Toon posts:

Help lekkage :(

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag starte ik windows op en tot mijn verbazing liep mijn beeld vast en enige tijd later had ik geen beeld meer. Ik keek in mijn kast en zag een druppel water aan mijn chipsetblokje hangen... Dit was blijkbaar niet de eerste druppel.. Er lag al een aardige druppel op mijn videokaart..
Nu was dit denk ik nog niet zo erg, maar omdat ik mijn hele waterkoeling zelf gebouwd heb en de slangpilaren niet via een schroefdraad vast heb zitten maar met epoxy kwam ik erachter dat de slangpilaar dus een beetje los zat. Toen ik mijn hele systeem leeg wilde laten lopen en ik alle slangen wilde gaan vervangen kwam er een flinke hoeveelheid water over mijn hele mobo :( Er liep allemaal water in mijn agp slot en achter mijn pci sloten...

Nu is mijn vraag kan gedestileerdwater wat opgedroogd is met zerex en uv-dye erin vermengt kwaad op je mobo. En zoja wat kan ik hier tegen doen?

Voordat ik mijn blokjes weer in ga bouwen denk ik dat ik maar een draadtapsetje ga halen zodat die slangpilaren niet zomaar eruit kunnen..

Verwijderd

uhmm, je wilde de slangen leeghalen terwijl de set nog in de kast zat? ook niet echt verstandig he..

had je niet beter alle blokjes voorzichtig los kunnen maken, en de meuk boven de gootsteen leeg kunnen laten lopen? of lees ik verkeerd soms?

als het al IN de sloten is gelopen wordt het wel weer problematisch.

probeer de boel eerst goed af te deppen met een droge doek, en daarna maar eens goed in de weer met een haarfohn..

succes man :|

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-02 20:34

frapex

got r00t

afspoelen met demi-water? en dan ff paar dagen laten opdrogen op de kachel... niet verstandig om die troep op te laten drogen...

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

• TricTrac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-10-2025

TricTrac

=;-)

ff fohnen lijkt me slim.. zolang er maar geen spanning op heeft gestaan kan het in eerste instantie geen kwaad lijkt mij.. Gewoon zorgen dat alles goed droog is en dan opnieuw proberen..

Verwijderd

Direct met gedemineraliseerd water afspoelen, en laten drogen (niet boven de verwarming, dan heb je kans op vervorming) en dan maar hopen dat het goed komt. Mocht je trouwens die troep er niet afkrijgen is spoelen met pure alchohol (alles boven de 85% is goed, te verkrijgen bij de drogist). Daarna met demi water afspoelen en drogen. Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Nee het was inderdaad niet erg slim van me om niet eerst de hele zet eruit te halen.. dit heb ik niet gedaan omdat ik mijn radiator niet zomaar even los kan halen uit mijn pc dusja..

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:05

_Ernst_

Mark It Zero!

Precies hetzelfde heb ik een tijdje geleden ook gehad.
Ik had zelf een chipset blokje gemaakt maar dat gaan lekken, ook door niet goed gemonteerde slangpilaren.
Het water was op mijn videokaart gedrupt en van daaruit naar mij mobo gestroomd. Toen verder in het agp slot en nog 2 pci sloten.
Ik heb het toen ook schoongespoelt met demi water en 2 dagen laten drogen. Het heeft goed geholpen want alles deed het daarna weer :)

En idd niet op de verwarming leggen, maar gewoon rustig een paar dagen laten drogen.

Last.fm

Verwijderd

Oei, verontreinigd water (wat jij dus gebruikt) geleid stroom prima. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat je videokaart is kortgesloten.

Een echte oplossing is er eigenlijk niet en dan nog zal vrouwe fortuna jouw wel heel goed gezind moeten zijn wil je hier ongeschonden uitkomen.

Wat je in ieder geval moet doen is het vervuilde water zien te verwijderen. Als het water opdroogt zit je nog steeds met het mogelijk geleidende vuil en erger nog je aansluitpunten komen vast te zitten in je konnectoren door verkleving.

Wat bij mij nog wel eens wil werken is het getroffen onderdeel ruim afspoelen met een alcohol, ik haal dat bij de apotheek en Methanol is niet duur, waarna je de alcohol wegblaast met een busje samengeperste lucht. Dat kan je heel waarschijnlijk kopen bij een goede fotozaak of electronica zaak. Wel opletten dat je de alcohol nu met lucht gaat vermengen en aldus brand/ontploffingsgevaar in de hand werkt. Ik doe dat gewoon buiten als het niet regent.
De alcohol heeft het (meeste) water weggespoeld evenals de verontreinigingen en het is nu de zaak om de alcohol te verwijderen wat nog is overgebleven na de "luchtbehandeling".

