Toon posts:

welke kleuren gebruiken?

Pagina: 1
Acties:
  • 249 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik lig in de knoop met het kiezen van de kleuren van mijn site..
bestaan er soms trucjes die je kan gebruiken die alles wat gemakkelijker maakt?
Ik wil een professioneel uitziende site maken met weinig kleuren..
ik zou hierbij liefst gebruik maken van kleuren die elkaar mooi aanvullen (geen kleurboek).

• kleautviool
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-05 19:24
Was een site met iets van colormatch.dk ofzo, daar hadden ze een goed systeem dat passende kleuren bij elkaar zocht oid

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-05 18:10

GeeBee

Oddball

FF Googlen op Colormatch!

Deze was het, maar werkt niet:
http://www.colormatch.dk

Maar deze zou kunnen:
http://color.twysted.net

Deze vind ik het makkelijkste:
http://www.nickherman.com/colormatch

[ Voor 69% gewijzigd door GeeBee op 01-02-2004 02:58 ]

Woof, woof, woof, woof! That's my other dog imitation. | https://youtu.be/TzsNh3-FnHQ

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
http://www.strangebanana.com/generator.aspx

en dan honderd keer refreshen ;)

Human Bobby

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Een truc die meetsal werkt is een bepaalde kleur te nemen die je aanspreekt en daar een matte variant van nemen. Deze kleuren vervolgens uitbreiden door een aantal verschillende tinten ervna te gebruiken in je site. Verder kies je dan een tegenoverliggende kleur die juist erg fel is.

Je krijgt dan bijvoorbeeld allerlei tinten grijs-blauw in je site, met een aantal knaloranje onderdelen. Het hoeft niet precies de tegenoverliggende kleur te zijn; je kan ook geel nemen in dit voorbeeld. Dan kom je zeg maar op de GoT kleuren uit, standaard blauw achtige tinten met geel bij de knoppen en text.

Ja, ik weet dat dit slechts één van de methoden is die je kan gebruiken, je ziet dit echter vaak op zakelijke sites de laatste tijd. Het zal dus snel een professionele indruk geven.

[ Voor 14% gewijzigd door sdomburg op 01-02-2004 02:58 ]

Verwijderd

Als je een professionele indruk aan je site wilt geven moet je geen groen gebruiken.
Gebruik dus alleen kleuren met RGB waarden tussen: R: 0-255 G: 0 B: 0-255

Want het is juist het groen dat voor een "speelse" indruk zorgt.

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
wat een onzin. groen is speels? groen is neutraal en rustgevend (wordt gelinked naar natuur, groen stoplicht, etc).

en zelfs #739BCC voldoet niet aan jouw "regel" slindenau, terwijl het toch echt een toepasbare blauwe kleur is..

Als je dus echt bezig wilt zijn met kleuren kiezen (niet random of door een color picker), moet je weten wat hun connotatie is en bezig gaan met kleurenleer. Hierdoor kom je te weten wat voor gevoel samenhangt met een bepaalde kleur. Alleen als je wet wat kleuren uitstralen kan je zinvolle beargumenteerde kleurenkeuzes maken.

[ Voor 43% gewijzigd door Justice op 01-02-2004 12:47 ]

Human Bobby

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op 01 februari 2004 @ 12:38:
Volgens mij breekt er nu paniek uit bij ABN-AMRO, met al hun geel/groen/grijs.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• GeeBee
  • Laatst online: 16-05 18:10

GeeBee

Oddball

Bovendien ben je dan ook meteen al je gele tinten kwijt...

Woof, woof, woof, woof! That's my other dog imitation. | https://youtu.be/TzsNh3-FnHQ

Verwijderd

Dan heeft mijn informatica leraar weer eens staan zwammen...ff navragen ;)

• sdomburg
Verwijderd schreef op 01 februari 2004 @ 18:27:
Dan heeft mijn informatica leraar weer eens staan zwammen...ff navragen ;)
Informatica != design

Als je html kan, zegt dat niets over het eventueel correct kunnen gebruiken van kleurcombinatie's

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hangt er helemaal van af welke tint en combinatie met andere kleuren. Als je vaalgroene tekst combineert met zwart heb je bijvoorbeeld geen speelse maar myserieuze kleurencombinatie terwijl groen met rose weer een heel fris effect geeft.

• Bosmonster
  • Laatst online: 10-05 18:53

Bosmonster

*zucht*

Een aantal tinten van een bepaalde kleur werkt altijd goed, maar zorg ook voor een contrastkleur anders wordt het saai. Hier kun je de 'tegenovergestelde' waarde voor gebruiken bijvoorbeeld.

Gebruik je 3 paarstinten voor je site, neem er dan bijvoorbeeld geel bij als contrastkleur (slecht voorbeeld misschien, maar altijd nog beter dan ALLEEN paars ;)).

Hmm.. dit ontbreekt dus juist in de colormatchers.. gebrek aan contrastkleuren. Als je die tinten letterlijk overneemt wordt het nogal een saaie boel als je het mij vraagt..

