Toon posts:

Cubase SX en keyboard aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat er al wat topics over Cubase en het aansluiten van keyboards zijn, maar helaas hielpen die mij niet.

Graag zou ik met een Keyboard (Roland E-68, dus mét midi interface) en Cubase SX wat midi files willen maken, maar ik kan nergens in Cubase ook maar het kleinste spoor van dit keyboard vinden. De geluidskaart die ik gebruik is een geintegreerde AC'97 op mijn moederbord, maar dit zou lijkt mij voldoende moeten zijn.

Verder gebruik een kabel die vanaf de seriele poort opsplitst in een Midi-In en Midi-Out. De Midi-In van de kabel is aangesloten op de Midi-Out van het keyboard, (en andersom) zoals het hoort.

Eerlijk gezegd heb ik gewoon geen enkel idee wat ik in Cubase moet instellen of misschien moet veranderen in mijn PC zelf.
Kan iemand me hierbij helpen?

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Cubase SX herkent geen apparaten op die manier. Als je een nieuwe file maakt moet je "16 track MIDI sequencer" kiezen. Dan staat er als je op een van de sporen klikt de te kiezen interface - dit kan je geluidskaart zijn, of MPU-401-nogwat (wat als het goed is die joystick-poort is).

teveel zooi, te weinig tijd

• wc2wc
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-08 10:29
je moet bij het menu devices kijken in de device setup;bij all midi inputs kun je alle aanwezige midi poorten zien en kiezen welke poorten actief moeten zijn en dan kun je de poort met je keyb kiezen bij default.

succes

werner

Verwijderd

Topicstarter
hmmm...ik ben bij Device Setup naar All Midi Inputs gegaan, maar in die tabel staat geen enkel device.

Bij MIDI-Inputs staat er All midi inputs (maar dat lijkt niet te werken) en Not Connected, dus ook niet het keyboard. Ook als ik in een new project, zoals Yoozer zegt het input chanel wil kiezen, kan dat alleen uit Not Connected en All midi inputs.

Overigens zit er een knop achterop het keyboard waar ik kan kiezen of deze op Mac, PC-1, PC-2 of MIDI moet. Ik heb het op PC-1 en MIDI geprobeerd, maar weet iemand misschien zeker op welke modus hij moet staan?

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

MIDI. PC-1 en 2 zijn alleen voor To-Host achtige toestanden die je op een seriële poort aansluit. Heb ik ooit eens ellende mee gehad bij m'n XP-30, niks deed het meer; bleek dat 't schuifje verkeerd stond. Als 't goed is is zo'n To Host poort tegenwoordig vervangen door een PS/2 achtig (qua formaat dan) geval.

Anders; probeer eens een demo van een andere sequencer (Cakewalk, als 't moet? Traktion?) met minder frutsels? Desnoods even een versie van Cubasis, die heeft dat hele extra gezeur van audio en VST-synths niet erbij. Staat op je E-68 MIDI Tx en Rx wel aan?

[ Voor 13% gewijzigd door Yoozer op 02-02-2004 16:40 ]

teveel zooi, te weinig tijd

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-08 16:30

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
heb je je keyboard wel goed geinstalleerd in windows?

als dat niet werkt zit er namelijk niet echt een kans in dat ie wel met Cubase aan de gang gaat.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• dBA
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2024

dBA

Weet je zeker dat je MIDI poort wel is geïnstalleerd onder Windows? Lijkt misschien een domme vraag, maar zou wel verklaren waarom je niet je MIDI inputs kunt kiezen in Cubase.

Omdat het een onboard geluidskaart betreft zou je deze waarschijnlijk in de BIOS aan kunnen zetten en vervolgens zal Windows zelf een MPU-401 of identieke MIDI poort installeren waarna je deze voortaan wel kunt selecteren in Cubase.

Overigens kan ik garanderen dat het wel moét kunnen werken want ik werk al vrij lang naar volle tevredenheid met exact dezelfde combinatie :)

Switch achterop de E-68 moet uiteraard op MIDI staan en vergeet niet dat de mains (rechterhand zeg maar :P) kanaal 4 is in Cubase. Als je dus alleen op kanaal 1 let kan het zijn dat je wat mist :+
Pagina: 1