[Cooling]Koel probleem met goede setup

Pagina: 1
Acties:

• jeehaa
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-02 14:46
Ik heb een serieus koel probleem.

allereerst zal ik mijn setup weergeven:

Antec 1040 kast (400W voeding)
MSI k7n2-delta moederbord (laatste bios updat)
AMD XP 2500+ @ 3200+
(stepping van de processor = AXDA 2500DK V4D K0211 67270166 AQXFA 0334 MPMW)
2 x 512 MB DDR pc 3200 (dual channel)
2 HD's à 80 gig
POV GF4 TI 4200 - 128 MB DVI

cooling:

voorin 2 intakes laag
achterin 2 outtakes hoog
processor koeler Coolermaster Jet 7

hier wat foto's

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~klopp270/pc1.jpg

dit is de meest lage intake aan de voorkant

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~klopp270/pc2.jpg

deze intake zit iets hoger en blaast tussen de 2 hd's door zodat deze ook gekoeld worden. de lucht er tussen door wordt de kast in geblazen.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~klopp270/pc3.jpg

de jet 7 met aan de linkerkant, die twee paarse dingen, daar zitten twee outtake fannetjes in

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~klopp270/pc4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~klopp270/pc5.jpg

deze Jet 7 heb ik zojuist geïnstalleerd nadat ik het beu was met mijn vorige koeler, de zalman 6000 AlCu. Als ik de fsb naar 200 had gezet en ik zette de vcore naar 1.725 V dan vloog de pc bij het minste of geringste programma op een reboot. erg vervelend. deze problemen zijn mij pas opgevallen na de eerste bios flash. toen ik die zalman net had gekocht had ik een cpu temp van rond de 35. (op xp2500+) overclocked naar 3200+ was dat rond de 39.

nu met die jet 7 is de temp overclocked non stressed zo rond de 46 graden en stressed 52. en dat is gek van het koelblok van deze straalmotor is helemaal niet heet.

alleen deze twee dingen onder de cpu cooler zijn warm/heet:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~klopp270/pc5.jpg

links de stroomverdeler ? is echt goed heet, rechts de northbridge is warm, niet bijzonder heet.

weet iemand een oplossing of een verbetering ? want met deze temperaturen, op het moment van schrijven - verder geen zware progs aan - 45 graden celcius, zijn natuurlijk veel te hoog. graag reacties.

edit 2 :

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~klopp270/temp.GIF

zie hier het temperatuur als ik NIETS doe

[ Voor 7% gewijzigd door jeehaa op 30-01-2004 17:01 . Reden: kleine aanpassing ]

                           

Verwijderd

Met de Zalman werd het gebied om de cpu heen ook gekoeld. En het gekke is..als je de mosfets koelt (die 2 sinkjes dus) dan zakt je cpu temp. Verder denk ik dat die Jet 7 een leuke marketing koeler is..

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-02 12:07
Als je koelblok niet warm wordt dan is het contact tussen de proc en het koelblok waarschijnlijk niet optimaal.
Probeer dus eens:
-andere prut
-bevestiging strakker
-koelblok lappen

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Dit ligt zeker niet aan de koeling van de kast! Ik heb ongeveer dezelfde kast met een Spire koeler.. (goedkoop ding) en mijn XP2500 @ 3200 wordt 34 IDLE en 39 stressed. Ik zou gewoon eens ff de koeler op je cpu opnieuw monteren.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD

• jeehaa
ik heb nu deze week ik denk wel 6 keer de koelers eraf gehaald en 6 keer opnieuw pasta erop gedaan endergelijke, niets hielp. zou het aan een bios update kunnen liggen? voor die updat was er helemaal niets loos namelijk :?

en nog iets, kijk ook eens naar dat temperatuur verloop. helemaal niet stabiel hele rare uitslagen op de meter...

• Brimme
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-12-2024
Ik ben het huisgenootje van jh en we hebben dus al 3 verschillende coolers geprobeerd op zijn xp2500 op xp3200. een zalman een coolermast met een fan die 4800rpm draaide en een coolermaster jet 7 (die dan voluit draait) geluid is dat oorverdovend maar de temperaturen gaan niet omlaag.

[ Voor 3% gewijzigd door Brimme op 30-01-2004 19:27 ]

• jeehaa
Brimme schreef op 30 januari 2004 @ 17:04:
Ik ben het huisgenootje van jh en we hebben dus al 3 verschillende coolers geprobeerd op zijn xp3500. een zalman een coolermast met een fan die 4800rpm draaide en een coolermaster jet 7 (die dan voluit draait) geluid is dat oorverdovend maar de temperaturen gaan niet omlaag.
hij bedoelt 3200 :)

• Speedfight
  • Niet online
Dan is het erg vaag, zou ik haast zeggen dat het een verkeerd gebakken cpu is :?

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD

• jeehaa
ik heb deze op het moederbord voorgemonteerd laten overkomen met die zalman erop, bij sallandautomatisering besteld. denk je dat ik m terug moet sturen?

