Help: Vraag voor de SACD en Surroundkenners ?

Pagina: 1
Acties:
  • 238 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-07 12:09
Ik ben van plan de volgende set van Magnat samen te stellen die zowel voor
muziek als film moet instaan.
De voorste speakers worden de Magnat Vector 77 met als voorste centerspeaker
Magnat Needle 10. Als subwoofer neem ik de Magnat Alpha 30.
Bij de achterste speakers ben ik echt aan het twijfelen tussen de Magnat Needle11
of dezelfde vloerspeakers als vooraan namelijk de Magnat Vector 77 ook achteraan te plaatsen.
Alleen stel ik me de vraag of dit voor de SuperAudioCD wel echt nodig is (ik
heb nog geen SACD's in het bezit) enkel voor film-surround lijken me de Magnat Vector 77 achteraan een beetje overkill en voor de gewone stereo audio-cd's zeker niet nodig te zijn .
Wat raden jullie mij aan, het prijsverschil tussen de Magnat Vector 77
vloerspeakers en de Needle 11 boekenplankspeaker is 350 Euro?

Hier nog enkele Magnat Links.
www.magnat.be
www.magnat.de
www.magnat.nl

Digi

• Rick_S.
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 31-03 11:56
Het zal in elk geval beter klinken om achter wat grotere speakers te zetten. De vraag is echter of het voor jou die 350 euro meer waard is. Het lijkt me toch handiger om achter wat kleinere speakertjes te zetten. Die Neeldes zullen namelijk ook goed klinken hoor! En muziek komt tenslotte vooral van voren. Of het nu sacd, dvd of cd is. En dan zullen je achterzuilen vooral geklap moeten weergeven. Je kunt misschien kiezen voor de mode all-channel stereo. Dan krijg je voor en achter hetzelfde geluid.
Maar het lijkt mij idd een beetje overkill. Tenzij je natuurlijk graag 350 euro extra wilt uitgeven, ik hou je niet tegen ;)

edit: 700 euro veranderd in 350 euro...

[ Voor 5% gewijzigd door Rick_S. op 31-01-2004 20:28 ]

Bijzonder: iemands mening klinkt uit zoveel monden

• Moris
Het vershil is 350 Euro per/paar tussen de Magnat Needle 11 en de Magnat Vector 77.
Ik heb zelf nog nooit een SuperAudioCD beluisterd maar misschien in de nabije toekomst dat dat zeker nog gebeurd.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

met een aantal SACD's heb je vaak correlaties tussen voor en achterspeakers.. (aldus polyhymnia) Dit is meer omde acoustiek van de ruimte te laten horen..exact dezelfde speakers zijn wel gewenst.. maar idd.. 700 euro's extra voor correlatie?? :/

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Moris
Het vershil is niet 700 Euro maar 350 Euro tussen beiden speakers per paar als rear-speakers!!!!

Wat is correlaties?

[ Voor 11% gewijzigd door Moris op 31-01-2004 18:52 ]

• Moris
Komt de meeste klank bij SuperAudio ook vooral van voren zoals bij DVD-films?
Indien het inderdaad bij SuperAudio ook het geval is dan zijn vloerspeakers achteraan wel overdreven :?

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Mijn setup bestaat uit 5 Magnat vector needle 11 speakers. (En een sub, maar die is van Klipsch). De verkoper waar ik 't spul vandaan heb (Spaan hifi in Emmen) vertelde me dat de needle 11 speakertjes al zo goed zijn dat het geen zin heeft om grotere neer te zetten. De extra lage tonen die uit die grotere speakers zouden kunnen komen worden toch al naar de sub gestuurd.

Ik heb het verschil zelf ook gehoord. In inderdaad, de grote versie van de needle 11 (die hele hoge smalle met 4 woofertjes) voegt niets toe, zelfs geen klein beetje.

Siditamentis astuentis pactum.

