Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Aerogate II] Temperatuur Monitoren

Pagina: 1
Acties:

• Robbertz236
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-02-2021
Beste Tweakers,

Ik ben sinds vorige week de trotse eigenaar van de Aerogate II, nouja trots, hij doet het in iedergeval prima :+

Alleen nu had ik de volgende vraag: Is het mogelijk om de tempraturen die coolermaster uitrekend ook op je PC te kunnen zien? Liefst natuurlijk in grafieken die hij in html ofzowiets opslaat _/-\o_

(Dit wil ik namelijk omdat mijn computer nog al verweg staat, en moet elke keer door mn kamer schuiven, wil ik de tempratuur zien :Y)

Alvast bedankt,
Gr,
Robbert

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:01
Robbertz schreef op 30 januari 2004 @ 22:28:
Alleen nu had ik de volgende vraag: Is het mogelijk om de tempraturen die coolermaster uitrekend ook op je PC te kunnen zien?
1. Temperaturen worden niet uitgerekend maar gemeten.
2. Zie je een soort van interface op die coolermaster ? Nee, dus.
Zo'n interface zal er bijgeknutseld moeten worden. Daarom zou ik als ik jou was eens op zoek gaan mbv Google, maar ik denk echter niet dat je hierover iets gaat vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door Juicy op 30-01-2004 22:37 ]

-

• Robbertz236
Juicy schreef op 30 januari 2004 @ 22:36:
[...]

1. Temperaturen worden niet uitgerekend maar gemeten.
2. Zie je een soort van interface op die coolermaster ? Nee, dus.
Zo'n interface zal er bijgeknutseld moeten worden. Daarom zou ik als ik jou was eens op zoek gaan mbv Google, maar ik denk echter niet dat je hierover iets gaat vinden.
1: Oeps :+
2: :'(

Over dat geknutsel, heb je het dan over zelf een programmatje of databases uit de grond stampen, of moet ik de sensoren via via ergens aankoppelen?

Bedankt >:)

• Tiberium
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-04 11:29

Tiberium

/w Flux-Capacitor

Nou dat wordt dus hardwarematig "stampen" hoor....

[ Voor 14% gewijzigd door Tiberium op 30-01-2004 22:46 ]

"Watch this.... when this baby hits 88 Mph.... we're gonna see some serious shit"

• Robbertz236
Tiberium schreef op 30 januari 2004 @ 22:46:
Nou dat wordt dus hardwarematig "stampen" hoor....
Dat is het probleem daar ben ik niet goed in, is er niet een apparaatje waar je tempratuur sensoren op kan aansluiten en deze netjes in je PC zet, zelf zoek ik wel een programmatje.

Ik maak gebruik van een Asus P4P800 Deluxe, is hier geen optie om een extra stukje hardware op aan te sluiten?

Iemand een idee?

Want nu moet ik elke keer 5 meter naar rechts en dan nog bukken om onder het bureau te kijken :'(

GVD (Had ik beter niet die Coolermaster kunnen kopen :()

[ Voor 25% gewijzigd door Robbertz236 op 30-01-2004 22:50 ]

• nvidia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-09-2024
je had beter een lost in space lcd schermpje gekocht, kan je makkelijk alle temperaturen en nog zo veel meer van aflezen!!

Partners: AV-Solutio | Mutrox | B&W | Trinnov

• Robbertz236
nvidia schreef op 30 januari 2004 @ 22:52:
je had beter een lost in space lcd schermpje gekocht, kan je makkelijk alle temperaturen en nog zo veel meer van aflezen!!
Ja dat had ik veel beter kunnen doen, en dan met USB verlengkabel van 6 meter :P

Maar ik heb die Coolermaster gekocht omdat hij er zo geil uitzag met zn LCD en Tempratuur sensoren en de fan control.

