is Ampere,en geen Watt
Les 2:
Watt drukt het vermogen uit en geen stroom
- V = I * R -> Voltage = Stroomsterkte * Weerstand
- P = V * I (uitgedrukt in Watt of in J/s)
Verwijderd
Als het voltage lager word, dan word het VERMOGEN alleen groter(of kleiner) als het een transformator is zover ik weet.
Lager dus want als je een kleiner getal voor V invult dan wordt P dus ook kleiner. En als je een transformator er tussen heb dan kun je dacht ik stellen I1/V1*a1 = I2/V2*a2 maar de formule weet ik niet zeker of ie kloptOp dinsdag 12 december 2000 22:51 schreef Wapzer het volgende:
Tja dat is waar kut man ik ben niet slim bezig hiero. En trouwens ik pobeer het weer :
Als het voltage lager word, dan word het VERMOGEN alleen groter(of kleiner) als het een transformator is zover ik weet.
a1 = aantal windingen op primaire
a2 = aantal windingen op secundaire spoel
dus stijgt je V dan daalt je I
a = aantal windingen op primaire en secundaire spoel
Watt=voltage*Amperage (simpel gezegd)
Bij een transformator is er dus geen sprake van gebruik op dat moment, of veranderd gebruik. Wat ga je doen? Voltage verlagen. OK. Wat gebeurt er dan?
Watt blijft hetzelfde hoor. Voltage omlaag, Amperage gaat dan dus omhoog. Anders komt het sommetje niet meer uit.
Verwijderd
nu een lager voltage 20Vx4A=80w
dus hoe lager de spannig hoe minder vermogen maar als je het andersom doet klopt het wel
je hebt 300 watt en dat trekt bij elkaar (oke best wel veel) 25 ampere dan staat er 12 volt op de voeding (300:25=12v (P=U:I))
maar als hij 30 ampere trekt staat er 300:30 = 10 volt op ipv 12 volt.
zo ik hoop dat het nu gesnapt wordt
gohhh ooit wel eens gehoord van het begrip ideale spanningsbron of ideale stroombron? Het kan altijd maar 1 van de twee zijn. Dus als je ideale stroombron hebt dan kan het dus wel eens zo zijn dat je voltage wat lager wordt.Op dinsdag 12 december 2000 23:00 schreef triple--6 het volgende:
voorbeeld P=UxI = 25Vx4A=100w
nu een lager voltage 20Vx4A=80w
dus hoe lager de spannig hoe minder vermogen maar als je het andersom doet klopt het wel
je hebt 300 watt en dat trekt bij elkaar (oke best wel veel) 25 ampere dan staat er 12 volt op de voeding (300:25=12v (P=U:I))
maar als hij 30 ampere trekt staat er 300:30 = 10 volt op ipv 12 volt.
zo ik hoop dat het nu gesnapt wordt
Mierenneukerei... In de technische vakliteratuur wordt vaak V gebruikt ipv U.Op dinsdag 12 december 2000 22:54 schreef triple--6 het volgende:
het is geen V maar U
V is de afkorting van de eenheid
en niet van de formule
Verwijderd
want ideale spanings/stroom bronnen bestaan in de praktijk niet alleen een gestabiliseerde voeding en de netspanning komen aardig in de buurt..
draait men fan nu op 5 volt of op 7 volt? en als ie op 5 zit hoe krijg ik em dan op 7 volt?
geel is 12v rood is 5v
en als je voltage iets lager is ach maakt dat nou uit hoeft niet te betekenen dat je teveel trek. Overigens wat hier wordt gezegt over meer amps voltage lager allemaal leuk en aardig maar dat werkt bij een normale voeding en compu voedingen zijn geschakeld dus treed dit effect veel en veel minder op.
Huh:?
Bij mijn voeding is de gele +12 en de rode +5.
Dus als je rood fan op rood voeding zit staat daar +5 op. Op je Geel(+12) voeding zet je zwart(massa) fan.
Voltage moet dan 7 volt zijn over de verkeerde polen. Dan draait ie misschine de verkeerde kant op op 7 vlt, maar waarschijnlijk draait ie niet (volgens mij werkt dat idd niet).
Heb je dat al eens gecontroleerd?
Meestal staat op je voeding een label met welke draad wat is. Kijk daar eens naar.
Volgens mij moet je de draden van je fan namelijk omdraaien. Rood fan op geel voeding en zwart fan op rood voeding.
Dan krijg je 12V op de + en 5V op de -. 12-5=7V.
Hier hebben we duidelijk met een stelsel te maken: Het SI stelsel. Hier is het V ipv U.Op dinsdag 12 december 2000 22:54 schreef triple--6 het volgende:
het is geen V maar U
V is de afkorting van de eenheid
en niet van de formule
kan dit kwaad en moet ik de voeding terugbrengen?
Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ
En het systeem is opzich wel stabiel.
Verwijderd
(en hoe zou het toch komen, dat ik mijn multimeter meer vertrouw?
Ik had ook iets vreemds met mijn PC (Athlon Thunderbird 1000@1172 (@1.825V & *bus*@3.8V), 256 MB@149 MHz CAS3, Alpha PAL6035MFC met zo'n 6800 rpm Delta blower, die rechtstreeks op de 12V zit & een 300W Voeding).
Op het moment dat mijn processor onder workload kwam, ging mijn fan (hoorbaar)sneller draaien
Aan m'n vader gevraagd wat hij ervan dacht (nee, ik ben niet 12 jaar...ik ben 19, maar mijn vader heeft HTS gedaan...).
Hij heeft samen met mij wat doorgemeten en de voeding open gehad en het bleek dat de 5V wat *instortte* en door het regelsysteem in de voeding gaat/ging dan automatisch de 12V omhoog.
Dat stelde me weer gerust
If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh