[VB .NET] MDI navigatie

Pagina: 1
Acties:

• Ansur
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-05 14:17
Ik ben een applicatie aan het ontwerpen die gebruik maakt van MDI als navigatie

Korte schets van de GUI-opbouw: basically links panel met totnutoe 5 buttons als hoofdnavigatie, en dan de rest van het programma als MDI-container.

De buttons roepen ieder een andere form op en plaatsen deze in de container.
Aangezien de uiteindelijke eindgebruikers vrijwel absolute PC-beginnelingen zijn, moet alles zo gebruiksvriendelijk zijn. Daarom krijgt de button van de actieve navigatie een duidelijk andere kleur.
Nu, alles goed en wel, totdat ik een MDI form sluit. uiteraard blijft die button dan nog altijd gekleurd.
Op het eerste zicht is er nergens een event handler voor het sluiten van mdichildren, dus iemand mss andere methode / oplossing ?

En is het gebrui van MDI voor de navigatie wat goed? Een tabcontrol is wat minder handig om dat dit niet ten goede komt van de duidelijkheid (=grote buttons :))

greets!

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Programmeren is meer op zijn plaats in Programming & Webscripting, dus bij deze :)

• bigbeng
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11-2021
Ansur schreef op 31 januari 2004 @ 21:59:
Ik ben een applicatie aan het ontwerpen die gebruik maakt van MDI als navigatie

Korte schets van de GUI-opbouw: basically links panel met totnutoe 5 buttons als hoofdnavigatie, en dan de rest van het programma als MDI-container.

De buttons roepen ieder een andere form op en plaatsen deze in de container.
Aangezien de uiteindelijke eindgebruikers vrijwel absolute PC-beginnelingen zijn, moet alles zo gebruiksvriendelijk zijn. Daarom krijgt de button van de actieve navigatie een duidelijk andere kleur.
Nu, alles goed en wel, totdat ik een MDI form sluit. uiteraard blijft die button dan nog altijd gekleurd.
Op het eerste zicht is er nergens een event handler voor het sluiten van mdichildren, dus iemand mss andere methode / oplossing ?

En is het gebrui van MDI voor de navigatie wat goed? Een tabcontrol is wat minder handig om dat dit niet ten goede komt van de duidelijkheid (=grote buttons :))

greets!
Je kunt zelf events definieren. Hoe dat precies moet, zal je even moeten opzoeken in de VB documentatie.
Ik zou in de GotFocus van alle forms opnemen dat ze de kleur van hun button instellen. En in de Closing of Closed Event van de forms opnemen dat ze hun eigen button de neutrale kleur geven.
Ik neem aan dat je forms voorgedefinieerd zijn?

Is het gebruik van een menu geen optie?
En je kunt je tabs van je tabcontrol zo groot en zo klein maken als je wilt met de property itemsize. Door een leuk font te kiezen kun je ook al een boel duidelijkheid brengen. Ook kun je de Appearance op "button" zetten en dan heb je al bijna hetzelfde.

• Ansur
Door de gelinkte button byref mee te geven, is het probleem op te lossen.

Ivm tabs: daar heb ik al vrij veel mee geëxperimenteerd, maar toch krijg ik niet die 'juiste' opbouw waarnaar ik zoek.

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-05 08:21
Ansur schreef op 01 februari 2004 @ 14:05:

Ivm tabs: daar heb ik al vrij veel mee geëxperimenteerd, maar toch krijg ik niet die 'juiste' opbouw waarnaar ik zoek.
opbouw ?
wat bedoel je daarmee ?

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• Ansur
De lay-out.

Buja, door het meegeven van de button (byref) ben ik tot een OK oplossing gekomen.

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-05 08:21
Dat is duidelijk......

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Pagina: 1