Maargoed, gekocht is gekocht, heeft iemand nog een idee voor mijn probleem? :'(

Verwijderd

ja heur :p

je kan die extra aansluiting op je mobo gebruiken om er een sensortje op te zetten, deze kun je vervolgnes (als je wil) op dezelfde plek maken als de temp sensor van je fancontroller. ik zelf heb de asus p4p800, in de handleinding staat een stukje over temp-sensor aansluiting voor je voeding. moet je maar even kijken, volgens mij zat hij tusse de agp en de eerst pci kaart. veel succ6

Verwijderd

gebruik hier zelf het progje speedfan voor, dat oa. ook hd temps aan kan geven als je hd's er geschikt voor zijn. Is gewoon freeware dat de sensoren van je mobo gebruikt. Ik heb zelf ook een aerogate II en als de temperatuur sensoren goed geplaatst zijn zit er maar heel weinig afwijking in.

Verwijderd

Als je zo graag de temperaturen wilt meten kan je ook gewoon AIDA32 pakken.

http://www.aida32.hu/aida-download.php?bit=32

• Robbertz236
Verwijderd schreef op 31 januari 2004 @ 02:52:
ja heur :p

je kan die extra aansluiting op je mobo gebruiken om er een sensortje op te zetten, deze kun je vervolgnes (als je wil) op dezelfde plek maken als de temp sensor van je fancontroller. ik zelf heb de asus p4p800, in de handleinding staat een stukje over temp-sensor aansluiting voor je voeding. moet je maar even kijken, volgens mij zat hij tusse de agp en de eerst pci kaart. veel succ6
Ja dat zou ik kunnen doen, alleen dan kan je maar 1 sensor doen, ik wil er juist veel meer :'(
Verwijderd schreef op 31 januari 2004 @ 10:39:
gebruik hier zelf het progje speedfan voor, dat oa. ook hd temps aan kan geven als je hd's er geschikt voor zijn. Is gewoon freeware dat de sensoren van je mobo gebruikt. Ik heb zelf ook een aerogate II en als de temperatuur sensoren goed geplaatst zijn zit er maar heel weinig afwijking in.
Maar die berekent alleen de Sensoren van je Moederbord en HD's, zo krijg ik niet de coolermaster tempraturen te zien ;(
Verwijderd schreef op 31 januari 2004 @ 10:45:
Als je zo graag de temperaturen wilt meten kan je ook gewoon AIDA32 pakken.

http://www.aida32.hu/aida-download.php?bit=32
Zelfde probleem, die leest alleen de sensoren van je moederbord af :r

Bedankt voor de hulp.

Iemand nog idee?

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-11 09:29
Ik weet niet zeker of dat er bij jou ook op zit, maar mijn Asus A7N8X Deluxe heeft op die header waar ook je power en hdd led zit een SM-Bus connector. Dit is de zelfde interface waar al je andere temp meters en fan controllers op zitten.
Je zou daar een 4 channel AD convertertje aan kunnen hangen en die weer verbinden met je Aerogate... maar t wordt allemaal wel ingewikkeld hoor. ik weet ook niet 100% zeker of er software is die custom controllers op je smbus kan uitlezen.

• iambig
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:19

iambig

* z.o.z *

MBM kan gewoon temps van zelf geknutselde SM-Bus apparaten aflezen...
Zoek effe op SM-Bus... IC die ermee werkt is o.a. max1668...
Kijk effe naar deze draad. :P

[ Voor 43% gewijzigd door iambig op 31-01-2004 11:57 ]

NEE: dit is geen signature...

• Robbertz236
DiLDoG schreef op 31 januari 2004 @ 11:34:
Ik weet niet zeker of dat er bij jou ook op zit, maar mijn Asus A7N8X Deluxe heeft op die header waar ook je power en hdd led zit een SM-Bus connector. Dit is de zelfde interface waar al je andere temp meters en fan controllers op zitten.
Je zou daar een 4 channel AD convertertje aan kunnen hangen en die weer verbinden met je Aerogate... maar t wordt allemaal wel ingewikkeld hoor. ik weet ook niet 100% zeker of er software is die custom controllers op je smbus kan uitlezen.
Ja ik beschik over die SM-Bus, alleen zou je iets meer informatie willen geven hoe ik dat kan bevestigen aan mn coolermaster?

