[car-hifi] Advies voor extra speakers

Pagina: 1
Acties:

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Topicstarter
Ik heb de diverse topics hierover doorgespit, maar omdat mijn geval toch redelijk specifiek is, open ik een nieuw topic.

Mijn vriendin heeft een Nissan Micra gekocht uit 2000 (vorige model). Het is een gx-uitvoering met speakers in de voorportieren, die best ok zijn. Ook zitten er nog tweetertjes in de A-stijlen.
Ik heb haar Sony CDX-2500R (standaard 4x45Watt ding) erin gezet, maar het geluid is wat magertjes. Die standaardspeakers kunnen op zich best veel vermogen handlen, maar het gaat niet diep en strak.

Ik wil er dus twee speakers bij zetten, liefst achterin de zijwand, naast de bank, zodat ik geen kofferruimte hoef op te offeren. Ik denk aan 13cm of 16cm of evt. ovale speakers (ik heb nog twee Marquant speakers liggen van 6x9", die zouden ook net passen). Budget is tussen de 75 en 150 euro ongeveer voor de set. Wat raden jullie aan?
Ik zoek geen bonk-speakers, want ze luistert meer 'vrouwen'muziek ;) , dus diepe, warme bas.
En zou ik mezelf tekort doen door ze niet in de hoedenplank te zetten? Ik wil niet eerst gaten zagen in die zijpanelen en ze later toch weer moet verplaatsen.

Ik heb zelf een soortgelijke headunit, maar dan van Pioneer. Mijn geluid is veel strakker en ik vraag me af of die Sony headunit misschien niet geweldig is?

[ Voor 11% gewijzigd door TheLemon op 31-01-2004 15:13 ]

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-08 21:27
Er lopen hier eigenlijk zat topics over als je de search een beetje goed gebruikt. ;) Maar ik zou in ieder geval voor een composetje gaan die je in de voorportieren plaatst. Wellicht kan je de andere speakers naar achteren plaatsen. Het is belangrijk dat het geluid van voren komt en niet van achteren (je gaat tenslotte niet met je rug naar een concert zitten luisteren wel ??). Een leuk composetje is van Focal de 130H voor €129,- www.rondevries.nl
Afbeeldingslocatie: http://www.rondevries.nl/catalog/images/130H.gif Suc6!

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-08 21:44

psy

Heb zelf ook een top-of-the line Sony headunit gehad. Klonkt goed, maar niet bijzonder. Jaren later een Pioneer gekocht (weliswaar ook weer een topmodel) de MEH-P9000R, maar de geluidskwaliteit was aanmerkelijk veel beter. Dat verbaasde me echt. Het schijnt dat Pioneer betere eindversterkers gebruikt (in bijna alle modellen uitgezonderd de allergoedkoopste)

Al maken de speakers ook ontzettend veel uit.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Ik vraag me af of je zonder al te veel aanpassingen lekkere bas kan halen uit de zijpanelen. Je bedoelt toch de wandjes voor de achterpassagiers (3 deurs) :?

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Topicstarter
Ja die bedoel ik. Nou een vriend van me heeft een Ford Focus Ghia en die heeft slechts vier speakers, in elke deur één, af-fabriek. Dat geluid vind ik echt helemaal goed. Ik ben al redelijk snel tevreden volgens mij, ik ga zeker niet aan de slag met versterkers en subs. Het zal dus met vier speakers moeten (plus die tweetertjes die er al in zitten).
Het grote nadeel van speakers in de kofferbak (heb ik zelf wel) vind ik dat het geluid inderdaad te ver van achter komt plus dat je als je wat lading vervoert, meteen je bas kwijt bent.
Ik heb laatst met een compleet volle kofferbak gereden en tijdens de cd van Nightwish gingen mijn achterspeakers (bij het volume dat ik altijd gebruik) extreem vervormen. Als je het in de deuren (of panelen bij een 3-deurs) inbouwt, heb je dus altijd hetzelfde geluid.

Ik heb zelf mijn voorspeakers in de deuren goed vastgezet in een stukkie MDF en helemaal luchtdicht gemaakt en dat klinkt al redelijk prima voor mij. (zijn 10cm Sony Xplod dingetjes)

[ Voor 11% gewijzigd door TheLemon op 31-01-2004 15:10 ]

• Holyjoe
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:33
Je kan ook een hoop info vinden op het forum van www.showyoursound.nl (showcases e.d.)
Pagina: 1