Toon posts:

UDMA6 max, UDMA5 actief

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Specs:

Asus A7N8X Deluxe rev2.00
AMD 2500+ @ 3200+
2x 256mb DDR apacer PC3200
Radeon 9600pro
S-ATA MAxtor 80GB 8mb cache diamondmax plus 9

Ik heb AIDA32 gedraait, en daar staat:

Maximale UDMA: UDMA6 (ATA-133)
Actieve UDMA: UDMA5 (ATA-100)

m.a.w, men S-ATA schijf draait maar op UDMA5.

Ik heb al gesearch, maar niet veel gevonden, of onopgelost. Ben al bij eigenschappen gaan kijken bij my computer, alles geprobeerd al,..... Nergens kan ik de UDMA veranderen.

En heb test gedaan met verschillende progs, en MAX was 45mb/sec, terwijl men vriend met dezelfde HD er 75mb/sec mee doet :?

Weet er iemand hoe ik dat kan veranderen?

Ik heb de laatste mobo-drivers

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03:14
Heb je al eens gekeken in je BIOS of het daar niet in te stellen valt? :)

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb die al eens helemaal uitgepluisd, en daar staat nix in van S-ATA of DMA ofzo.

In de handleiding van mobo staat er ook nix in over S-ATA

• Br@m
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Misschien niet helemaal jou situatie, maar ikzelf heb hier een MSI K8T NEO met een SATA 120GB schijf. Deze gaf eerst ook aan dat tie op UDMA5 stond. Na een bios-update geeft tie nu UDMA-6 aan. Misschien is er wel een bios-update voor je mainbord.

[edit]
Vreemd, met het opstarten geeft tie wel UDMA-6 aan, maar met Aida geeft tie UDMA-5 aan :?

[ Voor 18% gewijzigd door Br@m op 31-01-2004 21:54 ]

Garmin NUVI 300 - ACER Aspire 5102WLMi

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Ik weet wel dat je windows op sata raid op de a78nx moet installeren met je schijven op udma5, anders werkt het niet, of een single schijf wel gewoon op udma6 kan, weet ik niet, probeer het tooltje van maxtor eens op www.maxtor.com om hem hoger te zetten
[edit]Moet met een ander tooltje dan van maxtor, foutje :X

[ Voor 11% gewijzigd door blobber op 31-01-2004 22:21 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik heb er nu nr 1006 opstaan, en 1007 is al uit.

Maar ik heb niet zo'n goede ervaringen met bios-updates :( is al een plankje van kapot gegaan :(

Verwijderd

Topicstarter
blobber schreef op 31 januari 2004 @ 21:51:
Ik weet wel dat je windows op sata raid op de a78nx moet installeren met je schijven op udma5, anders werkt het niet, of een single schijf wel gewoon op udma6 kan, weet ik niet, probeer het tooltje van maxtor eens op www.maxtor.com om hem hoger te zetten
Welk progje is dat dan?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op 31 januari 2004 @ 21:43:
Hoi,

Specs:

Asus A7N8X Deluxe rev2.00
AMD 2500+ @ 3200+
2x 256mb DDR apacer PC3200
Radeon 9600pro
S-ATA MAxtor 80GB 8mb cache diamondmax plus 9

Ik heb al gesearch, maar niet veel gevonden, of onopgelost. Ben al bij eigenschappen gaan kijken bij my computer, alles geprobeerd al,..... Nergens kan ik de UDMA veranderen.

En heb test gedaan met verschillende progs, en MAX was 45mb/sec, terwijl men vriend met dezelfde HD er 75mb/sec mee doet :?

Ten eerste is S-ATA helemaal geen UDMA, het is ATA150; vandaar dat je die instelling niet kunt veranderen voor S-ATA schijven.

Ten tweede is 75 MB/s met die harde schijf onmogelijk, je vriend zal er waarschijnlijk 2 in RAID0 hebben draaien oid.

Ikzelf heb 2 van deze schijven en haal in RAID0 max. 60 MB/s (met een brakke controller dus :) ).
Eén van deze schijven in non-RAID haalt bij mij ongeveer dezelfde snelheid als jouwe; niets aan de hand dus...

[ Voor 6% gewijzigd door Rone op 31-01-2004 22:01 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Verwijderd schreef op 31 januari 2004 @ 21:52:
[...]

Welk progje is dat dan?
Niet van maxtor herinner ik me, maar van http://www.siliconimage.com
[edit] Probeer deze eens:
http://12.24.47.40/utility/getfile.asp?rid=1468
(als de link het doet ;))

[ Voor 33% gewijzigd door blobber op 31-01-2004 22:33 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Dnc1n
  • Laatst online: 18-11-2025
edit:
ik heb niets gezegt........