[ Voor 50% gewijzigd door Bosmonster op 01-02-2004 21:38 ]

• Scurra
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
Bosmonster schreef op 01 februari 2004 @ 21:36:
[knip contrast-verhaal]

Hmm.. dit ontbreekt dus juist in de colormatchers.. gebrek aan contrastkleuren. Als je die tinten letterlijk overneemt wordt het nogal een saaie boel als je het mij vraagt..
Bij Pixy's color scheme is dat dus niet het geval. Bij het dropdown menu kan je er ook voor kiezen om contrastkleuren weer te geven. Zodoende kan je dus mooie complementaire kleuren uitzoeken, erg handig.

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11-2025

OkkE

CSS influencer :+

Ik moet zeggen dat ik toch nog niet echt een mooie kleurencombi heb kunnen maken met die colormatchers.. Misschien ligt het aan mij, zo super veel weet ik ook niet van kleurenleer. Maar ik vind persoonlijk dat kleuren voor een groot deel ook een gevoel zijn, iets wat zo'n colormatcher website niet kan. :)

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-05 15:11

disjfa

be

in die colormatchers komen neutrale kleuren tevoorschijn. kleuren die bij elkaar mooi staan maar zoals bosmonster al zei niet het kleurencontrast wat ergens uitblinkt :)

maar zekers wel handig om zo`n colormatcher erbij te gebruiken :) alleen een kleur maakt jammergenoeg het design niet. ook al heb je nog zo de mooiste kleurencombinaties dan kan je design lelijk als de wind zijn. ik heb er elke dag last van :)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

slindenau:
Als je een professionele indruk aan je site wilt geven moet je geen groen gebruiken.
Gebruik dus alleen kleuren met RGB waarden tussen: R: 0-255 G: 0 B: 0-255
Dat is echt je reinste lariekoek, om het maar eens op z'n oud-hollandsch te zeggen. Het feit dat je nu uberhaupt ook al alle grijstinten uitsluit zou je toch aan het nadenken moeten zetten.

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb ooit eens gelezen dat kleuren met dezelfde hue-waarde altijd bij elkaar passen, klopt dit?

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• sdomburg
Magic schreef op 02 februari 2004 @ 10:52:
Ik heb ooit eens gelezen dat kleuren met dezelfde hue-waarde altijd bij elkaar passen, klopt dit?
Net even in Photoshop gekeken en ik moet zeggen dat je gelijk hebt wat betreft het al dan niet vloeken van kleuren. Echter, een goede kleurencombinatie voor je website krijg je er niet mee.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-05 00:33

André

Analytics dude

Volgens mij kun je alle kleuren wel combineren, het is maar net welke doelstelling de website heeft. Een site voor kinderen is vaak veel kleurrijker en speelser dan een zakelijke site. En er zullen sites zijn die de meest vloekende kleuren bewust bij elkaar zetten om aandacht te trekken ofzo.

1 ding waar je dan wel rekening mee moet houden is de kleur van de letters, die moeten goed contrasteren met hun achtergrond zodat alles wel leesbaar blijft.

Verwijderd

En, mocht je het echt goed aan willen pakken, laat je kleurencombinatie testen door iemand met kleurenblindheid, of test zelf je kleuren palet door het zwart-wit te maken. Als je tekst dan nog goed te lezen is kan een kleurenblinde er vaak ook mee overweg. (En nee, ik ben niet kleurenblind, maar ken er genoeg die dat wel zijn, en die hebben af en toe echt de grootste moeite met bepaalde sites lezen)

• sdomburg
Verwijderd schreef op 02 februari 2004 @ 11:55:
En, mocht je het echt goed aan willen pakken, laat je kleurencombinatie testen door iemand met kleurenblindheid, of test zelf je kleuren palet door het zwart-wit te maken. Als je tekst dan nog goed te lezen is kan een kleurenblinde er vaak ook mee overweg. (En nee, ik ben niet kleurenblind, maar ken er genoeg die dat wel zijn, en die hebben af en toe echt de grootste moeite met bepaalde sites lezen)
Deze colorpicker houdt er rekening mee, je kan verschillende vormen kleurblindheid selecteren en dan zien hoe het er dan uitziet. Vooral handig met kijken of een text goed afsteekt tegen achtergrond.

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-05 08:42

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

er is maar een definitieve site voor verstandig kleurgebruik ;)

let ook even op deze tabel die laat precies zien hoe kleuren binnen een rgb pallet en binnen een schilderspalet zich tot elkaar verhouden en wat hun opeenvolgende HEX-waarden zijn

[ Voor 4% gewijzigd door XangadiX op 02-02-2004 14:25 ]

Stoer; Marduq

• Bosmonster
  • Laatst online: 10-05 18:53

Bosmonster

*zucht*

Scurra schreef op 01 februari 2004 @ 23:33:
[...]

Bij Pixy's color scheme is dat dus niet het geval. Bij het dropdown menu kan je er ook voor kiezen om contrastkleuren weer te geven. Zodoende kan je dus mooie complementaire kleuren uitzoeken, erg handig.
Complementaire kleuren! Die term zocht ik.. was ik vergeten :P
Pagina: 1