Nu moet je wel weten dat alcohol zeer brandbaar is en je dus niet even een fohn o.i.d. kan gebruiken hiervoor. Als alcohol dampen worden opgezogen door bv een fohn, is het heel goed denkbaar dat je voor de rest van je leven als een vuurwerkslachtoffer wordt aangezien. OPPASSEN DUS!

Laten drogen in een geventileerde ruimte is beter. Denk dan aan enkele dagen drogen en als allerlaatste check, nog even met de bus lucht door alle kleine gaatjes en hoekjes blazen. Komt er geen vloeistof/vocht meer tevoorschijn, dan kan je heel voorzichtig proberen om er weer spanning op te zetten.

Dit heeft bij mij gewerkt bij 2 mobieltjes en een pda. Echter de schade van de kortsluiting haal je hier niet mee weg.

Verwijderd

zerex is dat een waterwetter? zoja geen probleem
uv-dye zal ook geen probleem zijn.

Wat je moet doen is vrij simpel, probeer eerst zoveel mogelijk vocht weg te halen. Dus met koekendoek of iets dergelijks zoveel mogelijk vocht weg halen. Vervolgens je pc een dagje onderste boven laten staan zodat de laatste druppels weg kunnen. Ook even je bios batterij verwijderen en je proc even uit je socket halen zodat water wat in je socket zit ook weg kan.

(natuurlijk even je mobo uit je case halen en geheugen verwijderen)

Afspoelen met extra demi water is niet nodig omdat als het water eenmaal is verdampt/verwijderd er geen stof meer overblijft wat zal geleiden.

Kortom drogen en morgen weer alles in elkaar zetten.

edit:

van vervuild water waar men hier boven over heeft is volgens mij geen spraken. De waterwetter en uv spul zijn geschikt voor wc's en zal het water niet dus danig vervuilen dat het echt gevaar zal oplopen.
Goed drogen lijkt mij wel voldoende.

Ben trouwens wel bang dat je videokaart het één en ander te leiden heeft gehad.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2004 16:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net mijn videokaart in mijn testbak gezet (waar ik nu achter zit) dat deze het gewoon nog doet nadat ik hem schoongemaakt heb. Ik heb net ook even een multimeter in een druppel van mijn koelwater gestopt en ben tot de conclusie gekomen dat dit water stroom geleid en aangezien mijn mobo een heel stuk erger onder het koelwater zit dan mijn videokaart zat denk ik dat ik mijn mobo maar heel goed schoon moet gaan maken..

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 januari 2004 @ 16:52:
Ik heb net mijn videokaart in mijn testbak gezet (waar ik nu achter zit) dat deze het gewoon nog doet nadat ik hem schoongemaakt heb. Ik heb net ook even een multimeter in een druppel van mijn koelwater gestopt en ben tot de conclusie gekomen dat dit water stroom geleid en aangezien mijn mobo een heel stuk erger onder het koelwater zit dan mijn videokaart zat denk ik dat ik mijn mobo maar heel goed schoon moet gaan maken..
gewoon heel goed droog maken ;)

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2004 16:59 . Reden: +maken ]

Verwijderd

@kaasie

Zuiver water geleid geen stroom. Water zoals wij dat normaal kennen is geen zuiver water. er zitten zouten/mineralen in die ervoor zorgen dat het water prima stroom geleid. Hierboven word gesproken van verontreinigingen in het water in relatie tot het geleiden van electrische stroom.

En voor de duidelijkheid: gedemineraliseerd water of gedestilleerd water is niet per definitie zuiver water. Het kan welzeker de stroom geleiden.

;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 januari 2004 @ 16:18:
zerex is dat een waterwetter? zoja geen probleem
uv-dye zal ook geen probleem zijn.

Wat je moet doen is vrij simpel, probeer eerst zoveel mogelijk vocht weg te halen. Dus met koekendoek of iets dergelijks zoveel mogelijk vocht weg halen. Vervolgens je pc een dagje onderste boven laten staan zodat de laatste druppels weg kunnen. Ook even je bios batterij verwijderen en je proc even uit je socket halen zodat water wat in je socket zit ook weg kan.

(natuurlijk even je mobo uit je case halen en geheugen verwijderen)

Afspoelen met extra demi water is niet nodig omdat als het water eenmaal is verdampt/verwijderd er geen stof meer overblijft wat zal geleiden.

Kortom drogen en morgen weer alles in elkaar zetten.

edit:

van vervuild water waar men hier boven over heeft is volgens mij geen spraken. De waterwetter en uv spul zijn geschikt voor wc's en zal het water niet dus danig vervuilen dat het echt gevaar zal oplopen.
Goed drogen lijkt mij wel voldoende.