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:15

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

mijn tip, doe wat aan die IDE kabels! gooi ze aan de kant, maak ze rond.. moet je maar eens goed kijke.. zitten vlak voor je 2 intake fan's. dat scheelt dus echt wel airflow he.. kijk, je zult er geen 10 graden temp verschil van krijgen, maar alle beetjes helpen, niet dan :) ;)

www.google.nl

• jeehaa
ja dat riep ik dus ook, helemaal omdat de kast zo groot is. maar brim zei dat dat geen ruk uitmaakte dus heb ik het zo gelaten. en zou t nu praktisch zijn om een fan in mijn deurtje te maken/kopen die lucht van opzij richting de cpu fan blaast en tegelijk die 2 koelribben van de northbridge en de stroomverdeler koelt? zou dat significant verschil zijn?

en nog iets. zoals ik
al zei had ik een bios flash gedaan. daarna viel mij pas op(!!) dat die temperatuur zo hoog was. zou een bios flash daar aan mee geholpen hebben?

• jeehaa
koeler is er weer afgeweest, schoongemaakt, core schoongemaakt, weer pasta erop, cooler erop, meten, geen verschil...

Verwijderd

jeehaa schreef op 31 januari 2004 @ 22:37:
koeler is er weer afgeweest, schoongemaakt, core schoongemaakt, weer pasta erop, cooler erop, meten, geen verschil...
Als ik naar je foto kijk, blaast je fan tegen je voeding aan. Als dat zo is veroorzaakt dat mogelijk xtra weestand / verkeerde air-flow.

Heb geen ervaring met deze koeler, maar is het mogelijk dat de fan richting de outtake gaat blazen (koeler of fan draaien) ?

En opnieuw monteren met goede prut (zo weinig mogelijk) kan nooit kwaad, zeker niet wanneer het lijkt of je koelblok niet warm wordt. Want dat is meestal een teken dat de warmte van de proc. niet goed wordt overgedragen naar de koeler.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2004 22:45 ]

• jeehaa
nah de fan zit vast op het koelblok, maar er komt ook nauwelijks lucht uit de achterkant van die turbine hoor, vrijwel niets eigenlijk, aan de voorkant zuigt hij wel harder aan.

• Brimme
en de andere 3 coolers hadden het zelfde probleem met de temps en die blaasde wel normaal. dus dat is het niet

• jeehaa
offtopic:
blies
;)

maar precies, en daarom snap ik er nog steeds niets van

EDIT:

stel dat ik nou dit deurtje koop:

Afbeeldingslocatie: http://www.antec-inc.com/images/400/SF10W.jpg

omdat dit wel een mooi deurtje is, kheb totaal geen zin om in mijn mooie huidige deur te zagen/te boren.

hier kan dus een fan standaard worden opgezet maar deze blaast richting videokaart ( hij zit te laag voor mij)

maar als ik nou dit erop zet:

Afbeeldingslocatie: http://www.challengecomputers.nl/pix/CC19755.jpg

dan wordt de lucht automatisch naar de processor koeler en richting de northbridge/stroomverdeler geblazen.

nuttig?

[ Voor 76% gewijzigd door jeehaa op 01-02-2004 12:46 ]

• Speedfight
  • Niet online
Ik heb zelf dus ook die kast met het window met 3 case fans erin en allemaal op 7volt + de q-tec voeding fans ook op 7volt. In het window heb ik geen fan. Ik gebruik wel rounded cables en er is verder nergens weerstand voor de airflow.

Mijn cpu cooler is zo'n goedkope Spire. Cpu loopt nu van 2500 op 3200 met normale voltages en multiplier alleen fsb op 200. Maar ik heb dus helemaal geen warmte problemen met idle 33 en stressed 38, terwijl we wel de zelfde setup hebben. Ik vind het een beetje vaag waarom de temp bij jou zo hoog is :?

• jeehaa
t enige is dat ik dus 1 kabel niet rounded heb maar in mijn ogen MAG dit niet de oorzaak zijn van het probleem.

edit:

daarom zei ik heeft het probleem misschien te maken met een bios update? of misschien zelfs een getikte cpu cooler sensor?!

[ Voor 38% gewijzigd door jeehaa op 01-02-2004 18:12 ]

Verwijderd

Heb je al is geprobeerd andere instellingen bij je temp monitor in te stellen.... Als het steeds niet veranderd, klopt er denk ik niets van... Echt goed opletten dat alles goed staat...

• jeehaa
welke monitor instellingen? want ik heb 3 verschillende programma's inclusief die van mijn mobo zelf (MSI PC ALERT of Fuzzy logic) en die geeft t zelfde aan.

• Brimme
Ik zou als je een window in je pc maakt het wel zelf doen. kost maar een paar euro een stukje plexie ,en als je het zelf maakt kan je er trots op zijn. en als je nou je deur verneukt dan kan je altijd nog een deur met plexie kopen. Met een zelf maak window kan je de fan plaatsen waar je wil. zodat de jet 7 de lucht precies voor de koeler blaast.

Verwijderd

probeer anders ff met een themometer op je cpu cooler te meten hoeveel dit is,..waarschijnlijk{denk ik} dat de sensor op je mobo nie goed is\niet goed word geleze,.msi staat hierom volgens my ook bekend om.
probeer het eens de temp zal geen 40 graden verschillen van je cpu zelf maar ongeveer 5 a10 graden.

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-12-2025

t!mP

is inflatie gevoelig

klinkt misschien sip, maar flash je bios terug ?(aangezien jij daarbij iets vermoed, wat me stug lijkt).
Tja je kan onderkant lappen van zo'n blok, maar aangezien je meerdere hebt geprobeert zal dat het neit zijn.
Misschien is je socket wel scheef :p en komen al je fans er zo scheef op :9

• jeehaa
ja maar als iemand dat stug lijkt dan vind ik eigenlijk ook dat het daar niet aan moet liggen...

Pagina: 1