Toon posts:

Mysterieus probleem CPU-Fan cooler?

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer ik de voedingkabeltje van mijn cpu-fan cooler op de moederbord plaats(waar hij uiteraard hoort te zitten :3-pins CPU-ventilator-connector),wil mijn koeler niet draaien.
Dit had ik uiteraard niet toen ik mijn pc had aangeschaft!
Dus heb ik t probleem tijdelijk opgelost om het voedingkabeltje op het systeem-ventilator-connector te prikken,waarbij de koeler erg snel gaat draaien en veel herrie maakt!
Na een lange tijd had ik het kabeltje weer teruggezet waar hij hoorde,en startte mijn pc op en vol verbazing deed het koelertje weer,aangesloten op de cpu-connector!Maar na 2 min gaf hij het weer op!

Dit gebeurde daarna nog een keer!

Ik sta nu echt verbaast te kijken,waarom hij maar max 2 min draait en opgeeft!
Iemand een oplossing?

• DJkim
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-03-2024

DJkim

Tweak met mate!!! :)

Misschien andere voeding? Mobo defect?

Lucky Goldstar

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 12:26
Draai je misschien een programma zoals SpeedFan of zo? Daarmee kun je namelijk de fans uitschakelen (wat bij jou gebeurt). Of misschien heeft je BIOS een setting hiervoor.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Verwijderd

Topicstarter
koffercomputer schreef op 31 januari 2004 @ 12:01:
Draai je misschien een programma zoals SpeedFan of zo? Daarmee kun je namelijk de fans uitschakelen (wat bij jou gebeurt). Of misschien heeft je BIOS een setting hiervoor.
Bedankt voor je reactie,maar heb al de boosdoener gevonden denk ik.
heb de volgende reactie gehad in een ander forum:

Waarschijnlijk is de speedcensor op de fan kapot.
Als de variabele toerenregeling het toerental dan wil terugbrengen volgt er een verkeerde reading en stopt ie.
Oplossing: andere fan.

Kan ook de censor op de cpu zijn, dan wordt het duurder

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Waarschijnlijk is de speedcensor op de fan kapot.
Als de variabele toerenregeling het toerental dan wil terugbrengen volgt er een verkeerde reading en stopt ie.
Oplossing: andere fan.

Kan ook de censor op de cpu zijn, dan wordt het duurder
Spelling: sensor ;) Een censor is heel wat anders, soort Mod zegmaar :)

Het zou zeker met je probleem te maken kunnen hebben, maar ik vermoed dat het toch niet de directe oorzaak is. Waarom?

Welnu, de toerentalsensor in je fan geeft normaliter alleen informatie door aan het BIOS en software (zoals Speedfan). Deze software (of soms het BIOS) regelen vervolgens d.m.v. PWM (Pulse Width Modulation) de aansturing van de fan. Als de toerentalsensor van een fan niet werkt, zal dus de informatie over de draaisnelheid van de fan niet/onjuist worden gerapporteerd aan het BIOS resp. de software. Op de werking van de fan zelf heeft dit in principe geen invloed; zolang ie voeding krijgt hoort ie gewoon te draaien. Dus als je de machine start (er is nog geen software actief voor het regelen van het toerental van de fan) zou de fan gewoon moeten lopen, ook als de sensor defect is.

Wat er dan wel aan de hand is? Kan van alles zijn: slecht contact, defect in het PWM-ictje op het moederbord...

Je kan eens testen met een andere fan (zeker de moeite waard, want goedkoop+makkelijk), maar ik vraag me af of het zal helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Heb al met een andere fan gepobeerd..zelfde resultaat..werkt niet!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-08 17:12

Exigence

dnkroz

Verwijderd schreef op 01 februari 2004 @ 13:06:
Heb al met een andere fan gepobeerd..zelfde resultaat..werkt niet!
Wat voor moederbord heb je? Asus => zet Qfan eens uit.

Verwijderd

Topicstarter
erik9287nl schreef op 01 februari 2004 @ 13:58:
[...]

Wat voor moederbord heb je? Asus => zet Qfan eens uit.
Nee heb Aopen,wat houd Qfan in en kan dat ook bij mijn mobo?

Verwijderd

kan niet bij jou mobo is speciaal van asus dat is om je fannetjes zachter/harder te laten blazen afgestemt op de temp.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2004 18:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 februari 2004 @ 18:24:
kan niet bij jou mobo is speciaal van asus dat is om je fannetjes zachter/harder te laten blazen afgestemt op de temp.
Dat word dan een nieuwe mobo kopen..kan het echt niet oplossen!

Verwijderd

Je kan ook de fan op de gewone voedingskabels aansluiten, zoals je al gedaan hebt om je fan te testen. Als dat te veel herrie maakt is het volgens mij een stuk goedkoper om een minder luide goed koelende koeler te kopen dan een nieuw moederbord :).

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:46
Verwijderd schreef op 05 februari 2004 @ 18:27:
[...]

Dat word dan een nieuwe mobo kopen..kan het echt niet oplossen!
dus omdat 1 fannetje het niet meer doet als je hem op de mobo aansluit koop je maar een heel nieuw mobo? zonde van het geld noem ik zoiets.. er zitten toch nog wel meer aalsluitingen voor die fan op het mobo.. kijk of ie het daar ook niet op doet.. zo niet dan ligt het aan de fan en niet aan het mobo want die aansluitingen kunnen niet allemaal tegelijk dood gaan..

Strava | AP | IP | AW

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 februari 2004 @ 18:33:
Je kan ook de fan op de gewone voedingskabels aansluiten, zoals je al gedaan hebt om je fan te testen. Als dat te veel herrie maakt is het volgens mij een stuk goedkoper om een minder luide goed koelende koeler te kopen dan een nieuw moederbord :).
Haha,dat heb ik ook geprobeerd en ik moet zeggen dat je gelijk hebt,maakt inderdaad minder herrie maar toch blijft het herrie maken,had m liever origineel :'(
Weet jij mischien een stille fan cooler die op mijn mobo kan?
Mijn systeem is Acer Veriton 7200D zie linkje hier>http://support.acer-euro.com/drivers/desktop/veriton_7200d.html

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2004 18:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Webgnome schreef op 05 februari 2004 @ 18:53:
[...]

dus omdat 1 fannetje het niet meer doet als je hem op de mobo aansluit koop je maar een heel nieuw mobo? zonde van het geld noem ik zoiets.. er zitten toch nog wel meer aalsluitingen voor die fan op het mobo.. kijk of ie het daar ook niet op doet.. zo niet dan ligt het aan de fan en niet aan het mobo want die aansluitingen kunnen niet allemaal tegelijk dood gaan..
Volgens mij heb jij mijn hele verhaaltje niet gelezen!
Pagina: 1