Peltier + Waterkoeling

Pagina: 1
Acties:

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik heb nu een Koolance EXOS waterkoeling die ik wil gaan uitbreiden met een peltier (die van tweakstore). Nu heb ik een Chieftec 360watt voeding in mijn pc hangen, wat uiteraard niet genoeg zal zijn (17A @ 12volt) terwijl de peltier al 24A kan trekken. Ik was zelf van plan om een Antec Truepower 550watt te kopen om mijn mobo aan te trekken, en dan dat de Chieftec puur gaat dienen voor de peltier. Nu wil ik dus weten welke problemen er kunnen ontstaan bij het aansluiten van de peltier op de voeding, en of ik mss beter een industiele voeding kan aanschaffen, en de chieftec weg doe (ik heb zowieso al meer nodig dan de chieftec voor mijn computer, omdat ik verder wil komen met oc'en, de voltages zakken namelijk teveel in bij full load wat resulteert in een crash/reboot)

-----Specs peltier------
# Maximum operating temp: 125 C
# Imax = 24 Amps
# Qmax = 226.1 Watts
# Vmax = 15.2 Volts
# Delta Tmax = >67 (C)
# Size = 50mm X 50mm X 3.10mm
-----Specs peltier------

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:23

Exigence

dnkroz

Je denkt al te ver vooruit want denk maar niet dat die Coolance Exos nog eens 300 watt extra kan verdragen. Dan wordt je water gewoon gloeiend heet.
Daar zul je toch echt twee grote radiatoren of een waterchiller aan moeten hangen.

• defusion
  • Niet online
Ik was ook al van plan de Exos in de koelkast te zetten als ie te warm word >:)
en de exos heeft naar mijn mening een goede radiator (toch?).
Ik heb in totaal nog zo'n 200 euro te besteden na voeding+peltier ed.

Dus raad me maar aan wat ik het beste kan doen.
mss een Blackice Pro (2x 120mm fan) + nieuw koelblokje voor cpu.

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
ik raad je aan een auto rad (een gewone niet die van de verwarming) van 20-30 euro in je sys te zetten en misschien een cpu block die goed werkt met een pelt , ik geloof dat de dd maze 4 daar goed voor is

LinkedIn
BlackIntel

• defusion
  • Niet online
Ik wou al een innovatec blokje kopen, dan hoef ik niet teveel te kloten met de dikte van slangen. welke raden jullie me aan?

Verwijderd

Innovatek blokjes zijn zowiezo niet bedoeld voor peltiers

Dangerden, Swiftech en Silverprop zijn een stuk beter (alhoewel van de laatste nog geen pelt editie uit is volgens mij)

die 226 watt gaat zowiezo way more heat generaten als dat die Exos gaat trekken, een Blackice 2 Pro/Xtreme oid is zeker het minimum, liefst idd een autorad >:)

die chieftec overleeft dat idd nooit, dat wordt een industrial voeding dus

tjah en als je dus toch bezig bent, zou ik die exos verkopen, een Maze4-1 oid halen, met een dikke rad + 2 fans met ieder behoorlijk wat cfm (80~100 denk') , een dikke pomp en 1/2" slangen ...

maargoed zowiezo raad ik je aan heel veel te gaan lezen over peltiers voordat je er aan begint, ook veel op andere fora ... (en goed te bedenken of je de hitte en het energieverbruik wel wil hebben ... :X )

• defusion
  • Niet online
Ok,dan word het een tijdje nog geen peltier voor mij denk ik.
achja, dan maar na de zomervakantie ofzo, dan heb ik ook altijd wel weer wat te besteden. Nu word het dan maar gewoon een nieuwe voeding, en de rest bewaar ik wel voor een goede waterkoeling met mijn jaarlijkse systeem upgrade (exos ga ik nog een tijdje niet verkopen).

Edit: Nog bedankt voor jullie tips btw.

[ Voor 7% gewijzigd door defusion op 31-01-2004 13:50 ]

Pagina: 1