Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Condensator om spannings dip te overbruggen.

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Parcye
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-08-2017
Op dit moment heb ik een datamodule welke in lengtes van 1ms spanning levert met daarna 1ms geen spanning, de frequentie is dus 1000Hz.

De datamodule geeft zelf geen spanning meer op het moment dat er geen data meer is, dan stopt de frequentie reeks. Mijn datamodule is zo aan mijn microcontroller aangesloten dat deze een interupt genereert op het moment dat de spanning weg valt, echter valt de spanning dus om 1ms weg en krijg ik dus 1000 interupts per seconde terwijl er nog altijd data aanwezig is voor de data module.

Ik had gedacht dit te kunnen oplossen met een condensator. Deze laad gedurende 1ms op en ontlaad gedurende de 1ms waar er geen spanning is waardoor er nooit een spannings dip voorkomt en er alleen getriggerd wordt op het moment dat er geen data meer is.

Tau = RxC, hiermee kan ik de laadtijd van een condenstator bepalen.
5xT = 100% geladen condensator

100% moet in 1ms, dus 5xT = 0,001s (1ms), dat geeft aan dat 1T 0.0002s (0.2ms) is.

RxC = 0.0002; 200x1uF = 0.0002

Zover lijkt alles te kloppen. Wat ik nu heb gedaan is het volgende:

uitgang datamodule -> weerstand ->
- condensator -> ground
- interupt van microcontroller

Nu heb ik het idee dat de condensator nooit ontlaad, zou iemand mij kunnen vertellen of ik wel de juiste oplossing heb bedacht en of ik niet misschien het geheel anders moet aansluiten

"Als je het kan bedenken, kan het gemaakt worden" Parcye - 14 januari 2002

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 21:48

Swerfer

Hmm...

Je kan een pulsgenerator gebruiken die een puls van bijvoorbeeld 10 ms geeft. Als je dan die pulsgenerator steeds reset met behulp van de datamodule die 1 ms pulsen genereerd, dan zal de pulsgenerator dus spanning af blijven geven zolang de datamodule pulsen genereerd.

Met andere woorden, steeds als de datamodule een puls genereerd, start de pulsgenerator opnieuw met een hoog of laag signaal van 10 ms. Die 10 ms wordt nooit volgemaakt, omdat hij om de 1 ms gereset wordt.
edit:

http://www.meridianelectronics.ca/gadgets/555/555.html
Deze link verwijst naar een eenvoudige goedkope timer die je daarvoor kan gebruiken.

Ik lees net dat de 555 timer niet hertriggerbaar is, dus daar heb je toch niet zo veel aan.
http://docweb.khk.be/webs...l2E/05_mmv&amv/mmvamv.pdf

Hier staat een nederlandse uitleg voor oa. een hertriggerbare monostabiele multivibrator.

[ Voor 33% gewijzigd door Swerfer op 31-01-2004 14:39 ]

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• Total-Control
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-06 10:09
Neem een standaard counter ic'tje en kies een deelfactor.
Je kan dan de frequentie van je pulsen terugschoeven naar een
acceptabel niveau.

Kees eens naar de 74hc4040.

Er zijn trouwens nog tal van andere ic's hoor.

Verder mocht je het perse met je condensator willen doen, dan is dat niet zo eenvoudig te berekenen. Je geeft namelijk niet aan hoe het signaal van je datamodule er uit ziet en tevens niet wat dit voor uitgang is. Ook de microcontroller pin heb je niet beschreven; maak je gerbuik van de pull-ups in je microcontroller ingangspin? wat is de sink current van de uitgangspin van de datamodule? wat is de source current? Indien al uberhaupt van toepassing....

Succes!

Getting it hot makes it work, keeping it cold makes sure it stays that way.

Verwijderd

Misschien een kleinigheidje, maar je frequentie is geen 1000Hz maar 500Hz.

• Parcye
Ik gebruik een interupt van de uC die ik wil laten triggeren op lowlevel, dus geen spanning. De datamodule geeft 0V of 5V en de ingang van de uC is zonder pull up weerstand.

Het werken met nog een IC om de frequentie te veranderen is niet de oplossing, ik moet namelijk wel bijna meteen (max 5ms) detectren wanneer er geen data meer komt van de datamodule....

