Toon posts:

verbinding over 4km advies gevraagd, bijv. laser

Pagina: 1
Acties:
  • 89 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,
Al eerder stelde ik deze vraag, echter werd mijn topic door een chagarijnige mod gesloten. :(
Ik zal wat duidelijker zijn. >:)
Op dit ogenblik heb ik een draadloze verbinding lopen tussen 2 punten op 802.11b (2,4ghz/11mbit) Daar er steeds meer lieden een accespointje aanschaffen, krijg ik steeds meer last van storingen. Ik vemoed ook dat er met illegle vermogens gepriegeld wordt, maar dat is slechts een vermoeden. Ook nemen de videozenders een ware vlucht en deze werken op dezelfde frequentie. Daarom is dit inmiddels geen optie meer. Nu ben ik op zoek naar een goed alternatief, zoals bijv. witlink verbindingen, laser, of 802.11A (5ghz/54mbit) Heeft iemand hier ervaringen mee, en kan iemand er iets meer over vertellen? Of beter, weet iemand iets te koop? Veiligheid is een redelijk punt, maar zou eventueel afgevangen kunnen worden met vpn (hoewel wel weer trager). Linkt moet te allen tijde stabiel zijn 24/7.
ik ben benieuwd. :)
Alvast bedankt. _/-\o_
groet,

stef.

• Xenan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01 20:16

Xenan

Tree-of-life

Waarom moet het draadloos? Is 2 x ADSL geen optie?

Als je geen WiFi wilt of kunt gebruiken, zijn er wel andere mogelijkheden maar dan wordt het erg duur. Bijvoorbeeld infrarood straalverbindingen.

Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm | EF-S 60mm f/2.8 USM Macro | EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:52
[quote]Verwijderd schreef op 01 februari 2004 @ 11:17:
Linkt moet te allen tijde stabiel zijn 24/7.
[quote]

Ik denk dat je dan toch echt even bij een professioneel bedrijf langs moet gaan. Als je 24*7 wilt hebben dan is denk ik door de lucht geen optie. Je zal dan toch onder de grond moeten aan. Misschien ATM of een fibre oplossing (zie ook de vorige topic). Je geeft aan dat je maar 4Km wilt moet overbruggen. Je kan eens informeren wat een eigen glasvezel kabel kost. Eventueel kan je ook voor een ADSL VPN verbinding kiezen. Kost niet zo veel meer.

Verwijderd

nicetas schreef op 01 februari 2004 @ 11:22:
Waarom moet het draadloos? Is 2 x ADSL geen optie?

Als je geen WiFi wilt of kunt gebruiken, zijn er wel andere mogelijkheden maar dan wordt het erg duur. Bijvoorbeeld infrarood straalverbindingen.
Ik gok dat maar op 1 locatie ADSL mogelijk is! ;) Stef001???

Verwijderd

Topicstarter
ja, ik dacht dat dat wel duidelijk was. glas kost een paar ton, en er is idd geen adsl daar beschikbaar. dat moet er nou juist overheen. Enige optie is dus door de lucht. 24/7 moet je niet zo heet zien, ik bedoel dat het continue moet draaien, en geen "thuis" verbindinkje moet zijn.

kennen we elkaar, E15K?
groet,

stef.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2004 11:52 ]

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18:49
Je hebt een 802.11b-verbinding over 4 km?
Misschien is het handig om te vertellen wat voor apparatuur gebruik je nu gebruikt?

Verwijderd

Huurlijn van de KPN misschien een optie?
Die zijn er in zoveel soorten en maten dat er vast ook voor jou een oplossing is.

Verwijderd

Niets chagrijnige mod, ik kan toch ook niet helpen dat jouw topic niet aan de eisen voldoet? Dat is toch jouw schuld?

Anyway, dit is al een stuk beter :) Ik zou alleen nog graag willen horen wát je met die lijn gaat doen en welke bandbreedte je daarvoor nodig denkt te hebben. En vermeld ook even hoeveel financiële ruimte je hebt.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Laser zal niet gaan, zeker niet 24/7 omdat wij in een land wonen waar het regent, mistig is, luchtvervuiling, vogels enz.

