Toon posts:

M-Audio Revolution 7.1 vs Creative Audigy 2 ZS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Welke geluidskaart is beter, M-Audio Revolution 7.1 of Creative Audigy 2 ZS?
Voor zover ik weet, produceert de Revolution betere geluidskwaliteit voor muziek, maar is de Audigy beter voor games.
Ook schijnt het dat de Revolution de CPU van je computer veel meer aanspreekt. Heeft dit (merkbare) gevolgen in games? (ik gebruik momenteel onboard geluid, zullen de prestaties van mijn computer slechter worden als ik de Revolution gebruik?)

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-08 23:38

HKS-Skyline

Vroooom ?

de audigy 2 zs heeft een THX certificaat (aanduiding voor kwaliteit DTS en surround geluid) en geeft superieure geluidskwaliteit in films en spellen, maar is niet zo zeer gericht op muziek, als je echt voor muziek maken/editen/afspelen gaat is de M-audio een goeie, maar voor entertainment is de audigy net wat beter, deze heeft ook meer opties en je krijgt er games bij enzo.
de M-audio is wat meer de profi kant op. er zijn ook al spellen met een THX certificaat, en bijvoorbeeld de nieuwe medal of honour voor de pc gaat dat waarschijnlijk ook krijgen.
niet dat het zonder zo'n kaart veel beroerder klinkt, het is slechts een aanduiding, geen feature.

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:53
Ikzelf zit ook te denken om mijn Philips Seismic Edge 5.1 kaartje te vervangen. Dit vanwege het ontbreken van verdere driver-support door Philips en de geluidsproblemen die ik met Max Payne 2 had met deze geluidskaart.

Destijds koos ik voor de Seismic Edge omdat ik stabiliteitsproblemen had tussen m'n toenmalige VIA KT133A chipset moederbord en de Soundblaster Live Player kaart die ik toen had. Na een hele tijd aangemodderd te hebben met drivers, latency-patches en ander gezeur koos ik voor de makkelijke weg en dus een geluidskaart die WEL gewoon goed werkte.

En ik ben nog steeds wel tevreden over de geluidskwaliteit van de Seismic Edge (MP3s bv.) maar de compatibiliteit met games wordt minder. De nieuwste games maken meer en meer gebruik van een flink aantal gelijktijdige sound-sources, EAX2 en nu ook EAX Advanced HD. En waar SB Live / Audigy / Audigy 2 kaarten hardwarematig EAX2 en EAX4 (Audigy 2) verwerken doen geluidskaarten van concurrenten (M-Audio bv, of Philips) het met softwarematige benaderingen via SensAura of QSound. Stopt de driver-update daar, zoals Philips deed voor hun oudere kaarten, dan stijgt de kans dat een nieuwe game uitkomt die rare geluidseffecten op je kaart geeft.

Inmiddels is SensAura ook door Creative opgeslokt, en kun je verdere door ontwikkeling van SensAura ondersteuning voor de nieuwste games wel vergeten. Analoog aan de gestopte ondersteuning voor Aureal dus.

Waar het op neer komt is dus feitelijk: Waar wil je voornamelijk je geluidskaart voor gebruiken?
Ben je een gamer, ga dan voor de Audigy (1 of 2), voor de beste EAX2 en EAX-HD ondersteuning.
Gebruik je je PC (geluidskaart) voornamelijk om DVD-films mee te kijken (horen), dan schijnt de M-Audio kaart een mooier geluid te geven.
Gebruik je je PC voor een combinatie van films, games en muziek luisteren, dan moet je overwegen welke factor je het belangrijkst vindt: hardware-matige EAX2 EAX-HD ondersteuning of geluidskwaliteit in films/MP3s.

Ikzelf kijk DVD-films via een standalone DVD speler met een prima geluidsinstallatie, en heb geluid op mijn PC voornamelijk nodig voor games. Voor mijzelf is de keuze dan ook de Audigy 2 geworden. En hopelijk gaat de Audigy 2 probleemloos werken in mijn PC met KT333 chipset moederbord... :P

Verwijderd

Topicstarter
Mijn verhouding tussen games en muziekluisteren is 50/50. Maar daarvan vind ik goede muziek kwaliteit toch wel belangrijker dan de allernieuwste features bij games. Het geluid bij games hoeft niet top te zijn, maar wel van goede kwaliteit.
Ik wil echter niet dat de framarates naarbeneden gaan. Hoeveel verschil zal ik merken? (Ik heb momenteel een onboard geluidskaart)

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:58

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Ik heb zelf de Aureon 7.1 Space van Terratec. Ben ik erg tevreden over.

Ik kan je een goede vergelijking geven tussen de Aureon en de Audigy 1 Platinum die ik hiervoor had.

- Geluidskwaliteit in het algemeen.
De Aureon wint het hier met een straatlengte voorsprong. Veel betere DACs aanboord dan de Creative. De Creative had ook erg last van ruis.

- mp3, film etc.
Analoog wint de Aureon, ga je het digitaal aansluiten zijn de onderlinge verschillen niet zo erg groot.

- games.
Kleine voordeel voor de Audigy door zijn EAX HD 3 en 4 support. De Aureon moet het doen met maximaal EAX 2 (via Sensaura), niet dat het qua geluidskwaliteit veel uitmaakt. EAX HD is imho een hoop gebakken lucht. Qua framerates zijn ze nagenoeg gelijk aan elkaar. Die 2 FPS minder met de Aureon ivm de ca. 70 FPS die ik haal met UT2003 met de Audigy doet het hem bij lange na niet.