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Super Audio CD gaat uit van 5 identieke speakers. DVD-Audio trouwens ook. Deze speakers staan dan op gelijke afstand en dus perfect opgesteld. Het ligt natuurlijk aan de mix, maar de multichannel Joe Satriani SACD die ik heb, gebruikt alle kanalen rondom. Je kan dus niet zomaar zeggen dat de achter kanalen minder belangrijk zijn.

Sowieso is het in een surround opstelling voor DVD ook het beste om gelijkheid van speakers te hebben. Hier kan je wederom niet zeggen dat de ene belangrijker is dan de ander. Alle 5 (of 6 of 7) zijn belangrijk.

• Moris
Ik heb zelf een satellietsyteem gehad met 5 zeer kleine speakertjes en als aanvulling een subwoofer.
Toch vond ik dat de kleine speakertjes duidelijk in de middentonen tekort schoot en dat de subwoofer alles moest ondersteunen, wat dikwijls als overheersend werd ervaren.
Met de Magnat Needle 11 zou dit volgens mij veel beter moeten klinken omdat het grotere klankkasten zijn.
Toch zou dit alleen voor stereomuziek 2.0 toch tekort komen of je subwoofer moet weer alles ondersteunen zodat je 2.1 krijgt.
Gebruik jij dezelfde Needle 11 als centerspeaker of gebruik jij iets anders?
Welke kleur heb je de Needle's 11 gekozen ik vindt ze in het zilver zéér mooi?

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik zei al dat ik 5 needle 11's heb. Dus ook als center. Ik had geen zin in een aparte center, omdat ik dat 1. onzin vind; en 2. geen tv heb dus 't hoeft niet magnetisch afgeschermd te zijn.

Dit zijn geen bose-melkpakjes, hier komt een heel keurig geluid uit. Volgens de specs komen ze zelfs tot 43Hz. Ik heb ze in zwart, ik ben bang dat 5 van die zilveren glimmerds teveel in het oog springen.
Afbeeldingslocatie: http://www.verstoep.net/media/vectorneedle11.gif

Als ik 'normaal' 2-kanaals luister, dan dreunt de subwoofer ook z'n deuntje mee inderdaad. Is daar iets mis mee? Ik heb de sub helemaal weggedrukt in een hoekje van de kamer, en ik hoor eigenlijk niet dat de bass uit die kant komt, dus het stereo-beeld wordt er niet minder op.

[ Voor 30% gewijzigd door Varienaja op 01-02-2004 17:48 ]

Siditamentis astuentis pactum.

• Moris
In het zwart vind ik ze ook wel mooi, maar geef toch de voorkeur aan de zilveren uitvoering, past beter in de woonkamer.

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 17:18

Boekster

Naimoholic

Ik heb ook Needle 11 gehad (sterker nog, ze staan een kamer verderop) en die klinken echt verschrikkelijk! En die komen absoluut niet tot 43Hz (op -10dB misschien). Na er een tijdje mee gedraaid te hebben heb ik de baspoort dichtgestopt met keukenrol, vieze beukerige bas. Ook zijn ze uitermate schel en dat voor softdomes. Het middengebied is dan ook nog eens een beetje in het niet aan het vallen door de tonale onbalans. Erg zonde.

Maar over het algemeen komen kleine luidsprekers tekort in het laag, hebben ze een beter middengebied (goed ontwerp in ieder geval) en moet probleemloos net hoog neer kunnen zetten. Als er iets schort in het middengebied dan klopt de hele luidspreker niet, zeker niet als er dan ook veel laag uitkomt. Meestal is het dan niet echt laag laag, maar hard laag. Da's een heel verschil :) .

Overigens vind ik multikanaalsmzuiek nog steeds onzin. De meeste liveoptredens (dat is toch wat je probeert te genereren in de woonkamer) hebben de band toch echt voor je neus geplaatst. Dus waarom het geluid van acheteren laten komen? Dat kunnen je muren toch prima weerkaatsen? Dan weet je hoe het klinkt om de band zogenaamd in jouw kamer te laten optreden.