Misschien is het beter als ik voor mn Coolermaster gewoon sensoren neem, en ik ook gewoon voor mn moederbord aparte sensoren neem.

De sensoren kan ik namelijk uitlezen met het programmatje van Asus P4P800
iambig schreef op 31 januari 2004 @ 11:54:
MBM kan gewoon temps van zelf geknutselde SM-Bus apparaten aflezen...
Zoek effe op SM-Bus... IC die ermee werkt is o.a. max1668...
Kijk effe naar deze draad. :P
Ja bedankt, die SM-Bus ga ik me straks verder in verdiepen, alleen het hoeft toch niet persee met MBM?

Ik zat te denken aan gewoon het programmatje van Asus, want die slaat de tempraturen netjes op in grafieken.

Asus: _/-\o_

Bedankt voor de hulp!

• Robbertz236
Nou ik heb me even verdiept in dat MS Bus gedoe, alleen hoe ik ook zoek in de search niemand heeft mijn probleem.

Ik zocht onder de term: Asus P4P800 SM-Bus Tempratuur sensoren.

Nog even voor de duidelijkheid hieronder:

Mijn Computer

Processor: Intel pentium 4 2.8 GHZ 800FSB
Geheugen: 1024 MB DDR PC400/3200
Moederbord: Asus P4P800 Deluxe
Videokaart: Ati Radeon 9600 XT 256 MB DDR (Sapphire)
Harddisks: Maxtor 120Gb 8 MB S-ATA
CD-Rom Brander: Lite On 'Burnproof'
Monitor: Compaq TFT 15 Inch
Kast: Kingwin Aliminum
Voeding: Levicom X-Alien 500W Black 2 x 80MM Fancontrol
Koeling: 1 x CPU - 2 x HD - 1 x CASE - 1 x VGA
Muis: Logitech Gamemuis
Keybord: Compaq
Besturingssysteem: Windows XP Pro

Wat is mijn Probleem?

Als ik de tempraturen van mijn computer wil aflezen moet ik 5 meter naar rechts schuiven met mn bureaustoel en dan onder het bureau kijken.

Wat is mijn Bedoeling?

Dat gaat natuurlijk niet, dus kwam ik op het idee om op de MS-Bus een aantal sensoren te plaatsen en deze uit te lezen met Asus Probe.

Leuk, waar wat is het probleem?

Dat ik geen enkele ervaring met MS-Bus heb, kan iemand mij misschien uitleggen hoe ik verschillende senoren erop aan kan sluiten en hoe dit allemaal werkt?

Alvast bedankt,
Robbert ;)

PS: Hopelijk beetje goeie post, opmerking graag vertellen :+

[ Voor 3% gewijzigd door Robbertz236 op 31-01-2004 21:26 ]

• Rein_stein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-11 20:01
Goeie post..alleen:

* zo lang moet je search ook niet zijn, en je SM-bus is niet afhankelijk van je mobo. Zoek bijv eens op sm-bus

* Verder groeten we niet op dit forum, iedereen is toch vriendjes..

dus ff beter zoeken, er is maar weinig wat er op GoT nog niet besproken is :) iets creatiever met je zoektermen, en gebruik de edit knop..

en anders kan je altijd nog ome google raadplegen. googlen levert meer op dan je denkt.

[ Voor 36% gewijzigd door Rein_stein op 31-01-2004 21:48 ]

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-11 09:29
inderdaar het sm bus protocol en de aanstuiting van sensoren daarop is universeel (das nou net het voordeel van dit soort standaarden :P)
er zijn een heleboel leuke ic'tjes op aan te sluiten.

weet niet of je op got veel vind, google iig wel. zoek maar op sm-bus.
Introduction
I2C is an acronym for Inter Integrated Circuit bus. The I2C bus was de- veloped in the early 1980's by Philips semiconductors. It's purpose was to provide an easy way to connect a CPU to peripheral chips in a TV-set.

