Toon posts:

Geen DOS opstart scherm, niet in het BIOS te komen , wel in

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een kennis van mij heeft een F.Siemens PC tje met een MSI i 845 mobo
Ik zou daar het een en ander gaan instellen en daarvoor moest ik ook in het BIOS zijn .Aangezien het Dos scherm voorbij schoot en ik niet kon zien wat de toets combinatie was om in het BIOS te komen toetste ik na elkaar de de volgende combinaties in :F1 en F2 en Delete .
Na er de eerste keer te zijn ingekomen en even de onboard netwerkkaart te hebben disabled ging alles nog goed .
Later wilde ik hem weer inschakelen en en tot mijn verbazing kwam er geen DOS scherm te voorschijn en kon niet meer met de combinatie toetsen in het BIOS komen .
Na 15 sec. een totaal zwart scherm startte windows op en kon verder gewoon alles doen .
Nu denk ik dat ik door die toetscombinaties de boel opslot hebt gezet en daardoor niet meer in het BIOS kan komen .
Ik heb hem proberen te resetten door de powerstekker eruit te halen , cmos jumper even 15 seconden om te zetten met de batterij er uit maar zonder resultaat .
Weet iemand wat er mis gegaan is

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 12:26
Ten eerste, het POST scherm is geen DOS scherm. (even ter informatie).
DOS is een besturingssysteem namelijk.

Wat je kunt proberen is om tijdens het opstarten gewoon een willekeurige toets ingedrukt te houden. Als je geluk hebt krijg je dan een keyboard error en krijg je de keuze of je door wilt gaan of naar de BIOS wilt.
Succes ermee!

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:08

DataGhost

iPL dev

en je moet die jumper omzetten en dan de comp aandoen, uitzette en jumper terug :) anders werkt het nie (leuk, iets kortsluiten waar geen stroom op staat :D)

Verwijderd

Topicstarter
Nou Dataghost , Ik wist niet beter dan dat je dus de stekker uit het stopcontact moest halen en het batterijtje moest verwijderen en dan de jumper voor zo een 15 sec moest verwisselen .
Nu heb ik het ook nog eens opgezocht in mijn mobo handleiding en zelfs daar staat het op die manier in :Turn off the PC and unplug the powercord
Remove the battery .Move the jumper from pins 1-2 to pins 2-3 keep the cap on pin 2-3 for about 5_10 sec ,then remove the cap back to pins 1-2.
Replace the battery .
Plug the power cord and turn on the pc .

Ik heb een p4p800 deluxe en het lijkt mij sterk dat het alleen bij dit mobo zo werkt , maar je zal wel gelijk hebben

Dus naar mijner inziens heb ik het goed gedaan

Heeft iemand anders nog een suggestie

Verwijderd

dataghost schreef op 01 februari 2004 @ 09:22:
en je moet die jumper omzetten en dan de comp aandoen, uitzette en jumper terug :) anders werkt het nie (leuk, iets kortsluiten waar geen stroom op staat :D)
Moet je zeker zo doen als je je moederbord wilt opblazen...

• lameeuw
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:11

lameeuw

Ik doe niet gek, ik ben gek.

Verwijderd schreef op 01 februari 2004 @ 16:11:
[...]

Moet je zeker zo doen als je je moederbord wilt opblazen...
Ik doe het zoals al eerder beschreven, en ik heb nog nooit meegemaakt dat ik het moederbord opblies...

☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
en je moet die jumper omzetten en dan de comp aandoen, uitzette en jumper terug anders werkt het nie
Oh nee? Vreemd toch, ik doe het altijd zonder aanzetten enzo... 8)7
De pc aanzetten is echt niet nodig voor een BIOS reset.
(leuk, iets kortsluiten waar geen stroom op staat )
Een BIOS reset is niet zomaar "iets kortsluiten". Als je wil weten hoe het wel werkt, verdiep je dan maar eens in de werking van eeproms en elektronica in het algemeen.

[ Voor 4% gewijzigd door koraks op 01-02-2004 17:16 ]

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

koraks schreef op 01 februari 2004 @ 17:15:
[...]

Oh nee? Vreemd toch, ik doe het altijd zonder aanzetten enzo... 8)7
De pc aanzetten is echt niet nodig voor een BIOS reset.

[...]

Een BIOS reset is niet zomaar "iets kortsluiten". Als je wil weten hoe het wel werkt, verdiep je dan maar eens in de werking van eeproms en elektronica in het algemeen.
Vroeger moest je wel degelijk de powerswitch even aantikken zodat je de twee contactjes ff kortsloot. Tegenwoordig moet ej dat absoluut niet meer doen want dan is je Mobo kaput!

Nu dus niet met stroom erop anders krijg je vlammetjes!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het dus geprobeerd door alle toetsen in te drukken om het BIOS in te komen maar dat hielp dus ook niet ,ik zit dus nog steeds met het probleem.
Ik hoop dat jullie toch nog en tip hebben die het raadsel op kunnen lossen

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je kan proberen om een toets ingedrukt te houden (of gewoon rammen naar hartelust :P) net nadat je de PC aangezet hebt. Met een beetje mazzel gaat ie dan mekkeren over een keyboard error en kan je hier voor BIOS setup kiezen.

Maarreh de site van FS biedt toch wel uitkomst over de toetsencombi :?

• koraks
  • Niet online
Nu dus niet met stroom erop anders krijg je vlammetjes!
Dat is niet waar. Je kan rustig het mobo aanzetten als de jumper op clear_cmos staat. Het bord zal alleen hoogstwaarschijnlijk niet starten.

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-07 00:42

RSpliet

*blink*

pc aansmijten, elke seconde op del rammer, werkt dat niet, smijt dan elke seconde op f1, daarna f2, f8 wil ook weleens werken... Dat zijn de meest gebruikten

[edit]Reactie op koraks:
Of zoals bij sommige pc's 'No keyboard found. Press F1 to continue' :p

[ Voor 25% gewijzigd door RSpliet op 02-02-2004 21:35 ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

• koraks
  • Niet online
f10 niet vergeten (o.a. Compaq Deskpro) ;)

En anders vol op je toetsenbord gaan hangen en zo een keyboard error forceren. Vaak geeft ie dan een regel à la "Keyboard error, press F1 to continue or F2 for BIOS setup" :D
Pagina: 1