[ Voor 88% gewijzigd door Dnc1n op 31-01-2004 22:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Intel? Ik heb niets van intel in men systeem, geen cpu, geen chip, niets....

op die site vindt ik niets om te downloaden, en die laatste link werkt niet :? gewoon wit scherm

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Verwijderd schreef op 31 januari 2004 @ 22:29:

op die site vindt ik niets om te downloaden, en die laatste link werkt niet :? gewoon wit scherm
Gewoon naar http://www.siliconimage.com/home.asp en downloads kiezen, dan drivers, SiI3x12 en dan aan de rechterkant van het scherm 3x1x_x86_win_sataraid-10019.zip kiezen en installen, anders zelf even zoeken ;)

[ Voor 4% gewijzigd door blobber op 31-01-2004 22:34 ]

• Dnc1n
  • Laatst online: 18-11-2025
Verwijderd schreef op 31 januari 2004 @ 22:29:

ehm sorry, foutje ik d8 dat je een intel boardje had, iets te snel gelezen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu de nieuwste driver gedownload, hij staat op diskette, maar als ik die wil instaleren door middel van aparaatbeheer zegt hij dat hij niet kan instaleren, omdat geen nieuwere driver gevonden is. En handmatig gaat ook niet. Hoe kan ik die alsnog instaleren zonder te moeten formateren?

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Je hebt de driver niet nodig, maar het sata utility die in het zipje staat dat ik hierboven noemde, met dit utility kun je de udma status van je schijven op je sata controller veranderen, ik heb dit zelf net geprobeerd en het werkt op zich wel, alleen krijg ik allerlei problemen als ik mijn schijf van udma5 op udma6 zet, ik heb hem weer terug gezet, proberen dus maar of het bij jou wel lukt.
Als je ook van de schijf boot, zou ik hem lekker op udma5 laten staan, je loopt de kans dat ie straks niet meer opstart als je hem op udma6 zet en dan kun je het tooltje niet gebruiken om hem weer terug op udma5 te zetten!

[ Voor 28% gewijzigd door blobber op 01-02-2004 00:56 ]

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-03 21:13
Verwijderd schreef op 31 januari 2004 @ 21:43:

Bij mij geeft AIDA32 precies hetzelfde aan,
maar blijkbaar is dat niet juist aangezien ik bij "Apparaatbeheer" iets anders tegen kom.

Mischien moet jij daar ook eens gaan kijken,
je vind het onder "SCSI- en RAID controllers" :)

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/459ITAD2Y7/picserver.jpeg

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/N1KPW9S24I/picserver.jpeg

Dit is dus van een Maxtor 160 GB - 8MB SATA schijf.

Verwijderd

Topicstarter
Westereinder schreef op 01 februari 2004 @ 15:28:
[...]

Bij mij geeft AIDA32 precies hetzelfde aan,
maar blijkbaar is dat niet juist aangezien ik bij "Apparaatbeheer" iets anders tegen kom.

Mischien moet jij daar ook eens gaan kijken,
je vind het onder "SCSI- en RAID controllers" :)

[afbeelding]

[afbeelding]

Dit is dus van een Maxtor 160 GB - 8MB SATA schijf.
Als ik bij apparaatbeheer kijk bij SCSI-RAID controller, staat er alleen dit:

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/koenpje/3dmark/RAID.JPG

Dus niet dat extra tabblad device info :'(

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2004 21:35 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Woi! ziet er leuk uit dat screenshot ;) Maar wat me opvalt is dat je USB's niet herkend worden...dat klinkt als Service Pack niet geinstalleerd. probeer die er eens overheen te zetten, zou me niks verbazen als dat al een stuk hielp. Overigens: als er per ongeluk nog een andere schijf is die naast die SATA op je controller zit.....dankan het zijn dat die de traagste pakt, bijv als je er een DVD speler oid op hebt hangen

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik heb een gewone Sata controller onboard éh :) Dus kan daar toch geen IDE schijf naast hangen? :?

Ik zal SP1 dan maar is instaleren. Ik instaleer niet graag updates, maar kom

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb SP1 gedownload, bij Microsoft update, en daar stond ook een update voor men Sil3112A S-ATA controller, dus die ook geinstaleerd. Maar ik heb nog steeds dat tabblad niet. En nog steeds geeft hij aan dat mijn schijf ATA-100 is :'(

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 22:10

Tachyon

pop the glock

Ik kan je niet helpen met je probleem, maar UDMA5 of 6 maakt niks uit in performance hoor.
Die Maxtor haalt in zijn eentje nog niet eens UDMA4.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat weet ik wel.

Maar het is toch toffer om het "normale" te hebben. En dat tabblad te hebben dat ik niet heb ;(
Pagina: 1