Ik zou toch maar opzoek gaan naar WLAN apparatuur, en daarover advies bij bedrijven vragen.

[spam]
niet gewenst eigenlijk
[/spam]

[ Voor 50% gewijzigd door Resistor op 01-02-2004 12:22 . Reden: even http://www.zx-yagi.nl weggehaald :P ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-12-2025

SED

Bij dit bedrijf kun je een offerte opvragen voor professionele wireless verbindingen die in een gelicentieerde band werken. Storingen en dergelijk horen tot het verleden en de uptime is 24 uur per dag.
Fietelijk zijn diverse bedrijven en instellingen die hier mee werken meer tevreden dan de glasverbindingen die toch met enige regelmaat kapot getrokken worden door lompe staatwerkzaamheden ( helaas ervaring daarmee!)

De wireless tak kan tot 1Gb opgezet worden door stapelen van 155Mb verbindingen ( max 6 nu)

http://www.wirelessbv.nl/bedrijfsprofiel.html

Copyright and left by SED...

• Bas
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Bas

aka BannieMove

Als er geen standaard ADSL / SDSL beschikbaar is kan er altijd een andere DSL oplossing gemaakt worden (dmv combineren van meerdere lijnen), maar dit kost natuurlijk wel doekoe's... Bij zo'n oplossing moet je toch al gauw richting de 800 / 1000 euro maandkosten rekenen...

Tjielp... een vogel.

Verwijderd

Topicstarter
jah, 800-1000 euro is geeeeeen optie.
ik heb minimaal 10mbit nodig, mer is altijd beter, en eigenlijk ook erg gewenst. huurlijn e/d is ivm snelheid weer geen optie. wellicht wonen jullie allemaal naast een telefooncentrale, maar ik dus niet, en de 2e lokatie al helemaal niet. Zie het maar als een boerengehucht. (with all respect).
wat laser betreft: dat stopt echt niet door een duif hoor. Iedereen denkt wel aan een dun straaltje, maar over 4 kilometer is dat ook een vlak van 5x5 meter, dus wellicht een tirannosaurus-rex, maar geen duif...

budget? ach, het komt uit mijn eigen zak, dus zo min mogelijk, maar 2000 euro is een aardige indicatie... _/-\o_

p.s. zulke verbindingen worden door update's en/of wijzigingen toch ook wel eens overgehouden? weet er hier niet iemand zo'n ding tegen een schappelijk prijsje te koop? :P :P :P

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2004 21:09 ]

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:55

sphere

Debian abuser

Verwijderd schreef op 01 februari 2004 @ 20:54:
jah, 800-1000 euro is geeeeeen optie.
ik heb minimaal 10mbit nodig, mer is altijd beter, en eigenlijk ook erg gewenst. huurlijn e/d is ivm snelheid weer geen optie. wellicht wonen jullie allemaal naast een telefooncentrale, maar ik dus niet, en de 2e lokatie al helemaal niet. Zie het maar als een boerengehucht. (with all respect).
wat laser betreft: dat stopt echt niet door een duif hoor. Iedereen denkt wel aan een dun straaltje, maar over 4 kilometer is dat ook een vlak van 5x5 meter, dus wellicht een tirannosaurus-rex, maar geen duif...

budget? ach, het komt uit mijn eigen zak, dus zo min mogelijk, maar 2000 euro is een aardige indicatie... _/-\o_

p.s. zulke verbindingen worden door update's en/of wijzigingen toch ook wel eens overgehouden? weet er hier niet iemand zo'n ding tegen een schappelijk prijsje te koop? :P :P :P
Wat is het nou? Je wil 2000 euro maximaal uitgeven neem ik aan. Eigenlijk denk ik dat je er niet onderuit komt maandelijks een X bedrag kwijt te zijn. Eventueel zou je nog een 11MBit straalzender kunnen maken van een bus pringles, even de link zoeken hoor... ;)

