"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME
Als je ext2 gebruikt, het filesystem omzetten met tune2fs -j /dev/hd**. Je moet er wel eigenlijk voor zorgen dat het bestandssysteem als alleen-lezen gemount is, maar daar heb ik nooit problemen mee gehad. Dealniettemin, als je op safe wilt spelen kun je dat het beste wel doen../Proxy schreef op 31 januari 2004 @ 23:42:
Ik heb debian met kernel 2.4.24 op mijn servertje lopen, nu heb ik het probleem dat ie wel eens spontaan vastloopt (ben ik nog aan het uitzoeken) maar elke keer na een reboot (door het commando "reboot" als root) krijg ik fsck voor mijn neus. Op zich natuurlijk heel erg goed voor de integeriteit van mijn gegevens maar als nadeel dat de server niet in 1 maal doorstart.
Ik moet dan dus eerst het root ww geven, dan fsck en dan een reboot... dan pas werkt de server weer naar behoren. Helaas ben ik natuurlijk niet altijd bij de server.
Hoe kan ik er voor zorgen dat ie na een crash/reboot gewoon doorstart ?? het checken van het fs kan ik dan later wel doen.
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
Als het goed is roept fsck waarom hij het filesystem gaat checken. Zo zijn er limieten voor tijd zonder checks, aantal mounts zonder checks en krijg je altijd een check zodra je filesystem niet netjes is ge-unmount. Ik gok dat dat laatste bij jou het probleem is../Proxy schreef op 31 januari 2004 @ 23:42:
Ik heb debian met kernel 2.4.24 op mijn servertje lopen, nu heb ik het probleem dat ie wel eens spontaan vastloopt (ben ik nog aan het uitzoeken) maar elke keer na een reboot (door het commando "reboot" als root) krijg ik fsck voor mijn neus. Op zich natuurlijk heel erg goed voor de integeriteit van mijn gegevens maar als nadeel dat de server niet in 1 maal doorstart.
Ik moet dan dus eerst het root ww geven, dan fsck en dan een reboot... dan pas werkt de server weer naar behoren. Helaas ben ik natuurlijk niet altijd bij de server.
Hoe kan ik er voor zorgen dat ie na een crash/reboot gewoon doorstart ?? het checken van het fs kan ik dan later wel doen.
Van filesystem wisselen is leuk (zoals Japie_17 voorstelt), maar bij goed gebruik zal fsck echt niet bij elke reboot je ext2 FS gaan checken. Omschakelen naar ext3 is dus echt niet nodig (maar alsnog wel aan te raden, en kijk anders eens naar o.a. ReiserFS, XFS,...)
"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney
Niet helemaal on topic, maar dat vastlopen lijkt op dat van mijn kist (ook Debian3.0 kernel 2.4.24), random freeze van het systeem zonder core-dump of oops, etc.
Werdt veroorzaakt door de usb-driver (usb-uhci.o, dacht ik). Probeer de alternatieve usb-driver eens uhci.o.
Werdt veroorzaakt door de usb-driver (usb-uhci.o, dacht ik). Probeer de alternatieve usb-driver eens uhci.o.
Verwijderd
Mja, er zijn verschillende workarounds:
- gebruik een journalled filesystem (waarom je dat _niet_ doet is mij een vraag)
- Zet de fsck-pass vlag in /etc/fstab op 0
Eventueel is het een idee om wat meer logging te gaan toepassen op je systeem (de draaiende processen loggen bijvoorbeeld). Dat help weer om je "spontane" reboot probleem op te lossen.
- gebruik een journalled filesystem (waarom je dat _niet_ doet is mij een vraag)
- Zet de fsck-pass vlag in /etc/fstab op 0
Eventueel is het een idee om wat meer logging te gaan toepassen op je systeem (de draaiende processen loggen bijvoorbeeld). Dat help weer om je "spontane" reboot probleem op te lossen.
mja, met tune2fs kan je iig de check-ratio aanpassen (op mijn systeem staat die op 20 reboots forced fsck).
Verder, niet reboot gebruiken maar shutdown -r -f now ... sla je fsck over..
Kan zijn dat het reboot scriptje aanzet dat ie _standaard_ moet gaan fsck'n na een reboot..... door bepaalde parameters aan shutdown mee te geven.
man -k shutdown
man -k fsck
man -k tune2fs
man -k reboot
en check je logs op wat er crashed (als er iets aan het oops'n is.. dmesg typen, zou kunnen helpen..... ) ... hoe meer logs, hoe beter...
check je kernel op buggy drivers? conflicterende modules? gooi alles eruit wat je niet nodig hebt? (of heb je al een streamlined custom kernel draaien?)
Verder, niet reboot gebruiken maar shutdown -r -f now ... sla je fsck over..
Kan zijn dat het reboot scriptje aanzet dat ie _standaard_ moet gaan fsck'n na een reboot..... door bepaalde parameters aan shutdown mee te geven.
man -k shutdown
man -k fsck
man -k tune2fs
man -k reboot
en check je logs op wat er crashed (als er iets aan het oops'n is.. dmesg typen, zou kunnen helpen..... ) ... hoe meer logs, hoe beter...
check je kernel op buggy drivers? conflicterende modules? gooi alles eruit wat je niet nodig hebt? (of heb je al een streamlined custom kernel draaien?)
Pagina: 1