CPU werkt maar half, of voeding ??

Pagina: 1
Acties:

• Super_Grover
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-05 11:00

Super_Grover

Gaat niet.......bestaat niet!!

Topicstarter
Korte systeem info:

MSI KT333 ultra aru v1.0
amd athlon XP1800+ zallman koeler
2x 256 + 1x 512 md DDR mem, pc2700@333 = 1024
GeForce II GTS 64MB
4mb S3 vid kaart voor 2e monitor
Hercules game dig.edition II soundblaster
3com 100mb netwerkkaart
PCI IDE adapter
onboard raid = 2x maxtor 40GB, raid 0
120GB HD
dvd + rdrw
floppy
3 case fan's
350 watt enermax (pas nieuw)

Ik had me een amd xp2400+ gekocht, de snelste processor voor op mijn mobo. Ik heb gekeken dat de bios klopte( laatste update enz).
Na de installatie een gestripte opstart geprobeerd maar niets deed het, volgens de diagnose led's een cpu probleem. Ik de Koeler er af gehaald en jawel een hoekje van de core afgebrokkeld, dus met het installeren van de koeler mijn nieuwe cpu vernield :( :(

Om toch weer verder te kunnen, mijn "oude" 1800xp geinstalleerd en alles op dezelfde manier aangesloten als van ouds.
Alleen de pc ging wel aan en een sec of 10 later viel hij automatisch weer uit, zonder piepjes of de kans om iets te zien op het beeldscherm.

Van alles geprobeerd, gewerkt met de minimale hardware enz.
Nu ben ik er achter dat ik rustig alles kan aansluiten, ook de 3 geheugen reepjes en alle ide apparaten, maar zo snel als ik in de bios de fsb van 100 naar iets anders zet (wat standaard toch 133 moet zijn) valt de pc kort na het aanzetten weer uit. Hetzelfde geldt voor iets andere instellingen voor het geheugen. :?

Het valt me ook op dat de processor dus nu onder zijn standaard waarden werkt maar wel warmer is dan voorheen.

Is dit nu een voeding probleem, koeler niet goed geinstalleerd of is mijn oude processor ook beschadigd??

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-04 11:54

keur0000

-------- N O N E --------

Probleem bij meerdere MSI mobo's, zet de instellingen in je bios niet!! op auto maar harde waarden voor multiplexor/FSB e.d. Een harde reset van je bios eerst. Dan zal je systeem wel goed opstarten. Loop ook anders de treads op de MSI site van je mobo langs. Heeft bij mijn mobo veel opheldering gegeven ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
ik heb een soortgelijk probleem met een asus a7v266-ex amd xp1700+
als ik hem opstart loopt ie gelijk vast zonder enige melding beeldscherm reageerd ook niet maar blijft gewoon op signaal wachten.
we hebben met een andere computer erbij alle onderdelen incl. geheugen en proc. geprobeerd, en alles bleek te werken.toen weer alles in elkaar gezet, en toen werkte alles weer.
xp installeren,...na opnieuw opstarten, was het probleem er weer.
hij loopt al vast voordat ik de bios kan bereiken.
de bios is al es gereset, maar dat maakte geen verschil.
ok hebben we de voeding uit een andere pc geprobeerd,weer geen resultaat.
waar het probleem zich nu bevind is ons een totaal raadsel

dus als nog iemand iedeeen heeft.......

Verwijderd

Ik heb zelf een Enermax 350, die trekt een P4 2.6@3.4 samen met een flink aantal toeters en bellen. maak je over je voeding geen zorgen. Wordt je cpu koeler warm ? Check idd even of hij er recht opzit.
Ik had een jaar terug precies hetzelfde probleem met het plaatsen van een nieuwe 2100XP op een MSI mobo, en na een bios reset startte hij keurig op.

• keur0000

keur0000

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
Hmm, voeding leek mijn inderdaad ook al sterk. Ik wacht dus nog maar even met her installeren van XP.

keur0000, dat linkje is voor mij niet toegankelijk, ook niet na de registratie op het forum..

