Toon posts:

Peltier kopen

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik wou een peltier kopen :) :o . Nou kreeg ik de keuze of ik er een lapping-kit bij wou, wat is dit en heb ik dit nodig.
En BTW wat is een cold-plate?

Verwijderd

Topicstarter
Hulp nodig hier!!

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

een laping kit is om je proc te polijsten oid
en een cold plate is er voor om de koude van de proc te verdelen over de peltier
de laatste heb je zeker nodig

Verwijderd

Topicstarter
maar dat polijsten hoeft niet perse?

Verwijderd

Topicstarter
oh ja en kan ik gewoon een coldplate gebruiken voor een FC-PGA (ik heb een
socket-7 proc)?

• worsie
  • Laatst online: 22-02-2025
Lapping kit:
Dit is eenkit met heel fijn schuurmateriaal. Beste is een zakje met losse korrels. Die moet je op een glasplaat leggen en het te schuren oppervlak over de korrels op de glasplaat bewegen. Dit levert een suppervlak oppervlak op. Hoe vlakker het oppervlak is, hoe beter het contact. Dit is heel goed te gebruiken op de oudere processoren, dus niet op de coppermine en de thunderbird processoren. Die hebben hun hele kleine core direct aan de oppervlakte liggen (uitstekende gekleurde vierkantje).
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/mworseling/images/celeron566.jpg
Een coldplate is een vlakke plaat van metaal (meestal koper of soms zilver) met zeer goede geleidende eigenschapen. Zeker met de kleine cores van tegenwoordig is dit absoluut aan te raden. Het neemt de hitte veel beter op dan de peltier zelf zal doen. De coldplate zit tussen de peltier en de core.

• worsie
Wat heb je nou :?

een socket 7 proc of een FC-PGA :?
(FC-PGA is socket 370, niet socket 7)

Verwijderd

Topicstarter
heb socket 7 maar past een cold-plate voor FC-PGA daarop?

• worsie
Socket 7 kan je wel lappen. Heeft wel nut.

Een coldplate hoort niet processor-specifiek te zijn. Het in principe gewoon een vlakke vierkante plak koper. Moet dus prima werken met een socket 7 ja.

Verwijderd

Topicstarter
Dat polijsten kan ik dan doen op mijn procje heb een AMD-K6-2

Verwijderd

Topicstarter
En als die peltier silicon-sealed is krijg ik dan geen condens?

• worsie
Ja, die proc kan je lappen. Door de beschermende laag keramiek weg te halen kom je dichter bij de core en kan je hem beter koelen. Is wel een nauwkeurig karweitje. Niet te ver lappen natuurlijk :P

De coldplate of het contactoppervlak van de peltier (als je geen coldplate gebruikt) heeft nog steeds geen beschermende laag hoor. Er moet dus nog steeds een kraag om je socket-peltier om condens tegen te gaan.

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

ik wil niet lullig doen hoor, maar lees eerst veel op internet enzo wat het allemaal is en hoe het werkt voordat je met deze dingen gaat werken. Condensatie is echt niet tof.
en heb je bijvoorbeeld ook wel gedacht aan je voeding? hoe wil je deze slurper van stroom voorzien?

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Als ik een peltier gebruik, moet ik er dan ook nog een gewone koeler opzetten? Of is een peltier genoeg. En moet er perse een coldplate tussen zitten? Of mag het ook zonder?

Ik heb wel eens wat op www.waterkoeling.nl/peltiers.shtml gelezen, maar is dat nou echt waar?

Herman

Verwijderd

Topicstarter
moet koeling op andere kant peltier wordt ong. 70 graden

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

ja joh Herman, ik heb die site ook wel eens gezien. Shit man...ene Herman is dat, die denkt dat ie er van alles vanaf weet enzo. Sjongejonge..wat een sukkel.
Nee, daar moet je je info niet vandaan halen hoor.

ps. laatst zag ik nog dat ze peltiers hadden bij de supermarkt (AH geloof ik..kan ook aldi zijn..)

(ok, no offence!! just kiddin')

• worsie
He Herman, speelt je MPS weer op? :P

(MPS = Multiple Personality Syndrom)

• sju
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-05-2025

sju

rrradio

Neej dat is gewoon de broer van herman die ff achter zijn compu is gaan zitten :)

blaat? BLAAAAAAAAT!

Pagina: 1