Ikzelf zit ook te denken om mijn Philips Seismic Edge 5.1 kaartje te vervangen. Dit vanwege het ontbreken van verdere driver-support door Philips en de geluidsproblemen die ik met Max Payne 2 had met deze geluidskaart.
Destijds koos ik voor de Seismic Edge omdat ik stabiliteitsproblemen had tussen m'n toenmalige VIA KT133A chipset moederbord en de Soundblaster Live Player kaart die ik toen had. Na een hele tijd aangemodderd te hebben met drivers, latency-patches en ander gezeur koos ik voor de makkelijke weg en dus een geluidskaart die WEL gewoon goed werkte.
En ik ben nog steeds wel tevreden over de geluidskwaliteit van de Seismic Edge (MP3s bv.) maar de compatibiliteit met games wordt minder. De nieuwste games maken meer en meer gebruik van een flink aantal gelijktijdige sound-sources, EAX2 en nu ook EAX Advanced HD. En waar SB Live / Audigy / Audigy 2 kaarten hardwarematig EAX2 en EAX4 (Audigy 2) verwerken doen geluidskaarten van concurrenten (M-Audio bv, of Philips) het met softwarematige benaderingen via SensAura of QSound. Stopt de driver-update daar, zoals Philips deed voor hun oudere kaarten, dan stijgt de kans dat een nieuwe game uitkomt die rare geluidseffecten op je kaart geeft.
Inmiddels is SensAura ook door Creative opgeslokt, en kun je verdere door ontwikkeling van SensAura ondersteuning voor de nieuwste games wel vergeten. Analoog aan de gestopte ondersteuning voor Aureal dus.
Waar het op neer komt is dus feitelijk:
Waar wil je voornamelijk je geluidskaart voor gebruiken?
Ben je een gamer, ga dan voor de Audigy (1 of 2), voor de beste EAX2 en EAX-HD ondersteuning.
Gebruik je je PC (geluidskaart) voornamelijk om DVD-films mee te kijken (horen), dan schijnt de M-Audio kaart een mooier geluid te geven.
Gebruik je je PC voor een combinatie van films, games en muziek luisteren, dan moet je overwegen welke factor je het belangrijkst vindt: hardware-matige EAX2 EAX-HD ondersteuning of geluidskwaliteit in films/MP3s.
Ikzelf kijk DVD-films via een standalone DVD speler met een prima geluidsinstallatie, en heb geluid op mijn PC voornamelijk nodig voor games. Voor mijzelf is de keuze dan ook de Audigy 2 geworden. En hopelijk gaat de Audigy 2 probleemloos werken in mijn PC met KT333 chipset moederbord...