The BUS physically consists of 2 active wires and a ground connection. The active wires, SDA and SCL, are both bidirectional. Where SDA is the Serial DAta line and SCL is the Serial CLock line.

Every component hooked up to the bus has its own unique address whether it is a CPU, LCD driver, memory, or complex function chip. Each of these chips can act as a receiver and/or transmitter depending on it's func- tionality. Obviously an LCD driver is only a receiver, while a memory or I/O chip can both be transmitter and receiver. Furthermore there may be one or more BUS MASTER's.

The BUS MASTER is the chip issuing the commands on the BUS. In the I2C protocol specification it is stated that the IC that initiates a data transfer on the bus is considered the BUS MASTER. At that time all the others are regarded to as the BUS SLAVEs. As mentioned before, the IC bus is a Multi-MASTER BUS. This means that more than one IC capable of ini- tiating data transfer can be connected to it.

SMBus
The System Management Bus is a two-wire interface through which simple power-related chips can communicate with rest of the system. It uses I2C as its backbone (see iicbus(4)).

A system using SMB passes messages to and from devices instead of trip- ping individual control lines.

With the SMBus, a device can provide manufacturer information, tell the system what its model/part number is, save its state for a suspend event, report different types of errors, accept control parameters, and return its status.

The SMBus may share the same host device and physical bus as ACCESS bus components provided that an appropriate electrical bridge is provided be- tween the internal SMB devices and external ACCESS bus devices.

• Robbertz236
DiLDoG schreef op 31 januari 2004 @ 22:28:
inderdaar het sm bus protocol en de aanstuiting van sensoren daarop is universeel (das nou net het voordeel van dit soort standaarden :P)
er zijn een heleboel leuke ic'tjes op aan te sluiten.

weet niet of je op got veel vind, google iig wel. zoek maar op sm-bus.

[...]
Daar heb ik wat aan, god bless you.

Gelukkig, ik dacht dat ik niet kon zoeken in iedergeval kon ik niks vinden op GoT.

Ik kijk nu even in het boekje om te kijken wat asus er van zegt, maar zou je me misschien kunnen vertellen of ik nu er iets bij moet kopen zoja welke?

Ik neem aan dat ik op het moederbord maar 1 extra sensor kan aansluiten :'(

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:21
Robbertz, gezien je vragen zou ik gewoon lekker je hele idee vergeten, want om een dergelijke controller te maken en aan te sluiten op de SM bus is waarschijnlijk een factor 10 meer aan elektronica kennis nodig dan jij in huis hebt. Als je graag meer temperaturen wilt kunnen uitlezen in je computer zou ik op zoek gaan naar een kant en klaar aparaat dat dat kan (die bestaan).

• iambig
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:19

iambig

* z.o.z *

Robbertz schreef op 31 januari 2004 @ 22:41:
[...]
Ik neem aan dat ik op het moederbord maar 1 extra sensor kan aansluiten :'(
Dude, ik denk idd dat dit een beetje te hoog gegrepen is voor je...
Verdiep je eens in standaard electronika dingen (klooi es wat met leds en/of LCD's ofzo)...

Maar, je kunt vaak 4 of meer sensors aan zo'n SM-bus chippie hangen...
Maar nogmaals, probeer even wat basiskennis te kweken...
Koop desnoods een elektronika knutseldoos bij Intertoys ofzo (geen geintje, goeie basis)!

NEE: dit is geen signature...

• Robbertz236
Hielko schreef op 31 januari 2004 @ 23:53:
Als je graag meer temperaturen wilt kunnen uitlezen in je computer zou ik op zoek gaan naar een kant en klaar aparaat dat dat kan (die bestaan).
Graag wat meer info, ik ga nog wel even googlen, alleen gaat het hier dan alleen om apperaatje met sensoren, ik bedoel LCD heb ik al bij die coolmaster.

Ja het is wel beetje te hoog gegrepen voor zo beginner zoals mij, maarja ben pas 14 dus nog genoeg tijd :)
Pagina: 1