Mijn specs staan in mijn sig. Daar heeft zowel de Audigy als Aureon mee gedraait. Dus de ondersteuning moet goed zijn. :)

Tja, nu is het aan jezelf om de juiste keuze te maken. De M-Audio en mijn Terratec zijn aardig gelijk aan elkaar qua specificaties, alleen ik heb in andere topics hier op GoT gelezen dat de M-Audio het iets minder goed doet in games dan mijn Terratec.

He who controls the Spice, controls the Universe.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:05

voodooless

Sound is no voodoo!

HKS-Skyline schreef op 31 januari 2004 @ 22:34:
de audigy 2 zs heeft een THX certificaat (aanduiding voor kwaliteit DTS en surround geluid) en geeft superieure geluidskwaliteit in films en spellen, maar is niet zo zeer gericht op muziek, als je echt voor muziek maken/editen/afspelen gaat is de M-audio een goeie, maar voor entertainment is de audigy net wat beter, deze heeft ook meer opties en je krijgt er games bij enzo.
de M-audio is wat meer de profi kant op. er zijn ook al spellen met een THX certificaat, en bijvoorbeeld de nieuwe medal of honour voor de pc gaat dat waarschijnlijk ook krijgen.
niet dat het zonder zo'n kaart veel beroerder klinkt, het is slechts een aanduiding, geen feature.
THX zegt dus werkelijk (bijna) 0.0 over de kwaliteit van je geluidskaart. De THX multimedia "norm" is heel soepel en eigenlijk zou bijna iedere geluidskaart die kunnen krijgen. Een feature is het dus ook niet. Hecht er geen waarde aan, het is puur marketing praat! Leuk om je nietswetende vrienden op te geilen, maar meer ook niet. Ook zal de audigy het echt niet beter doen in films!

Speel je veel games, neem dan de audigy. Wil je geluidskwaliteit, ga dan voor de M-audio of bv de Terratec Aureon 7.1 space. Die laatste heb ik zelf ook. Over de gamekwaliteiten kan ik niets zeggen, ik gebruik geen windows, maar geluidskwaliteit is echt super!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-08 23:38

HKS-Skyline

Vroooom ?

deepspace schreef op 01 februari 2004 @ 20:38:
[...]

THX zegt dus werkelijk (bijna) 0.0 over de kwaliteit van je geluidskaart. De THX multimedia "norm" is heel soepel en eigenlijk zou bijna iedere geluidskaart die kunnen krijgen. Een feature is het dus ook niet. Hecht er geen waarde aan, het is puur marketing praat! Leuk om je nietswetende vrienden op te geilen, maar meer ook niet. Ook zal de audigy het echt niet beter doen in films!

Speel je veel games, neem dan de audigy. Wil je geluidskwaliteit, ga dan voor de M-audio of bv de Terratec Aureon 7.1 space. Die laatste heb ik zelf ook. Over de gamekwaliteiten kan ik niets zeggen, ik gebruik geen windows, maar geluidskwaliteit is echt super!
het zegt toch wel degelijk iets, want anders zou iedere geluidskaart of versterker het wel hebben...
versterkers met een THX certificatie geven ook een duidelijk betere geluidskwaliteit op het gebiet van Film en spellen.

het gaat niet over de overall geluidskwaliteit, maar puur om dat van hoe films en spellen klinken. dan kan een geluidskaart als de M-audio nog zo'n mooie geluidskwaliteit geven, maar als het op realistisch en vol theater geluid aankomt is de audigy daar gewoon beter in.
hier staat precies uitgelegd wat thx inhoud voor home cinema:

http://www.thx.com/mod/products/homeTheatre.html

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:05

voodooless

Sound is no voodoo!

HKS-Skyline schreef op 01 februari 2004 @ 21:03:
[...]

het zegt toch wel degelijk iets, want anders zou iedere geluidskaart of versterker het wel hebben...
versterkers met een THX certificatie geven ook een duidelijk betere geluidskwaliteit op het gebiet van Film en spellen.

het gaat niet over de overall geluidskwaliteit, maar puur om dat van hoe films en spellen klinken. dan kan een geluidskaart als de M-audio nog zo'n mooie geluidskwaliteit geven, maar als het op realistisch en vol theater geluid aankomt is de audigy daar gewoon beter in.
hier staat precies uitgelegd wat thx inhoud voor home cinema:

http://www.thx.com/mod/products/homeTheatre.html
Yep, idd home theatre wat jij hebt bekeken. We hebben het hier echter om THX multimedia, en dat is heel wat anders. THX home theatre is idd een redelijk zware norm aan versterker en speakers. THX multimedia is echter heel andere koek. Dacht je dat die PC speakersets met xxxx watt PMPO echt aan de home theatre norm voldoen :? Dus echt nooit van hun hele levensduur :D

http://www.thx.com/mod/products/multimedia.html

Maar je hebt wel gelijk, THX betekend wel zeker iets bij geluidskaarten en PC-speaker sets: het houdt vooral in dat je meer betaald ;) . Voor het verkrijgen van de norm betalen de fabrikanten vooral veel centen, en dat moet toch weer ergens vandaan komen.

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 01-02-2004 21:11 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1