[ Voor 12% gewijzigd door sphere op 01-02-2004 21:18 ]

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-02 12:44

The Bad Seed

Chaotic since 1983

die 800-100 waren kosten/maand, die 2000 is hetgeen hij maximaal wil gaan uitgeven aan aparatuur :)

edit: ow, je hebt het zelf ook al gezien :P

[ Voor 10% gewijzigd door The Bad Seed op 01-02-2004 21:19 ]

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Verwijderd

Topicstarter
Zucht... ik dacht dat er hier intelligente mensen rondhingen.
800-1000 euro PER MAAND is geen optie, daar dit continue opgehoest moet worden. (logisch he?)

Bedrag wat ik in gedachte had voor de eenmalige aanschaf van hardware is ongeveer 2000 euro. Ook duidelijk zat toch?

Dat pringles gelul hoort thuis in de hobby-homelink sfeer, en niet wat ik zoek.
dat is leuk voor de wap-11 coalitie, maar niet voor mij...

dus effe on-topic graag, en lezen wat er staat, en niet blaten en alleen lucht verplaatsen...

dank u.

Nog meer suffe vragen? anders typ ik alles wel uit zodat elke kleuter weet waar ik het over heb, maar dat komt de leesprettigheid niet ten goede.

sorry hoor, maar ik irriteer me aan zulke opmerkingen.

p.s. waarom zou ik er niet onderuit komen om een maandbedrag te betalen? noem es 1 goede reden? imho eenmalige apparatuuraanschaf voldoende.......

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2004 21:33 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:14

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Stef001; Ik verzoek je vriendelijk coh zeer dringend ff te kappen met die toon van je, die bevalt mij namelijk voor geen meter.
Eerst dat geflame richting een mede-mod, en nu richting users.

Als je geen antwoorden wilt, moet je hier niet wezen. Punt.
Pringles bussen is idd leuk voor thuis om te hobbyen maar niet voor PNS/T.starter.

Echt dan moet je ook begrijpen dat als je geen hobby-bob hardware neer wilt plempen, maar goede dure hardware en lijnen met een SLA en al het gezeik eromheen dat je zulke kosten neer kunt lappen per maand.

Persoonlijk zou ik het hele idee van wireless laten varen en een huurlijn bij de KPN halen.

Tijd voor een nieuwe sig..

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Tja, ik denk dat het antwoord toch ergens in mijn eerste reply op jouw eerste post stond, namelijk dark fiber proberen te krijgen, dus zal ik het even herhalen:

Laser transmitters zijn erg duur. Ik heb er in 2002 eentje bij een klant laten installeren. Het ding moest een afstand van 800 meter overbruggen met 100Mbit. Totale kosten waren 40.000 euro.
Denk er aan dat laser mooi is, mits het mooi weer is. Zeker bij een afstand van 4km kan een beetje mist de snelheid verlagen, zo niet de verbinding verbreken. Je moet dus een backup verbinding hebben.
Een ander alternatief weet ik zo 1-2-3 niet. Een 2Mbit leased line bij Demon kost je 700 euro per maand. Of wellicht is dark fibre een oplossing. Mijn eigen bedrijf heeft een 2GB fiber lijn liggen tussen 2 vestigingen die 20km van elkaar liggen. Maar meer info daarover heb ik niet. Leveranciers van dark fiber zijn o.a. Eurofiber, Telecom Utrecht, Global Crossing en VSTI.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• qwertyuiop
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-01 16:37
Hoi,

Er zijn goedkopere oplossingen.
Pak nu de 5GHz kit. Deze bevind zich in een vrije frequentie, is nieuw en zal dus niet zo gauw last hebben van storing.
Doormiddel van een Point-to-Point verbinding met richtantennes. Proxim (bijvoorbeeld) bied goede kwaliteit voor een betaalbare prijs. Kijk maar even op hun site. www.proxim.com.

