Toon posts:

3 Hardeschijven NTLDR ontbreekt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb het volgende systeem :

ASUS A7N8X Deluxe moederbord (AMD athlon 2200+)
IDE schijf 40 gig
IDE schijf 60 gig
SATA Raptor 36 gig

Uiteraard wou ik die Raptor als C: hebben en windows erop pleuren. Dus ik hier eens zoeken naar SATA schijf op C:\ en de tip gevolgd om eerst alleen SATA aan te sluiten (IDE uitpluggen), in de bios Boot Devices allemaal op disable behalve Other bootdevices, en daarna Windows op de C: geinstalleerd. Daarna 2 IDE aangesloten en jawel dat werkte bijna allemaal prima. Als ik opstart gebeurt namelijk dit :

Eerst start ie normaal op (herkent IDE en SATA schijven e.d.) Dan krijg ik de melding "NTLDR (zoiets) ontbreekt. Druk op enter voor restart" En als ik dan op enter druk dan start Windows XP gewoon op van de Raptor en werkt alles prima.

Dit snap ik dus niet. Ik heb alle boot devices op disabled staan en alleen other boot devices enabled, dan zou hij toch niet moeten zoeken naar een boot van 1 van de IDE devices (die hij dus niet kan vinden)

Het klinkt als een stom detail alleen ik wil wel graag dat mijn computer kan rebooten zonder dat ik halverwege op enter hoef te drukken.

Wie kan mij helpen ?

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ok, dit is echt een gok, maar wellicht is er dit aan de hand:
Je installeerde Windows op de S-Ata disk zonder dat de IDE disks waren aangesloten. Vervolgens sloot je de IDE disks weer aan, zodat het BIOS die weer herkende. Misschien worden de IDE disks nu qua volgorde eerder herkend door het BIOS dan de S-Ata disk, waardoor de IDE disks simpel gezegd C: en D: worden en de S-Ata daardoor verschuift naar E:. Zodra je nu boot van de S-Ata disk zal de bootloader van Windows proberen Windows te starten vanaf de eerste disk, maar dat is op dit momen ongelukkigerwijs één van de IDE disks.
Kun je eens proberen na te gaan of het bovenstaande inderdaad aan de hand is? Of klets ik nou compleet uit m'n nek? ;)

• Rendier2710
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-03 13:35
Ik had verleden week hetzelfde. Ik heb een 80 Gb SATA schijf waar XP op is geinstalleerd. Ik moest even wat data van een ander (PATA) schijfje afhalen waar win98 op stond. Start dat ding ineens Win98 op..... Ik heb alleen nergens een optie kunnen vinden hoe ik die SATA schijf als boot schijf in moet stellen. Zelfd toen ik de primary en secundary IDE uitzette, startte win98 nog op. Ik heb overigens een Chaintech 7 NJS. Dus je verhaal klopt wel, omdat je bord van een andere schijf opstart.

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-03 12:38

Nobby

Nuts!

Start je pc wel normaal op als je de IDE-schijven losgekoppeld hebt?

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

Verwijderd

als je boot van de XP cd met alle schijven aangesloten, en fixboot doet,
dan hoort volgens mij de eerst gevonden harde schijf voorzien te worden van de juiste boot files.

het systeem hoort dan normaal op te starten

Verwijderd

Topicstarter
Mijn SATA schijf heb ik opgedeeld in 2 partities en die zijn C en D als ik opstart. Dus Koraks wat je zegt klopt niet. Hij ziet de SATA schijf wel als C en D maar toch probeert ie van die andere op te starten... heel vreemd.

Als ik op enter druk dan start mijn systeem gewoon op van win xp en ook als ik de IDE schijven uitplug doet hij het gewoon.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 februari 2004 @ 12:21:
als je boot van de XP cd met alle schijven aangesloten, en fixboot doet,
dan hoort volgens mij de eerst gevonden harde schijf voorzien te worden van de juiste boot files.

het systeem hoort dan normaal op te starten
Mmm maar dan loop ik denk ik het risico dat hij een van IDE schijven van bootfiles voorziet .... en dat wil ik juist niet. Zoals het er nu namelijk uitziet pakt de boot toch eerst de IDE schijven... en das niet de bedoeling.

• constructor
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-03 22:57
Misschien is het een mogelijkheid om je primary partities opo je andere hd's op non-active te zetten. :)

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Mijn SATA schijf heb ik opgedeeld in 2 partities en die zijn C en D als ik opstart.
Dat is al helemaal vreemd, want met meerdere schijven zouden de eerste partities van de schijven opeenvolgende letters moeten krijgen (dus disk0part0 C: disk1part0 D: enz.) en worden daarna pas de letters van de overige parities opgedeeld...maargoed, bij jou is het blijkbaar anders om de een of andere reden...jammer, dan weet ik het ook niet!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:05

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Probeer eens anders die NTLDR te vervangen met een nieuwe van je windows XP Cd.

Zie hier hoe.

Xbox Live ID:Notna8310

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De oplossing van constructor lijkt mij de enig juiste ;)

Dit probleem treedt namelijk enkel op wanneer je IDE schijven aankoppelt. De BIOS van een PC zoekt alle harde schijven volgens de bootvolgorde af en de PC zal opgestart worden van de allereerste geactiveerde primaire partitie die de BIOS tegenkomt. Kennelijk is een van de IDE schijven voorzien van een geactiveerde primaire partitie, maar dan zonder de essentiële opstartbestanden (deze staan namelijk op de SATA schijf), waardoor de BIOS dus niet van deze schijf kan opstarten en je tenslotte deze foutmelding krijgt B)

Je kunt partities de-activeren met FDISK en PartitionMagic. Of je moet de bootvolgorde in de BIOS zodanig veranderen dat de SATA controller (SCSI) bovenaan staat ;)
Pagina: 1