Music Addicted

• Moris
Vindt je dan de Needle 11 voor de achterste speakers geen goed idee??

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Ik vraag me af waarom je specifiek naar Magnat kijkt en winkel binnenstapt om daar eens te luisteren en daar je wat van leert, zoals welke luidsprekers binnen die klasse jouw smaak zijn. Er is meer dan Magnat.

Ik heb heel even een surround receiver gehad, maar ik vond het helemaal niets voor muziek. Alle sorround instellingen voor muziek klonken verschikkelijk onnatuurlijk. Voor mij dus geen achterluidsprekers. Maar ik kan me voorstellen dat mensen niet van die massieve zuilen willen hebben. Wel lever je altijd in op dat punt, maar compromissen zijn nu eenmaal deel van de hobby.

Music Addicted

• Moris
Omdat ik op de Magnat speakers via mijn werk een grote korting krijg :)

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Ok. En als het geluid dan niet naar je zin is dan heb je daar vrede mee? Ik zou toch nog wat andere dingen gaan luisteren.

Music Addicted

• Moris
Ik geloof je best, maar ik heb ook een beperkt budget en daarin speelt een korting op een bepaald merk (Magnat) zeker een grote rol.

• Moris
Varienaja schreef op 01 februari 2004 @ 17:43:
Ik zei al dat ik 5 needle 11's heb. Dus ook als center. Ik had geen zin in een aparte center, omdat ik dat 1. onzin vind; en 2. geen tv heb dus 't hoeft niet magnetisch afgeschermd te zijn.

Dit zijn geen bose-melkpakjes, hier komt een heel keurig geluid uit. Volgens de specs komen ze zelfs tot 43Hz. Ik heb ze in zwart, ik ben bang dat 5 van die zilveren glimmerds teveel in het oog springen.
[afbeelding]

Als ik 'normaal' 2-kanaals luister, dan dreunt de subwoofer ook z'n deuntje mee inderdaad. Is daar iets mis mee? Ik heb de sub helemaal weggedrukt in een hoekje van de kamer, en ik hoor eigenlijk niet dat de bass uit die kant komt, dus het stereo-beeld wordt er niet minder op.
Welke staanders heb je gebruikt om je speakers te monteren??

Verwijderd

In tegenstelling tot Dolby Digital en DTS is het bij SACD wel belangrijk om 5 dezelfde speakers te gebruiken.
Een iets kleiner model met de zelfde units kan nog wel maar is vaak toch al goed te merken.
Een aantal SACD's geeft ook achter soms klappen waarvan je duidelijk kunt voelen dat deze uit b.v. de rechter achter speaker komen. :9~

Je kunt bij SACD beter te sub weglaten dan met DD/DTS speakers te gaan zitten knoeien. Dit geld overegend ook voor de versterkers. Bijna alle DD/DTS versterkers zijn een ramp voor je SACD speler. Neem dan liever 5 monoblokken en knutsel zelf een 6 kanaals preamp in elkaar. (er is nog steeds niets te koop dat redelijk betaalbaar is)

Neem 5 fullrange speakers (3 db punten op 30 en 50khz en daar tussen recht)
Stel de 5 gelijke speakers precies zo op als in de Philips folder bij je SACD staat. Vergeet hierbij niet dat speakers altijd vrij moeten staan dus b.v. 50 cm van de muur.

Pas dan kun je genieten van het pure surround geluid van SACD (of DVD-Audio)
Zelf heb ik ook de fout gemaakt om met verschillende wel veel op elkaar lijkende speakers (allen Tannoy 30 cm DC) te beginnen met een erg goede DD/DTS versterker. (pioneer vsa-e08 die voor SACD echt niet veel verschild van de vsa-ax10) maar ik had beter direct monoblokken en gelijke speakers kunnen kopen.
Hoewel ik toen nog misschien de blunder van een basreflex systeem was begaan.

