[WinXP] Limited User en User Access

Pagina: 1
Acties:

• Darkvater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

Topicstarter
Een beetje vreemde titel, maar ook een vreemde probleem.
Ik heb net Windows XP Professional geinstalleerd (overgestapt van Win2k), en zit met een beetje vreemd probleem. Ik heb mezelf als 'Limited User' aangemaakt, en gewoon de Administrator als 'Administrator'. Als ik nou zelf inlog en naar 'My Computer'->'Manage'->'Device Management' ga, zegt ie terecht dat ik geen Admin ben, en kan dus alleen maar kijken.

Maar als ik dan naar 'Local Users and Groups' ga kan ik gewoon mezelf toevoegen aan de groep 'Administrators' zonder ENIGE beperkingen. Dat zou een gewoone 'user' toch niet mogen, of zie ik iets over het hoofd? Ik snap niet zoveel van WinXP, maar het kon zeker niet in Win2k, en daar snap ik redelijk wat van.

Wat is er aan de hand?

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

Verwijderd

Volgens mij slaat dat "limited user" alleen op de status die zo'n user heeft op moment van aanmaken. Als je hem i.d.d. vervolgens aan de groep Administrators toevoegt, ben je geen "limited user" meer.
Anders zou het mooi zijn: als je ooit een user als "limited" hebt aangemaakt, zou je er nooit een admin van kunnen maken zonder account verwijderen en weer aanmaken!
Alhoewel: dat laatste past wel in de Windows-filosofie ;) :P >:)

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 februari 2004 @ 11:25:
Volgens mij slaat dat "limited user" alleen op de status die zo'n user heeft op moment van aanmaken. Als je hem i.d.d. vervolgens aan de groep Administrators toevoegt, ben je geen "limited user" meer.
Anders zou het mooi zijn: als je ooit een user als "limited" hebt aangemaakt, zou je er nooit een admin van kunnen maken zonder account verwijderen en weer aanmaken!
Alhoewel: dat laatste past wel in de Windows-filosofie ;) :P >:)
Hmm, denk ik niet. Ik heb gekeken bij de usergroepen, en daar sta ik bij alleen als 'User', dus geen administrator. Zulke gebruikers mogen geen programma's installeren, geen nieuwe gebruikers maken, etc. Hoe kan ik nou als 'limited user' ingelogd zijnde mezelf een hogere status geven?? Dat kan niet, en dat mag ook niet. Alleen een administrator mag je hogere rechten geven.

tuurlijk kan ik van een 'limited user' een administrator maken, maar dan moet je ingelogd zijn als administrator

I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

Verwijderd

Darkvater schreef op 01 februari 2004 @ 11:32:
[...]

Hmm, denk ik niet. Ik heb gekeken bij de usergroepen, en daar sta ik bij alleen als 'User', dus geen administrator. Zulke gebruikers mogen geen programma's installeren, geen nieuwe gebruikers maken, etc. Hoe kan ik nou als 'limited user' ingelogd zijnde mezelf een hogere status geven?? Dat kan niet, en dat mag ook niet. Alleen een administrator mag je hogere rechten geven.

tuurlijk kan ik van een 'limited user' een administrator maken, maar dan moet je ingelogd zijn als administrator
Sorry verkeerd begrepen. D8 dat je bedoelde dat je als Admin een "limited user" toevoegde aan groep admins..... |:(

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2004 11:36 ]

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Kijk hier: http://www.wown.info/j_helmig/wxppusrm.htm anders even. heb ik ook al een keer een hoop info uitgehaald. ;)

[ Voor 1% gewijzigd door Banshee op 01-02-2004 11:43 . Reden: typo ]

• Atmosphere
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-12-2025
Euhm welke build van XP heb je ...
(Heb het net maar geprobeerd en als ik op toepassen of ok klik krijg ik pas een foutmelding)

-x(Al is de wereld is nog zo klein. Atmosphere vind hem wel fijn)x-; Sys; t-net

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Topicstarter
Atmosphere schreef op 01 februari 2004 @ 11:59:
Euhm welke build van XP heb je ...
(Heb het net maar geprobeerd en als ik op toepassen of ok klik krijg ik pas een foutmelding)
_/-\o_ Eh, ik moet ook op 'Toepassen' klikken 8)7 dan krijg ik wel access denied...hehe, sorry :o

Ik heb 5.1.2600 Service Pack 1 Build 2600

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Standaard mag iedereen gewoon in 'Computer Management' kijken. alleen 'Administrators' kunnen alles wijzigen, en 'Power Users' heel veel, maar niet alles.

Power Users kunnen wel nieuwe gebruikers aanmaken bijvoorbeeld maar alleen de 'Guests' en 'Users' groep bewerken :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Atmosphere
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-12-2025
yw & np ;)

hehe was eigenlijk nieuwsgierig naar de build omdat ik hoopte dat het bij die van jou (om vage reden) wel kon ... altijd leuk om te weten... O-) maar goed

lol

[ Voor 6% gewijzigd door Atmosphere op 02-02-2004 01:01 . Reden: slotje ;) ]

-x(Al is de wereld is nog zo klein. Atmosphere vind hem wel fijn)x-; Sys; t-net

Pagina: 1