• keur0000

keur0000

Tipje voor super grover; probeer te installeren met maar 1 mem reepje in je eerste bank & het resetten van je bios ( middels jumpers eerst hard alles op 100 instellen)

[ Voor 59% gewijzigd door keur0000 op 31-01-2004 12:48 ]

Verwijderd

OliverBB schreef op 31 januari 2004 @ 12:22:
ik heb een soortgelijk probleem met een asus a7v266-ex amd xp1700+
als ik hem opstart loopt ie gelijk vast zonder enige melding beeldscherm reageerd ook niet maar blijft gewoon op signaal wachten.
we hebben met een andere computer erbij alle onderdelen incl. geheugen en proc. geprobeerd, en alles bleek te werken.toen weer alles in elkaar gezet, en toen werkte alles weer.
xp installeren,...na opnieuw opstarten, was het probleem er weer.
hij loopt al vast voordat ik de bios kan bereiken.
de bios is al es gereset, maar dat maakte geen verschil.
ok hebben we de voeding uit een andere pc geprobeerd,weer geen resultaat.
waar het probleem zich nu bevind is ons een totaal raadsel

dus als nog iemand iedeeen heeft.......
@ OliverBB:

Wat was precies je conclusie nadat je je Asus moederbord had voorzien met andere onderdelen en "alles" werkte ? Welke onderdelen heb je overgeplaatst ? Als je moederbord daarna blijkbaar stabiel draaide, had je tests kunnen draaien en -geleidelijk- je oude hardware weer terug kunnen plaatsen om het probleem te vinden. Weet je zeker dat je geheugen gezond is (memtest) ? Heb je toevallig ook je voeding overgeplaatst ? Zit je proc koeling goed ?
Laat maar horen, ik ben hier nog wel een poosje ;)

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
Ik heb nu de fsb op 111 staan en de mp op 11,5, dat werkt maar de processor wordt, met de cpu fan op vollet toeren, 64 graden, lijkt me niet echt gezond.
Ligt het nu aan een defecte processor of zit de koeler er niet goed, als ik deze dan er af haal ,loop ik dan het risico dat hij kapot gaat?

• keur0000

keur0000

Vraag : is je XP een bruine of groene core?
bruine zijn de eerste serie en echte heethoofden.
groene zijn de laatste serie en in dat geval zit je koeler er niet goed op ;)

[ Voor 61% gewijzigd door keur0000 op 31-01-2004 14:04 ]

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:57

Apoca

Array Technology Industry

Niet de koelpasta vergeten he :P
Maandag bestellen we wel weer een nieuwe :)

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / Radeon RX 9070 XT Red Devil / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / FSP Hydro Ti PRO 1000W

• Super_Grover

Super_Grover

Topicstarter
Hij draait weer op fsb 133, dus de oude vertrouwde snelheid van 1533Mhz.
Hij wordt nu 39 graden dus het is of de koeler geweest of de koelpasta, of combinatie van beide dus. Hij viel dus uit vanwege de hitte bescherming denk ik!
Bijna mijn oude ook nog eens naar de eeuwige HW hemel geholpen!

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
Verwijderd schreef op 31 januari 2004 @ 12:46:
[...]

@ OliverBB:

Wat was precies je conclusie nadat je je Asus moederbord had voorzien met andere onderdelen en "alles" werkte ? Welke onderdelen heb je overgeplaatst ? Als je moederbord daarna blijkbaar stabiel draaide, had je tests kunnen draaien en -geleidelijk- je oude hardware weer terug kunnen plaatsen om het probleem te vinden. Weet je zeker dat je geheugen gezond is (memtest) ? Heb je toevallig ook je voeding overgeplaatst ? Zit je proc koeling goed ?
Laat maar horen, ik ben hier nog wel een poosje ;)
ik niet mijn moederbord voorzien van onderdelen maar die van mijn broertje die toevalig een zelfde bord heeft.
ik heb eerst het geheugen in die van hem gedaan en dat bleek goed te werken.
toen de processor verwisseld, en dat werkte ook prima.
ook de harddisk en de cdrom speler hebben we in zijn sysyteem geprobeerd en alles leek zijn werk te doen.
de voeding had ik eerder al es verwisseld om uit te sluiten dat het daar aan zou liggen, dat maakte dus geen verschil.

thuis gekomen heb ik alles weer aangesloten zoals het was en toen draaide het systeem weer eventjes totdat windows xp voor het eerst opnieuw moest worden opgestart.
toen bleef het hele systeem gelijk weer vast zitten, al voor dat de bios te bereiken is.
om dan weer uit te sluiten dat het aan een of andere temp ligt heb ik het systeem uitgezet en de volgende dag op een koude kamer weer aangezet.
de harddisk spint op, het beelscherm reageerd totaal niet, de fans draaien, de cd rom draait, maar geen sjoegem op de monitor.
ook al een andere monitor vga kaart etc. geprobeerd, maar het mag allemaal niet baten.
Pagina: 1