Hoewel ik nu wel kan zeggen de goed surround geluid echt de moeite waard is.
Ik begin nu zelfs veel klassiek te luisteren. Maar ook b.v. Franky goes toe Hollywood klinkt echt veel beter op multichannel SACD.

Zelf moet ik nog even bouwen totdat ik van mijn nieuwe systeempje kan genieten dat aan deze eisen voldoet maar verschillende luistersessies met goede apparatuur hebben mij bovenstaand verhaal wel duidelijk gemaakt.

Tot slot voor goed geluid is niet snel iets overkill. Bijna alle betaalbare systemen zijn slechts een matig compromis.

• Moris
Als ik je vehaal goed begrijp, dan wil jij het volgende zeggen!

Afspelen van veel SACD's: plaats 5 identieke Fullrange speakers (zelfde Merk en Type)

Afspelen van DVD's en stereomuziek: Goedkopere oplossing = voorraan Fullrange Speakers, achteraan Small Speakers van het zelfde merk!

Nu moet ik mij alleen nog maar de vraag stellen of die SuperAudio het wel echt gaat maken??

Verwijderd

Moris schreef op 04 februari 2004 @ 10:19:
Als ik je vehaal goed begrijp, dan wil jij het volgende zeggen!

Afspelen van veel SACD's: plaats 5 identieke Fullrange speakers (zelfde Merk en Type)

Afspelen van DVD's en stereomuziek: Goedkopere oplossing = voorraan Fullrange Speakers, achteraan Small Speakers van het zelfde merk!

Nu moet ik mij alleen nog maar de vraag stellen of die SuperAudio het wel echt gaat maken??
Meer ook in de zin van is het huidige aanbod van SACD's het waard. Vind je het geluid het waard?

• Moris
Het huidige aanbod kan misschien binnen een jaar of twee reeds 10 x of 20 hoger liggen nu.
De video moet nu ook al plaats ruimen voor het uitgebreide DVD-assortiment!

Welke vaart het gaat lopen is moeilijk in te schatten, wat ik wel weet is dat ik met de aankoop van mijn speakers wel verschillende jaren plezier wil beleven in deze snel veranderende multimediawereld.

[ Voor 3% gewijzigd door Moris op 04-02-2004 16:37 ]

Verwijderd

Moris schreef op 04 februari 2004 @ 16:35:
Het huidige aanbod kan misschien binnen een jaar of twee reeds 10 x of 20 hoger liggen nu.
De video moet nu ook al plaats ruimen voor het uitgebreide DVD-assortiment!

Welke vaart het gaat lopen is moeilijk in te schatten, wat ik wel weet is dat ik met de aankoop van mijn speakers wel verschillende jaren plezier wil beleven in deze snel veranderende multimediawereld.
Khad op zn minst nu al een redelijk aanbod verwacht en valt me nog steeds vies tegen. Ik denk dat we voorlopig nog niet van het gewone schijfje afkomen. Of dat dvd die plek gaat vervangen.

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05-2025

Verbal Kint

The man with the plan

Ik sluit me bij Boekster aan: SACD is vast heel leuk, maar ik hoef mijn muziek niet van achter te hebben. Dat heeft niets met realistische weergave te maken...

SACD is hoogstens interessant omdat het misschien ook bij stereomateriaal beter klinkt dan CD, maar ik heb daar nog geen ervaring mee.

Great minds think alike!

• Moris
Na het lezen van enkele links, heb ik het volgende begrepen!

De achterspeakers moeten dus van het zelfde merk en type zijn, dus identiek
dezelfde als de voorste speakers.

In mijn geval wordt het dan:
2 x Magnat Vector 77 voor de front,
2 x Magnat Vector 77 voor de rear,
1x Magnat Vector center 10
1x subwoofer Alpha 30a.