Ben trouwens wel bang dat je videokaart het één en ander te leiden heeft gehad.
Ik kan me vergissen maar is dat UV spul niet gemaakt voor andere doeleinden? Ik dacht namelijk niet dat het speciaal voor computers gemaakt was. Want dan zou je verhaal niet meer kloppen.

Ik weet dat er enkele soorten verkocht worden om je water te kleuren die eigenlijk gemaakt zijn om radiator lekkage in auto's tegen te gaan..

Verwijderd

Topicstarter
Heb net mijn mobo onder UV lamp bekeken en op het oog valt de waterschade wel mee, alles wat ik zag zitten heb ik in elk geval weggehaald..
Het water is blijkbaar maar een 2mm mijn agp slot ingelopen dus dat was nog weg te halen.

Vanavond mischien toch maar testen of die het doet. Want hele mobo onder water gooien trekt me niet zo..

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 januari 2004 @ 17:01:
@kaasie

Zuiver water geleid geen stroom. Water zoals wij dat normaal kennen is geen zuiver water. er zitten zouten/mineralen in die ervoor zorgen dat het water prima stroom geleid. Hierboven word gesproken van verontreinigingen in het water in relatie tot het geleiden van electrische stroom.

En voor de duidelijkheid: gedemineraliseerd water of gedestilleerd water is niet per definitie zuiver water. Het kan welzeker de stroom geleiden.

;)
ja dat weet ik ook wel, maar waar het hier even om gaat is het feit dat na verdamping er geen geleidende stof achterblijft. Je hoeft dus niet met alcohol enzo in de weer te gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 januari 2004 @ 17:32:
[...]

ja dat weet ik ook wel, maar waar het hier even om gaat is het feit dat na verdamping er geen geleidende stof achterblijft. Je hoeft dus niet met alcohol enzo in de weer te gaan.
ik denk inderdaad dat kaasie gelijk heeft. Heb net weer even gemeten in de inmiddels opgedroogde druppel waarin ik net heb gemeten of het water geleide en ik kon geen vorm van geleiding meer constateren. Volgens de scheikunde klopt dit ook wel. Alleen opgeloste zouten geleiden, vaste zouten geleiden niet.

Verwijderd

Niks aan de hand.. Gewoon ff laten drogen. Zolang je het niet aanzet met water erop zal er niks gebeuren. Wat je dus moet doen is even een dagje wachten en je kan weer vrolijk verder tweaken.

Ik heb al 3x m'n hele mobo onder water gehad door scheurende deksels van waterblokken. Alles is nog heel.

Alcohol e.d. is allemaal veel teveel werk en helemaal niet nodig. Als je wat wil doen dan demi-water zoals hierboven al gezegd. Het kan zelfs met zeepsop als je wil en daarna met demiwater afspoelen. Mij zou het teveel gedoe zijn iig, maar omdat je van allerlei zooi in je water heb zitten zou ik het minstens even afspoelen.

Edit:

Ow en btw.. het water/geleiden verhaal hebben we echt TE VAAK gehoord hier :Z Altijd weer dezelfde replies..

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2004 19:22 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 januari 2004 @ 19:20:

Edit:

Ow en btw.. het water/geleiden verhaal hebben we echt TE VAAK gehoord hier :Z Altijd weer dezelfde replies..
denk dat sommige mensen dat standaard in hun Ctrl-V hebben staan :+ 8)7

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 januari 2004 @ 19:23:
[...]

denk dat sommige mensen dat standaard in hun Ctrl-V hebben staan :+ 8)7
Ja GoT is af en toe net zo'n maandelijks ritueel.. "ok..daar gaan we weer.." :+

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:52
Ik gooi het hier maar ff achterna:
Draai je slangklem niet strak aan, dan knijp je de slang plat, en zet hij dus uit. Gevolg: je slang krijgt een grotere diameter en er komt ergens los van je slangtule....

(ik had per ongeluk 12mm slang gekocht, maar dat past niet goed op een 12mm buis, veel te ruim :( )

Verwijderd

Topicstarter
Dat probleem heb ik gelukkig niet, ik gebruik 12mm slangen op 13mm pilaren dus dat zit altijd muurvast. Ook zonder slangklem. Het enige probleem is dus dat ik nu mijn slangpilaar meenam bij het eraf halen...

Vandaag alles weer ingebouwd. En gelukkig doet alles het nog :D Het is nu wachten totdat ik ergens een draadtapset vind die gaten van een 1/2 inch kan tappen. Of lijm die wel hecht op mijn slangpilaren vinden. Heb al allerlij soorten lijm geprobeerd maar nog niks goeds gevonden. Het zijn koppelingen van een claber rainjet systeem, van een soort zwart plastic, alleen staat op het doosje niet precies van welk materiaal het is..

Iemand nog suggesties voor een soort lijm? Hij moet de slangpilaren aan lexaan lijmen.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2004 14:34 ]

Pagina: 1