Succes

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

qwertyuiop schreef op 01 februari 2004 @ 21:50:
Hoi,

Er zijn goedkopere oplossingen.
Pak nu de 5GHz kit. Deze bevind zich in een vrije frequentie, is nieuw en zal dus niet zo gauw last hebben van storing.
Doormiddel van een Point-to-Point verbinding met richtantennes. Proxim (bijvoorbeeld) bied goede kwaliteit voor een betaalbare prijs. Kijk maar even op hun site. www.proxim.com.

Succes
Moet je dan niet min of meer vrij zicht hebben? Lijkt me niet dat je 54Mbps zomaar over een afstand van 4km kan versturen als er bijv bomen en gebouwen tussen staan :?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• qwertyuiop
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-01 16:37
Helemaal vrij zicht hoeft ook weer niet.
1 boom betekent nog geen probleem.
Je signaalsterkte zal echter niet optimaal zijn maar een verbinden zul je wel hebben.

Ze hebben trouwens ook eens een test gedaan waarbij een hoek van een gebouw geraakt werd en door reflextie kwam het signaal goed door.

[ Voor 37% gewijzigd door qwertyuiop op 01-02-2004 22:03 ]

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Microkid schreef op 01 februari 2004 @ 21:58:
[...]

Moet je dan niet min of meer vrij zicht hebben? Lijkt me niet dat je 54Mbps zomaar over een afstand van 4km kan versturen als er bijv bomen en gebouwen tussen staan :?
TS wilde het eerst met een laserverbinding proberen.

Ik heb stage gelopen bij een (show)laser bedrijf, en geloof mij: licht op aarde gaat in de buitenlucht alleen maar rechtdoor :)

Vrij zicht zal dus geen probleem zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Resistor op 01-02-2004 22:02 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:31
Op mijn stagebedrijf hadden ze ook een laser verbinding met een ander pand een paar straten verderop. Maar bij een beetje mist of nevel 's ochtends lag het ding er idd regelmatig uit. Ik weet niet hoe hard je die verbinding nodig hebt, maar ik zou er niet zonder backup van afhankelijk willen zijn. :/

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-02 12:45

NBK

Weercam-Avatar

Em vergeet niet dat er nu al een wireless verbinding ligt met 802.11b dus dat vrij zicht zal er wel zijn.
Hou je alleen nog over dat de demping op 5Ghz hoger is dan op 2,4 en je dus andere en duurdere antennes zal moeten gebruiken.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:55

sphere

Debian abuser

http://www.oreillynet.com/cs/weblog/view/wlg/448/
Apparently, antennas of comparable gain cost upwards of $150. Over a clear line of sight, with short antenna cable runs, a 12db to 12db can-to-can shot should be able to carry an 11Mbps link well over ten miles.
Baadt het niet, dan schaadt het ook niet. Kun je alsnog xx pieken per maand spenderen.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Verwijderd

Topicstarter
mwah, kan wel zijn, maar als ik iets post in "professional networking" verwacht ik geen pringles oplossing.
Ik heb hier idd een offerte liggen van een tsunami mp11a 5ghz verbinding van 1900 euro ex, en dat zou moeten gaan werken, ik was alleen benieuwd of er nog meer te koop was, en of er hier soms mensen verstand van deze spullen hadden. Sorry, maar fiber, glas, huurlijn, ik heb het allemaal geprobeerd, maar het is er niet. Sinds de uitvinding van de gloeilamp is er hier nauwelijks meer iets in de grond gestopt...
enneh, sphere? men heeft het daar duidelijk over pringles :r en duidelijk over 802.11b :O 8)7
dusseh, nou uuuuh, uhhhh, nee, mag ik niet zeggen van meneer mod _/-\o_

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2004 23:05 ]

Verwijderd

En nou is het mooi geweest. Deze gaat dicht en niet meer open.

Je hebt je, zoals we je al tijden proberen te vertellen, gewoon te gedragen tegenover de andere users en crew. Dat doe jij niet, nee je blijft gewoon maar doorgaan met zeiken en flamen. Afgelopen dus, dit topic gaat in je notes.

Even for the record, je gaat hier dus ook geen nieuw topic meer over openen. Je hebt je kansen gehad.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.