Bedankt voor alle hulp :-)

• Moris
ik ben in het bezit gekomen van de volgende speakers!

2 x Magnat Vector 77 voor de front,
2 x Magnat Vector 77 voor de rear,
1x Magnat Vector center 13 i.p.v Magnat Vector Needle 11

1x subwoofer Acoustic Research 30 i.p.v Magnat Omega 300

Ik laat je later mijn bevindingen nog wel weten :)

Verwijderd

Geachte geluid liefhebber,

Naar mijn mening is het totaal NIET de moeite om SACD te gaan draaien met als versterker een surround versterker.

SACD wordt pas interresant op een 'gewone' stereo versterker of een volledig analoge 6 kanaals voorversterker zoals gebruiker: SACD-ESL opmerkte in een eerdere posting.

SUC6 met je systeem

p.s. Je hebt een indrukwekkende verzameling luidsprekers :9~

Bij deze een verzoek of gebruiker: SACD-ESL met mij contact wil opnemen via dit forum???

• Rick_S.
Op dit forum mag je wel wat informeler met mekaar omgaan hoor :)

En Moris, hoe klinkt het :9~ ? Merk je verschil tussen sacd, dvd en cd en weet ik wat nog meer?

• Moris
Deze Magnat Vector's 77 Speakers zijn nog steeds verkrijgbaar www.magnat.de
De speakers hebben een zéér gunstige prijs/kwaliteitverhouding :)
Het kan natuurlijk altijd beter maar de prijs wordt dan meestal ook het dubbele :(
Ik heb 4 van deze speakers aangekocht om in surround op te stellen.
De Vector's 77 geven een warme klank en een beter laag in vergelijk met de smallere Magnat Needle's en dit komt toch door de grotere kast.
Hierbij heb ik dan de perfecte en bijpassende centerspeaker met ballen nl. de "Vector 13" in de plaats van de Needle 10 gekocht.
De speakers geven bij verschillende films en muziek een warme klank met diepe bas en goede middentonen en de hoge tonen worden sprankelend weer gegeven.
Omdat ik van zeer laag hou met een voelbare bas bij films in de zetel, raad ik je bij deze speakers wel een subwoofer aan en dit om het effect van een surround extra te ondersteunen.
Bij muziek laat ik dikwijls de subwoofer (van het merk Aucoustic Research) niet meespelen omdat deze speakers naar mijn mening voor muziek voldoende laag weergeven en op die manier wordt het geheel ook niet overstemt.

Ik geef voor geluidskwaliteit een vette 10 voor deze speakers in deze prijsklasse met een bijna weggeefprijs :)

Design is zeer persoonlijk maar toch geef ik een 9 voor nette afwerking in deze prijsklasse!

Voor duurzaamheid een 10 omdat ik mensen ken waar deze speakers al verschillende jaren zonder problemen spelen.

• Rick_S.
Interessant verhaal.

Waarmee stuur je ze eigenlijk aan?

Verwijderd

Hmmm cijfers geven aan spullen vind ik altijd een slecht idee maar goed. Er zijn natuurlijk mensen die veel minder gewend zijn als zo'n uitgebreide 5.1 set maar er zijn ook mensen die wat meer gewend zijn. kortom blijft lastig. Mooie speakerset, daar zul je veel plezier van hebben.

Toch even een kanttekening bij meerkanaals sacd muziek. Dark side of the moon van Pink Floyd in sacd lijkt me zeer interessant in 5.1. Die extra kanalen zal de psychedelische invloeden erg versterken. (Must have voor iedereen die deze cd niet kent/heeft!! _/-\o_ )

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2004 23:32 ]

• Moris
Rick_S. schreef op 22 februari 2004 @ 20:21:
Interessant verhaal.

Waarmee stuur je ze eigenlijk aan?
Ik stuur de speakers met de AV-versterker van Sony "STR-DB790QS"
Pagina: 1