Als ik bijvb 10ms lang spanning geeft met de datamodule als reset trigger dan kan het zijn dat de onderbreking in data mis en de data die daarna weer komt verkeerd interperteer.

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Het is wel de enige betrouwbare methode die ik kan verzinnen, met een extra IC. Je hoeft natuurlijk niet 10 ms te gebruiken, je kan ook 3 ms gebruiken...

Als je perse met een condensator wilt werken, moet je met veel meer zaken rekening houden. Je moet rekening houden met de maximale uitgangsstroom van de datamodule. Je moet weten welke spanning als 'laag' wordt aangezien. Tevens is het bijna onmogelijk om het met een condensator te doen omdat je bij het ontladen van de condensator in een zwevend gebied komt waar de ingang van de microcontroller onvoorspelbaar reageerd. Of is de ingang van de microcontroller een smithtrigger? Zo niet, dan zal je toch een ic in de vorm van een smithtrigger moeten toevoegen...

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• JaWi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-09 21:57

JaWi

maak het maar stuk hoor...

De 4098 (of 4528; een CMOS monostabiele multivibrator) is hier uitstekend geschikt voor.
Je puls-treintje gaat aan de ingang van de multivibrator en met een RC combinatie kun je instellen hoeveel tijd na het wegvallen van je pulsen de uitgang laag (of hoog) gemaakt moet worden.

Statistics are like bikinis. What they reveal is suggestive, but what they hide is vital.

• Parcye
Het gaat juist niet om dat na de pulsen de stroom ingesteld moet worden maar dat ik eigenlijk geen pulsen wil op de ingang...

Het is nu 5v - 0v - 5v - 0v - 5v - 0v, ik wil 5v 5v 5v 5v 5v 5v 5v en pas op het moment er geen data is, dus bijvb 5v 0v 0v wil ik een interupt... dus 5v 5v 0v omdat de datamodule niets geeft en de 'oplossing' ook niets meer geeft... nadeel is, ik weet niet wanneer data begin, maar als data begint weet ik wel dat het 1ms duurt voor spanning 0 is en weer 1ms voor de spanning weer 5v is.

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Parcye schreef op 31 januari 2004 @ 16:11:
Het gaat juist niet om dat na de pulsen de stroom ingesteld moet worden maar dat ik eigenlijk geen pulsen wil op de ingang...
Dat is wat JaWi en ik ook bedoelen met de MMV. Zolang als er pulsen zijn blijft de uitgang laag (0 volt). Vallen de pulsen weg, dan volgt er een hoog signaal (5 volt) wat voor een interrupt zorgt.

• Parcye
Oke, ik begreep het dus verkeerd, in feite snoept het systeem de pulsen op en geeft een ander signaal als de pulsen op zijn...

beetje van 'help geen snoep meer'

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

code:
1
2
3
4
5
5v - 0v - 5v - 0v - 5v - 0v - 0v - 0v - 0v

wordt:

5v - 5v - 5v - 5v - 5v - 5v - 5v - 0v - 0v

• Parcye
Als ik het goed begrijp (datasheet van de 4538 voor me) bepaalt een combinatie van C en R de tijd van de puls die gegevens gaat worden, dit kan je laten gebeuren op basis van de 'rising' of 'falling' flank van de puls. In mijn geval is dat bij falling omdat ik meteen wil dat de 0v 5v wordt.

In mijn geval:
Reset -> 5v
A -> L (is dat GND?)
B -> de puls (falling edge)
Dan is Q 5v
Dan is !Q 0v

Ik heb dan de Q nodig omdat ik wil dat er bij een falling edge 5v komt

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11 13:42

Elektronicanet

Leds do it!

hey Parcye dit lijkt mij ook een goede oplossing, dat dit gaat werken is waarschijnlijker dan de condensator...

Nederlander in België

• Parcye
De Situatie
Afbeeldingslocatie: http://www.parcye.com/quantim/situatie.jpg

- blauwe lijn is de onderbreking in pulstrein
- rode blokjes zijn momenten dat er een interupt optreed
- blauwe lijn is moment dat interupt gegevens moet worden

Ideale situatie
Afbeeldingslocatie: http://www.parcye.com/quantim/ideaal.jpg
- grijze lijn